- יבוא המשיח ולא אראנו. זאת, משום שבעיקבא דמשיחא, היינו בחבלי המשיח, יהיו מלחמות גדולות (גוג ומגוג), צרות גדולות וזמנים קשים. ראו שבת קיח ע"א: "כל המקיים שלש סעודות בשבת ניצול משלש פורעניות: מחבלו של משיח, ומדינה של גיהנם, וממלחמת גוג ומגוג". ובפסחים קיח ע"א: "חבלו של משיח - דכתיב לא לנו ה' לא לנו". ובזמירות שבת: "מחבלי משיח יוצלו לרווחה". ראו בקטע קודם שם בגמרא דיון על ביטוי זה בבית המדרש של חכמי בבל: רבה, רב יוסף, כולל עצות איך להינצל מחבלי משיח, וגם עולא שהיה מחכמי ארץ ישראל וירד פעמים רבות לבבל נזכר שם. והדיון כאן הוא בבית המדרש של ר' יוחנן וריש לקיש בטבריה.
- שומר מטעם השלטונות שדורש תשלום או משנה גבולות של השדות. ראו רש"י ושטיינזלץ על הדף.
- ריש לקיש טוען שכבר היום מצבנו רע מאד, אז מה יש לירוא ולחשוש מחבלי משיח!
- כאן מתחילה התשובה לשאלתו של ריש לקיש שעיקרה הוא שחבלי משיח יהיו לא רק קושי פיסי כמו בשעבוד הנוכחי תחת שלטון רומי, אלא גם קושי מוסרי וערכי ביחסי עם ישראל והגויים כפי שמוסבר בהמשך.
- היינו הקב"ה.
- שגם הם יצטערו או יסבלו ולפי המשך העניין אולי גם יתביישו ויהיו חסרי מענה, בחבלי המשיח. פמליא של מעלה – הוא בית הדין הגדול שבשמים, אך מי הוא פמליא של מטה? חכמי עם ישראל? כך או כך, כאן נראה שר' יוחנן מצטרף לדעתו של ריש לקיש ואם אכן כך, אזי באנו למחלוקת מעניינת בין חכמי ארץ ישראל וחכמי בבל, לסיבת המשאלה: יבוא המשיח ולא אראנו.
- מזכיר את הדרשות על שירת המלאכים באיבוד המצרים בים סוף: "מעשה ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה?" – דברינו בשביעי של פסח, וכן מדרשי "אלו ואלו", כגון ויקרא רבה כג ב על הפסוק "כְּשׁוֹשַׁנָּה בֵּין הַחוֹחִים כֵּן רַעְיָתִי בֵּין הַבָּנוֹת" – "רבי אליעזר פתר המקרא בגאולת מצרים. מה שושנה זו כשהיא נתונה בין החוחים היא קשה על בעלה ללוקטה, כך היתה גאולתן של ישראל קשה לפני הקב"ה ליגאל. זהו שכתוב: או הנסה אלהים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי - אלו ערלים ואלו ערלים, אלו מגדלי בלורית ואלו מגדלי בלורית, אלו לובשי כלאים ואלו לובשי כלאים". ראו גם רות רבה פתיחתא א על הפסוק בתהלים: "שמעה עמי ואדברה, ישראל ואעידה בך, אלהים אלהיך אנכי" – "אלו עובדין עבודת כוכבים ואלו עובדין עבודת כוכבים. אלו גִּלו עריות ואלו גִּלו עריות וכו'. אלו יורדין לגן עדן ואלו יורדין לגיהנם? אותה שעה סניגרון של ישראל משתתק". ומה כאן?