בראשית רבתי פרשת תולדות עמוד 104 – חלוקת העולם
תני ר' אליעזר אומר: כשהיו יעקב ועשו במעי אמן, אמר יעקב לעשו: עשו אחי, אנחנו שנים לאבינו, שני העולמים לפנינו: העולם הזה (העוה"ז) והעולם הבא (העוה"ב). העוה"ז יש בו אכילה ושתיה ומשא ומתן וקיחת אשה והוליד בנים ובנות, אבל העולם הבא אין בו כל המידות הללו. רצונך, טול אתה העוה"ז ואני אטול העוה"ב. ומנין שכך הוא? שנאמר: "ויאמר יעקב מכרה כיום את בכורתך לי". כיום זה בחר לך, כיום שהיינו בבטן. ולמה קורא העוה"ב בכורה? מפני שהוא ארוך וזה קצר.1
"הנה אנכי הולך למות", מיד כפר בתחיית המתים – מה חיים שיש בהם רוח ונשמה מתים, וכיון שמתו, מנין שיחיו? ולמה אצטער אני שלא אעשה תאוותי בעוה"ז ולהמתין לעולם שאין בו שכר טוב? מיד נטל עשו בחלקו העוה"ז ויעקב נטל בחלקו העוה"ב.2
אוצר המדרשים (אייזנשטיין) הלל עמוד 129 – אין עולם הזה לבית יעקב?
"מושיבי עקרת הבית" – להושיב רבקה עקרה ליתן לה בית, שנאמר: "ויאמר ה' לה שני גוים בבטנך". אמר לה הקב"ה: הרי כל העולם כולו בנוי בבטנך. שמזה ומזה יצאו מלכים, מזה ומזה יצאו אלופים.3 ונתן לה הקב"ה שני בתים בית עשו בעוה"ז ובית יעקב בעוה"ב, שנאמר: "והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה וגו' " (עובדיה א יח).4
אליהו זוטא (איש שלום) פרשה יט – חלוקה או שותפות
אמרו: כשהיו יעקב ועשו במעי אמן אמר לו יעקב לעשו: עשו אחי, שנים אנחנו לאבינו5 ושני עולמות יש לפנינו העולם הזה והעולם הבא … רצונך טול אתה העוה"ז ואני אטול העוה"ב … באותה שעה נטל עשו בחלקו העוה"ז ונטל יעקב העוה"ב בחלקו.6
וכשבא יעקב מבית לבן וראה עשו בנים ליעקב ועבדים ושפחות, אמר לו עשו ליעקב: אחי, לא כך אמרת לי שתיטול אתה העוה"ב? ומניין לך כל הממון הזה? אתה משמש מהעולם הזה כמותי! אמר לו: הרכוש שנתן לי הקב"ה לשמשני בעולם הזה, שנאמר: "הילדים אשר חנן אלהים את עבדך" (בראשית לג ה).7 באותה שעה האמיד8 עשו בדעתו, ואמר: העוה"ז שאין חלקו, כך נתן לו הקב"ה שכרו, העוה"ב שהוא חלקו על אחת כמה וכמה!9
אמר לו עשו ליעקב: יעקב אחי, בוא ונעשה שותפות אני ואתה. טול אתה העוה"ז והעוה"ב חצי, ואני אטול העוה"ז והעוה"ב חצי, שנאמר: "ויאמר עשו אציגה נא עמך מן העם אשר אתי" (בראשית לג טו). אמר לו יעקב לעשו: "אדני יודע כי הילדים רכים" (בראשית לג יג) ואינם יכולין לעמוד בייסורין, שנאמר: "ודפקום יום אחד ומתו כל הצאן" (שם).10
וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלֹהִים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירֹשׁ: יַעַבְדוּךָ עַמִּים וישתחו וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ לְאֻמִּים הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ אֹרְרֶיךָ אָרוּר וּמְבָרֲכֶיךָ בָּרוּךְ: (בראשית כז כח).11
שכל טוב (בובר) בראשית פרק לג – אתנהלה לאטי
"ויאמר נסעה נא ונלכה". אמר עשו ליעקב: נחלק עולם הזה ועולם הבא. "ואלכה לנגדך" – שנהיה אני ואתה שווין בהן, א"ל יעקב: אדוני יודע כי הילדים רכים, כלומר, ריבונו של עולם יודע שהילדים, היינו מנהיגי הדורות של בני, רכים הם, כגון דוד ושלמה, כל שכן שאר פרנסים.12 "והצאן והבקר עלות עלי" – אלו ישראל, כדכתיב: "ואתן צאני צאן מרעיתי" (יחזקאל לד לא), הלואי שיהיו מדברים בזכותי.13 "ודפקום יום אחד" – כגון בימי המן ובימי אנדרינוס קיסר. ואילולי רחמי הקב"ה "ומתו כל הצאן". "יעבור נא אדוני לפני עבדו" – איני משתתף עמך בעולמך, אלא אתה תירש העולם הזה תחילה, ואני אירש עולם הבא לבד. אמר עשו: ואי אתה ירא מדוכסי ומאיפרכסי?14 א"ל יעקב: "ואני אתנהלה לאטי" – להוני להוני אני מהלך. בנחת, בפנים כרוכות אני מהלך לפני המלכים לסבול עולם.15
