- פרט מעניין שמספרת לנו התורה, שאת השם "מן" נתנו בני ישראל עצמם, כאשר השתוממו ולא הבינו מה הוא זה שמפוזר על פני המדבר מידי בוקר ומיועד לשמש להם למאכל. ראו חזרה על מתן השם בהמשך הפרק: "וַיִּקְרְאוּ בֵית־יִשְׂרָאֵל אֶת־שְׁמוֹ מָן וְהוּא כְּזֶרַע גַּד לָבָן וְטַעְמוֹ כְּצַפִּיחִת בִּדְבָשׁ". וציווה הקב"ה לשומרו לדורות, ככתוב בשמות טז לג-לד: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן קַח צִנְצֶנֶת אַחַת וְתֶן שָׁמָּה מְלֹא הָעֹמֶר מָן וְהַנַּח אֹתוֹ לִפְנֵי ה' לְמִשְׁמֶרֶת לְדֹרֹתֵיכֶם: כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶל מֹשֶׁה וַיַּנִּיחֵהוּ אַהֲרֹן לִפְנֵי הָעֵדֻת לְמִשְׁמָרֶת". מעניין לחשוב כמה זמן נשמר טעם המן זה שהונח למשמרת, ועל כך עוד להלן.
- אזכור מרכזי שני של המן בתורה הוא בפרשת המתאוננים בתחילת ספר במדבר, בו קצה נפש העם במן, אחרי כל השבחים שהתורה מעידה על המן, חלקם נראה גם במדרש. מסתבר שגם דבר משובח שהוא "כצפיחית בדבש" ו-"טַעְמוֹ כְּטַעַם לְשַׁד הַשָּׁמֶן", כשהוא נאכל במשך תקופה ארוכה, בסוף נמאס. אמנם כאן זה עדיין בשנה השנייה ליציאת מצרים, לפני חטא המרגלים ולפני שנגזר על בני ישראל ארבעים שנות נדודים במדבר, וממילא גם ארבעים שנים של אכילת המן, אבל אולי גם אכילה של "צפיחית בדבש" ו"לשד השמן" במשך שנה שלימה זה יותר מדי (ואין לנו אלא להעריך את אכילת המן ארבעים שנה בלי לשמוע על תלונות נוספות).
- אזכור שלישי הוא בספר דברים, בו חוזר משה כידוע על אירועי הספרים הקודמים וכאן אנו שומעים על מטרה ותכלית חינוכית שהיו למן, לבד מעצם סיפוק צרכי המחייה במדבר, ככתוב: "למען הודיעך כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם". אלא שלצד התכלית אנו שומעים גם על עינוי ורעב! פירוש אבן עזרא שם מציע שאולי "ויענך וירעיבך" הוא לפני שירד להם המן, אבל גם הוא מסכים שיש אפשרות ש"ויענך" הוא במן עצמו "שהיה קל על לבם". ועכ"פ, בהמשך הפרק אומר משה דברים ברורים יותר: "הַמַּאֲכִלְךָ מָן בַּמִּדְבָּר אֲשֶׁר לֹא־יָדְעוּן אֲבֹתֶיךָ לְמַעַן עַנֹּתְךָ וּלְמַעַן נַסֹּתֶךָ לְהֵיטִבְךָ בְּאַחֲרִיתֶךָ". היינו שהמן היה ניסיון ובמטרה "לענותך" (והטוב יבוא אח"כ כגמול). אז המן לא היה דבר שכולו "צפיחית בדבש". אולי היה משהו מוצדק בתלונות בני ישראל בפרשת בהעלותך.
