ממזרח שמש עד מבואו גדול שמי בגויים | מחלקי המים

מיוחדים

ממזרח שמש עד מבואו גדול שמי בגויים

דפים מיוחדים, תשפ"ה

עדכון אחרון: 18/04/2025

מים ראשונים: כבר נדרשנו לחלק מפרק א בספר מלאכי בהפטרת פרשת תולדות (ולפרק ג החותם את הספר ואת הנבואה בישראל, בשבת הגדול). כאן והפעם נתמקד בפסוק: "כִּי מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ וְעַד מְבוֹאוֹ גָּדוֹל שְׁמִי בַּגּוֹיִם וּבְכָל מָקוֹם מֻקְטָר מֻגָּשׁ לִשְׁמִי וּמִנְחָה טְהוֹרָה כִּי גָדוֹל שְׁמִי בַּגּוֹיִם אָמַר ה' צְבָאוֹת". מה פשר פסוק זה? מה מבקש הנביא מלאכי לומר כאן?

 

מלאכי פרק א פסוקים א–יב – מאהבה לתוכחה

מַשָּׂא דְבַר ה' אֶל יִשְׂרָאֵל בְּיַד מַלְאָכִי: אָהַבְתִּי אֶתְכֶם אָמַר ה' וַאֲמַרְתֶּם בַּמָּה אֲהַבְתָּנוּ הֲלוֹא אָח עֵשָׂו לְיַעֲקֹב נְאֻם ה' וָאֹהַב אֶת יַעֲקֹב: וְאֶת עֵשָׂו שָׂנֵאתִי וָאָשִׂים אֶת הָרָיו שְׁמָמָה וְאֶת נַחֲלָתוֹ לְתַנּוֹת מִדְבָּר: כִּי תֹאמַר אֱדוֹם רֻשַּׁשְׁנוּ וְנָשׁוּב וְנִבְנֶה חֳרָבוֹת כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת הֵמָּה יִבְנוּ וַאֲנִי אֶהֱרוֹס וְקָרְאוּ לָהֶם גְּבוּל רִשְׁעָה וְהָעָם אֲשֶׁר זָעַם ה' עַד עוֹלָם: וְעֵינֵיכֶם תִּרְאֶינָה וְאַתֶּם תֹּאמְרוּ יִגְדַּל ה' מֵעַל לִגְבוּל יִשְׂרָאֵל:1

בֵּן יְכַבֵּד אָב וְעֶבֶד אֲדֹנָיו וְאִם אָב אָנִי אַיֵּה כְבוֹדִי וְאִם אֲדוֹנִים אָנִי אַיֵּה מוֹרָאִי אָמַר ה' צְבָאוֹת לָכֶם הַכֹּהֲנִים בּוֹזֵי שְׁמִי וַאֲמַרְתֶּם בַּמֶּה בָזִינוּ אֶת שְׁמֶךָ: מַגִּישִׁים עַל מִזְבְּחִי לֶחֶם מְגֹאָל וַאֲמַרְתֶּם בַּמֶּה גֵאַלְנוּךָ בֶּאֱמָרְכֶם שֻׁלְחַן ה' נִבְזֶה הוּא: כִי תַגִּשׁוּן עִוֵּר לִזְבֹּחַ אֵין רָע וְכִי תַגִּישׁוּ פִּסֵּחַ וְחֹלֶה אֵין רָע הַקְרִיבֵהוּ נָא לְפֶחָתֶךָ הֲיִרְצְךָ אוֹ הֲיִשָּׂא פָנֶיךָ אָמַר ה' צְבָאוֹת: וְעַתָּה חַלּוּ נָא פְנֵי אֵל וִיחָנֵּנוּ מִיֶּדְכֶם הָיְתָה זֹּאת הֲיִשָּׂא מִכֶּם פָּנִים אָמַר ה' צְבָאוֹת: מִי גַם בָּכֶם וְיִסְגֹּר דְּלָתַיִם וְלֹא תָאִירוּ מִזְבְּחִי חִנָּם אֵין לִי חֵפֶץ בָּכֶם אָמַר ה' צְבָאוֹת וּמִנְחָה לֹא אֶרְצֶה מִיֶּדְכֶם: כִּי מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ וְעַד מְבוֹאוֹ גָּדוֹל שְׁמִי בַּגּוֹיִם וּבְכָל מָקוֹם מֻקְטָר מֻגָּשׁ לִשְׁמִי וּמִנְחָה טְהוֹרָה כִּי גָדוֹל שְׁמִי בַּגּוֹיִם אָמַר ה' צְבָאוֹת: וְאַתֶּם מְחַלְּלִים אוֹתוֹ בֶּאֱמָרְכֶם שֻׁלְחַן אֲדֹנָי מְגֹאָל הוּא וְנִיבוֹ נִבְזֶה אָכְלוֹ:2

