- בעבר כבר שלחנו מספר פעמים דפים בנושאים מיוחדים שאינם קשורים בפרשת השבוע – ראו ריכוז דפים מיוחדים אלה באתר מחלקי המים. אך איפה שאפשר לקשר עם פרשת השבוע, מה טוב. בפרט שבת פרשת קרח שכידוע ניתן תמיד לדרוש עליה.
- מזכיר אולי את רבי עקיבא שראה השועל יוצא מחרבות קדש הקדשים "התחילו הם בוכים ור' עקיבא משחק (צוחק)" משום שראה בעיני רוחו את התגשמות נבואת זכריה (ח ד): "עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלִָם וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ מֵרֹב יָמִים". אשרינו שזכינו. ראו גמרא מכות כד ע"ב, איכה רבה ה יח).
- הארץ שפערה את פיה לבלוע את קרח וביתו (במדבר טז לב, אמנם הוא אישית מת כנראה עם מקריבי הקטורת), פוערת פעם נוספת את פיה לבלוע את שערי המקדש. וכשבני קרח ("בלועי קרח" בלשון המדרש) רואים את שערי המקדש טובעים בארץ ומצטרפים אליהם, שירתם מתגברת ומתחזקת. המקור של מדרש זה שפירוש תוספות מביא, הוא מדרש אליהו רבה פרשה כח שנביא בסוף הדף. אסף שהוא מצאצאי קרח (נכד?) ומהמשוררים החשובים של ספר תהלים (ספרנו 12 פרקים בשמו), אומר שירה של תקווה על חורבן שערי המקדש. ראו הדף ובני קרח לא מתו בפרשה זו. בכך, נקווה שיצאנו ידי חובת ההסבר מה למוטיב החרס והזהב ולפרשת השבוע.
- אגב השוואות רבות שהמדרש עורך שם בין התורה למים ובין התורה ליין, באה גם השוואה/דימוי זה שהתורה מתקיימת במי שעושה עצמו ככלי חרס פשוט ולא במי שדעתו זחוחה עליו ומחשיב עצמו לכלי כסף או זהב. ראו פיתוח מוטיב זה במדרש תנחומא כי תבוא סימן ג, לא על יין כי אם על מים: "מה המים נמשכין לכל מקום שירצה, כך התורה משוכה בכל העולם. ומה המים אין מתקיימים לא בגרגיות של כסף ולא בגרגיות של זהב אלא בשל חרס, כך אין התורה מתקיימת בגסי הרוח אלא במי שדעתו נמוכה עליו. ואמר רבי אחא: והחכמה מַאִין תימצא (איוב כח) - מהו מאין? מאותן שעושין עצמן כְּאַיִן". וכמובן הסיפור על בת הקיסר ורבי יהושע בגמרא נדרים דף נ ע"ב בדיון על אחסון היין (בתרגום לעברית): "אמרה ליה בת קיסר לרבי יהושע בן חנניה: תורה מפוארה בכלי מכוער! אמר לה: לִמְדִי מבית אביך, במה מניחין יין? אמרה ליה: בכלי חרס. אמר לה: כל העולם בחרס, ואתם בכלי חרס? אתם (בית הקיסר) הניחו (את היין) בכלי כסף וזהב. הלכה ושמה את היין בכלי כסף וזהב והסריח (הבאיש). אמר לה: אף התורה כן". בת הקיסר אגב לא מוותרת שם ומקשה: "והרי יש אנשים יפים ולמודי תורה" (ר' יוחנן, ר' ישמעאל כהן גדול) ור' יהושע עונה לה: אם היו מכוערים, היו למודים יותר. ראו סיפור זה בדברינו היופי שבאדם - ברכתו ובלותו בדפים המיוחדים.
- בציווי של משה לאהרון במן: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן קַח צִנְצֶנֶת אַחַת וְתֶן שָׁמָּה מְלֹא הָעֹמֶר מָן וְהַנַּח אֹתוֹ לִפְנֵי ה' לְמִשְׁמֶרֶת לְדֹרֹתֵיכֶם". צנצנת המן שעפ"י מסורת חז"ל השתמרה לצד ארון הברית עד שנגנז הארון אי שם בבית ראשון ועמו צנצנת המן, שמן המשחה, מטה אהרון ועוד. ראו תוספתא סוטה פרק יג הלכה א, גמרא יומא נב ע"ב, בדברינו תחנתו האחרונה של הארון.
