תורה שלמדתי באף | מחלקי המים

מיוחדים

תורה שלמדתי באף

עדכון אחרון: 11/06/2025

קהלת רבה (וילנא) פרשה ב סימן ט – מקור הביטוי

"וְגָדַלְתִּי וְהוֹסַפְתִּי מִכֹּל שֶׁהָיָה לְפָנַי בִּירוּשָׁלִָם אַף חָכְמָתִי עָמְדָה לִּי" (קהלת ב ט) – אמר רבי אחא: אמר שלמה: כל תורה שלמדתי בזקנתי – פסטירין, באף – נתקיימת בי.1

ילקוט שמעוני קהלת רמז תתקסח – מקור שני וגלגול המדרש

"אף חכמתי עמדה לי", אמר רבי חנינא בר פפא: תורה שלמדתי באף – נתקיימה לי. אמר ר' אחא: על תורה שלמדתי במסטורין – היא עמדה לי.2

בית הבחירה למאירי מסכת אבות פרק ה – בעמל ויגיעה

"בן הא הא אומר: לפום צערא אגרא". פירוש: אגרא הוא במקום פרי … כפי מה שיתעמל בתורה ימשך ממנה פרי נבחר, רצה לומר השגת האמת. כי קריאת המנוחה והתענוג לא תרד חדרי בטן.3

ואמרו ז"ל מדרש רבה שם: "אף חכמתי עמדה לי – חכמה שלמדתי באף עמדה לי".4

כלי יקר בראשית מה כד פרשת ויגש – מתוך כעס על טעות

"אל תרגזו בדרך" – פירש רש"י: אל תתעסקו בדבר הלכה …5 ויש אומרים, לפי שנאמר: "אף חכמתי עמדה לי" (קהלת ב ט) – מה שלמדתי באף וכעס, ועל זה אמר אל תרגזו בדרך – ללמוד החכמה באף, ואולי כיוונו לדבר הצריך עיון רב כאמור.6 ואני מוסיף לקח טוב טעם ודעת, לפי שכל כעס מביא לידי טעות,7 ואמרו חז"ל: "אין אדם עומד על דבר הלכה אלא אם כן נכשל בה תחילה" (גיטין מג א), על כן אמרו שהחכמה שלמדתי באף וכעס אשר הביאני לידי טעות היא שעמדה לי, כי הטועה בדבר פעם אחד אז ביותר הוא נשמר ממנו להבא:8

תורה תמימה הערות קהלת פרק ב הערה מ – כעסו של הרב

יתכן דמרמז למה שלמד ביגיעה, וזהו באף – בזעת אף, ויש גירסות שונות ופירושים שונים בדרשה זו. וגם אפשר לפרש כוונת הדרשה על פי מה שכתבו בסוף ברכות ס"ג ב' על הפסוק דמשלי "ומיץ אף יוציא דם", כל תלמיד שרבו כועס עליו והוא שותק, זוכה להבחין בין טמא לטהור, וזהו שאמר: תורה שלמדתי באף, באפו של רבי, ובזכות שתיקתי נתקיימה תורתי בי:9

רש"ש מסכת עבודה זרה דף יט עמוד א – בעיון ובעומק

גמרא: ואמר רבא: לעולם ליגריס איניש, ואף על גב דמשכח ואף על גב דלא ידע מאי קאמר, שנאמר: "גרסה נפשי לתאבה" (תהלים קיט כ), "גרסה" כתיב ולא כתיב "טחנה".10

רש"ש:11 נראה דרוצה לומר שע"י שאינו לומד בעיון ובעומק משכח מהר כמו שדרשו בפסוק "ואף חכמתי עמדה לי" – תורה שלמדתי באף עמדה לי, פירושו: נשאר אצלי עומד קיים:12

אור החיים דברים יב כח פרשת ראה – ליגרס והדר ליסבר

"שמור ושמעת"13 – עוד יתבאר על פי דבריהם ז"ל (עבודה זרה י"ט). שאמרו ליגרס איניש והדר ליסבר, והוא אומרו שמור ושמעת. פירוש שמור – שישמור ידיעת ההלכה והיא הגירסא; ושמעת היא הסברא לכוין שמועותיו בשכלו:14

רמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק ג הלכה יב – מי שממית עצמו באוהלה של תורה