- תחנה אחרונה של המן היא כאמור בספר יהושע, ספר שמבחינות רבות משלים את חמשת חומשי תורה (ראו נדרים כב ע"ב: "אלמלא חטאו ישראל - לא ניתן להם אלא חמשה חומשי תורה וספר יהושע בלבד, שערכה של ארץ ישראל הוא"). תמו שנות הנדודים במדבר. המדבר מתחלף בשדה וכרם, באר מרים המתגלגלת במטר השמים במי באר ובור, מקל הנדודים ביתד האוהל ומשקוף הדלת, "לחם מן השמים" ב"לחם מן הארץ" והמן במדבר ב"תבואת הארץ". ראו גמרא קידושין לח ע"א: "בשבעה באדר מת משה ופסק מן מלירד, והיו מסתפקין ממן שבכליהם עד ששה עשר בניסן". ובטז' בניסן הקריבו עומר ראשון מתבואת הארץ ואכלו "מעבור הארץ". את המצות של הפסח הראשון בארץ ישראל עדיין עשו מהמן שבכליה - מצות ארץ ישראל ראשונות בטעם מן בדומה למצות יציאת מצרים "עוגות שהוציאו ממצרים שטעמו בהם טעם מן". אך בשאר ימי החג: "שבעת ימים מצות תאכלו" – מצות מטעמה של ארץ ישראל (משעורים!). ראו גמרא קידושין שם, גמרא ראש השנה יג ע"א, תוספתא סוטה פרק יא.
- מה עושות דרשות על המן במסכת יומא פרק שמיני הדן באיסורי יום הכיפורים? התשובה: המקור השלישי מהמקרא שהבאנו לעיל: "ויענך וירעיבך". תשובה ודרשה מלאות, בהמשך הדף. ועכ"פ, דפים עה-עו במסכת יומא הם מקור מרכזי לנושא המן ונראה מקצת מהן לקמן.
- ובהמשך מונה הגמרא שם פלאים נוספים שנתלוו למן, שהוא עצמו אחד מעשרה דברים פלאיים שנבראו בערב שבת בין השמשות (אבות פרק ה משנה ו). ראו הדרשות על פלאי המן שמבוססות על הפסוקים בפרשתנו: "ודכו במדוכה - מלמד שירד להם לישראל עם המן תכשיטי נשים" - הכוונה לבשמי נשים שכותשים ודורכים אותם. "ובשלו בפרור - מלמד שירד להם לישראל עם המן ציקי קדירה" – תבלינים נוזלים כמו יין ושמן שנותנים טעם למעשה הקדרה. "והם הביאו אליו עוד נדבה בבוקר בבוקר - מלמד שירדו להם לישראל אבנים טובות ומרגליות עם המן". וכמובן כל הדרשות על הטעמים השונים שכל אחד היה טועם במן, חלקם נראה להלן. מה רוצה התורה ללמד אותנו בנושא זה ומה באים המדרשים להעצים? שתקופת המדבר הייתה תקופה פלאית שאינה מושגת ונתפסת על ידינו? האם יש לסיפורים הפלאיים על המן משמעות כלשהי עבורנו?
- לתכונות הפלא של המן נוספה גם תכונת ה-"גד". המן היה מגיד, היה פוסק בכל מיני ספיקות, למי שייך ילד (ראו שם בקטע שהשמטנו "שמגיד להם לישראל אי בן תשעה – לראשון, ואי בן שבעה – לאחרון), למי שייך העבד, ואם אשה סרחה על בעלה או לא. הכל בהתאם למקום בו ירד המן בבוקר. ליד איזה אוהל ירד. ראו שם גם שהמן נקרא לבן – שמלבין עוונותיהם של ישראל. ושוב אנו שואלים, מה משמעות פלאים אלה, מעבר לסיפור ניסי דור המדבר?
- ובדומה בגמרא חגיגה יד ע"א: "וכל משען מים - אלו בעלי אגדה, שמושכין לבו של אדם כמים באגדה". ראו דברינו בשבחה של האגדה בפרשת עקב. "גד" הוא גם מזל ומסתתר בתוך המילה אגדה. ומאכל פלאי ככל שיהיה, איננו פותר את הצורך במים. כל הטעמים שבעולם ניתן היה לטעום במן, אבל לא טעם מים המרווים נפש צמאה במדבר. נמשיך במדרשי האגדה על המן, אולי יימשך לבנו ונמצא בהם גם קצת מים לרפואה וחלוקה.
- מקור מרכזי אחר לדרשות על המן היא מכילתא דרבי ישמעאל, מדרש תנאים המלווה את ספר שמות. עיקר מגמתו של מדרש זה היא ההלכה, הוא מתחיל בפרשת השבוע שעבר, בא, על "החודש הזה לכם" ומסתיים בראשית פרשת ויקהל בציווי הנוסף על השבת. אבל כבר בפרשתנו מתגלה כוחו הרב גם באגדה.
