מים ראשונים: חלומות הרבה יש לנו במקרא. בספר בראשית בלבד: אבימלך, יעקב (שלוש פעמים!), לבן, יוסף, שרי פרעה, פרעה עצמו ואולי עוד (אצל אברהם ויצחק אין חלומות!). בעקבות זאת, כבר הקדשנו מספר דפים לנושא החלומות: איש כפתרון חלומו בפרשה זו, תשמע חלום לפתור אותו וכן חלומות בראשית בפרשת מקץ. ועדיין, נראה שגם דברי יוסף לשרי פרעה בפרשתנו: הלוא לאלוהים פתרונים, ראויים לדף נפרד. ואם נחזור על מדרשים ופרשנים שכבר נזכרו בדפים הקודמים, הרי כבר אמרו חכמים: אינו דומה הדורש מדרשו מאה פעמים, לדורשו בפעם המאה ואחת.1
וַיַּחַלְמוּ חֲלוֹם שְׁנֵיהֶם אִישׁ חֲלֹמוֹ בְּלַיְלָה אֶחָד אִישׁ כְּפִתְרוֹן חֲלֹמוֹ הַמַּשְׁקֶה וְהָאֹפֶה אֲשֶׁר לְמֶלֶךְ מִצְרַיִם אֲשֶׁר אֲסוּרִים בְּבֵית הַסֹּהַר: וַיָּבֹא אֲלֵיהֶם יוֹסֵף בַּבֹּקֶר וַיַּרְא אֹתָם וְהִנָּם זֹעֲפִים: וַיִּשְׁאַל אֶת סְרִיסֵי פַרְעֹה אֲשֶׁר אִתּוֹ בְמִשְׁמַר בֵּית אֲדֹנָיו לֵאמֹר מַדּוּעַ פְּנֵיכֶם רָעִים הַיּוֹם: וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו חֲלוֹם חָלַמְנוּ וּפֹתֵר אֵין אֹתוֹ וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף הֲלוֹא לֵאלֹהִים פִּתְרֹנִים סַפְּרוּ נָא לִי: (בראשית מ ה-ח).2
תרגום אונקלוס בראשית פרק מ פסוק ח
ואמרו ליה חלמא חלמנא ופשר לית ליה, ואמר להון יוסף: הלא מן קדם יי פשרן חלמיא אשתעו כען לי".3
בראשית רבה פח ד, פרשת וישב
"ויחלמו חלום שניהם חלום … איש כפתרון חלומו" (בראשית מ ה). רבי חייא בר אבא אמר: החלום ופתרון החלום של חבירו.4 "ויאמר אליהם יוסף: הלוא לאלהים פתרונים" – ר' יהושע מסכנין בשם ר' לוי: תלה את הגדולה בבעליה.5
משנת רבי אליעזר פרשה י
"כִּי בַעַר אָנֹכִי מֵאִישׁ וְלֹא בִינַת אָדָם לִי" (משלי ל ב).6 אפשר מי שכתוב בו: "ויחכם מכל האדם" הוא אומר: "כי בער אנכי מאיש"? אלא מפני הענווה, לפי שאין חכמה לפני הקב"ה.7 ר' לוי אומר: בכל מקום הראשונים כשהן לְדַבֵּר, היו תולין החכמה לבעלה. יוסף אמר: "הלא לאלהים פתרונים". וכן ירמיה אומר: "הנה לא ידעתי דבר" (ירמיהו א ו). וכן דניאל אומר: "וַאֲנָה לָא בְחָכְמָה דִּי אִיתַי בִּי מִן כָּל חַיַּיָּא רָזָא דְנָה גֱּלִי לִי לָהֵן עַל דִּבְרַת דִּי פִשְׁרָא לְמַלְכָּא יְהוֹדְעוּן וְרַעְיוֹנֵי לִבְבָךְ תִּנְדַּע" (דניאל ב ל).8 וכן אסף אומר: "ואני בער ולא אדע" (תהלים עג כב).. וכן שלמה אומר: "כי בער אנכי מאיש".9
אבן עזרא בראשית פרק מ פסוק ח
וטעם הלא לאלהים פתרונים, כי פתרון החלומות לשם הוא, כי הוא יודע העתיד, והראה בחלום מה יהיה למי שירצה. ואם אני אפתור אותו לטוב או לרע, לא יועיל ולא יזיק. ואחר שהדבר כן, וְלָשֵׁם (לה') פתרון כל החלומות, אל תחושו שתספרו חלומותיכם לי.10 וכל החלומות הולכים אחר הפה דברי יחיד הם.11
רמב"ן בראשית פרק מ פסוק ח
הלוא לאלהים פתרונים – פירש רבי אברהם כי יאמר, כי המקרים העתידים לבוא בחלומות לאלהים הם, כי הוא לבדו המחלים והמודיע העתיד, והוא העושה שלום ובורא רע, ואין בדבורי לכם תועלת או הפסד. וזה אמר שלא יענישוהו אם תבוא להם רעה, או כדי שיספרו אותם אליו ולא יבזוהו.12
ואם כן אין למלת "הלא" בזה טעם. ואולי יהיה פירושו כמו "הנה", יאמר, הנה לאלהים לבדו הפתרונים ולא לאדם הפותר.13 והנכון בעיני כי אמר הלא לאלהים פתרונים בכל החלומות הנעלמים והסתומים, והוא יכול להודיע פתרון חלומכם ואם הוא נעלם בעיניכם, ספרו נא לי, אולי יישר בעיניו לגלות סודו אלי.14
אלשיך על בראשית פרשת וישב פרק מ פסוק ח
