בְּיוֹם טוֹבָה הֱיֵה בְטוֹב וּבְיוֹם רָעָה רְאֵה גַּם אֶת־זֶה לְעֻמַּת־זֶה עָשָׂה הָאֱלֹהִים עַל־דִּבְרַת שֶׁלֹּא יִמְצָא הָאָדָם אַחֲרָיו מְאוּמָה: (קהלת ז יד).1
שיר השירים רבה (וילנא) פרשה א סימן י
תני רבי חייא רבה: רק לעת זקנת שלמה שרתה עליו רוח הקודש ואמר ג' ספרים: משלי וקהלת ושיר השירים.2 ר' יונתן אמר: שיר השירים כתב תחילה ואח"כ משלי ואח"כ קהלת. ומייתי לה ר' יונתן מדרך ארץ: כשאדם נער אומר דברי זמר, הגדיל אומר דברי מְשָׁלוֹת, הזקין אומר דברי הבלים.3 ר' ינאי חמוי דר' אמי אמר: הכל מודים שקהלת בסוף אמרה.4
רש"י על הפסוק
ביום טובה היה בטוב – ביום שיש בידך לעשות טובה היה בעושי הטובה. וביום רעה ראה – כשתבוא הרעה על הרשעים, אתה תהיה מן הרואים, שנאמר: "ויצאו וראו בפגרי האנשים הפושעים בי" (ישעיה סו כד) ולא תהיה מן הנראים "והיו דראון לכל בשר" (שם). גם את זה לעומת זה – הטובה ושכר פעולתה לעומת הרעה ושכר פעולתה: אשר לא ימצא האדם אחריו מאומה – להרהר אחריו של הקב"ה.5
פירוש דעת מקרא
ביום טובה – בזמן שבאה טובה ושמחה היה בטוב, הוה נהנה מן הטובה. וביום רעה – בשעה של פורענות וצרה, ראה והבן; כי גם את זה הרע לעומת זה הטוב עשה האלהים – מידו הכל. על דברת בני האדם – כמו שאומרים בני האדם … אין אדם מסוגל לעמוד על דרכי ה' אימתי ייטיב ואימתי ירע.6
ויקרא רבה פרשת בהר, פרשה לד סימן ה
ר' תנחום ברבי חייה פתח: "בְּיוֹם טוֹבָה הֱיֵה בְטוֹב וּבְיוֹם רָעָה רְאֵה גַּם אֶת־זֶה לְעֻמַּת־זֶה עָשָׂה הָאֱלֹהִים" (קהלת ז יד).7 "ביום טובה היה בטוב" – אמר ר' תנחום ברבי חייה: ביום טובתו של חברך היה עמו בטובה ואל תכניס בו עין רעה.8 אמר ר' אחא: "ביום טובה היה בטוב וביום רעה ראה" – אם באת רעה לחברך, הוי מסתכל בו היאך לִזְכּוֹת בו ולפרנסו כדי שתקבל מתן שכרו.9 ר' תנחום בר' חייה כך היה עושה: בשעה שהייתה אמו לוקחת לו ליטרא של בשר מן השוק, היתה לוקחת שתים: אחת לו ואחת לעניים. ובשעה שהיתה לוקחת אגודה של ירק מן השוק, היתה לוקחת שתים: אחת לו ואחת לעניים. על שם: "גם את זה לעומת זה עשה האלהים" – עניים ועשירים, כדי שיהו זָכִים אלו עם אלו ויהיו מזכים אלו את אלו. לפיכך משה מזהיר את ישראל ואומר להם: "וכי ימוך אחיך".10
קהלת רבה פרשה ז סימן יד
"ביום טובה הֱיֵה בטוב" – אם נזדמן לך יום טוב תהא עושה אותו מיד. "וביום רעה ראה" – ראה איך לעשות תשובה שתינצל מדינה של גיהינום.11 אמר רבי יודן בשם ר' אלעזר: שלושה דברים מבטלין גזירות רעות ואלו הן: תפילה, וצדקה, ותשובה. ושלושתם בפסוק אחד: "ויכנעו עמי אשר נקרא שמי עליהם ויתפללו ויבקשו פני וישובו מדרכיהם הרעים ואני אשמע מן השמים ואסלח לחטאתם וארפא את ארצם" (דברי הימים ב ז יד) … ר' מנא אמר אף התענית, דכתיב: "יענך ה' ביום צרה" (תהלים כ ב). למה? "גם את זה לעומת זה עשה האלהים".12
ר' תנחום בר חייא פתר קרייא בעניים ובעשירים: ביום טובתו של חברך שמח עמו. "וביום רעה ראה", ראה היאך לפרנס את העניים שתקבל עליהם שכר.13 כך היה ר' תנחום עושה: אם היה לָמוּד ליקח ליטרא של בשר היה לוקח שתים, אחד חלקו ואחד לעניים; שתים אגודות של ירק אחת לו ואחת לעניים. "גם את זה לעומת זה", אלו עניים ועשירים כדי שיזכו אלו באלו.14
רבי אחא פתר קרייא בתורה: בשמחתה תשמח.15 וביום רעה ראה תהיה מן הרואים ,שכתוב בהם: "ויצאו וראו בפגרי האנשים הפושעים בי" (ישעיה סו כד), ולא מן הנראים שכתוב בהם: "כי תולעתם לא תמות ואישם לא תכבה" (שם). "גם את זה לעומת זה" – זה גיהינום וגן עדן. כמה ביניהם? טפח. ר' יוחנן אמר: כותל. ורבנן אמרי: שתיהן שוות כדי שיהיו מציצות זו מזו.16
ר' לוי פתר קרייא בימים טובים שנתתי לך: תהא שמח ומשמח להקב"ה בקרבנות. אם תבוא שנה בלא בצורת, צא לכרמך ראה ושמח, ראה זיתך ושמח. אמר הקב"ה: לא בראתי פרקליט טוב לגשמים כיום שמיני עצרת, זהו שכתוב: "ביום השמיני עצרת" (במדבר כט).17