- היינו, מוקדם מאד עם תחילת עלות השחר.
- בתחילת המדרש חשוב לדרשן להדגיש שעם כל הניסים והפלאות שהיו במן, לא חזרנו לגן עדן ולא התבטלה גזירת הגירוש לאדם הראשון: "בזיעת אפך תאכל לחם". על מנת ליהנות מהמן היה צריך להתאמץ ולקום מוקדם בבוקר, שאם לא כן, היה המן נמס בחום השמש. אבל מיד אחרי כן, חוזר המדרש וגולש לעולם האגדה הפלאי ומתאר לנו נהרות מן ("נהרות אפרסמון") הזורמים לים ואילים וצבאים שותים ממשקה פלאי זה. גם הגויים, שבמדרשים אחרים מופקעים לגמרי מהמן, וגם אם היו טועמים אותו והיה בפיהם "מר וגד" (שמות רבה להלן), כעת הם נהנים מטעמו המשובח באמצעות אכילת בעלי החיים ששתו ממנו. לאן מנסה מדרש זה להוליך אותנו? געגועים לתקופת המדבר "הנפלאה"?
- שמות רבה גם הוא מקור מרכזי לדרשות על המן, אבל לא פרשה זו אלא פרשה כה בפרשתנו. ואנחנו נתפסנו למדרש זה המובא בפרשת שמות, בשליחות משה למצרים, כחלק מהמוטיב הרחב של מעמד הר סיני (עליו התבשר משה בסנה), בו הקב"ה מתגלה לכל אחד ואחד לפי כוחו. זאת, עפ"י הדרשה: "קול ה' בכוח (תהלים כט ד) – בכוחו לא נאמר, אלא בכח – בכוחו של כל אחד ואחד". (מוטיב שחוזר גם בפרשת הקרבנות, ראו הדף לפי כוחו לפי כוחם בפרשת פנחס).
- שבמתן תורה הקב"ה דיבר על כל אדם מישראל באופן אינדיבידואלי – בכוחו של כל אחד ואחד.
- המשלת אכילת המן ליניקת תינוק משדי אמו נמצאת במדרשים רבים ולאו דווקא לגבי התינוקות, אלא כמשל על עם ישראל כולו. ראו תוספתא סוטה ד ג: "מה דד זה עיקר לתינוק והכל טפל לו, כך היה המן עיקר לישראל והכל טפל להם. דבר אחר: מה הדד הזה אפילו תינוק יונק הימנו כל היום אינו מזיקו, כך נעשה המן שאפילו ישראל אוכלין אותו כל היום כולו אין מזיקין". עוד בפרק יא הלכה ב שם: "מה תלמוד לומר עד בואם אל קצה ארץ כנען? אלא מלמד שמן המן שלקטו ביום שמת בו משה אכלו הימנו משבעה באדר עד ששה עשר בניסן שלשים ותשעה יום, עד שהקריבו עומר בגלגל. שאילו לא פסק המן לא רצו לאכול מתבואת ארץ כנען". סיום תקופת המדבר והפסקת ירידת המן בכניסה לארץ, שעוד נראה להלן, משולים לתהליך גמילת התינוק. ראו מוטיב דומה במשל על התרנגולת שמגרשת את אפרוחיה לנבור באשפה בעצמם, ויקרא רבה כה ה, בדברינו כי תבואו אל הארץ ונטעתם בפרשת קדושים.
- מתן המן, בוקר בוקר, דבר יום ביומו, לכל אחד ואחת מישראל לפי כוחו וכוחה, הוא המפתח למעמד הר סיני. קמח ומזון חומרי אינדיבידואלי, הוא המפתח למתן תורה ומזון רוחני אינדיבידואלי, "כל אחד לפי כוחו". הטעמים השונים של כל אחד במן, מסמלים את חלקו האישי של כל אחד בתורה: "ותן חלקנו בתורתך". וכאן, בניגוד לגמרא יומא בה פתחנו, החלוקה היא לבחורים, זקנים ויונקים ולא לצדיקים, בינוניים ורשעים. בדומה אולי למשה שהיה מנהיג את הצאן: "והיה מוציא הקטנים תחילה כדי שירעו עשב הרך, ואח"כ מוציא הזקנים כדי שירעו עשב הבינוני ואח"כ מוציא הבחורים, כדי שיהיו אוכלים עשב הקשה" (שמות רבה ב ב), בדברינו ומשה היה רועה בפרשת שמות.