אין דברי תורה מתקיימין במי שמרפה עצמו עליהן. ולא באלו שלומדין מתוך עידון ומתוך אכילה ושתיה, אלא במי שממית עצמו עליהן ומצער גופו תמיד ולא יתן שינה לעיניו ולעפעפיו תנומה. אמרו חכמים דרך רמז: "זאת התורה אדם כי ימות באהל" (במדבר יט יד) – אין התורה מתקיימת אלא במי שממית עצמו באהלי החכמים.15 וכן אמר שלמה בחכמתו: "הִתְרַפִּיתָ בְּיוֹם צָרָה צַר כֹּחֶכָה" (משלי כד י). ועוד אמר: "אף חכמתי עמדה לי" (קהלת ב ט) – חכמה שלמדתי באף היא עמדה לי.16

מסכת ברכות דף סג עמוד ב – הס כתת17

דבר אחר: הסכת ושמע ישראל – כתתו עצמכם על דברי תורה, כדאמר ריש לקיש. דאמר ריש לקיש: מנין שאין דברי תורה מתקיימין אלא במי שממית עצמו עליה – שנאמר: "זאת התורה אדם כי ימות באהל". דבר אחר: "הסכת ושמע ישראל" – הס ואחר כך כתת. כדרבא, דאמר רבא: לעולם ילמוד אדם תורה ואחר כך יהגה.18

פירוש המשנה לרמב"ם מסכת אבות פרק ה משנה יט – זרוק מרה בתלמידים

ואמר בן הא הא: לפי שעור עמלך בתורה יהיה שכרך. ואמרו שלא יתקיים מן החכמה אלא מה שנלמד בעמל ויגיעה ויראה מן המלמד, אבל לימוד השעשוע והנחת – לא יתקיים, ולא יקבל בו תועלת. אומרו בפירוש אמרו: "אף חכמתי עמדה לי" (קהלת ב ט)- "חכמה שלמדתי באף עמדה לי". ולפיכך יצוו המלמד להטיל מורא על התלמידים, ואמרו: "זרוק מרה בתלמידים".

חשוקי חמד מנחות הקדמה19 – ר' שמואל רוזובסקי והמטאטא

ימים קשים עוברים על הישיבה, ימים שאין בהם לא אוכל לתלמידים ולא משכורת לרבנים, לא מלגות לאברכים ובודאי שלא תשלומים לעובדי הניקיון והתחזוקה.20 מרן הגאב"ד פוניבז' זצוק"ל21 מכתת רגליו אצל נדיבי עם בארץ ובחו"ל לקיומה של אם הישיבות וקיום תלמידיה. קול תורה לא נדם לרגע אחד, הארון נושא את נושאיו ותלמידי הישיבה וראשיה המשיכו בתלמודם. "תורה שלמדתי באף היא שעמדה לי". אך משהו עלה והצטבר על מרצפות הישיבה, רצפות בית המדרש שלא ראו מטאטא זמן רב החלו לגדוש אבק ולכלוך וחמירא סכנתא …

ואז נטל רבי שמואל הגדול, ראש הישיבה מרן הגר"ש רוזובסקי זצוק"ל, את שרביט הזהב בידו, את המטאטא היתום וכיבד את רצפת בית המדרש באהבה שאהב את התורה ולומדיה. לא לפני שפנה כה וכה וראה כי אין איש, לא לפני שנעל את בית המדרש והסיט את וילונות לבל תשזוף עין זרה במלאכתו, כך פעם אחר פעם, עד ששבו עובדי הישיבה למקומם.22

וכשנאבקו אראלים עם מצוקים בימים האחרונים של רבנו ראש הישיבה זצוק"ל שפך את שיחו לפני בני משפחתו והתבטא כי כשיבוא לפני בית דין של מעלה עם מה יבוא? הוא יבוא עם מעשה זה שלא היה בו לא הנאה ולא כבוד, אלא בסתר. הוא וריבונו של עולם בלבד!23

