מפני מה נקבעה הלכה כבית הלל | מחלקי המים

מיוחדים

מפני מה נקבעה הלכה כבית הלל

דפים מיוחדים, תשפ"ה

עדכון אחרון: 17/11/2025

מים ראשונים: כבר נזקקנו למחלוקת בית שמאי ובית הלל במספר דפים ובהם שמאי והלל – שמים וארץ בפרשת בראשית, חילוקי מחלוקות בישראל בפרשת קרח, ר' אליעזר בן הורקנוס – חמישה פרקים ואפילוג בדפים המיוחדים, וככל אשר יורוך בפרשת שופטים. והפעם נוסיף מרגלית קטנה בנושא נכבד זה.

 

מסכת עירובין דף יג עמוד ב – אלו ואלו דברי אלהים חיים

אמר רבי אבא אמר שמואל: שלש שנים נחלקו בית שמאי ובית הלל, הללו אומרים הלכה כמותנו והללו אומרים הלכה כמותנו. יצאה בת קול ואמרה: אלו ואלו דברי אלהים חיים הן, והלכה כבית הלל.1 וכי מאחר שאלו ואלו דברי אלהים חיים, מפני מה זכו בית הלל לקבוע הלכה כמותן2 – מפני שנוחין ועלובין היו ושונין דבריהן ודברי בית שמאי. ולא עוד, אלא שמקדימין דברי בית שמאי לדבריהן.3

מסכת עדויות פרק א משנה יב – בית הלל חוזרים בהם ומקבלים את דעת בית שמאי

אלו דברים שחזרו בית הלל להורות כדברי בית שמאי: האשה שבאה ממדינת הים ואמרה מת בעלי – תינשא, מת בעלי – תתיבם. ובית הלל אומרים: לא שמענו אלא בבאה מן הקציר בלבד. אמרו להם בית שמאי: אחת הבאה מן הקציר ואחת הבאה מן הזיתים ואחת הבאה ממדינת הים. לא דברו בקציר אלא בהווה.4 חזרו בית הלל להורות כבית שמאי.5

בית שמאי אומרים: תינשא ותטול כתובתה ובית הלל אומרים תינשא ולא תטול כתובתה.6 אמרו להם בית שמאי: התרתם את הערוה החמורה,7 לא תתירו את הממון הקל?8 אמרו להם בית הלל: מצינו שאין האחים נכנסין לנחלה על פיה.9 אמרו להם בית שמאי: והלא מספר כתובתה נלמוד, שהוא כותב לה שאם תינשאי לאחר תטלי מה שכתוב ליך. חזרו בית הלל להורות כדברי בית שמאי.10

ירושלמי סוכה פרק ב הלכה ח – פעם אחת בית שמאי מודים לבית הלל

משנה: מי שהיה ראשו ורובו בסוכה ושולחנו בתוך הבית בית שמאי פוסלין ובית הלל מכשירין. אמרו בית הלל לבית שמאי: מעשה שהלכו זקני בית שמאי וזקני בית הלל לבקר את יוחנן בן החורוני ומצאוהו ראשו ורובו בסוכה ושולחנו בתוך הבית. אמרו להן בית שמאי: משם ראייה? אף הן אמרו לו: אם כך היית נוהג, לא קיימת מצו' סוכה מימיך:11

גמרא: לא סוף דבר שולחנו, אלא אפילו כדי שולחנו. כמה הוא כדי שולחנו? טפח. רבי יודה בר פזי ורבי אייבו בר נגרי הוון יתיבין אמרין: תנינן: "אחר שהודו". מי הודה למי, בית שמאי לבית הלל או בית הלל לבית שמאי?12 אמרין:  נצא לחוץ ונלמוד.13 ונפקון ושמעון: רבי חזקיה רבי אחא בשם רבי יודה בן לוי: לא מצאנו שהודו בית שמאי לבית הלל אלא בדבר זה בלבד.14