- המקור הוא במכילתא דרבי ישמעאל בשלח - מסכתא דויסע פרשה ה: "ויאמר משה אל אהרן קח צנצנת אחת, איני יודע של מה היא אם של כסף היתה או של ברזל או של עופרת או של נחשת או של בדיל, תלמוד לומר: צנצנת - לא אמרתי אלא דבר שהוא מציץ מחברו אי אתה מוצא אלא כלי חרס". כלי החרס משמרים לא רק יין טוב (ושמן משובח) אלא גם את לחם הָמָן הפלאי (ראו דברינו טעם המן בפרשת בשלח). כלי חרס עשוי מאדמה, מהחומר שקדם לכל ושורד אחרי ככלות הכל ("כי עפר אתה ואל עפר תשוב") ולפיכך הוא אולי גם משמר יותר טוב מכל חומר אחר. ראו ירמיהו לב יד: "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל לָקוֹחַ אֶת הַסְּפָרִים הָאֵלֶּה אֵת סֵפֶר הַמִּקְנָה הַזֶּה וְאֵת הֶחָתוּם וְאֵת סֵפֶר הַגָּלוּי הַזֶּה וּנְתַתָּם בִּכְלִי חָרֶשׂ לְמַעַן יַעַמְדוּ יָמִים רַבִּים". גם מגילות מדבר יהודה נשתמרו בכדי חרס. מאידך גיסא, אולי בשל כך גם אין לו תקנה אם נטמא אלא בשבירה, היינו בחזרתו אל מצבו הבסיסי ויצירתו מחדש ע"י פעולה יחסית פשוטה וזולה. גם זה מצוי בירמיהו יח ג-ו: "וָאֵרֵד בֵּית הַיּוֹצֵר והנהו וְהִנֵּה הוּא עֹשֶׂה מְלָאכָה עַל הָאָבְנָיִם: וְנִשְׁחַת הַכְּלִי אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה בַּחֹמֶר בְּיַד הַיּוֹצֵר וְשָׁב וַיַּעֲשֵׂהוּ כְּלִי אַחֵר כַּאֲשֶׁר יָשַׁר בְּעֵינֵי הַיּוֹצֵר לַעֲשׂוֹת: וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי לֵאמוֹר: הֲכַיּוֹצֵר הַזֶּה לֹא אוּכַל לַעֲשׂוֹת לָכֶם בֵּית יִשְׂרָאֵל נְאֻם ה' הִנֵּה כַחֹמֶר בְּיַד הַיּוֹצֵר כֵּן אַתֶּם בְּיָדִי בֵּית יִשְׂרָאֵל". ראו דברינו כחומר ביד היוצר ביום הכיפורים.
- נעשה אתנחתא קלה ונסטה מההשוואה של חרס וזהב, אך נמשיך את הרעיון של האוכל או המשקה והכלי המחזיק אותם. ינאי המלך, זה שאח"כ נלחם בפרושים והורג רבים מהם בהשפעתו של יועץ מרושע (ראו המשך הגמרא שם), זה שאמרו לו: "רב לך כתר מלכות, הנח כתר כהונה לזרעו של אהרון", מצטייר כאן כמלך נאור שנוהג בצניעות ואין לבו גס עליו בעקבות ניצחונותיו הצבאיים. ראו פירוש רש"י שם: "שהיו עסוקים בבנין - בית שני שבאו מן הגולה והיו עניים והיו מוציאין הוצאות במלאכה, אף אנו נאכל מלוחין להיות זכר לעוני אבותינו ולהודות לפני הקב"ה שהצליחנו והעשירנו". מעין הא לחמא עניא של בית שני. לעניינינו, כלי החרס משמרים את האוכל והמשקה טוב יותר מכלי הזהב והכסף, אבל דווקא כלי זהב שעליהם אוכל פשוט של עניים, מסמלים את הכרת הטוב ומניעת גאווה בשל השפע והעושר. יש כאן היפוך הרעיון של היין המשתמר בחרס. מעניין לדעת כמה אנשים שזכו לעושר זוכרים ומזכירים לעצמם את הימים שלפני.