תהלים קיג – מהולל שם ה'

מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם ה': רָם עַל כָּל גּוֹיִם ה' עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ".3

ירמיהו פרק י פסוקים ו,ז מי לא יראך מלך הגויים

מֵאֵין כָּמוֹךָ ה' גָּדוֹל אַתָּה וְגָדוֹל שִׁמְךָ בִּגְבוּרָה: מִי לֹא יִרָאֲךָ מֶלֶךְ הַגּוֹיִם כִּי לְךָ יָאָתָה כִּי בְכָל חַכְמֵי הַגּוֹיִם וּבְכָל מַלְכוּתָם מֵאֵין כָּמוֹךָ:4

מסכת מנחות דף קי עמוד א –  כי גדול שמי בגויים5

אמר רבי אבא בר רב יצחק אמר רב חסדא, ואמרי לה אמר רב יהודה אמר רב: מצור ועד קרטיגני מכירין את ישראל ואת אביהם שבשמים, ומצור כלפי מערב ומקרטיגני כלפי מזרח אין מכירין את ישראל ולא את אביהן שבשמים.6 איתיביה רב שימי בר חייא לרב: "ממזרח שמש ועד מבואו גדול שמי בגוים ובכל מקום מוקטר מוגש לשמי ומנחה טהורה" (מלאכי א יא)!7 אמר ליה: שימי, את? דקרו ליה אלהא דאלהא.8

רש"י על הפסוק – עובדי הכוכבים מתנדבים לשם ה'

גדול שמי בגוים – אמרו רבותינו דקרו ליה אלהא דאלהיא. אפילו מי שיש לו עכו"ם יודע (שיש אלוה) שהוא על כולם ובכל מקום מתנדבים לשמי אף העכו"ם.9

רד"ק מלאכי פרק א פסוק יא – הגויים מכירים בסיבה הראשונה

גדול שמי בגוים – כי אף על פי שעובדים לצבא השמים מודים בי שאני הסבה הראשונה אלא שעובדים אותם לפי דעתם שיהיו אמצעיים ביני ובינם ואמרו רז"ל דקרו ליה אלהא דאלהין:10

רמב"ם מורה נבוכים חלק א פרק לו – אולי אין בעצם עבודה זרה בעולם

ואתה יודע כי כל מי שעובד עבודה זרה לא יעבדה על דעת שאין אלוה בלעדיה, ולא דִמָּה מעולם כלל מן העובדים, ולא יְדַמֶּה מן הבאים שהצורה אשר יעשה מן המתכת או מן האבנים והעצים, שהצורה ההיא הוא אשר בראה השמים והארץ והיא הנהיגם. אבל אמנם יעבדוה על צד שהיא דמיון לדבר שהוא אמצעי בינם ובין האלוה יתברך, כמו שבאר ואמר: מי לא ייראך מלך הגויים וכו'. ואמר: ובכל מקום מוקטר מוגש לשמי וכו', רומז אל הסבה הראשונה אצלם, וכבר ביארנו זה בחבורנו הגדול.11

מים ביניים הבאים בסעודה – סיכום ביניים

בהרחבת הדיון על שיטת רב שימי שבגמרא מנחות לעיל בסיוע פרשני המקרא ומחשבת ישראל, נראה שהפלגנו לנושא הרחב של "אלהא דאלהא" (החיובי ולא המנמיך) והיחס של חז"ל למהותה וערכה של עבודה זרה וריבוי אלילים. לנושא מורכב זה התייחסנו במספר דפים, כל פעם מזווית קצת אחרת. ראו דברינו דרכו של אברהם לאמונה בבורא עולם וכמו כן מי אתה מלכיצדק בפרשת לך לך; דברינו הלוא אין בה ממש וכמו כן על השיתוף בפרשת כי תשא; עוד בדברינו אלוהי האלהים בפרשת עקב ובין עבודה זרה לטבע – שיטת ר' יוסי הגלילי בפרשת ראה.12 האם בקצה היריעה נוכל לחבר גם את שיטת רמב"ם במורה נבוכים לעיל עם דברי מלאכי על שמו הגדול של הקב"ה בגויים והמנחה הטהורה המוקטרת לו? נראה שלא כל כך, ולוא בשל התקופות השונות בהם חיו ופעלו אישים אלה – בהפרש של למעלה מ 1500 שנה בהם השתנה כליל העולם האלילי.