מחלקי המים

הערות שוליים

  1. מילון ג'סטרו מפנה למילה מסטור (ראו להלן בילקוט שמעוני), היינו סטירה ומכה, ומציע את הפירוש שדברים שלמדתי בזקנותי היו כמו סטירה ומכה (ואבדו ממני), אבל דברים שלמדתי "באף", היינו בחום נעורים, נתקיימו בי. ואם כך, הרי זה בדומה למשנה במסכת אבות פרק ד משנה כ: "אלישע בן אבויה אומר: הלומד ילד למה הוא דומה? לדיו כתובה על נייר חדש; והלומד זקן למה הוא דומה? לדיו כתובה על נייר מחוק" (שזה אגב אחד האזכורים הנדירים של אלישע בן אבויה בשמו ובהקשר של הלכה או אגדה'. ראו אזכורו גם בגמרא מועד קטן כ ע"א). ראו רעיון זה גם באבות דרבי נתן נוסח ב פרק לה: "אלישע בן אבויה אומר: הלמד תורה בנערותו למה הוא דומה? לסיד שהוא טוח על גבי אבנים - אפילו כל הגשמים יורדין אין מזיקין אותו. והלמד תורה בזקנותו למה הוא דומה? לסיד שהוא טוח על גבי לבנים - כיון שטיפה של מים הוא [יורד עליו] פושר והולך לו".
  2. מדרש מאוחר זה משלב את קהלת רבה לעיל עם מדרש זוטא - קהלת (בובר) פרק ב פסוק ט: "אף חכמתי עמדה לי. אמר ר' חמא בר פפא: כל תורה שלמדתי באף - נתקיימה לי". וקבלנו שתי דעות קצה מהו "באף" שבו מתקיימת התורה שלמדתי, האם הם ימי הנעורים והכח או שהם ימי הזקנה והתנאים הקשים (ר' אחא מול ר' חמא או חנינא, או שתי שיטות שונות בר' אחא).
  3. ראו גמרא ברכות דף סג עמוד ב: "דאמר ריש לקיש: מנין שאין דברי תורה מתקיימין אלא במי שממית עצמו עליה – שנאמר: זאת התורה אדם כי ימות באהל". מוטיב זה הראה בהרחבה ברמב"ם להלן. (שקדם למאירי).
  4. למרות וא"ו החיבור נראה שכאן מתחיל מוטיב שני הקשור באף היינו כעס – "חרון אף" ועל כך ביתר פירוש במקור הבא
  5. כלי יקר מאריך בפירושו שם ומעלה את השאלה: מה רע בכך שידברו האחים בדרך בדברי תורה, והוא מפנה לסוגיה בגמרא תענית י ע"ב ששואלת מהכלל של שני תלמידי חכמים שהולכים בדרך ואין ביניהם דברי תורה. ואנחנו קצרנו והתמקדנו בנושא שלנו.
  6. בפירוש הראשון, מתחבר כלי יקר לשיטות ש"באף", הוא ביגיעה ובעיון רב. כך גם בגמרא תענית הנ"ל שמבחינה בין שינון דברי תורה בדרך ובין לימוד בעיון: "הא - למיגרס, הא – לעיוני". כלי יקר מסייע לשיטה זו מהפסוק בקהלת ומהדרשה בקהלת רבה.
  7. והטעות מביאה לכעס, אבל כעס טוב שיגרום להיזהר יותר בעתיד.
  8. בפירוש השני של כלי יקר, "באף" הוא בכעס ולחיוב. הרבה נכתב ונדרש על מידת הכעס השלילית שמביאה גם לידי טעות. ומי גדול לנו ממשה שמשום שכעס נתעלמה ממנו הלכה. ראו דברינו כשמשה כועס בפרשת שמיני וכן הדף על כעס וחכמה בקהלת. אבל כאן מוצגת גישה חיובית לטעות ואולי גם לשכחה. ראו בגמרא גיטין מג ע"א על רבה בר רב הונא שטעה בדבר הלכה ועמד והודה בטעותו ועמד ודרש לפני הקהל: "והמכשלה הזאת תחת ידך (ישעיהו ג ו) - אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהן". ושוב, מי גדול לנו ממשה שהכריז "טעיתי" (בדברינו לא שמעתי, שכחתי טעיתי). וראו עוד במסכת שמחות פרק ד הלכה יט על תחילת לימודו של רבי עקיבא שנכשל במת מצוה ואמרו לו: "על כל פסיעה ופסיעה שהיית פוסע מעלין עליך כאילו היית שופך דמים. ודנתי קל וחומר בעצמי: ומה אם עכשיו שנתכוונתי לזכות - חטאתי, אילו נתכוונתי למעט - על אחת כמה וכמה. וכשהיו אומרים דבר זה לפני רבי עקיבא, היה אומר: זו היתה תחילת זכותי". ראו גם את היחס הכפול לשיבושים ושגיאות, בדברינו שיבושים וטעויות בלימוד בדפים המיוחדים. ומי הם שלומדים משגיאות? אנשי אמנה. ראו בגמרא שבת קיט ב (חגיגה יד ע"א): "דברים שאין בני אדם עומדין עליהם אלא אם כן נכשלים בהן, ישנן תחת ידיך".