- תרגום המשפט האחרון עפ"י פירוש שטיינזלץ (אבן ישראל): אם לא שהעליתי לך חרס, האם היית מוצא את המרגלית תחתיו? פה מדובר בחרס ובאבן יקרה (מרגלית או מרגניתא) ולא בזהב, אבל המקור הקודם גרר מקור זה ואת המשפט הקסום על החרס שמתחתיו מסתתרת מרגלית. לעצם הסיפור, ר' ינאי מספר בבית המדרש שנמנו וגמרו בחבורה (איזו חבורה, היכן ומתי?) שאי אפשר לקדש אשה יבמה שיש לקיים בה דין ייבום (או חליצה שתתיר אותה לכל אדם). בא ר' יוחנן שאמנם נוהג בר' ינאי בכבוד וקורא לו רבי (הם היו בני אותו דור, ר' ינאי אפילו צעיר מעט מר' יוחנן) אבל מעיר לו שהלכה זו היא משנה מפורשת (ולא היה צורך בשום חבורה שתקבע הלכה זו). עונה לו ר' ינאי במליצה הנ"ל שמשמעותה היא: דבריי שנמנו בחבורה, הם שהזכירו לך (ולכולנו) את המשנה. ראו מקבילה מדויקת בדין חרישה וחיפוי בכלאיים בגמרא מסכת מכות כא ע"ב וכך גם בגמרא בבא מציעא יז ע"ב בדין "מעשה בית דין" שנחשב כשטר לכל דבר ועניין. ושני דפים בהמשך הגמרא ביבמות, דף צד עמוד א, שימוש הפוך במשל החרס והמרגלית, כאשר האמורא רב יהודה בשם רב תוקף דרשה הלכתית של התנא רבי אלעזר בן מתיא בדיני ייבום ואומר: "הוה ליה לר' אלעזר למדרש ביה מרגניתא, ודרש ביה חספא". לעניינינו, בבית מדרשם של אמוראי ארץ ישראל: ר' ינאי, ר' יוחנן, ריש לקיש וחבורתם, ידעו להעריך את החרסים. ידעו שלעתים קרובות מי שמעלה חרס מגלה פנינה או מרגלית שהסתתרה שם. תשאלו את הארכיאולוגים. ויהיו דברים אלה לזכרון ידיד יקר הארכיאולוג דוד עמית ז"ל שכינה עצמו בענווה "מעלה חרס בידו" והם הם שהחזיקו והכילו את מחלקי המים.
- משפחה מיוחסת ועשירה.
- בפשטות, האישה היא מנורת הזהב, שהייתה מבית עשיר ומכובד, ובעלה השודד ו'המחוספס' (והאלים) הוא נר החרס (חספא). הגבר הדומיננטי לכאורה הוא למעלה, המנורה נושאת אותו. באמצעות הצגת כלי חרס הנתון ע"ג מנורה של זהב, רומזת האשה לחכמים שאל להם להתערב ביחסים שבינו לבינה וכמו שאמר שלמה: "שלושה המה נפלאו ממני וארבעה לא ידעתים ... דרך גבר בעלמה" (משלי ל יט). נשאיר לשואבי המים להביע מדעתם ורוחם הם על משמעותה של 'מצגת' זו שעשתה האשה לחכמים, ורק נעיר שהדימוי של האשה לכלי זהב ושל האיש לכלי חרס, מזכיר את המדרשים על ההבדל בין האדם שנברא מהאדמה ולפיכך הוא נימוח מכל טיפה של מים ונח להתפתות, בעוד שהאשה נבראה מדבר חי ולפיכך היא יציבה ועמידה יותר. ראו אבות דרבי נתן נוסח ב פרק ט, בראשית רבה פרשה יז , ילקוט שמעוני בראשית רמז כג), ובפירוש הדר זקנים בראשית כז: "איתא במדרש משל למקיש כלי עצם לכלי חרס וכלי עצם לכלי עצם. כשמקיש כלי עצם לכלי חרש משתבר הכלי חרס". בעימות (לא פיסי) בין איש לאישה, האישה תנצח.