הקדמת הרמב"ם למשנה – חזור בך וחדל להתווכח

… אבל קביעתו סברת אדם מסוים, וחזרתו מאותה הסברא,15 כגון אמרו: בית שמאי אומרים כך ובית הלל אומרים כך וחזרו בית הלל להורות כדברי בית שמאי, כדי ללמדך אהבת האמת ורדיפת הצדק. לפי שאלו האישים הגדולים החסידים המשכילים, המופלגים בחכמה שלומי הדעת, כאשר ראו דברי החולק עליהם נכונים יותר מדבריהם והגיוניים יותר, נכנעו וחזרו לדעתו. כל שכן וקל וחומר, שאר בני אדם, כשיראה שיריבו צודק שייכנע ואל יתעקש. וזהו דבר ה': צדק צדק תרדוף. ועל זה אמרו חכמים: הוי מודה על האמת.16 רוצה לומר, אף על פי שאתה יכול לחלץ את עצמך בטענות וויכוחיות, אם תדע שדבר יריבך הוא האמת, אלא שטענתך נראית יותר מחמת חולשתו או בגלל יכולתך להטעות, חזור לדבריו וחדל להתווכח.17

 

מחלקי המים

מים אחרונים: בין השיטין (ירושלמי סוכה לעיל), אנו לומדים שחכמים היו יוצאים מבית המדרש מפעם לפעם, אולי על מנת לשאוף אוויר צח, לחלץ אברים ולפוש קמעה מהמתח הפנימי של בית המדרש. והחכמים שנשארו בפנים ידעו שיש חכמים בחוץ ומה שלא נפתר ונפשט בבית המדרש פנימה (שמן הסתם לא היה מרווח ומפואר כבתי המדרש של היום), אולי יבורר וילובן בחוץ. וכבר אמר החכם מכל אדם: "חָכְמוֹת בַּחוּץ תָּרֹנָּה בָּרְחֹבוֹת תִּתֵּן קוֹלָהּ" (משלי א כ). ראו בהקשר זה שיר השירים רבה א על ר' עקיבא שאיחר לבוא לבית המדרש, יבמות קה ב על ר' ישמעאל ברבי יוסי שהפסיע על ראשי עם, ברכות כי א (כך גם עירובין כח ב) על ר' זירא שנחלש מהלימוד ויצא לחוץ ועוד. אפשר שמסתתר כאן רעיון מהותי שלא כל החכמה נמצאת בבית המדרש, באקדמיה ובמוסדות הלימוד והידע הפורמליים. חכמה רבה צפונה בשוק וברחוב, בשדה ובמרחב, באוויר הצח ותחת כיפת השמים – במפגש עם עם הארץ. בית שמאי היו ספונים בבית המדרש ובית הלל יצאו ובאו ונראה שנושא זה ראוי לחקר מעמיק יותר ונשמח לכל מידע.