  9. "אף" כאן קרוב לחרון אף. והגם שאמרו באבות פרק ב משנה ה: "לא הביישן לָמֵד ולא הקפדן מְלָמֵד", משבח הדרשן כאן את התלמיד שמקבל בהכנעה ובשתיקה את תוכחתו (הקפדתו) של רבו. אבל כל זה בבית המדרש – לא בבית הדין שם כל דיין שי לו מה לומר, חייב להגיד את דעתו (שבועות לא א, ירושלמי סנהדרין א ה). ובאשר לדרשות על הפסוק הנ"ל במשלי, ראו בגמרא ברכות סג ע"ב: "אמרי דבי רבי ינאי: מאי דכתיב: כי מיץ חלב יוציא חמאה ומיץ אף יוציא דם ומיץ אפים יוציא ריב? במי אתה מוצא חמאה של תורה - במי שמקיא חלב שינק משדי אמו עליה. ומיץ אף יוציא דם - כל תלמיד שכועס עליו רבו פעם ראשונה ושותק - זוכה להבחין בין דם טמא לדם טהור. ומיץ אפים יוציא ריב, כל תלמיד שכועס עליו רבו פעם ראשונה ושניה ושותק - זוכה להבחין בין דיני ממונות לדיני נפשות".
  10. ראו שם מספר אמירות של רבא על לימוד תורה: "אמר רבא: לעולם ילמוד אדם תורה במקום שלבו חפץ, ... ואמר רבא: לעולם ילמד אדם תורה ואח"כ יהגה, שנאמר: בתורת ה', והדר ובתורתו יהגה". ואנו נתמקד בשלישית המובאת לעיל.
  11. יש מספר אישים בשם רש"ש, כגון ר' שלום שבזי, ר' שלום שרעבי. אך כאן הכוונה לר' שמואל שטראשון, וילנה מאה 19 הידוע בהגהותיו על הש"ס.
  12. כפשוטו, מאמר זה ממליץ ללומד ללמוד ולשנן את הסוגיה גם אם בתחילה אינו מבין אותה לעומק (ולכן חשוב מאד הדיוק בנוסח); אח"כ יעמיק ויבין היטב. וכלשון פירוש המאירי שם: "ולעולם יהא גורס תחלה ואח"כ יהא מעיין ומתחדד בסברא על מה ששנה". ופירוש שטיינזלץ: "יחזור על משנתו. אע"פ שהוא שוכח ואע"פ שאינו יודע מה הוא אומר, שאפילו גריסה בלבד (כעין טחינה גסה), גם היא דבר טוב". ורש"י מדגיש: גם אם אין רבו יודע לפרש לו כלום. בדרך זו, יש זהות כמעט מלאה עם המאמר הקודם של רבא שם: "לעולם ילמד אדם תורה ואח"כ יהגה, שנאמר: בתורת ה', והדר ובתורתו יהגה". ראו גם ברכות סג ע"ב: "הסכת ושמע ישראל - הס ואחר כך כַּתֵּת. כדרבא, דאמר רבא: לעולם ילמוד אדם תורה ואחר כך יהגה". אבל רש"ש הולך בדרך הפוכה: השכחה באה משום שלא לומדים "בעיון ובעומק". ולצורך זה הוא מקשר את אמירתו של רבא עם דרשת מאמר ר' אחא: "תורה שלמדתי באף נתקיימה לי". בכך מתחבר פירוש רש"ש עם המאירי במסכת אבות לעיל: "לפום צערא אגרא ... כפי מה שיתעמל בתורה ימשך ממנה פרי נבחר, רצה לומר השגת האמת". אבל בעוד שהמאירי מבחין בין לימוד ראשוני ושינון (הגמרא בעבודה זרה) ובין "לפום צערא" של מי שמתעמל בתורה (המשנה במסכת אבות), רש"ש תובע לימוד מעמיק ויסודי מההתחלה! וזו המשמעות של "תורה שלמדתי באף".
  13. ראו הפסוק המלא שם: "שְׁמֹר וְשָׁמַעְתָּ אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּךָּ לְמַעַן יִיטַב לְךָ וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ עַד עוֹלָם כִּי תַעֲשֶׂה הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר בְּעֵינֵי ה' אֱלֹהֶיךָ".