- רבי אלעזר המודעי אהב לדרוש בנושא המן ולעיתים גם להגזים. ראו שוב בגמרא יומא עו ע"א: "וכבר היה רבי טרפון ורבי ישמעאל וזקנים יושבין ועוסקין בפרשת המן, והיה רבי אלעזר המודעי יושב ביניהן. נענה רבי אלעזר המודעי ואמר: מן שירד להן לישראל היה גבוה ששים אמה. אמר לו רבי טרפון: מודעי! עד מתי אתה מגבב דברים ומביא עלינו? אמר לו: רבי, מקרא אני דורש וכו' ". ראו גם מדרש גוזמא אחר בילקוט שמעוני תהלים רמז תתיט על יתרו שכשבא למחנה ישראל "ירד לו מן בשש שעות כנגד ששים ריבוא". נראה שלדרשת ר' אלעזר המודעי המובאת כאן, במכילתא מבית מדרשו של ר' ישמעאל, יסכימו ר' טרפון ורבי ישמעאל ולא יגידו שהיא גיבוב דברים או גוזמא בעלמא. על מדרשי הגוזמא יש להאריך בנפרד, ראו בינתיים דברינו המדרש המעצים בדפים המיוחדים ואגדות רבה בר בר חנה על מתי מדבר.
- זה המשך הפסוק של "דבר יום ביומו" בשמות טז ד. ר' אלעזר המודעי מסיק מפרשת המן את הדרישה לאמונה בלתי פוסקת, יומיומית – "ברוך ה' יום יום" (תהלים סח כ). ומי שברא יום ברא פרנסתו. אולי כמו שיטת בית הלל, במחלוקתם עם בית שמאי בגמרא ביצה טז ע"א על ההכנות לשבת באמצע השבוע: "בית שמאי אומרים: מחד שביך לשבתיך, ובית הלל אומרים: ברוך ה' יום יום". ראו שם. ר' אלעזר המודעי לא מקשר אמונה זו עם לימוד תורה, לפחות לא במפורש. הדרשנים הבאים עושים זאת.
- בלשון תמיהה, היינו, כיצד יכול אדם לשבת ולהתרכז בלימוד תורה אם הוא כל הזמן דואג מה יהיה לו לאכול וללבוש.
- עוד קודם לכן, בתחילת הפרשה, קושרת המכילתא את מוטיב המן שמאפשר ללמוד תורה בנחת, עִם: "ולא נחם אלוהים דרך ארץ פלשתים כי קרוב הוא". ראו מכילתא דרבי ישמעאל בשלח - מסכתא דויהי פתיחתא: "לא הביאן הקב"ה דרך פשוטה לארץ ישראל, אלא דרך המדבר. אמר הקב"ה: אם אני מביא עכשיו את ישראל לארץ, מיד מחזיקים אדם בשדהו ואדם בכרמו והם בטלים מן התורה. אלא אקיפם במדבר ארבעים שנה שיהיו אוכלין מן ושותין מי הבאר והתורה נבללת בגופן. מכאן היה ר' שמעון בן יוחאי אומר: לא ניתנה התורה לדרוש אלא לאוכלי המן ושוין להם אוכלי תרומה". (ראו הביקורת הקשה על תקופת השופטים, רות רבה פתיחתא ב: "זה עוסק בשדהו וזה עוסק בכרמו וזה עוסק בזיתיו"). החידוש הגדול כאן היא דרשתו של רבי שמעון בר יוחאי! זה אותו רבי שמעון בר יוחאי שנחלק על רבי ישמעאל בגמרא ברכות בדיון על האיזון בין לימוד תורה ודרך ארץ. ראו דברינו ואספת דגנך בפרשת עקב. שם דורש רבי שמעון בר יוחאי מחויבות מלאה ללימוד תורה: "אפשר אדם חורש בשעת חרישה, וזורע בשעת זריעה, וקוצר בשעת קצירה וכו' - תורה מה תהא עליה?" ואילו כאן הוא מסכים שלימוד תורה מושלם לא ניתן אלא לאוכלי המן (ולכהנים המתפרנסים ממתנות כהונה), וכייעוד