נזכור גם שדברי מלאכי באים כתוכחה ו'עקיצה' לשבי ציון על הזלזול בעבודת המקדש שזו שאלה בפני עצמה: על מה ולמה? מה חטאו ומה עוו דווקא הם שבחרו לעלות לארץ ולחדש את הקיום היהודי בה?13 אך אם נתעלם לרגע מהיבט זה (שנשוב אליו בעוז בהמשך הדף), ונתמקד במהות הרעיון הדתי שהנביא מלאכי מעלה כאן, ובשיטת רב שימי והפרשנים לעיל, נראה שאפשר ללמוד מדברים אלה של מלאכי שני דברים. האחד, שהשילוב של עבודה זרה 'מקומית' יחד עם הכרה שיש "גבוה מעל גבוה", שיש "אלהא דאלהא" הוא מציאות מוכרת או רצויה בגויים, ולמצער אינו כעבודה זרה לכל דבר (הגם שלהלכה לא מצאנו הקלות ואבחנות כל שהן בדיני עבודה זרה). ושנית, וזו ההפתעה הגדולה של מלאכי, שגם אלה עבדי ה' הם, כאן ועכשיו ולא לעתיד לבוא כנבואות אחרית הימים.14 גם הם מקטירים מנחה לה' שיש לו בה חפץ. ובתנאים מסוימים מעדיף הקב"ה את עבודתם ומנחתם על פני השולחן המגואל וקרבן נבזה של בני ישראל. למי, למה ולאיזו תקופה מכוון כאן הנביא מלאכי? האם מלאכי הקדים את זמנו וצפה הרחק קדימה?15

המשך הסוגיה במנחות הכל בראייה פנימית של עם ישראל

"בכל מקום מוקטר מוגש בשמי" סלקא דעתך?16 אמר רבי שמואל בר נחמני אמר ר' יונתן: אלו תלמידי חכמים העוסקים בתורה בכל מקום, מעלה אני עליהן כאילו מקטירין ומגישין לשמי; … א"ר יוחנן: אלו תלמידי חכמים העוסקים בתורה בלילה, מעלה עליהן הכתוב כאילו עסוקים בעבודה.17 …ורבי יוחנן אמר: אלו תלמידי חכמים העסוקין בהלכות עבודה, מעלה עליהם הכתוב כאילו נבנה מקדש בימיהם.18

אמר ריש לקיש: מאי דכתיב: "זאת התורה לעולה למנחה ולחטאת ולאשם" (ויקרא ז לז)? כל העוסק בתורה, כאילו הקריב עולה מנחה חטאת ואשם.19 אמר רבא: האי לעולה למנחה, עולה ומנחה מיבעי ליה! אלא אמר רבא: כל העוסק בתורה, אינו צריך לא עולה (ולא חטאת) ולא מנחה ולא אשם. אמר רבי יצחק, מאי דכתיב: "זאת תורת החטאת" (ויקרא ו יז) "וזאת תורת האשם" (שם ז א)? כל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב חטאת, וכל העוסק בתורת אשם כאילו הקריב אשם.20

מלאכי ג יב – תיקון של מלאכי?

וְאִשְּׁרוּ אֶתְכֶם כָּל הַגּוֹיִם כִּי תִהְיוּ אַתֶּם אֶרֶץ חֵפֶץ אָמַר ה' צְבָאוֹת:21

בראשית רבה פ ז פרשת וישלח – ארץ חפץ

ריש לקיש אמר: בג' לשונות של חִבָּה חבב הקב"ה את ישראל: בדביקה, בחשיקה, ובחפיצה. בדביקה: "וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּה' אֱלֹהֵיכֶם חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם" (דברים ד ד). בחשיקה: "לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל הָעַמִּים חָשַׁק ה' בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם כִּי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים". ובחפיצה: "וְאִשְּׁרוּ אֶתְכֶם כָּל הַגּוֹיִם כִּי תִהְיוּ אַתֶּם אֶרֶץ חֵפֶץ אָמַר ה' צְבָאוֹת" (מלאכי ג יב).22

שנת שלום וגאולה

מחלקי המים

מים אחרונים: מקור נוסף ומעניין מצוי בגיליונות נחמה על פרשת תולדות, מצוי באתר שלה ובאתר ספריא. ראו גם פירוש מקרא לישראל על הקטע הנ"ל בספר מלאכי שמביא מגוון דעות כולל מתרבויות שאמצו את מוטיב "אלהא דאלהא".