בראשית רבה פרשה ו סימן ג – המאור הגדול והמאור הקטן שסופו להאיר
"ויעש אלהים את שני המאורות הגדולים" (בראשית א טז)16 … ר' לוי בשם ר' יוסי בר' אלעיי: דרך ארץ הוא שיהא הגדול מונה לגדול והקטן מונה לקטן: עשו מונה לחמה שהיא גדולה ויעקב מונה ללבנה שהיא קטנה. אמר רב נחמן: והוא סימן טוב: עשו מונה לחמה שהיא גדולה: מה החמה הזו שולטת ביום ואינה שולטת בלילה, כך עשו יש לו חלק בעולם הזה ואין לו חלק לעולם הבא. יעקב מונה ללבנה שהיא קטנה: מה הלבנה הזו שולטת בלילה וביום, כך יעקב יש לו בעולם הזה ולעולם הבא. ר' נחמן אמר: כל זמן שאורו של גדול קיים, אין אורו של קטן מתפרסם. שקע אורו של גדול, מתפרסם אורו של קטן. כך, כל זמן שאורו של עשו קיים, אין אורו של יעקב מתפרסם. שקע אורו של עשו, מתפרסם אורו של יעקב, זהו שכתוב: "קומי אורי כי בא אורך" (ישעיה ס א).17
מדרש תנחומא (בובר) פרשת תרומה סימן ז – שותפות בעולם הזה
חזר ואמר להן: "הלא אח עשו ליעקב" (מלאכי א ב), ואתם אומרים: "במה אהבתנו?" (שם). בנוהג שבעולם, מי שיש לו בנים: אחד בכור ואחד קטן, מי נוטל הרבה? הבכור! עשו יצא תחילה, שנאמר: "ויצא הראשון אדמוני" (בראשית כה כה), הוא היה ראוי ליטול שני חלקים. ולא עשיתי כך, אלא יעקב נטל שני חלקים, העולם הזה והעולם הבא. כך, עשו אמר ליעקב: נסעה ונלכה וגו' (בראשית לג יב), נהלך שנינו בעולם.18 אמר לו יעקב: טול עולמך ועבור, שנאמר: "יעבור נא אדוני לפני עבדו וגו' עד אשר אבוא אל אדוני שעירה" (בראשית לג יד). אמר ר' יעקב: חזרתי על כל המקרא אם הלך יעקב שעירה אם לא הלך, ולא מצאתי. ואימתי הוא הולך? לעתיד לבוא, שנאמר: "ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו" (עובדיה א כא). לפיכך: "ואוהב את יעקב" – יעקב שותף עם עשו בעולם הזה, אבל עשו אינו שותף עם יעקב לעולם הבא. אמר שלמה: "יהי לך לבדך ואין לזרים אתך" (משלי ה יז).19
פרקי דרבי אליעזר (היגר) – "חורב" פרק לז – ארץ ישראל כנגד כל שאר הרכוש
ר' לוי אומר: בשעת אסיפתו של יצחק הניח את מקנהו ואת כל קניינו ואת כל אשר לו לשני בניו, לפיכך גמלו חסד לו שניהם, שנאמר: "ויקברו אותו עשו ויעקב בניו. אמר עשו ליעקב: נחלוק כל מה שהניח לנו אבא לשנים ואני בורר שאני בכור. אמר יעקב: הרשע הזה לא מלא עינו מן העושר, שנאמר: וגם עינו לא תשבע עושר. מה עשה יעקב אבינו? חלק לשני חלקים: כל מה שהניח אביו חלק אחד, ואת ארץ ישראל חלק אחר, מה עשה עשו? הלך אצל בנו של ישמעאל, אמר לו ישמעאל לעשו: האמורי והכנעני אז בארץ ויעקב בוטח לרשת את הארץ, ולכן טול אתה מה שהניח אביך ואין ליעקב מאומה. ולקח עשו כל מה שהניח אביו, וארץ ישראל ומערת המכפלה לקח יעקב וכתבו כתב עולם ביניהם. אמר לו יעקב לעשו: לך מארץ, עשו. ולקח עשו את נשיו ואת בניו ואת כל אשר לו וילך אל ארץ וכו'. ובשכר שפינה את כליו בשביל יעקב אחיו נתן לו הקב"ה מאה מדינות משעיר ועד מגדיאל … אז ישב יעקב בטח ושאנן ושלו בארץ כנען ובארץ מולדתו ובארץ מגורי אביו, שנאמר: "וישב יעקב בארץ מגורי אביו".20
פסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) פיסקא יב – בחדש השלישי
"בחודש השלישי" (שמות יט א). למה בחודש השלישי? שלא ליתן לאומות העולם פתחון פה לומר אילו נתן אף לנו את התורה היינו עושים אותה. אמר להם הקב"ה: ראו באיזה חודש נתתי את התורה, בחודש השלישי, במזל תאומים, שאם ביקש עשו הרשע להתגייר ולעשות תשובה ולבוא וללמוד תורה יבוא וילמד ומקבלו אני, לפיכך נתנה בחודש השלישי.21
שבת שלום
מחלקי המים