מים ראשונים: גם דף זה נכתב בעיצומה של מלחמת תשפ"ד, בתקווה גדולה שנחזק איש את רעהו ונתחזק כנגד הקמים עלינו לכלותינו.
וַיַּרְא יוֹאָב כִּי הָיְתָה אֵלָיו פְּנֵי הַמִּלְחָמָה מִפָּנִים וּמֵאָחוֹר וַיִּבְחַר מִכֹּל בְּחוּרֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲרֹךְ לִקְרַאת אֲרָם: וְאֵת יֶתֶר הָעָם נָתַן בְּיַד אַבְשַׁי אָחִיו וַיַּעֲרֹךְ לִקְרַאת בְּנֵי עַמּוֹן: וַיֹּאמֶר אִם תֶּחֱזַק אֲרָם מִמֶּנִּי וְהָיִתָה לִּי לִישׁוּעָה וְאִם בְּנֵי עַמּוֹן יֶחֶזְקוּ מִמְּךָ וְהָלַכְתִּי לְהוֹשִׁיעַ לָךְ: חֲזַק וְנִתְחַזַּק בְּעַד עַמֵּנוּ וּבְעַד עָרֵי אֱלֹהֵינוּ וַה' יַעֲשֶׂה הַטּוֹב בְּעֵינָיו: (שמואל ב י ט-יב).1
פירוש מצודת דוד על הפסוק – מלחמה על העם, מלחמה על הבית
חזק ונתחזק – חזק אתה והעם אשר עמך וגם אנו נתחזק: בעד עמנו – שלא ילכו בשבי: ובעד ערי וגו' – שלא יכבשום האויב.2
אברבנאל שמואל ב פרק י – אנחנו נעשה המוטל עלינו
ואמנם אמרו אם תחזק ארם ממני והיית לי לישועה, ואם בני עמון יחזקו ממך והלכתי להושיע לך, יראה מאמר בטל,3 כי אולי יחזק ארם על יואב ויחזק עמון על אבישי ולא יוכל אחד מהם להושיע ולעזור את אחיו! ולכן אחשוב שיואב אמר לאבישי אחיו אם תחזק ארם ממני והיית אתה אבישי אחי לי לישועה כי תבוא לעוזרני, ואם בני עמון יחזקו ממך אלך אני להושיע לך ולעזרך. ואם תאמר אולי יחזקו ארם עלי ועמון עליך? מפני החלוקה השלישית הזאת אמר עוד חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי אלקינו4 … רוצה לומר: אם יהיה טוב בעיני השם שיתחזקו על שנינו, אין לנו להרהר אחריו והוא יעשה כל אשר יחפוץ. אבל אנחנו נעשה המוטל עלינו להתחזק נגדם בעד עמנו שלא ילכו בשבי ובעד ערי אלקינו שלא יכבשום האויבים.5
ולזה אמר חזק ונתחזק. כי לנגד אבישי אמר "חזק" שיתחזק הוא במערכתו להילחם, ואמר "ונתחזק" על עצמו שילחם עם ארם. ושלא יסמכו על הנס אבל הם ישתדלו ויתחזקו ויהיו לאנשים.6
חומת אנך שמואל ב פרק י – כלל עצמו עם העם
חזק ונתחזק בעד עמנו. פירוש אמר לאבישי חזק אתה ונתחזק אנחנו. ומענוותנותו לאבישי אמר חזק כי הוא העיקר. והוא יואב כלל עצמו עם העם ואמר ונתחזק.7
אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ יַעְזֹרוּ וּלְאָחִיו יֹאמַר חֲזָק: (ישעיהו פרק מא פסוק ו).8
מלבי"ם ישעיהו פרק מא פסוק ו – בין אח לריע
איש את רעהו יעזרו. וחוץ מזה יאמר לאחיו חזק גם כן אתה בעצמך ואל תסמוך על העזר, אך היה לבן חיל:9
צרור המור בראשית פרשת מקץ – אחי יוסף בירידתם למצרים
ועוד למה הזכיר בכאן אחי יוסף כי ידוע הוא.10 אבל זה הויכוח היה ביניהם בענין שלא רצו מקצתם לילך בטענה מספקת. כי אחר שכולם היו במכירה ראוי שיהיו כולם בעונש. או יקבלו כולם הבושה. או אולי איש את רעהו יעזורו אם יצטרכו לכך. וזה היה בעון הויכוח שהיה להם כשהיו אסורים כשאמר להם שלחו מכם אחד.11
יפה תואר בראשית רבה ע טו – מלחמה דוחה שבת12