מיוחד לדור המדבר, עד שתהא התורה "נבללת בגופם". שימו לב במיוחד למילה "מכאן" שבמכילתא שלמעלה (ולהלן בהמשך הערת השוליים). האם שינה רבי שמעון בר יוחאי את דעתו? האם הוא מוכן לפחות להבחין בין "בני עלייה" – שהוא ובנו בתוכם (סוכה מה ע"ב) ובין שאר בני אדם? ואם כך, כל מחלוקתו עם רבי ישמעאל בעצם לא קיימת! (לפחות לא כשהוא "מתארח" במכילתא שעל שמו של רבי ישמעאל!). "מכאן" – ממה שדרשת ר' יהושע, אני מסיק שלימוד תורה מושלם קיים רק בעת שיש מן. ראו דברינו רבי שמעון בר יוחאי – בין המערה לטבריה בל"ג בעומר.
- גם פסוק זה מהווה משענת טובה לעיסוק חכמים במן ולריבוי הדרשות עליו, כולל דרשות ודיונים ממה בדיוק הייתה אותה צנצנת עשויה. ראו מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי טז לג: "קח צנצנת אחת - צנצנת זו איני יודע של מה היא: אם של זהב אם של כסף אם של נחושת ואם של ברזל אם של בדיל ואם של עופרת. תלמוד לומר: צנצנת אחת, לא אמרתי אלא כלי שמציין יתר מחברו. אמור: כלי חרש". "מציין" הוא משמר, ראו ירמיהו לב יד (מגילות מדבר יהודה), גם שימור יין ואוכלים, נדרים נ ע"ב.
- המשמרת היא לאבות, הם הדורות אליהם מכוון הפסוק. הכיצד? המן היה התגמול לבניו של אברהם על שכיבד את המלאכים ואמר: "אקחה פת לחם" וציווה לשרה: "לושי ועשי עוגות". ראו מוטיב זה בתוספתא סוטה ד ג, שמות רבה כה ה, מכילתא דרבי ישמעאל בשלח - מסכתא דויהי פתיחתא ועוד.
- כפשוטו, לכל דור ודור ובוודאי לדורו הוא. בכך מתחברים דבריו של ר' אלעזר המודעי כאן עם דבריו במדרש הקודם.
- כשיטת ר' יהושע או כשיטת רבי שמעון בר יוחאי.
- הצנצנת והמן שבה, נגנזו, יחד עם הארון, מקלו של אהרון וצלוחית שמן המשחה (תוספתא סוטה יג א, גמרא יומא נב ב), ורק לעתיד לבוא יחזרו ע"י אליהו. אבל המשמרת והניסיון לדורותיכם חיים וקיימים. והיא, משמרת לימוד התורה "דבר יום ביומו", הניסיון לקיים את התורה בכל תנאי ומצב, גם כשירמיהו לא נוכח, והאמונה שבסופו של דבר הלחם "בא מן השמים". ראו שמות רבה כה ט: "ויצא העם ולקטו דבר יום ביומו למען אנסנו הילך בתורתי אם לא – זהו שכתוב: ברוך ה' יום יום (תהלים סח). אמר הקב"ה לישראל: במידה שאדם מודד, בה מודדים לו. אני נתתי לכם את התורה שתהיו עוסקים בה יום יום, שנאמר (משלי ח) אשרי אדם שומע לי לשקוד על דלתותי יום יום, וכן (ישעיה נח) אותי יום יום ידרושון - חייכם שאשביע אתכם לחם מן השמים יום ביומו, שנאמר (שמות טז) ויצא העם ולקטו דבר יום ביומו למען אנסנו הילך בתורתי וגו'. ולא עוד, אלא שאני מברך אתכם יום יום, שנאמר (תהלים סח) ברוך ה' יום יום יעמס לנו. וכשאתם עושים רצוני אני קורא אתכם: העמוסים מני בטן ומעמיס אני לכם כוס ישועות וכו' ".