הערות שוליים

  1. על בת הקול שהכריעה שהלכה כבית הלל נשפכו דיותות ונשברו קולמוסין, שהרי בתנורו של עכנאי עמד רבי יהושע על רגליו ואמר: "אין משגיחין בבת קול". וכבר הרחבנו בנושא זה בדברינו בת קול בסיני ובבית המדרש בחג השבועות.
  2. מה פשר שאלה חוזרת זו לאחר שכבר הכריעה בת הקול? תאמר שהיא הנותנת – "אין משגיחין בבת קול" ואין היא סיבה מספקת לקביעת ההלכה כבית הלל. או תאמר, בדגש על המילה "זכו" שהגמרא מבקשת רק להבין במה זכו בית הלל שתיקבע הלכה כמותם. בין כך ובין כך, הביסוס לקביעה שהלכה כבית הלל, היא 'ארצית' ובאה מבית המדרש ולא "מגבוה".
  3. ואמנם, במרבית המשניות שבדקנו (לא בדקנו את כולם) מופיעים דברי בית שמאי לפני דברי בית הלל: החל מדיני ברכות (ברכות פרק ח), מצוות התלויות בארץ (פאה ו, כלאיים ד, מעשר שני ב ועוד), שבת (פרק א) עירובין ח ועוד ועוד. ואף בדברי אגדה: "בית שמאי אומרים: שמים נבראו תחילה ... ובית הלל אומרים: ארץ נבראת תחילה" (בראשית רבה  א טו). אך האם זו סיבה לקבוע הלכה כמישהו בגלל שהוא עלוב ונוח? האם זה "פרס" על התנהגות נאה בבית המדרש? התשובה היא פשוטה: בית שמאי היו אומרים את דבריהם ראשונים ובאופן נחרץ שאינו משאיר מקום לשקלא וטריא ולבירור ענייני. בית הלל לעומתם, הקשיבו לדברי בית שמאי, למדו את שיטתם ורק אחרי כן אמרו מה שאמרו. אי לכך, האם יש מקום לצפות שבמספר מקרים שינו בית הלל את דעתם, והשתכנעו שאמנם בית שמאי במקרה מסוים צודקים?
  4. ראו גם הביטוי דברו חכמים בהווה, היינו שאמנם מדובר במקרה מסוים (מעשה שהיה), אבל אין הוא אלא דוגמא למקרים דומים אחרים.
  5. כך גם במשנה יבמות פרק טו משנה ב: "בית הלל אומרים לא שמענו אלא בבאה מן הקציר ובאותה מדינה וכמעשה שהיה. אמרו להן בית שמאי: אחת הבאה מן הקציר ואחת הבאה מן הזיתים ואחת הבאה מן הבציר ואחת הבאה ממדינה למדינה. לא דברו חכמים בקציר אלא בהוה חזרו בית הלל להורות כבית שמאי". מדובר בבעל ואשתו שהלכו לשדות מרוחקים לתקופת הקציר והבציר ואסיפת הפירות, או הפליגו בספינה מעבר לים וכו'. רק האשה חוזרת ומעידה שבעלה מת. האם מאמינים לה ותוכל להינשא לאדם אחר? בית שמאי אומרים שכן – הם מאמינים לעדותה הגם שהיא עדה יחידה ולא אובייקטיבית. ובית הלל: לא. ולא ברור מה שכנע את בית הלל להסכים עם בית שמאי. המקרה שאירע? ההתחשבות באשה?
  6. כאן מתחיל לכאורה דיון שני שהוא בצד הממוני.
  7. חשש לאיסור אשת איש. לזה כבר הסכמתם, בית הלל!
  8. את הכתובה?
  9. לעניין דיני נחלות (אחים שיורשים את האח הנעדר) אין מקבלים את עדות האשה.
  10. ראו בדומה במסכת עדויות פרק א משנה יג בדין "מי שחציו עבד וחציו בן חורין עובד את רבו יום אחד ואת עצמו יום אחד דברי בית הלל. אמרו להם בית שמאי: תקנתם את רבו ואת עצמו לא תקנתם. לישא שפחה אינו יכול, בת חורין אינו יכול, ליבטל? והלא לא נברא העולם אלא לפריה ורביה ... אלא מפני תיקון העולם כופין את רבו ועושה אותו בן חורין וכותב שטר על חצי דמיו. חזרו בית הלל להורות כבית שמאי". כך גם במסכת גיטין פרק ד משנה ה. עוד במשנה עדויות פרק א משנה יד: "כלי חרס מציל על הכל כדברי בית הלל ובית שמאי אומרים אינו מציל אלא על האוכלין ועל המשקין ועל כלי חרס ...  