הערות שוליים

  1. עד כאן חיבת יעקב הוא ישראל כנגד המאיסה בעשו הוא אדום ועל כך הרחבנו כאמור בדברינו אהבתי אתכם אמר ה' בפרשת תולדות. אבל מהר מתהפך הגלגל ומסתבר בקטע הבא שהשבח לישראל הוא על מנת לבוא איתם חשבון על שאין הם נוהגים כראוי בכבוד הקב"ה.
  2. השאלה הגדולה היא למי מתכוון הנביא כשהוא אומר: "כי מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ וְעַד מְבוֹאוֹ גָּדוֹל שְׁמִי בַּגּוֹיִם וּבְכָל מָקוֹם מֻקְטָר מֻגָּשׁ לִשְׁמִי וּמִנְחָה טְהוֹרָה כִּי גָדוֹל שְׁמִי בַּגּוֹיִם אָמַר ה' צְבָאוֹת", מי הם אותם שמכירים ומוקירים את שמו הגדול של הקב"ה ומקריבים לפניו קטורת ומנחה טהורה, בניגוד ללחם המגואל ולקרבנות בעלי המומים שבני ישראל מגישים לו? מה פשר גט פיטורין זה לעם ישראל? גם אם נאמר שזו רק תוכחה ואזהרה – תהיה זו תוכחת שוא?  האם כך מנסה מלאכי לחזק את רוחם של עולי בית שני המעטים שנאבקים קשה לקומם את היישוב היהודי בארץ או שמא להחזירם בתשובה?
  3. פסוקים לא מעטים, בפרט בספר תהלים מציינים את שמו של הקב"ה כמוכר וידוע ומהולל בגויים. ראו בפרט בפרקי קבלת שבת, תהלים צה – צט ובהם: "כִּי גָדוֹל ה' וּמְהֻלָּל מְאֹד נוֹרָא הוּא עַל כָּל אֱלֹהִים" (תהלים צו ד) ועוד. אך ההבדל לעומת דברי מלאכי הוא ברור. מלאכי לא מסתפק בדברי שבח והלל לקב"ה של הגויים – ספק כתיאור מצב, ספק כנבואה לעתיד לבוא. מלאכי גוער בבני ישראל:  אני לא רוצה את מנחותיכם הוא אומר בשם ה', יש לי די מנחות ברחבי העולם של אנשים שמקטירים מנחה טהורה לשמי. מי הם אותם שמגישים מנחה לה'? מה פשר האמירה "אין לי חפץ בכם"! – עד כדי כך?? גם אם נאמר שזו רק תוכחה ואזהרה – תהיה זו תוכחת שוא?  מה עשו שבי ציון "שזכו" לתוכחה קשה כזו, את זאת לא נשאל הפעם (שימו לב לאמירה! "באמרכם שולחן ה' נבזה"!). אנו נתמקד כאמור בדברי הנביא: "מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ וְעַד מְבוֹאוֹ גָּדוֹל שְׁמִי בַּגּוֹיִם וּבְכָל מָקוֹם מֻקְטָר מֻגָּשׁ לִשְׁמִי וּמִנְחָה טְהוֹרָה וכו' " ונשאל כאמור: מי הם אותם שמכירים ומוקירים את שמו הגדול של הקב"ה ומקריבים לפניו קטורת ומנחה טהורה?
  4. לא מעט פרשנים ומדרשים מצטטים פסוק זה מירמיהו כאח לזה של מלאכי, שמביע רעיון דומה. אם בפשטות כפירוש אברבנאל ירמיהו פרק י: "כי אתה אינך בלבד מלך ישראל אבל גם מלך כל הגוים"; ואם בתחכום ובדגש על "חכמי הגויים" שבפסוק. ראו למשל פירוש רד"ק לפסוק: "ואמר חכמי הגוים כי הם יודעים כי הפסל אינו כלום ואם יעבדו הכוכבים לא יעבדום אלא מפני שהם משרתיך להיותם אמצעיים אף על פי כן הם חוטאים כי אין צריך אמצעי בין האל ובין האדם". ובהרחבה, בספר מורה הנבוכים חלק א פרק לו, דברים שמעוררים את השאלה מה היא בעצם עבודה זרה: "ואתה יודע כי כל מי שעובד עבודה זרה לא יעבדה על דעת שאין אלוה בלעדיה, ולא דִמָּה מעולם כלל מן העובדים, ולא יְדַמֶּה מן הבאים שהצורה אשר יעשה מן המתכת או מן האבנים והעצים, שהצורה ההיא הוא אשר בראה השמים והארץ והיא הנהיגם. אבל אמנם יעבדוה על צד שהיא דמיון לדבר שהוא אמצעי בינם ובין האלוה יתברך, כמו שבאר ואמר: מי לא ייראך מלך הגויים וכו' ". ולהלן נרחיב מעט בדברי רמב"ם אלו