- נראה שזו מעין 'קריאת ביניים' של הדרשן (מחבר המדרש הגדול) שלא יכול היה שלא להגיב לנוכח דברי הקיסר. מקור הביטוי הוא בגמרא בבא בתרא טז ע"ע באגדתא על איוב. שלוש פעמים שם: "עפרא לפומיה דאיוב". והמקור בתורה הוא קללת הנחש: "וְעָפָר תֹּאכַל כָּל יְמֵי חַיֶּיךָ" (בראשית ג יד) ובמגילת איכה ג כט: "יִתֵּן בֶּעָפָר פִּיהוּ אוּלַי יֵשׁ תִּקְוָה".
- שתוק שתוק רבם של היהודים, אני אחזיר תשובה לאבא (הקיסר).
- שישמור עלי.
- וההמשך שם שהקיסר טוען שאם זה דבר טוב וראוי, מדוע הוא נעשה כשאדם הראשון ישן? מדוע לא בערנות? ועונה לו בתו שאילו ראה אדם הראשון את אופן יצירת האשה, כמו תינוק ברגע שנולד,לא היה נמשך אליה. ראו במקור שם. נראה שהמדרש הגדול לקח דרשה זו מגמרא סנהדרין דף לט עמוד א, וממדרש בראשית רבה יז ב: "מטרונה אחת שאלה את רבי יוסי, אמרה לו: למה בגניבה?". בשני מקורות אלה, בת הקיסר אומרת לאביה: "ליסטין באו עלינו הלילה, ונטלו ממנו קיתון של כסף והניחו לנו קיתון של זהב" והמדרש הגדול (או מישהו לפניו) שינה מכסף לחרס (ולפיכך הבאנו את הנוסח שלו). מעניינת המחלוקת כאן: עפ"י הגמרא האדם (הגבר) הוא כסף ואילו עפ"י המדרש הגדול האדם (הגבר) הוא חרס. בכל מקרה, האשה היא הזהב! מה שמתחבר למדרש הקודם בבראשית רבה ולדברינו בסוף הערה 9 לעיל.
- נשיקה של גדולה היא נשיקת שמואל לשאול בעת שמשח אותו למלך (שמואל א פרק י), נשיקה של פרישות היא נשיקת ערפה לנעמי כשהיא נפרדת ממנה במגילת רות, נשיקה של פרקים היא נשיקת אהרון ומשה עליה דן שם המדרש (כבר בסימן א שם). ובהמשך מוסיף המדרש גם את נשיקת יעקב לרחל (בראשית כט) – היא נשיקה של קריבות. ראו מדרש זה גם בבראשית רבה ע יב פרשת ויצא, מובא בדברינו מפגש יעקב ורחל. וכאן נתמקד בנשיקת יעקב לעשו שהייתה לא רק של תפלות, אלא גם של צביעות.
- מדרש זה בא להפליג בהבדל הגדול בין האחים משה ואהרון שנשקו זה את זה ושמחו זה בזה באמת ובשלום בעת מפגשם בשמות פרק ד, ובין נשיקתם של עשו ויעקב שהייתה ספק נשיקה ספק נשיכה. צביעות נשיקת עשו ליעקב מסומלת במטבע (מוניטה) של חרס שציפוה חיצונית בזהב, בעוד שנשיקת אהרון ומשה משולה למטבע שכולה זהב. ראו הרחבת משל זה במדרש תנחומא (בובר) פרשת תולדות סימן ט: "ושלמה צווח: כסף סיגים מצופה על חרס שפתים דולקים ולב רע (משלי כו כג), לְמָה עשו היה דומה? למולייר שמבחוץ הוא של זהב, ומרגליות קבועות בו, אלא מבפנים הוא של חרס וכו' ". וכאמור, כבר הרחבנו לדון במדרשים אלה בדברינו מפגש יעקב ועשו בפרשת וישלח. ראו גם דברינו תוכו כברו בפרשת תרומה.