  14. בעקבות המקור הקודם, אנחנו סוטים מעט מהנושא העיקרי של דף זה, לדיון קצר בביטוי "ליגרס איניש והדר ליסבר". בבדיקה לא ממצית שערכנו נראה שהביטוי המקורי בחז"ל הוא "ליגמר איניש והדר ליסבר". מקור ביטוי זה הוא בגמרא בשבת סג בסיפור על רב כהנא שמעיד על עצמו שבגיל שמונה עשרה כבר גמר את התלמוד כולו, אך לא הכיר את הכלל: "אין מקרא יוצא מידי פשוטו" – ראו דברינו בפרשת וישב בנושא זה. הביטוי "ליגרס איניש והדר ליסבר" הוא כנראה שילוב של הגמרא בעבודה זרה הנ"ל והגמרא במסכת שבת ואפשר שפירוש אור החיים הוא שטבע לראשונה ביטוי זה. בעקבותיו מצאנו את הביטוי גם בשו"ת יביע חלק ד - אורח חיים סימן ח כשהרב עובדיה יוסף מסביר את "משמעות הפסוק שאמר ובתורתו יהגה לאחר שנקראת על שמו ... דמיירי בקושיות ותירוצים שמחדש בסברא. וכדאמרינן (שבת סג) ליגרס איניש והדר ליסבר". ומעניין לשמוע מי משואבי המים מעדיף את "ליגמר והדר ליסבר" ומי את "ליגריס והדר ליסבר". כך או כך, ראו הרחבה של עניין זה בדף גמיר וסביר בדפים המיוחדים וכאן נחזור לנושא תורה שלמדתי באף.
  15. מקור אמירה זו הוא בגמרא ברכות סג. ראו להלן.
  16. ראו מסכת אבות פרק ו משנה ד: "כך היא דרכה של תורה פת במלח תאכל ומים במשורה תשתה ועל הארץ תישן וחיי צער תחיה ובתורה אתה עמל ואם אתה עושה כן אשריך וטוב לך אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא". ראו גם מסכת יומא דף לה עמוד ב: "נמצא, הלל מחייב את העניים, רבי אלעזר בן חרסום מחייב את העשירים, יוסף מחייב את הרשעים".
  17. כבר הזכרנו מקור זה בהערות שוליים לעיל (תורה תמימה, רמב"ם), ונראה להביא אותו לעצמו כחיזוק לדעות שלימוד תורה באף הוא מתוך דוחק ותנאים קשים.
  18. המילה פודקסט קנתה לה שביתה חזקה בתקשורת של ימינו וגם זכתה לתרגום נאה ומודרני לעברית: הסכת. הנה מקורה של המילה בלשון המקרא ובדרשות חז"ל.
  19. הרב יצחק זילברשטיין נולד בשנת תרצ"ד (1934) בפולין, ועלה לארץ בילדותו. משמש כראש כולל 'בית דוד' בחולון ורב השכונה 'רמת אלחנן' בבני ברק. עוסק הרבה בענייני רפואה והלכה.
  20. למה "בוודאי"?
  21. הרב שלמה יוסף כהנמן, מייסד הישיבה.
  22. למה נעל את דלתות בית המדרש והגיף את החלונות?
  23. אז בסוף כן נודע הסיפור וכנראה מפיו של ר' שמואל רוזובסקי עצמו. זה סיפור מרגש, מוסרי ונוגע ללב ולא חשובים הפרטים העובדתיים מה בדיוק אירע ומתי וכו'. אך יש לנו שתי הערות עליו. האחת שכבר הערנו לעיל, למה "בוודאי" ביחס למשכורות עובדי הניקיון שמן הסתם השתכרו מעט והם בעלי משפחות. למה הם פחותים מבחורי הישיבה והאברכים? שנייה, למה עשה הרב רוזובסקי את מעשהו בסתר? ניחא שלא רצה "למחזי כיוהרא", אבל למה לנעול את דלתות בית המדרש ולהגיף את החלונות? אדרבא, יראו התלמידים ויתעשתו! מדוע שלא יעשו תורנות ביניהם לניקיון הישיבה ושאר עבודות תחזוקה? כל כך היו שקועים בלימוד עד שלא ראו את הלכלוך שמסביב?! ראו הסיפור בגמרא נדרים דף מ עמוד א על תלמיד חולה של רבי עקיבא שאף אחד מחבריו לא בא לבקר אותו בחוליו ולסעדו: "(מעשה) בתלמיד אחד מתלמידי ר' עקיבא שחלה. לא נכנסו חכמים לבקרו. ונכנס ר' עקיבא לבקרו. ובשביל שכיבדו וריבצו לפניו חיה, א"ל: רבי, החייתני! יצא ר' עקיבא ודרש: כל מי שאין מבקר חולים - כאילו שופך דמים". ובפרקי דרבי אליעזר, הסיפור על אליעזר בן הורקנוס שחבריו לא שמו לב שלא אכל שמונה ימים עד שעלה ריח רע מפיו ורבן יוחנן בן זכאי נוזף בהם קשות

האתר פתוח לגלישה חופשית ואינו דורש רישום. נשמח לשמוע לקבל הערות והארות מכל המבקרים באתר.

בנוסף, דפי פרשת השבוע והמועדים המתחדשים נשלחים במייל לכל המעוניין ומועלים במקביל לאתר.

להצטרפות לרשימת התפוצה