שחוזרים אל דבריו הידועים בתחילת הלכות עבודה זרה בו הוא מתאר את השתלשלות עבודה זרה מתוך האמונה באל אחד. ועדיין, דברי מלאכי ותוכחתו קשים בהרבה מדברי ירמיהו. ירמיהו מתאר את יראת הגויים את ה' כמלך "גדול", בפרט ע"י "חכמי הגויים", בדומה לפסוקי תהלים לעיל. ואילו מלאכי מתאר את עבודת ה' שלהם בקטורת ומנחה. ירמיהו מסנגר על הגויים (שאינם עובדים עבודה זרה ממש),ובתוכחה סמויה ועקיפה לעם ישראל ואילו מלאכי מתארם כעובדי ה' ביד אחת ומגנה ישירות את ישראל ביד השנייה.
  5. מסתבר שכבר חז"ל נדרשו לפסוק במלאכי, בסוגיה החותמת את מסכת מנחות, ומציגים את שתי האפשרויות הבסיסיות. האחת, שאכן מדובר באומות העולם, והשנייה ... לא נקדים את המאוחר.
  6. קרטגיני או קרטיגנין היא עיר במזרח בבל ואי לכך, מה שאומר המדרש הוא שבחלק הקשת הפוריה שנתון בין ארץ ישראל במערב ובין בבל במזרח, מכירים הגויים את "אלוהי ישראל", אב לא מחוף הים התיכון ומערבה ולא במזרח הרחוק (מעבר לעירק של היום). וזה, אפשר להניח, היו הגבולות בהם התיישבו יהודים עוד בימי תקופת בית ראשון (וביותר לאחר חורבנו) ונשאו את שם "אלוהי ישראל". ונצטרך להכיל גם את ארץ מצרים שהיא "בין צור וקרטגיני". ראו בסוגיה שם הפסוק בישעיהו יט יח על חמש ערים בארץ מצרים שמדברות בשפת כנען ונשבעות לה' צבאות. ומעניין לחשוב אם "רב יהודה" הנזכר כאן הוא זה שפוסק "כל העולה מבבל לארץ ישראל עובר בעשה" (גמרא שבת מא א)., אך ר' זירא תלמידו לא שומע בקולו,
  7. היינו, גויים רבים – כל העולם המוכר דאז – מכירים באלוהי ישראל ומכבדים אותו, לא רק העמים הקרובים לארץ ישראל. זו טענת רב שימי לרב.
  8. היינו שאין הגויים שמעבר לגבולות ששרטט רבי אבא לעיל בשם רב, באמת מכירים את ישראל ו"אביהם שבשמים", אלא מתייחסים לאיזו ישות כללית עליונה "אלהא דאלהא". אמירה זו נשמעת כהנמכה של הפסוק במלאכי וכרוצה לומר, יש אמנם בגויים מי שיחד עם עבודה זרה מכירים שיש "אלהא דאלהא" ואולי גם כפסוק בקהלת פרק ה פסוק ז: "כִּי גָבֹהַּ מֵעַל גָּבֹהַּ שֹׁמֵר וּגְבֹהִים עֲלֵיהֶם", אבל זו הכרה (אמונה) שטחית ופשוטה ובוודאי ללא עול תורה ומצוות. רב שימי בר חייא מצדו יכול לראות את "אלהא דאלהא" כדבר רציני ובעל ערך (ולאמץ מוטיב זה ברצינות, למרות שלא הוא שטבע אותו), אבל מסתפק בקביעה כללית זו ולא מתייחס לנושא ההקטרה והמנחה שהגויים עובדים בהם את "אלהא דאלהא". מה ערכה של 'הכרה' כללית זו שמלווה גם במנחה והקטרה? את זאת עושים פרשני המקרא ולפיכך נעצור בקטע זה של הגמרא בו רב דוחה את שיטת רב שימי בר חייא במשפט קצר ונפנה אל פרשני המקרא. אל הגמרא, נחזור בהמשך ונשלים את האפשרות השנייה להסביר את הפסוק במלאכי (הערה 5 לעיל)..
  9. נראה שרש"י מתייחס בכבוד ולא בביטול לביטוי "אלהא דאלהא". ראו גם פירוש אלשיך על הפסוק במלאכי: "ושמא תאמרו, למה זה קראתי אתכם בוזי שמי? ... כי הלא ממזרח שמש עד מבואו. בכל האומות גדול שמי בגוים, ובכל מקום מקטר מגש מגישים לשמי מנחה טהורה, עם שלא ידעוני רק מחמת שגדול שמי בגוים, הנה כי משומעם גודל שמי הם מקריבים לשמי, ומזה ימשך כי הנוגע בכבוד ההקרבה כנוגע בשמי". מנגד, ראו פירוש אבן עזרא שמדגיש את הצד המכוער שעושים בני ישראל בהשוואה