וחזרו בית הלל להורות כדברי בית שמאי". עוד במסכת כלים פרק ט משנה ב: "חבית שהיא מלאה משקין טהורין ומניקת בתוכה מוקפת צמיד פתיל ונתונה באהל המת, בית שמאי אומרים: החבית והמשקין טהורין ומניקת טמאה ובית הלל אומרים אף מניקת טהורה. חזרו בית הלל להורות כדברי בית שמא". סוף דבר, ספרנו חמשה אזכורים שבית הלל השתכנעו מנימוקי בית שמאי וחזרו בהם והורו להלכה כשיטת בית שמאי. ראו סדר רב עמרם גאון (הרפנס) קריאת שמע וברכותיה שמונה "ארבעה חזרו בית הלל להורות כדברי בית שמאי" במסכת עדויות, ומדגיש: "אבל בכוליה תנאי הלכה כבית הלל".
  11. זקני בית שמאי הולכים ביחד לקבל פני ר' יוחנן החורני ("חייב אדם להקביל פני רבו ברגל", ראש השנה טז ב) וזקני בית שמאי מבשרים לו שסוכתו אינה כשרה!! רבי יוחנן החורני היה אגב מראשוני בית שמאי, אך נהג למעשה כבית הלל.
  12. מפרשי הירושלמי מפנים כאן לסוגיה במסכת תרומות, פרק ה משנה ד: "סאה תרומה טמאה שנפלה למאה סאין תרומה טהורה, בית שמאי אוסרים ובית הלל מתירים". ובהמשך המשנה שם מצוי הביטוי "אחר שהודו" והגמרא שואלת: מי הודה למי?".
  13. לאחר שלא נמצאה תשובה לשאלה "מי הודה למי" בבית המדרש, מציע מי שמציע לצאת לחוץ אולי 'שם בחוץ' תימצא תשובה.
  14. ואמנם, יצאו ושמעו מפי ר' חזקיה (שמצטט שרשרת שמועה מפי ר' אחא ור' יודה (יהודה) בן לוי), שבית שמאי הם שהודו לבית הלל בתוספת קביעה נחרצת שזה המקום היחיד (בכל הש"ס) שבית שמאי הודו לבית הלל. לעניינינו, הרי לנו דוגמא לכיוון השני, שבית שמאי מודים לבית הלל. ולסיכום, מצאנו חמישה מקומות בהם בית הלל מודים לבית שמאי כנגד אחד (או שניים, אולי גם סוכה) בהם בית שמאי מודים שהלכה כבית הלל. יתרה מזאת, בהשוואה ללשון הקלה יחסית "הודו בית שמאי לבית הלל", כאשר בית הלל מודים לדברי בית שמאי, הלשון היא חדה וברורה: "חזרו בית הלל להורות כדברי בית שמאי" – הלכה למעשה. והרי לנו חיזוק לגמרא בעירובין. בית הלל אינם רק "נוחים ועירובין ושונים דברי בית שמאי ... ואף מקדימין דברי בית שמאי לדבריהן, אלא שאם השתכנעו שבית שמאי צודקים, חוזרים בהם ונוהגים הלכה למעשה כבית שמאי! מי שכך נוהג, ראוי ונכון לקבוע הלכה כמותו.
  15. רמב"ם מדבר כאן בשבח הנכונות והפתיחות הנפשית והאינטלקטואלית של אדם לשנות את דעתו ולהכיר בצדקת הצד שכנגד.
  16. לרמב"ם מיוחס המאמר "קבל האמת ממי שאמרה". לא מצאנו לשון מדויקת זו ברמב"ם, אבל המשפט הנ"ל יכול לשמש מקור. ראו גם בפירושו לאבות פרק ה משנה ו: "אומר על שלא שמע לא שמעתי; ולא תהיה בו עיקשות, אלא כאשר ישמע האמת - יקבלה, ואף על פי שאפשר לו לדחות ולהתווכח ולהטעות - לא ייטב זה בעיניו, והוא אומרו: ומודה על האמת".
  17. לרמב"ם מיוחסת האמירה: קבל האמת ממי שאמרה. האם שלוש השורות האחרונות הם המקור לכך? ראו דבריו גם בפירושו למשנה אבות פרק ה משנה ו: "אומר על שלא שמע לא שמעתי; ולא תהיה בו עיקשות, אלא כאשר ישמע האמת - יקבלה, ואף על פי שאפשר לו לדחות ולהתווכח ולהטעות - לא ייטב זה בעיניו, והוא אומרו: ומודה על האמת".

האתר פתוח לגלישה חופשית ואינו דורש רישום. נשמח לשמוע לקבל הערות והארות מכל המבקרים באתר.

בנוסף, דפי פרשת השבוע והמועדים המתחדשים נשלחים במייל לכל המעוניין ומועלים במקביל לאתר.

להצטרפות לרשימת התפוצה