התשיעי:13 הסכמת ברית שלום אשר בזה "איש את רעהו יעזורו" ויעמדו כנגד אויבי ה', מה שאין כן כשיהיה ביניהם חילוק לבבות שהיא סיבה גדולה ליפול ביד אויביהם. וזו היתה סיבה גדולה למסירתנו ביד אויבינו בבית שני, על ידי המחלוקת שנפל בין כת הפרושים וכת הצדוקים, וכשצרו מלכי חשמונאי זה על זה, ובזמן הפריצים. ולהיות השלום מיוחד בנו בכשרותינו שמנו גוי אחד ועם אחד, ואמרו ז"ל [מכילתא יתרו בחודש ב]: "שה פזורה ישראל [ירמיה נ יז] – מה שה לוקה באחד מאבריו וכולם מרגישים, כן ישראל כשאחד בצער כולם מרגישים". ובשעת כישלונם נאמר [הושע י ב]: "חלק לבם עתה יאשמו". ולעתיד לבוא נאמר [יחזקאל לז יז]: "והיו לאחדים בידך".14 ועל זה אמר כאן מלחמה דוחה שבת, כי כשישראל בעצה אחת להילחם על אויביהם שהיא מלחמת מצוה, ראוי שידחו שבת לקיים קיבוצם, על דרך [יומא פה ע"ב] חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה.15
כלי יקר דברים פרשת דברים פרק א פסוק א – ואהבת אל מול ואהבת
כי בדרך הטבע אין הצלה מפני עקת אויב כי אם באחד משני דרכים או בשניהם כאחד, הן מצד השגחת ה' יתברך המציל לכל הדבקים בו אף אם אינן עצומים בטבע. מכל מקום כשהן מקיימין "ואהבת את ה' אלהיך" … אז הוא מציל לכל הדבקים בו.16
הן מצד הטבע, כשהן מקיימין "ואהבת לרעך כמוך" אז איש את רעהו יעזורו. אף אם הם חוטאים וסר ה' מעליהם, מכל מקום יש להם קצת תקוה בדרך הטבע אם לא תתנגד להם המערכה.17
שו"ת אבני נזר חלק יורה דעה סימן תנד– עליה לארץ18
… מצוה גדולה להשתדל אצל הממשלה ליתן רשות לקיבוץ אנשים לעלות. שזה ודאי תועלת גדולה בכמה ענינים … לגוף העליה שתהיה חפשית … לקיום המצות בכלל וביחוד למצות התלויות בארץ כי לא הורגלו בהם. ואם יהיו הרבה מישראל הכשרים איש את רעהו יעזורו וגו'.19
שו"ת צמח יהודה חלק ג סימן צ – שמחה ברבים20
ורק אוסיף ברמז לבאר בענין עבודת ה' בשמחה, ככתוב: "עבדו את ה' בשמחה", שהיא יסוד בחסידות, והרמב"ם (סוף הלכות לולב) הרחיב לבאר שהיא "עבודה גדולה", ברור שככל שרבים משתתפים בה יותר תתכן שמחה גדולה יותר כי "איש את רעהו יעזורו ולאחיו יאמרו חזק". וקשה מאד לעבוד בשמחה יחידי אלא אם כן יש לו כוחות נפש איתנים וזכה לתבונה יתירה.21
מסכת ברכות דף לב עמוד ב – ארבעה צריכים חיזוק22
תנו רבנן: ארבעה צריכין חיזוק ואלו הן: תורה, ומעשים טובים, תפילה ודרך ארץ. תורה ומעשים טובים מנין – שנאמר: "רק חזק ואמץ מאד לשמר ולעשות ככל התורה" (יהושע א ז). חזק – בתורה, ואמץ – במעשים טובים. תפילה מנין – שנאמר: "קוה אל ה' חזק ויאמץ לבך וקוה אל ה' " (תהלים כז יד); דרך ארץ מנין – שנאמר: "חזק ונתחזק בעד עמנו וגו' ".23
תהלים פרק כז – קוה אל ה', חזק ויאמץ לבך
לְדָוִד ה' אוֹרִי וְיִשְׁעִי מִמִּי אִירָא ה' מָעוֹז חַיַּי מִמִּי אֶפְחָד: בִּקְרֹב עָלַי מְרֵעִים לֶאֱכֹל אֶת בְּשָׂרִי צָרַי וְאֹיְבַי לִי הֵמָּה כָשְׁלוּ וְנָפָלוּ: אִם תַּחֲנֶה עָלַי מַחֲנֶה לֹא יִירָא לִבִּי אִם תָּקוּם עָלַי מִלְחָמָה בְּזֹאת אֲנִי בוֹטֵחַ: אַחַת שָׁאַלְתִּי מֵאֵת ה' אוֹתָהּ אֲבַקֵּשׁ שִׁבְתִּי בְּבֵית ה' כָּל יְמֵי חַיַּי לַחֲזוֹת בְּנֹעַם ה' וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ: …. וְעַתָּה יָרוּם רֹאשִׁי עַל אֹיְבַי סְבִיבוֹתַי וְאֶזְבְּחָה בְאָהֳלוֹ זִבְחֵי תְרוּעָה אָשִׁירָה וַאֲזַמְּרָה לַה': שְׁמַע ה' קוֹלִי אֶקְרָא וְחָנֵּנִי וַעֲנֵנִי: … אַל תִּתְּנֵנִי בְּנֶפֶשׁ צָרָי כִּי קָמוּ בִי עֵדֵי שֶׁקֶר וִיפֵחַ חָמָס: לוּלֵא הֶאֱמַנְתִּי לִרְאוֹת בְּטוּב ה' בְּאֶרֶץ חַיִּים: קַוֵּה אֶל ה' חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ וְקַוֵּה אֶל ה':
חזק חזק ונתחזק
מחלקי המים