לגויים שאילו רק צוו היו מכבדים את ה' יותר: "כי ממזרח השמש - מקצה הארץ ועד קצה הארץ כן הוא הישוב ובכל מקום לו צויתי היו מקריבים לי דבר נכבד מוקטר היה מוגש לפני ומנחה טהורה, או מוקטר שם כמו קטורת והיו שומעים בקולי לגדל את שמי הגדול", תוך שהוא מדגיש "כי הנביא על הבזיון ועל הגיאול שהיו מחללין את השם ... ובכל מקום שבעולם יחשב בעיני הדבר הזה שהם מכבדים ומגדלים את שמי כאילו הם בכל מקום יביאו לפני לשמי כל דבר מוקטר ומוגש הראוי לכבודי ומנחה טהורה. לא כאשר אתם עושים להגיש לפני לחם מגואל ועור ופסח וחולה ואיננו רע בעיניכם ולמה לא תשימו על לב גדול שמי בגוים ואתם מחללים אותו". אבל מרש"י נראה שיש התנדבות כנה, חלקית לפחות, לעבודה לה' ועל כך עוד בפרשנים הבאים שנראה שמייצגים את תקופתם.
  10. נראה שרד"ק הולך צעד גדול נוסף בכיוון של "הסיבה הראשונה" שהיא עבודת ה' האמיתית שמקצת מהגויים (מקצת מהזמנים) מכירים ויודעים. בכיוון זה צועד גם פירוש מצודת דוד על הפסוק במלאכי ואומר: "כי כולם מודים בו יתברך שהוא הסיבה הראשונה המשפעת בכולם, רק איזה מהם יחשבו שהנהגת העולם השפל בא הכל ממערכת השמים: ובכל מקום מוקטר מגש לשמי - מה שעכו"ם מקטירים למערכת השמים להתרצות לפניהם, כוונתם הוא שבזה יכבדו ויעבדו את סבתם הראשונה ובזה באמת יטעו כי לא נגה עליהם אור התורה והנבואה". וכך גם פירוש מלבי"ם שאומר: "כי ממזרח שמש ועד מבואו, הגם שכל האומות עובדים עבודה זרה, בכל זאת גדול שמי בגוים, שכולם יודעים שיש סבה ראשונה עליון על כולם וקרי ליה אלהא דאלהיא רק שאומרים שאין כבודו להשגיח בשפלים ושמסר הנהגת עולם השפל למשרתיו ... והם האמצעים בינו ובין העם וכבודם הוא כבוד המלך, וכן כל מה שמקטירים לכוכבים ומזלות הוא מצד שאומרים שהם הקרובים אל הסבה הראשונה ומקבלים השפע מאתו ..., רוצה לומר שהם מקטירים קרבנות למי שהוא מוגש וקרוב לשם ה', ... ומצד זה מקטירים לצבא השמים שחושבים שהם מוגשים וקרובים לשם ה', והם מקטירים אליהם מנחה טהורה ונקיה, לא בעל מום ודברים בלתי טהורים ונכבדים, וזה מצד כי גדול שמי בגוים, עד שיכבדו כל המוגש לשמו והקרוב אליו". שוב ההשוואה עם בני ישראל שמבזים את שולחן ה', היא העיקר! הקטורת של הגויים עובדי עבודה זרה היא: "מנחה טהורה ונקיה, לא בעל מום ודברים בלתי טהורים ונכבדים" – הגם שהיא מוקטרת לפסלים ולאמצעיים.
  11. "חבורנו הגדול" הוא ספר ההלכה הראשי של רמב"ם היד החזקה, וכוונתו לדבריו בראש הלכות עבודה זרה כשהוא מתאר את התדרדרות העולם מהאמונה באל אחד לריבוי האלילים: "בימי אנוש טעו בני האדם טעות גדול ... אמרו הואיל והאלהים ברא כוכבים אלו וגלגלים להנהיג את העולם ... ראויים הם לשבחם ולפארם ולחלוק להם כבוד, וזהו רצון האל ברוך הוא ... וכיון שארכו הימים נשתכח השם הנכבד והנורא מפי כל היקום ומדעתם ולא הכירוהו. ונמצאו כל עם הארץ הנשים והקטנים אינם יודעים אלא הצורה של עץ ושל אבן וההיכל של אבנים שנתחנכו מקטנותם להשתחוות לה ולעבדה ...  