דַּבְּרוּ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר זֹאת הַחַיָּה אֲשֶׁר תֹּאכְלוּ מִכָּל הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ: (ויקרא יא ב).1
אַל תְּשַׁקְּצוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ וְלֹא תִטַּמְּאוּ בָּהֶם וְנִטְמֵתֶם בָּם: (ויקרא יא מג).2
בָּנִים אַתֶּם לַה' אֱלֹהֵיכֶם לֹא תִתְגֹּדְדוּ וְלֹא תָשִׂימוּ קָרְחָה בֵּין עֵינֵיכֶם לָמֵת: כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַה' אֱלֹהֶיךָ וּבְךָ בָּחַר ה' לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה: ס לֹא תֹאכַל כָּל תּוֹעֵבָה: (דברים יד א-ג).3
הָאֵל תָּמִים דַּרְכּוֹ אִמְרַת ה' צְרוּפָה מָגֵן הוּא לְכֹל הַחֹסִים בּוֹ: (שמואל א כב לא).4
מסכת יומא דף לט עמוד א – טומאה מול קדושה
תנא דבי רבי ישמעאל: עבירה מטמטמת לבו של אדם, שנאמר: "ולא תטמאו בהם ונטמתם בם" (ויקרא יא מג), אל תקרי "וְנִטְמֵאתֶם" אלא "וְנִטַמְטֶם".5 תנו רבנן: "ולא תטמאו בהם ונטמתם בם", אדם מטמא עצמו מעט – מטמאין אותו הרבה, מלמטה – מטמאין אותו מלמעלה, בעולם הזה – מטמאין אותו לעולם הבא. תנו רבנן: "והתקדשתם והייתם קדשים (ויקרא יא מד) – אדם מקדש עצמו מעט – מקדשין אותו הרבה, מלמטה – מקדשין אותו מלמעלה, בעולם הזה – מקדשין אותו לעולם הבא.6
במדבר רבה פרשה י סימן א – אל תנבלו את עצמכם
"חכו ממתקים כולו מחמדים" (שיר השירים ה טז) … רבי חייא בר אבא אמר: בנוהג שבעולם, פועל עושה עם בעל הבית, על ידי שהוא מנבל עצמו בטיט הוא נותן לו שכרו. אבל הקב"ה מזהיר את ישראל ואומר להם: בני, אל תנבלו עצמכם בדבר רע, ואני נותן לכם שכרכם, זהו שכתוב: "אל תשקצו את נפשותיכם … כי אני ה' אלהיכם" (ויקרא יא מג-מד) ["ושרט לנפש לא תתנו בבשרכם וכתובת קעקע לא תתנו בכם, אני ה' "] – מהו אני ה'? נאמן אני לשלם מתן שכר על כך. אתמהה! הוי: "כולו מחמדים".7
משך חכמה דברים פרק ו – חומרת טמטום הלב
"ובתים מלאים כל טוב" (דברים ו יא). אפילו קדלי דחזירי הותר בשבע שכבשו וכו'. לכן מסיק (פסוק יב) "הישמר לך", כי טבע הדברים האסורים שמטמטם את הלב, וכמו שכתוב (ויקרא יא, מג) "ונטמתם בם", ואפילו אם אוכלן בהיתר. ולכן יחלל שבת לחולה ולא יאכילנו נבילה.8
ספר מורה הנבוכים חלק ג פרק מח – יש היזק בטבע המאכלות האסורים
… כל מה שאסרתו התורה עלינו מן המאכלים, מזונם מגונה, ואין בכל מה שנאסר עלינו מה שיספק שאין הזק בו, רק החזיר והחלב, ואין הענין כן. כי החזיר יותר לח ממה שצריך, ורב הפסולת והמותרות, ורוב מה שמאסתו התורה לרוב לכלוכו ומזונו בדברים הנמאסים, … וכן חלב הקרב משביע ומפסיד העכול ומוליד דם קר מדובק, ושרפתו היתה יותר ראויה מאכילתו. וכן הדם והנבילה קשים להתעכל ומזונם רע, וידוע שהטרפה תחילת נבלה היא.9
בראשית רבה פרשה מד סימן א – לצרוף את הבריות
"אחר הדברים האלה היה דבר ה' אל אברם במחזה לאמר: אל תירא אברם, אנכי מגן לך" (בראשית טו א) – "האל תמים דרכו אמרת ה' צרופה מגן הוא לכל החוסים בו" (שמואל ב כב לא). אם דרכו תמים, הוא על אחת כמה וכמה! רב אמר: לא נתנו המצוות אלא לצרוף בהם את הבריות. וכי מה איכפת לו להקב"ה מי ששוחט מן הצואר ומי ששוחט מן העורף? הוי: לא נתנו המצוות אלא לצרוף בהם את הבריות.10