מסכת ברכות דף מו עמוד א
רבי זירא חלה,18 עלה אליו רבי אבהו וקבל על עצמו: אם מתרפא הגוץ חרוך השוקיים – אעשה יום טוב לחכמים.19 הבריא (ר' זירא) ועשה (ר' אבהו) סעודה לכל החכמים. כאשר באו לברך (לבצוע את הפת) אמר (ר' אבהו) לרבי זירא: יבצע לנו מר! – אמר לו: לא סבור מר כמו שרבי יוחנן אמר: בעל הבית בוצע? בָּצַע (ר' אבהו). כאשר באו לברך, אמר לו (ר' אבהו לר' זירא): יברך לנו מר! – אמר לו: לא סבור אדוני כמו שרב הונא מבבל אמר: בוצע מברך? והוא, ר' אבהו, כמו מי היה סבור? – כי הא דאמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי: בעל הבית בוצע ואורח מברך, בעל הבית בוצע – כדי שיבצע בעין יפה, ואורח מברך – כדי שיברך בעל הבית.20 מאי מברך? – יהי רצון שלא יבוש בעל הבית בעולם הזה ולא יכלם לעולם הבא; ורבי מוסיף בה דברים: ויצלח מאד בכל נכסיו, ויהיו נכסיו ונכסינו מוצלחים וקרובים לעיר, ואל ישלוט שטן לא במעשי ידיו ולא במעשי ידינו, ואל יזדקר לא לפניו ולא לפנינו שום דבר הרהור חטא ועבירה ועון מעתה ועד עולם.21
ספר מהרי"ל (מנהגים) דיני הימים שבין פסח לשבועות
שבת שמברכין בו ראש חודש אין מזכירין בו נשמות ואין מזכירין בו התענית של בה"ב (שני וחמישי), משום שנאמר: "ביום טובה היה בטוב" (קהלת ז יד) … ובשבת שמברכין ראש חודש, אין אומרים אב הרחמים.22
רלב"ג יהושע פרק ד פסוק כ
ראוי למי שהוא ביום טובה שישתדל בהבאתה בזריזות ולא יתעצל בזה. רוצה לומר כי לא ידע אם הימים הבאים היו טובים כאלה או יפרידהו המות. ולזה תמצא שאחר שייעד השם ליהושע וכבר היה עמו כאשר היה עם משה עד שלא יתיצב איש בפניו … הזהירו שיעשה זה בזריזות כדי שתשלם על ידו ירושת הארץ לישראל כי הש"י לא יקצר מלתת הטובות ביותר שלם שבפנים.23
רבי בחיי בן אשר דברים פרק ו פסוק יב
"ביום טובה היה בטוב וביום רעה ראה", שיעור הכתוב: ביום טובה ראה יום רעה, כלומר בעוד שיש לך שפע הטובה הסתכל ביום רעה שהיה לך כבר, ואז תמצא ותזכור היתרון שיש לך היום על הזמן שעבר ותודה להקב"ה על זאת.24
אגרת שד"ל לידידו שמואל חיים בן דוד לולי25
ביום טובה – היה שמח וטוב לב, ואל תדאג שמא רעה עתידה לבוא עליך לעומת הטובה ההיא, שאם אתה עושה כן, יהיו כל ימיך רעים. וכן ביום רעה – אל תדאג הרבה, אבל ראה והתבונן, כי לא לעולם תעמוד הרעה, רק עתידה היא להתחלף בטובה, או שכבר קיבלת עולמך לשעבר. ועל כל פנים תנוח מעוצבך ומרוגזך, אם בהתבוננך במה שבא עליך מן הטוב, או במה שיבוא עליך.26
שבת שלום ומועדים לשמחה
מחלקי המים27
מים אחרונים 1: האם נוכל לכלול בדף זה גם את דברי שמואל ורב (שני בני הפלותתא הגדולים), בגמרא עירובין נד ע"א: "אמר ליה שמואל לרב יהודה: שיננא, חטוף ואכול חטוף ואישתי, דעלמא דאזלינן מיניה כהלולא דמי. אמר ליה רב לרב המנונא: בני, אם יש לך – היטב לך, שאין בשאול תענוג ואין למות התמהמה. ואם תאמר אניח לבני – חוק בשאול מי יגיד לך. בני האדם דומים לעשבי השדה, הללו נוצצין והללו נובלין".
מים אחרונים 2: "ביום טובה היה בטוב" – לדעת ליהנות מרגעים טובים. אבל כנראה שאי אפשר להימלט מהמשך הפסוק היוצר את האיזון המתבקש שהוא אולי גם הדחף ליהנות מימי הטובה. הרגעים הרעים כבר יגיעו – תפוס כעת את הרגע הטוב ואל תיתן לו לחמוק ממך.
ביום טובה הֱיֵה בטוב
כי הרגע בר חלוף
צא וחשוב
לכל יש סוף
לא חסר בעולם
עצב, חוב ומכאוב
את הטוב יש לרדוף
וביום טובה כי יבוא – הֱיֵה טוב, הֱיֵה בְּטוב
ביום טובה הֱיֵה בטוב
ביומנך מהר תכתוב
יום טוב היום, יום טוב
מלוא ריאותיך שְׁאוֹב
אהוביך שתף ואהוב
רעיך וידידיך אל תעזוב
ותאמר ביום זה עת יערוב
היום הָיָה יום טוב, עשיתי טוב, הרגשתי טוב