והחכמים שהיו בהם ... מדמין שאין שם אלוה אלא הכוכבים והגלגלים". בין דבריו ביד החזקה ודבריו במורה נבוכים, נראה שרמב"ם מייצג את הדעה הקיצונית ביותר באשר למהותה של עבודה זרה, והסבר חד לשיטת רב שימי בגמרא של "אלהא דאלהא", שמצדו בא לפרש את הפסוק במלאכי: "כִּי מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ וְעַד מְבוֹאוֹ גָּדוֹל שְׁמִי בַּגּוֹיִם". (ויש לשים לב לחיבור שרמב"ם עושה עם הפסוקים בירמיהו יו ז-ח: "מִי לֹא יִרָאֲךָ מֶלֶךְ הַגּוֹיִם כִּי לְךָ יָאָתָה כִּי בְכָל חַכְמֵי הַגּוֹיִם וּבְכָל מַלְכוּתָם מֵאֵין כָּמוֹךָ: וּבְאַחַת יִבְעֲרוּ וְיִכְסָלוּ מוּסַר הֲבָלִים עֵץ הוּא", אבל מתעלם מהחצי השני של הפסוק במלאכי: "וּבְכָל מָקוֹם מֻקְטָר מֻגָּשׁ לִשְׁמִי וּמִנְחָה טְהוֹרָה כִּי גָדוֹל שְׁמִי בַּגּוֹיִם אָמַר ה' צְבָאוֹת").
  12. ומן הסתם כבר סוכמו הדברים ע"י גדולים וטובים מאיתנו, נשמח לכל מאמר, הפניה ומקורות בנושא זה.
  13. בעוד רוב העם נשאר לחיות במנעמי גולת בבל ומצרים, ראו דברינו עלית בית שני בשיר השירים.
  14. כנבואת ישעיהו פרק נו, למשל, על הסריסים ובני הנכר: "וְאַל יֹאמַר בֶּן הַנֵּכָר הַנִּלְוָה אֶל ה' לֵאמֹר הַבְדֵּל יַבְדִּילַנִי ה' מֵעַל עַמּוֹ וְאַל יֹאמַר הַסָּרִיס הֵן אֲנִי עֵץ יָבֵשׁ".
  15. ובנה תשתית במקרא לגישות הרכות כלפי דתות אומות העולם, של פרשנים והוגי הדעות יהודיים בימי הביניים.
  16. חזרנו לגמרא מנחות בה עצרנו לעיל. רב ממהר לדחות את שיטת רב שימי ולבטל (להנמיך) את רעיון של "אלהא דאלהא" (מונח שהוא מעלה), האם ראה בהם סכנה לאמונה היהודית, דווקא בתקופה בה הלך וקרס העולם הפגאני? טענתו כאן היא מהחצי השני של הפסוק במלאכי (מה שהערנו כבר לעיל): כיצד ייתכן שהגויים מקטירים מנחה וקטורת לה'?
  17. היינו עבודת המקדש.
  18. לפיכך, לא על הגויים מדבר מלאכי, טוענים ר' שמואל בר נחמן, ר' יונתן ור' יוחנן, הכוונה היא ליהודים תלמידי חכמים שמקדישים ימיהם ולילותיהם ללימוד תורה במקדשי מעט בתפוצות ישראל ברחבי תבל (ובעיקר בין צור לקרטגיני). עיסוקם בתורה ובתפילה ובכל כינוס של קדשוה, היא המנחה והקטורת הטהורה המוגשים לה'. ומכאן נמשכים ברצף דברי האמוראים שלהלן: ריש לקיש, רבא ורבי יצחק,.בשבח לימוד התורה והתפילה (העבודה) כתחליף לקרבנות. אך גם לשיטה זו, יש קושי רב בתוכחה של מלאכי והיא מתהפכת על עצמה. האם בתי המדרש המפוארים של יהדות בבל, הם התחליף לעבודת המקדש שחרב? ראו היכן נזכר "מקדש מעט", בתלמוד הבבלי מסכת מגילה דף כט עמוד א: "ואהי להם למקדש מעט, אמר רבי יצחק: אלו בתי כנסיות ובתי מדרשות שבבבל. ורבי אלעזר אמר: זה בית רבינו שבבבל"!. ומה נאמר כעת על דברי מלאכי, שהוא מעדיף את היהודים שבגולה ולא עלו לארץ על פני שבי ציון? הם מי שמקטירים מנחה טהורה לקב"ה?
  19. ראו פירוש המשנה לרמב"ם מנחות פרק יג: "ועוד אמרו זאת התורה לעולה וכו', כל העוסק בתורה כאלו הקריב עולה ומנחה וחטאת ואשם. ואמרו תלמידי חכמים העוסקין בהלכות עבודה מעלה עליהן הכתוב כאילו נבנה מקדש בימיהן. ולפיכך ראוי לאדם לעסוק בענייניי הקרבנות ולהתבונן בהן, ואל יאמר שהם דברים שאין להן צורך היום כדרך שאומרים הרבה מבני אדם". הלימוד הוא, כפי שאמרנו, על מנת שלא תישכח תורת הקרבנות ומהרה יבנה בית המקדש. זה הרמב"ם של פירוש המשניות, לא של מורה נבוכים שראינו לעיל (ראו שם חלק שלישי פרק לב על הקרבנות) וגם לא של היד החזקה הלכות עבודה זרה שראינו לעיל.
