רמב"ם הלכות מגילה וחנוכה פרק ג הלכה א – חזרה מלכות לישראל
בבית שני כשמלכו יון גזרו גזרות על ישראל ובטלו דתם ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצות, ופשטו ידם בממונם ובבנותיהם ונכנסו להיכל ופרצו בו פרצות וטמאו הטהרות, וצר להם לישראל מאד מפניהם ולחצום לחץ גדול עד שריחם עליהם אלהי אבותינו והושיעם מידם והצילם וגברו בני חשמונאי הכהנים הגדולים והרגום והושיעו ישראל מידם והעמידו מלך מן הכהנים וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה עד החורבן השני.1
מסכת עבודה זרה דף ט עמוד א – כמה שנים עמדה מלכות חשמונאי?
תני רבי יוסי ברבי: מלכות פרס בפני הבית שלשים וארבע שנה, מלכות יון בפני הבית מאה ושמונים שנה, מלכות חשמונאי בפני הבית מאה ושלש, מלכות בית הורדוס מאה ושלש.2
מסכת מגילה דף ו עמוד א – ניצחון על קיסרי בת אדום
אמר רבי אבהו: "ועקרון תעקר" (צפניה ב ד) – זו קסרי בת אדום, שהיא יושבת בין החולות, והיא היתה יתד תקועה לישראל בימי יוונים, וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום היו קורין אותה אחידת מגדל שיר.3
רמב"ן בראשית פרק מט פסוק י – על מה נענשו החשמונאים
"לא יסור שבט מיהודה"4 – אין ענינו שלא יסור לעולם, כי כתוב: "יולך ה' אותך ואת מלכך אשר תקים עליך אל גוי אשר לא ידעת אתה ואבותיך" (דברים כח לו) והנה הם ומלכם בגולה, אין להם עוד מלך ושרים. וימים רבים אין מלך בישראל … 5 אבל ענינו שלא יסור שבט מיהודה אל אחד מאחיו, כי מלכות ישראל המושל עליהם ממנו יהיה, ולא ימשול אחד מאחיו עליו. וכן לא יסור מחוקק מבין רגליו, שכל מחוקק בישראל אשר בידו טבעת המלך ממנו יהיה, כי הוא ימשול ויצוה בכל ישראל, ולו חותם המלכות.6
וזה היה עונש החשמונאים שמלכו בבית שני. כי היו חסידי עליון, ואלמלא הם נשתכחו התורה והמצות מישראל, ואף על פי כן נענשו עונש גדול. כי ארבעת בני חשמונאי הזקן החסידים המולכים זה אחר זה עם כל גבורתם והצלחתם, נפלו ביד אויביהם בחרב.7 והגיע העונש בסוף למה שאמרו רז"ל (בבא בתרא ג ב): כל מאן דאמר מבית חשמונאי קאתינא עבדא הוא, שנכרתו כולם בעון הזה.8 ואף על פי שהיה בזרע שמעון עונש מן הצדוקים,9 אבל כל זרע מתתיה חשמונאי הצדיק, לא עברו10 אלא בעבור זה שמלכו ולא היו מזרע יהודה ומבית דוד. והסירו השבט והמחוקק לגמרי, והיה עונשם מדה כנגד מדה, שהמשיל הקב"ה עליהם את עבדיהם והם הכריתום.11
מסכת סנהדרין דף פב עמוד א – גזירות ותקנות בית חשמונאי
כי אתא רב דימי אמר: בית דינו של חשמונאי גזרו: הבא על הנכרית חייב עליה משום נדה, שפחה, גויה, אשת איש. כי אתא רבין אמר: משום נשג"ז נדה, שפחה, גויה, זונה. אבל משום אישות – לית להו.12
מגילת תענית (ליכטנשטיין) הסכוליון – ביטול אזכרת שם ה' בשטרות
בתלתא בתשרי בטילת אדכרתא מן שטריא (בוטלו האזכרות מהשטרות). מפני שגזרה מלכות יון הרשעה שמד על ישראל ואמרו להם: כפרו במלכות שמים ואִמְרוּ אין לנו חלק באלהי ישראל ולא היו מזכירין שם שמים בפיהם.13 וכשתקפה יד בית חשמונאי, התקינו שיהו כותבין שם שמים בשטרות וכך היו כותבין: בשנת כך וכך ליוחנן כהן גדול דהוא כהן לאל עליון. וכששמעו חכמים בדבר אמרו: וכי מזכירין שם שמים בשטרות? למחר זה פורע את חובו וקורע את שטרו ונמצא שם שמים מוטל באשפה וביטלום. ואותו היום עשאוהו יום טוב.14