- צמד אמוראים מארץ ישראל מהדור השלישי תלמידיו של ר' יוחנן מבית המדרש בטבריה. נזכרים פעמים רבות ביחד וזכו לתארים מרשימים כמו: "כהני חשיבי דארעא ישראל" (גיטין נט ע"ב), "דייני דארץ ישראל רבי אמי ורבי אסי" (סנהדרין יז ע"ב).
- לעיל, במכילתא, ראינו את שיטת ר' אלעזר המודעי "מי שברא יום - ברא פרנסתו. מכאן היה ר' אלעזר המודעי אומר: כל מי שיש לו מה יאכל היום ואומר מה אוכל למחר, הרי זה מחוסר אמנה, שנאמר: למען אנסנו הילך בתורתי אם לא". ובדומה לו דברי רבי אליעזר הגדול בגמרא סוטה מח ע"ב: "כל מי שיש לו פת בסלו ואומר מה אוכל למחר - אינו אלא מקטני אמנה. והיינו דאמר ר' אלעזר, מאי דכתיב: כי מי בז ליום קטנות? מי גרם לצדיקים שיתבזבז שולחנן לעתיד לבוא? קטנות שהיה בהן, שלא האמינו בהקב"ה". אבל כאן משקפים האמוראים (רב אמי או רב אסי) את המציאות האנושית, לא את הדרישה הגבוהה, שמי שיש לו מזון רק ליום אחד ואיננו יודע מה יאכל למחר, הוא בעינוי מתמיד. וכך הרגישו בני ישראל במדבר, הגם שהמן היה יורד "דבר יום ביומו" ולמרות שהמטרה החינוכית הייתה ללמדם שלא על הלחם לבדו יחיה האדם. האדם הפשוט חי על הלחם. ומי שאין לו פת בסלו למחר, מצוי בעינוי.
- משום שהגם שהיו טועמים במן כל טעם שבעולם, ראו כל הזמן את המן כמות שהוא. ומכאן מקור לאמרה שהאדם אוכל בעיניים.
- וזה באמת מעניין לבדוק אם אנשים עוורים לא מגיעים להרגשת שובע. ואם כן, האם הם נוטים להשמנה?
- ובימינו שהאדם למד להאיר ולהפוך את הלילה ליום, נראה שאפשר לשבוע גם בלילה, אבל עדיין לא בריא לאכול מאוחר בלילה.
- ראו במדרש ספרי זוטא על הפסוק (וכן במדרשים אחרים) שהסיבה שבאכילת המן לא טעמו את טעם חמישה מינים אלו (קישואים, אבטיחים, חציר, בצלים ושומים) הוא משום שירקות אלה קשים לאכילה, והיה זה לטובתם.
- המוטיב שאכילת המן הייתה חסרה משום שלא היה זה באמת אוכל טבעי, חוזר גם כאן מפי הצמד רב אמי ורב אסי שלעיל, צמד שאגב מופיע פעמים רבות בתלמוד ביחד. כשמישהו ביקש לטעום במן טעם של קישוא או אבטיח, ובהמשך הפסוק גם של בצל ושום וחציר (כרישה), הוא לא באמת הגיע אל הטעם הזה. וגם אם הגיע אל הטעם, אל ממשו של הטעם לא הגיע! בעיני ספר במדבר, בוודאי אין זו סיבה להתאונן, אבל בעיני ספר דברים, עפ"י פירוש חז"ל, זהו עינוי. טעם המן לא הגיע אל הממשות – הוא לא היה 'הדבר עצמו'. ולמה דווקא במינים הללו? מדרש פסיקתא זוטרתא בפרשת בהעלותך מסביר משום שמאכלים אלה מקשים על הריכוז בלימוד תורה. אך אולי הסיבה הפשוטה היא משום שבני ישראל היו רגילים להם ממצרים, שהייתה משופעת בהם בכמות וכנראה גם באיכות. זכרון העבדות אולי כבר התעמעם, אבל זכרון "הקישוא המצרי ההוא" חי וקיים והמן הפלאי לא יכול היה להשתוות לו. ראו פירוש רמב"ן במדבר יא ה על השפע שהיה במצרים.