  20. הגמרא לא מתעכבת על הקשיים שהעלינו בשיטת רב (הערה 18 לעיל) וממשיכה בשבח והלל לתורה ולתפילה על פני הקרבנות, לאחר חורבן הבית. בנושא זה הרחבנו בדברינו כאילו הקריב קרבן בפרשת ויקרא וכאן נסכם בתמצית את שלוש שיטות האמוראים המבוססות על קריאה מדוקדקת של הפסוקים בספר ויקרא פרק ו המסכמים כל קרבן לחוד (עולה, מנחה, חטאת, אשם), בהשוואה עם הפסוק המסכם בסוף פרק ז: "זאת התורה לעולה למנחה ולחטאת ולאשם". שיטת ר' יצחק ממתמקדת בעיסוק הלמדני בתורת הקרבנות, כל קרבן והלכותיו ודקדוקיו. מי שמתעסק בפרטי הלכות אלה, כאילו הקריב את אותו קרבן. עיקר כוונתו, כפי שכבר ראינו בפירוש המשניות לרמב"ם  לעיל, היא שלא תשכח תורת הקרבנות ומהרה ייבנה בית המקדש. ריש לקיש, לעומתו, דורש את העניין באופן רחב יותר: מי שעוסק בכל ספר, פרשה או מסכת בתורה, כאילו הקריב את כל הקרבנות שמנויים בה. לימוד כללי של התורה, לאו דווקא בספר ויקרא – ועדיין "כאילו הקריב". בא רבא ומחדש חידוש גדול שלא שמענו עד כה. כל העוסק בתורה, כל פרשה וחלק בתורה משמע, אינו צריך לא עולה ולא חטאת ולא אשם. לא "כאילו הקריב", לא "דומה כמי שהקריב", אלא "אינו צריך". לימוד התורה מייתר את הצורך בקרבן. כל העוסק בתורה, בפרט לאחר החורבן שאין יותר עבודת הקרבנות. אמנם "מהרה ייבנה המקדש", ו"אי שם" נאבקים שבי ציון במעט כוחותיהם לקומם את ירושלים ולחדש את עבודת המקדש כקדם, אבל בינתיים .... אנחנו בגולה בנחת – בונים בבבל עולם תורה מפואר. עלינו מנבא הנביא מלאכי!  בסוגיה החותמת את מסכת מנחות, באנו למחלוקת בבל וארץ ישראל בנושא מקומם של לימוד התורה והתפילה לאחר חורבן בית שני. ריש לקיש הארץ-ישראלי עדיין מחזיק ב"כאילו" – "אמר ריש לקיש: מאי דכתיב: "זאת התורה לעולה למנחה ולחטאת ולאשם - כל העוסק בתורה, כאילו הקריב עולה מנחה חטאת ואשם". אבל רבא הבבלי דורש: "כל העוסק בתורה, אינו צריך לא עולה (ולא חטאת) ולא מנחה ולא אשם". אינו צריך!
  21. פסוק זה ממלאכי פרק ג, אנו קוראים בהפטרת שבת הגדול. האם מתקן כאן מלאכי מקצת מהדברים שניבא בפרק א (שאנו קוראים בפרשת תולדות כחלק מהמאבק הבראשיתי וההיסטורי של יעקב ועשו?).
  22. האם דרשה זו של אחד מגדולי אמוראי ארץ ישראל יכולה להיחשב כתיקון ופיצוי של מלאכי פרק א? הפטרת שבת הגדול מתקנת את הפטרת תולדות? האם זו תשובת ארץ ישראל לשיטת רב יהודה אמר רב שבתלמוד הבבלי (הוא רב יהודה שבגמרא שבת פסק גם: "כל העולה לארץ ישראל, עובר בעשה"). נשאיר לשואבי המים לדון בעניין זה. ובאשר למדרש בראשית רבה לעיל, נרמוז רק ממי לומדים את משולש הקרבה: דביקה, חשיקה, חפיצה ומה הקשר שך דרשה זו לפרשת וישלח. ראו עוד במדרש שמות השבטים (שמות רבה א ה, במדבר רבה יד י) מי השבט שזכה לחפיצה: "א"ר תנחומא: כל השבטים לשם גאולתן של ישראל ולשם שבחן נקראו שמותם. ואשר נקרא שמו לשם גאולתן של ישראל כמה דתימא (מלאכי ג) ואשרו אתכם כל הגוים כי תהיו אתם ארץ חפץ אמר ה' צבאות".  

האתר פתוח לגלישה חופשית ואינו דורש רישום. נשמח לשמוע לקבל הערות והארות מכל המבקרים באתר.

בנוסף, דפי פרשת השבוע והמועדים המתחדשים נשלחים במייל לכל המעוניין ומועלים במקביל לאתר.

להצטרפות לרשימת התפוצה