אמר הלא לאלהים לבדו פתרונים ולא לאדם, ועם כל זה ספרו נא לי אולי אוכל לפותרו.15 או יאמר: חלום חלמנו ואין עצבוננו על רעת החלום, כי לא ידענו אם טוב הוא, רק על העדר פותר ונדעה. אז אמר: הלא לאלהים פתרונים ולא לפותר, ואם כן גם שאדם יפתור לכם לא תדעו אמיתת הדבר ובמה תהיו בטוחים. ועם כל זה שתתאוו פותר, ספרו נא לי.16
רד"ק בראשית פרק מ פסוק ח17
"הלא לאלהים פתרונים" – כמו שהחלומות לו והוא יחלים בני אדם ומראה לו העתידות,18 כן לו הפתרונים שישכיל בני אדם להבין דברי החלומות ופתרונם. שאם לא ימצא פותר חלומות יהיו החלומות לבטלה. "ספרו נא לי" – אולי ישכיל אותי האלהים לפתור החלום.19
אברבנאל בראשית פרק מ
… הנה לפי שראיתי שינוי ליום הזה על שאר הימים שהייתם אסורים לכן אשאל מדוע פניכם רעים היום … והם השיבו חלום חלמנו ופותר אין אותו … שאם היינו חוץ מכאן היינו מבקשים פתרון מחרטומי מצרים ופותריהם. ויוסף השיבם: הלא לאלהים פתרונים … טעות היא בידכם לחשוב שישלם פתרון החלומות במלאכה וחכמה ואין הדבר כן … לא יוכל אדם לפתור חלומות בשלמות, אם לא בהיות רוח אלהים נוססה בו. כי בכח רוח הקדש יגידו הנעלם לא מצד כחו המשער בלבד. ולכן: "ספרו נא לי, אולי יקרה י"י לקראתי ודבר מה יראני והגדתי לכם כיון שרוח היא באנוש ונשמת שדי תבינם.20
ספורנו בראשית פרק מ פסוק ח
"הלא לאלהים פתרונים". הנה חכמת הפתרון היא באדם מצד מה שהוא בצלם אלהים. ולזה יתכן שתהיה גם בי, אף על פי שאני עתה עבד ובבית האסורים. ומפני זה אפשר שלא צדקתם במה שאמרתם ופותר אין אותו.21
הכתב והקבלה בראשית פרק מ פסוק ח
הלא לאלהים פתרנים. לא יוכל אדם לפתור חלומות בשלמות אם לא בהיות רוח אלקים נוססה בו, לכן ספרו נא לי אולי יקרה ה' לקראתי ודבר מה יראני והגדת לך – כך כתבו המפרשים, ולא יתכן.22 כי עבד החבוש בבית האסורים לא יוציא מפיו דברים המיחסים אותו לאיש מעלה, וגם מתנגד אל הנימוס להתפאר היותו איש מוכן להתנוסס בו רוח אלהים. לכן נראה לי שהמכוון באמרו להקטין מאד ענין פתרון חלומות עד שאין מן הצורך לחפש אחר איש לפתור אותו … כי יוסף בהיותו רגיל זה כמה עם שני השרים האלה והכיר תכונות נפשותם, הבין כי אינם ראויים לחלומות באמצעית מלאך … לכן אמר להם לא לאלהים פתרונים כלומר אין צריכים לפתרון חלומות לאיש אלהים אשר רוח ה' מתנוססת בו, כי החלומות הולכין אחר הפה, וכל איש יהיה מי שיהיה יוכל לפתור לכן ספרו נא לי.23
שכל טוב (בובר) בראשית פרשת וישב פרק מ סימן ח
"ויאמר אליהם יוסף הלא לאלהים פתרונים" – הוא נותן דעת לבני אדם לפתור חלומות והם הולכים אחר הפה, לכך ספרו נא לי.24
אור החיים בראשית פרק מ פסוק ח
הלא לאלהים פתרונים. רוצה לומר כי הוא יפתור. ונתחכם שלא יחשבוהו כי מתגדל בדבר ואמר כי ה' יש לו פותרי חלומות הרבה והוא אחד מהם, והוא אומרו ספרו נא לי.25 עוד נתכוין באומרו פתרונים לשון רבים, על דרך אומרם בפרק הרואה (ברכות נה ב) כי כ"ד פותרי חלומות היו בירושלים ופתרו חלום של רבי בנאה. ומה שפתר זה לא פתר זה וכולם נתקיימו. וזה הוא אומרו לאלהים פתרונים, פירוש: שימצא לחלום הרבה פתרונים וכולם צודקים.26
פירוש כלי יקר שמות פרק ו פסוק ג
ועוד קשה מהו שנאמר עתה תראה את אשר אעשה לפרעה? עתה למה לי? אף על פי שבסוף פרשת שמות בארתי לשון עתה, מכל מקום עוד לאלהים פתרונים לפרשו בלשון אחר.27
שבת שלום
מחלקי המים
לאדם החלומות, לאלהים הפתרונים
לאדם מחשבות, בראשו מתרוצצים
כגלים אלי סלע מתנפצים
סובבים מטריפים
מנוחתו טורדים,
נפשו מדכדכים
שלוותו מעכירים
לילות וימים
והדברים יגעים
עד יבוא אשר נברא בצלם אלהים
איש אשר בו רוח אלהים
ישקיט רוחות וירגיע פחדים,
ישיח בנעימים וירפא מכאובים
ולכל החלומות
ולכל הדאגות
ולכל הבקשות
ולכל המשאלות
יביא מזור ופתרונים טובים