- ראו פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שמות טז לא, בעקבות המכילתא, שבני ישראל הם שנתנו ללחם האבירים את השם "מן": "ויקראו בית ישראל את שמו מן. דורשי רשומות אמרו בני ישראל קראו אותו מן, אבל עד שבאו בני ישראל לקרוא שמו מן, לא היה שמו מן, אלא לחם אבירים (תהלים עח כה)". אבל כאן, לחם האבירים הפך להיות לחם איברים, לחם שנספג באברי הגוף, ניטוח בהם, כלשון המכילתא, אבל גם מתפיח אותם: "מכאן היה רבי יוסי ורבי שמעון אומרים: כסוסים נתפטמו ישראל באותו שעה".
- ובמדרש תנחומא (בובר) פרשת שלח - הוספה סימן ג: "לחם אבירים אכל איש - שהיה נעשה בהם אברים ובשר, ובו הכעיסו אותו, רואין עצמן שלא צרכו לצאת כבני אדם, והתחילו אומרים זה לזה: אין אתה יודע יש לנו עשרים יום ושלשים [יום] שלא עשינו צורכינו, מה הוא כך? אדם שאינו עושה צרכו ד' ימים או ה' [ימים] אינו מת או נבקע?".
- נראה שניסים גדולים מדי לא תמיד פועלים את פעולתם הניסית הצפויה. אין בעל הנס מכיר בניסו והאדם לא נברא להכיל 'ניסים גדולים'. האדם נברא לאכול ולטעום מפרי העץ ומצמח האדמה כמתואר בפרשת בראשית וגם לעשות צרכיו ולברך ברכת "אשר יצר".
- ויספק את כל צרכיי האדם במשך השנה. ראו בגמרא ביצה טז ע"א: "כל מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה ועד יום הכפורים".
- והחסידים אומרים בדרשות לראש השנה על בן המלך האובד: הלוואי ויצעק לאבא המלך פעם בשנה. ראו ימים נוראים לעגנון עמוד כח על בן המלך שגלה מעל שולחן אביו ושכח שהוא בן מלך וכאשר המלך בא לפקוד את נתיניו באותו מקום ואפשר היה לבקש בקשות ממנו, כל מה שביקש היה גג קטן של קש.
- למרות אזכור רבי שמעון בר יוחאי כאן, דרשה זו מתקשרת דווקא לדרשתו של ר' אלעזר המודעי במכילתות לעיל. המסר החשוב של המן הוא התלות היומיומית של האדם בקב"ה. תלות זו לא נפסקת, אבל משתנה מהותית בכניסה לארץ. במדבר התלות בשמים היא ישירה, של המזון עצמו – "הנני ממטיר לכם לחם מן השמים". הברכה היחידה שברכו בברכת המזון במדבר היא "הזן את הכל" (ברכות מח ע"ב, במדבר רבה כג ז, ראו דברינו ברכת המזון בפרשת מסעי). ולפי שיטות ראשונים (שלא הספקנו לחקור) ברכו ברכה ראשונה: "המוציא לחם מן השמים" או אפילו "הממטיר לחם מן השמים". אבל בארץ התלות היא עקיפה, במטר שמומטר מן השמים, להשקות את הארץ שממנה באים מזונותיו של האדם: "שיהיו הכל תולין עיניהם כלפי מעלה" (בראשית רבה יג ט). בכניסה לארץ התווספה לברכת המזון ברכת "על הארץ ועל המזון" והברכה הראשונה היא כמובן: "המוציא לחם מן הארץ". והמן נשאר כזכר לתקופה פלאית, חלק מהסיפור המופלא של דור תהפוכות יציאת מצרים. טעמו העיקרי נשאר בדרשות הרבות והמתוקות עליו שנימוחות באיברינו ונבללות במוחנו ורק מקצתן הספקנו להביא; וכל אחד ימצא בהם כמה וכמה טעמים לפי טעמו האישי וכוחו המיוחד בתורה.