וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ וְהוּבָא אֶל הַכֹּהֵן: וְיָצָא הַכֹּהֵן אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְרָאָה הַכֹּהֵן וְהִנֵּה נִרְפָּא נֶגַע הַצָּרַעַת מִן הַצָּרוּעַ: (ויקרא ראש פרק יד).1
משנה מסכת נגעים פרק יד, משניות א-ב
כיצד מטהרין את המצורע? היה מביא פְיָלִי של חרש חדשה2 ונותן לתוכה רביעית מים חיים, ומביא שתי צפרים דרור. שחט את אחת מהן על כלי חרש ועל מים חיים … בא לו לשלח את הצפור החיה, אינו הופך פניו לא לים ולא לעיר, ולא למדבר, שנאמר: "ושלח את הצפור החיה אל מחוץ לעיר אל פני השדה" (ויקרא יד נג) … ביום השביעי מגלח תגלחת שניה כתגלחת הראשונה. כבס בגדיו וטבל, טהור מלטמא כְּשֶׁרֶץ, והרי הוא טְבוּל יום: אוכל במעשר. העריב שמשו – אוכל בתרומה. הביא כפרתו – אוכל בקדשים …3
משנה ה: שתי צפרים מצותן שיהו שוות במראה ובקומה ובדמים ולקיחתן כאחת …4
אבן עזרא פרשת מצרע, ויקרא יד א
ואמר ר' יונה הספרדי המדקדק, כי "נרפא נגע הצרעת מן הצרוע" הוא הפוך, והיה ראוי להיותו: נרפא הצרוע מנגע הצרעת.5 ולמה נהפוך דברי אלהים חיים בעבור חוסר דעתנו? והלא שם כתוב: "כי נרפא הנתק טהור הוא" (ויקרא יג לז), ועוד: "כי נרפא הנגע" (להלן פסוק מח).6
ויקרא רבה פרשת מצורע, פרשה טז סימן ח
"וראה הכהן והנה נרפא נגע הצרעת מן הצרוע" (ויקרא יד ג) – אמר רבי אחא: מאדם הוא, שלא יבואו חלאים עליו.7 מאי טעמא? דאמר ר' אחא: "והסיר ה' ממך כל חולי" (דברים ז טו) – "ממך" הוא, שלא יבואו חלאים עליך.8 ר' חוֹנְיָא ור' יעקב מאפרתיים9 בשם ר' אלעשה: "והסיר ה' ממך כל חלי" – זה השרף.10 ר' יעקב בר אחא בשם ר' יוחנן: "והסיר ה' ממך כל חלי" – זה הרעיון.11 ורבי אבין אמר: זה יצר הרע, שתחילתו מתוק וסופו מר.12 רבי תנחומא בשם ר' אלעזר ורבי מנחמא בשם רב אמר: "והסיר ה' ממך כל חולי" – זו עין [מרה].13
על דעתו של אלעזר: תשעים ותשעה בעין [במרה] ואחד בידי שמים. רב ורבי חיא הגדול שניהם אמרו: תשעים ותשעה בעין ואחד בידי שמים. ור' חנינא ורבי נתן שניהם אמרו: תשעים ותשעה בצינה ואחד בידי שמים. רב בדעתו ור' חנינה בדעתו. רב על שהיה שרוי בבבל, שהייתה עין הרעה מצויה; ורבי חנינא על שהיה שרוי בציפורי והייתה שם צינה.14
אנטונינוס אמר לרבינו הקדוש: התפלל עלי. אמר לו: תנצל מן הצינה. אמר לו: אין זו תפילה, הוסף כסות אחת והצינה הולכת. אמר לו: תנצל מן השרב. אמר לו: עכשיו התפללת עלי! שכתוב: "ואין נסתר מחמתו".15
ר' שמואל בר נחמן משום ר' נתן: תשעים ותשעה בשרב ואחד בידי שמים. ורבותינו אומרים: תשעים ותשעה בפשיעה ואחד בידי שמים.16
שבת שלום
מחלקי המים