מסכת קידושין דף סו עמוד א – עימות ינאי והפרושים
תניא: מעשה בינאי המלך שהלך לכוחלית שבמדבר וכיבש שם ששים כרכים, ובחזרתו היה שמח שמחה גדולה, וקרא לכל חכמי ישראל. אמר להם: אבותינו היו אוכלים מלוחים בזמן שהיו עסוקים בבנין בית המקדש, אף אנו נאכל מלוחים זכר לאבותינו, והעלו מלוחים על שולחנות של זהב ואכלו.15 והיה שם אחד איש לץ לב רע ובליעל ואלעזר בן פועירה שמו, ויאמר אלעזר בן פועירה לינאי המלך: ינאי המלך, לבם של פרושים עליך! – ומה אעשה? – הקם להם בציץ שבין עיניך.16 הקים להם בציץ שבין עיניו. היה שם זקן אחד ויהודה בן גדידיה שמו, ויאמר יהודה בן גדידיה לינאי המלך: ינאי המלך, רב לך כתר מלכות, הנח כתר כהונה לזרעו של אהרן! שהיו אומרים: אמו נשבית במודיעים, ויבוקש הדבר ולא נמצא; ויבדלו חכמי ישראל בזעם.17 ויאמר אלעזר בן פועירה לינאי המלך: ינאי המלך, הדיוט שבישראל כך הוא דינו, ואתה מלך וכהן גדול כך הוא דינך? ומה אעשה? אם אתה שומע לעצתי רומסם. ותורה מה תהא עליה? הרי כרוכה ומונחת בקרן זוית, כל הרוצה ללמוד יבוא וילמוד.18
מסכת מנחות דף סד עמוד ב – מלחמת אחים קשה19
תנו רבנן: כשצרו מלכי בית חשמונאי זה על זה, והיה הורקנוס מבחוץ ואריסטובלוס מבפנים. בכל יום ויום היו משלשלין להן דינרין בקופה ומעלין להן תמידין. היה שם זקן אחד שהיה מכיר בחכמת יוונית, לעז להם בחכמת יוונית, אמר להן: כל זמן שעסוקין בעבודה אין נמסרין בידכם. למחר שלשלו להן דינרין בקופה והעלו להן חזיר, כיון שהגיע לחצי חומה נעץ ציפורניו בחומה, ונזדעזעה ארץ ישראל ארבע מאות פרסה על ארבע מאות פרסה.20 באותה שעה אמרו: ארור שיגדל חזיר, וארור שילמד בנו חכמה יוונית.21
מסכת בבא בתרא דף ג עמוד ב – הצאצאית האחרונה לבית חשמונאי22
הורדוס עבד בית חשמונאי היה, נתן עיניו באותה תינוקת (מבית חשמונאי). יום אחד שמע אותו האיש (הורדוס) בת קול שאומרת: כל עבד שמורד כעת, מצליח. קם והרג לכל אדוניו (מבית חשמונאי) והשאיר רק את אותה ילדה. כאשר ראתה שהוא מבקש לשאת אותה, עלתה לראש הגג והרימה קולה ואמרה: כל מי שיבוא ויאמר שהוא מבית חשמונאי – עבד הוא, שלא נשארה מהם אלא אותה ילדה, ואותה ילדה נפלה מהגג לארץ.23
רש"י שיר השירים פרק ו פסוק יב – נכשלתי בשנאת חינם
"לא ידעתי"24 – כנסת ישראל מתאוננת: לא ידעתי להיזהר מן החטא שאעמוד בכבודי בגדולתי ונכשלתי בשנאת חנם ומחלוקת שגבר במלכי בית חשמונאי הורקנוס ואריסתובלוס, עד שהיה מביא אחד מהם את מלכות רומי וקבל מידו המלוכה ונעשה לו עבד. ומאז "נפשי שמתני" להיות מרכבות להרכיב עלי נדיבות שאר אומות.25
ספורנו דברים פרק כח – קיום תוכחת ספר דברים26
אמנם התוכחות עד "יולך ה' אותך ואת מלכך" היו בבית שני בימי אנטיוכוס וזולתו, עד שצרו מלכי בית חשמונאי זה על זה וגלה אחד מהם במצות פומפיא"ו לרומ"ה. ומשם והלאה עד "ונסחתם" היו עד חרבן הבית על יד רומיים ומשם והלאה הם תוכחות בגלות נמשכות אליו.27
ספורנו בראשית פרק לז פסוק כח – פרשת מכירת יוסף
