וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' בְּמִצְרַיִם וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת ה' וַיַּאֲמִינוּ בַּה' וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ: (שמות יד לא).1
אֲבוֹתֵינוּ בְמִצְרַיִם לֹא הִשְׂכִּילוּ נִפְלְאוֹתֶיךָ לֹא זָכְרוּ אֶת רֹב חֲסָדֶיךָ וַיַּמְרוּ עַל יָם בְּיַם סוּף: (תהלים קו ז).2
אמנה ואמונה
"דבר אל בני ישראל ויסעו" – רבי אומר: אמר הקב"ה: כדאי היא האמנה שהאמינו בי ישראל שאקרע להם הים. שלא אמרו למשה: היאך נחזור לאחורינו? שלא לשבור לב טף ונשים שעימהם והלכו אחרי משה. (שמות רבה כא ח).3
שירה בזכות האמנה
ולמה צריך להזכיר קריעת ים סוף "באמת ויציב"? לפי שכיון שקרע להם את הים האמינו בו, שנאמר: "ויאמינו בה' ובמשה עבדו". ובזכות האמנה זכו לומר שירה ושרתה עליהם שכינה … לכך צריך אדם לסמוך גאולה לתפילה כשם שהם הסמיכו שירה אחר האמנה והקריעה. וכשם שהם טהרו לבם ואמרו שירה … כך צריך אדם לטהר לבו קודם שיתפלל. (שמות רבה כב ג).4
רוח הקודש – שירה, שכר האמנה
"אז ישיר משה ובני ישראל". ר' נחמיה אומר: כל המקבל עליו מצוה אחת באמנה, כדאי הוא שתשרה עליו רוח הקודש. שכן מצינו באבותינו שבשכר אמנה שהאמינו אבותינו בה' זכו ושרתה עליהם רוח הקדש ואמרו שירה, שנאמר: "ויאמינו בה' ובמשה עבדו", ונאמר: "אז ישיר משה ובני ישראל". וכן את מוצא שלא ירש אברהם אבינו העולם הזה והעולם הבא אלא בזכות אמנה שהאמין בה' שנאמר: "והאמין בה' ויחשבה לו צדקה". וכן את מוצא שלא נגאלו ישראל ממצרים אלא בשכר האמנה, שנאמר: "ויאמן העם". (מכילתא דרבי ישמעאל בשלח פרשה ו).5
גילוי שכינה
ר' אליעזר אומר: מנין אתה אומר שראתה שפחה על הים מה שלא ראו ישעיה ויחזקאל? שנאמר: "ביד הנביאים אדמה" (הושע יב יב)6 … משל למלך בשר ודם שנכנס למדינה … והיו הכל שואלין אי זהו המלך? מפני שהוא בשר ודם כמותם. אבל כשנגלה הקב"ה על הים לא הוצרך אחד מהם לשאול אי זהו המלך, אלא כיון שראוהו הכירוהו. פתחו כולן פיהן ואמרו: "זה אלי ואנוהו". (מכילתא דרבי ישמעאל מסכתא דשירה פרשה ג).7
מרי והמריה
אמר ר' הונא: ישראל שבאותו הדור מקטני אמנה היו … מהו שכתוב: "וימרו על ים בים סוף" – מלמד שהיו ישראל ממרים באותה שעה ואומרים: כשם שאנו עולים מצד זה כך מצרים עולים מצד אחר. (ערכין טו ע"א).8
ר' מאיר אומר: כשעמדו שבטים על הים זה אומר אני יורד תחילה לים וזה אומר אני יורד תחילה לים … קפץ שבטו של בנימין וירד לים תחילה … ר' יהודה אומר: כיון שעמדו שבטים על הים זה אומר אין אני יורד תחילה לים וזה אומר אין אני יורד תחילה לים … קפץ נחשון בן עמינדב … (מכילתא בשלח פרשה ה).9
עבודה זרה
"ויסע משה את ישראל מים סוף" … אמר ר' יהודה בר' אלעאי: לא דיים שעבר עימהם צלמו של מיכה, אלא שהיו מקישים כלפי מעלה דברים, שנאמר "אשר פדית לך ממצרים גויים ואלהיו". (שמות רבה כד א).10
שחורה אני ונאוה
"שחורה אני ונאוה" – שחורה אני במצרים ונאוה אני במצרים … שחורה אני בים – "וימרו על ים בים סוף" ונאוה אני בים – "זה אלי ואנוהו"… שחורה אני בחורב – "יַעֲשׂוּ עֵגֶל בְּחֹרֵב וַיִּשְׁתַּחֲווּ לְמַסֵּכָה" (תהלים קו יט)11 ונאוה אני בחורב – "כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע" … שחורה אני במדבר – "כמה ימרוהו במדבר" ונאוה אני במדבר בהקמת המשכן … שחורה אני במרגלים … ונאוה אני ביהושע וכלב … שחורה אני בשטים … ונאוה אני בשטים. (שיר השירים רבה א לה) .12
במה שאני שחורה – בו אני נאוה
"אז ישיר משה" – זהו שכתוב: "שחורה אני ונאוה בנות ירושלים, כאהלי קדר כיריעות שלמה" (שיר השירים א ה). כנסת ישראל אומרת: שחורה אני במעשי ונאוה אני במעשה אבותי … מהו "כאהלי קדר"? מה אהלים של ישמעאלים כעורים מבחוץ ונאים מבפנים, כך הם תלמידי חכמים, אע"פ שהן נראים כעורים בעולם הזה הם מלאים מבפנים, מקרא משנה תלמוד הלכות ואגדות. … אי מה אהליהם של ישמעאלים אין להם תכבוסת, יכול אף ישראל כן? תלמוד לומר: "כיריעות שלמה" – מה הָשָׂלְמָה הזאת מתלכלכת וחוזרת ומתלבנת, כך ישראל אע"פ שהן חוטאים הן שבים בתשובה לפני הקב"ה.13
דבר אחר: "שחורה אני ונאוה" – במה שאני שחורה בו אני נאוה. חטאו בחורב, שנאמר: "ובחורב הקצפתם את ה'" ובחורב אמרו: "כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע". בים המרו, שנאמר: "וימרו על ים בים סוף" ובים אמרו שירה, שנאמר: "אז ישיר משה ובני ישראל את השירה הזאת" (שמות רבה כג י).14
שבת שלום
מחלקי המים