מדרש תנחומא פרשת שמיני סימן ח – כנגד כל דבר אסור יש מותר
תפש הקב"ה כל מין ומין והראה לו למשה וא"ל: זה אכול וזה לא תאכל, שנאמר: "זאת החיה אשר תאכלו וזה אשר לא תאכלו" …11 שאמר לו: הזהר את ישראל שלא לאכול דברים טמאים. שלא יטעך יצרך לומר שכל דברים טובים אסר הקב"ה לישראל. אמר הקב"ה: כל מה שאסרתי לך התרתי לך כנגדו. כיצד? אסרתי לך דם נדה, התרתי לך דם בתולים. אסרתי לך את הדם, התרתי לך את הכבד שכולו דם. אסרתי לך את החזיר, התרתי לך את הדג ששמו שיבוטא שהוא דומה לחזיר. אסרתי לך אשת איש, התרתי לך גרושת איש. אסרתי לך נכרית, התרתי לך אשת יפת תואר. אסרתי לך אשת אח, התרתי לך יבמה לאחר מיתתו בלא בנים, שנאמר (דברים כה) יבמה יבוא עליה. אסרתי לך כלאים, התרתי לך סדין בציצית. אסרתי לך חלב בהמה, התרתי לך חלב חיה. א"ר ביסנא בשם רבי חייא: כל מה שאסר הקב"ה בבהמה התיר בחיה וכל מה שאסר בחיה התיר בעוף, ואת שאסר בעוף התיר בדג. כיצד? אסר חלב בבהמה התיר חלב חיה, אסר גיד הנשה בחיה והתיר אותה בעוף, אסר בעוף הדם התיר אותה בדג.12
וכל כך למה? כדי שיתן שכר טוב לישראל שמשמרין את המצות, לכך נאמר: "האל תמים דרכו" (תהלים יח), שכל דרכיו של הקב"ה תמימות הן. וכי מה איכפת לו להקב"ה בין ששוחט את הבהמה ואוכל או אם נוחר ואוכל? כלום אתה מועילו או כלום אתה מזיקו? או מה איכפת לו בין אוכל טהורות לאוכל נבלות? אמר שלמה: "אִם חָכַמְתָּ חָכַמְתָּ לָּךְ וְלַצְתָּ לְבַדְּךָ תִשָּׂא" (משלי ט יב) – הא לא נתנו המצות אלא לצרוף בהן את הבריות וישראל, שנאמר: "כל אמרת ה' צרופה", למה? שיהא מגן עליך, שנאמר: "מגן הוא לכל החוסים בו". הוי אומר: "זאת החיה אשר תאכלו".13
ויקרא רבה פרשה יג סימן ג – חידוש תורה לעתיד לבוא
"כל אמרת אלוה צרופה מגן הוא לחוסים בו" (משלי ל ה) – רב אמר: לא נתנו המצות לישראל אלא לצרוף בהן את הבריות. וכל כך למה? "מגן הוא לכל החוסים בו". א"ר יודן ברבי שמעון: בהמות ולויתן הן קִינֵיגִין של צדיקים לעתיד לבוא.14 וכל מי שלא ראה קניגין של אומות העולם בעוה"ז, זוכה לראותה לעוה"ב. כיצד הם נשחטים? בהמות נותן ללויתן בקרניו וקורעו, ולויתן נותן לבהמות בסנפיריו ונוחרו. וחכמים אומרים: זו שחיטה כשירה היא? ולא כך שנינו: "הכל שוחטין ובכל שוחטין ולעולם שוחטין, חוץ ממגל קציר והמגירה והשיניים והציפורן מפני שהן חונקים"?! אמר רבי אבא בר כהנא: אמר הקב"ה: תורה מאתי תצא" (ישעיה נא ד) – חידוש תורה מאתי תצא.15 אמר רבי ברכיה בשם רבי יצחק: אריסטון עתיד הקב"ה לעשות לעבדיו הצדיקים לעתיד לבוא וכל מי שלא אכל נבלות וטריפות בעולם הזה, זוכה לאכול בעולם הבא.16 זהו שכתוב: "חלב נבלה וחלב טריפה יעשה לכל מלאכה ואכול לא תאכלוהו" (ויקרא ז כד) – בשביל שתאכלו ממנו לעתיד לבוא. לפיכך משה מזהיר לישראל ואומר להם: "זאת החיה אשר תאכלו".
אחרית דבר: נראה ששלוש דרשות אלה, בעיקר המוטיב "לא נתנו המצוות אלא לצרוף בהם את הבריות", מציגים תפיסה אלטרנטיבית לגישת "ונטמתם". אין באיסורי התורה שום דבר ש"בטבע", שום דבר מדעי: פיסי או ביולוגי (אולי פסיכולוגי). רק מצוות הקב"ה שברצותו מצווה כך, וברצותו מצווה כך, ויש אפילו מצוות שלכאורה סותרות, והיום כך ולעתיד לבוא אפשר שאחרת. ונשאיר לשואבי המים להציע הצעותיהם בנושא זה. נשמח לקבל תגובות והרחבות.
שבת שלום
מחלקי המים