- ראו שם בתחילת פרשה כח שהוא דורש את פרק עט בתהלים הפותח בפסוק: "מִזְמוֹר לְאָסָף אֱלֹהִים בָּאוּ גוֹיִם בְּנַחֲלָתֶךָ טִמְּאוּ אֶת הֵיכַל קָדְשֶׁךָ שָׂמוּ אֶת יְרוּשָׁלִַם לְעִיִּים" – פרק שנהוג לקרוא בטקסי ימי הזכרון.
- הכיצד? איך אפשר לשמוח מתיאורים כה קשים בפרק זה, כגון: "שָׁפְכוּ דָמָם כַּמַּיִם סְבִיבוֹת יְרוּשָׁלִָם וְאֵין קוֹבֵר: הָיִינוּ חֶרְפָּה לִשְׁכֵנֵינוּ לַעַג וָקֶלֶס לִסְבִיבוֹתֵינוּ: ... כִּי אָכַל אֶת יַעֲקֹב וְאֶת נָוֵהוּ הֵשַׁמּוּ" ועוד?
- כל הנביאים שמחים על הגאולה העתידה של ירושלים וציון, דווקא מתוך התיאורים הקשים של פרק עט בתהלים. מדוע? כי עכשיו שגם בת המלך, משל לקב"ה ולשכינה, אבדה את דלי הזהב שלה, עכשיו ששמו הגדול של הקב"ה מחולל בגויים, ככתוב שם: "לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה אֱלֹהֵיהֶם יִוָּדַע בגיים בַּגּוֹיִם לְעֵינֵינוּ נִקְמַת דַּם עֲבָדֶיךָ הַשָּׁפוּךְ", בהכרח תבוא התשועה. מעין בכיו ושחוקו של רבי עקיבא שכבר הזכרנו לעיל, שראה שועל יוצא מקודש הקדשים הָחָרֵב (גמרא סוף מסכת מכות, איכה רבה ה יח). מי שיעלה את כד הזהב, יעלה גם את כד החרס. אבל לאסף שהוא מצאצאי קרח יש סיבה נוספת לשמוח. יחד עם שערי המקדש שעתידים לעלות ולשוב למקומם, יעלו גם בני קרח ("בלועי קרח") בפרשתנו. נחזור ונחתום בדברי תוספות מסכת קידושין (לא ע"ב) המובאים לעיל בראש דברינו: "יש במדרש שאסף אמר שירה על שטבעו בארץ שעריה. משל לשפחה שהלכה לשאוב מים מן הבאר ונפל כדה לבאר והיתה מצטערת ובוכה. עד שבאתה שפחת המלך לשאוב ובידה כלי של זהב ונפל אותו כלי שם. התחילה הראשונה לשורר ואמרה: עד עכשיו לא הייתי סבורה שיוציא שום אדם כַּדִי, שהוא של חרס, מן הבאר, שאינו נחשב. ועכשיו, מי שיוציא אותו של זהב, יוציא כָּדִי עמו. כך, בני קרח שהיו בְּלוּעִים, כשראו שטבעו בארץ שעריה אמרו שירה. אמרו: מי שיוציא השערים יוציא גם אותנו. לכך אמר אסף מזמור שהוא ממשפחת קרח". ראה שוב גם הדף ובני קרח לא מתו בפרשתנו.
- בחיזיון מעשה מרכבה.
- מפרש רש"י שם: "מבין החרסים - דרך מזקקי זהב לנקוב כלי חרס נקבים נקבים, וכופין אותו על גבי גחלים שהזהב נתון בהן בתוך כתישת החרסים של לבנים על גבי חרס, ולהב יוצא למעלה דרך נקבי הכלי, והוא עשוי גוונים גוונים ותמיד יוצא ונכנס". החרס משמש כלי לזיקוק ועיבוד הזהב. לעתיד לבוא, כד הזהב יציל את כד החרס, אבל במלאכת יום יום, כד החרס העשוי נקבים נקבים, משמש כלי היתוך וזיקוק לזהב. ושניהם כחומר ביד האומן. זה ביד היוצר וזה ביד הצורף.