מדינים סוחרים. בעלי סחורת גמלי הישמעאלים: וימכרו את יוסף לישמעאלים. לישמעאלים עשו את המכר בעד המדינים הסוחרים ולא רצו לדבר עם הסוחרים פן יכירום בשבתם לפעמים בעירות למכור, אבל דברו עם בעלי הגמלים שאינם מתעכבים בעירות אבל עוברים בהם דרך העברה בלבד ועל ידם עשו המכר. אבל הקונים היו המדינים סוחרים כאמרו: "והמדנים מכרו אותו אל מצרים". וכן קרה לאבותינו בבית שני שמכרו קצתם את קצתם ביד הרומיים, בפרט כשצרו מלכי בית חשמונאי זה על זה, ששעבדו ישראל לרומיים וגרמו לנו זה הגלות כמו שהיה הענין במכירת יוסף שנתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים כדבריהם ז"ל (שבת י ב).28
שבת שלום, חודש טוב
ושמחת אורים בשמיני של חנוכה
מחלקי המים
מים אחרונים 1: נחזור להיפוך בין חז"ל בגמרא קידושין שקוראים לינאי המלך: "רב לך כתר מלכות, הנח כתר כהונה לזרעו של אהרון", ובין שיטת רמב"ן ורבי בחיי בן אשר לעיל שחטאם של בית חשמונאי היה שנכסו לעצמם את המלוכה השייכת לשבט יהודה וכאילו אומרים להם: ניחא שלקחתם לעצמכם את הכהונה הגדולה, הניחו את כתר המלכות! (למי היו מניחים אותו? לצאצאי זרובבל?). והשאלה היא כמובן בעיקר על רמב"ן ורבי בחיי שבוודאי הכירו את הגמרא ובכל זאת כתבו מה שכתבו.29 האם נוכל לומר שיש כאן פרספקטיבה של זמן ומאורעות? מחד גיסא, נקודת המבט של חז"ל שהסכינו עם שלטון גם חלקי (בחסות רומי) ולא מושלם ובלבד שההנהגה הרוחנית-דתית תישמר.30 ומאידך גיסא, נקודת המבט של פרשני ימי הביניים החיים בגלות הארוכה, חווים את התוכחה של ספר דברים ומבקשים, לצד געגועים וייחול לבוא מלך משיח בן דוד, להבין את פשר אי הצלחתה של מלכות חשמונאי לטווח ארוך. לצד שתי גישות הפוכות אלה, מצויה גם ההסתכלות האידילית של פירוש פנים מאירות על מלכות חשמונאי שלשיטתו, בה התקיימה, לפחות לזמן מסוים, הבטחת הקב"ה לממלכת כהנים (שמות יט) וכדבריו: "ומה שאמר ממלכת כהנים, בדביקות הוא רמז על בית שני במלכות בית חשמונאי שזכו לכתר כהונה ולכתר מלכות. ומה שאמר וגוי קדוש יתקיים בביאת משיחנו". נראה שגישה זו רואה בממלכה החשמונאית (עד שהסתאבה) קיום, לפחות לזמן מה, של אמירת הקב"ה לבני ישראל ערב מתן תורה: "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" – התקיימה ובע"ה תחזור ותתקיים הבטחה זו בעתיד. "ממלכת כהנים" כבר זכתה פעם להתקיים, ואילו "גוי קדוש" יתקיים בבוא המשיח (וממילא גם ממלכת כהנים).31
מים אחרונים 2: זכינו בינתיים להשלים דף נוסף על חנוכה בשם מאי חנוכה, שדן בין השאר בסיבה ובמקורות לקביעת חג החנוכה כחג של לשמונה ימים. האם זה רק בגלל נס פך השמן המתואר במגילת תענית ובמסכת שבת, או שמא בגלל סיבות אחרות. ושם הבאנו את הערת עמוס חכם על כך ששמונה ימים לאחר חג החנוכה, חל עשרה בטבת! עפ"י מסורות שלא מצאנו את מקורן, בתאריך זה החל המצור על ירושלים גם בבית ראשון ע"י נבוכדנצר וגם בבית שני ע"י פומפיוס בשנת 63 לפנה"ס (בדומה למסורות המאחדות את חורבן בית המקדש הראשון והשני ליום תשעה באב, ואת יום הבקעת החומה לי"ז בתמוז, אף שגם איחוד זה אינו מדויק מבחינה היסטורית). מצאנו סימוכין לכיבוש ירושלים ע"י פומפיוס בעשרה בטבת ברשת, ראו הערך עשרה בטבת בויקיפדיה. נודה לכל מי שיאיר עינינו למקור מובהק יותר.