מים ראשונים: כמה חלומות חלם יוסף? שניים? מסתבר שעל בסיס המדרש סבורים מקצת פרשני המקרא שהיה גם חלום שלישי – חלום הנרות. חלום שהמקרא מצניע אותו במילה אחת אבל המדרש ובעקבותיו פרשני המקרא חושפים אותו. חלום שסוגר יפה את סיפור יוסף ואחיו ומקומו דווקא בפרשת ויחי החותמת את ספר בראשית. חלום שאולי הוא הלקח לבנים ממעשי האבות ואותו צריך לקחת איתנו לדורות.
מסכת מגילה דף טז עמוד ב – משל הנרות1
"וינחם אותם וידבר על לבם" (בראשית נ כא) – אמר רבי בנימין בר יפת אמר רבי אלעזר: מלמד שאמר להם דברים שמתקבלין על הלב: ומה עשרה נרות לא יכלו לכבות נר אחד – נר אחד היאך יכול לכבות עשרה נרות?2
בראשית רבה ק ח-ט – עוד ניחומים מנומקים
"וישב יוסף מצרימה" (בראשית נ יד). ר' לוי אמר: שלא זמנם לסעודה3 … רבי יצחק אמר: הלך והציץ באותו הבור4 … "וינחם אותם וידבר על ליבם" (שם כא) – … דברים שהן מנחמין את הלב. אמר להם: נמשלתם כעפר הארץ, מי יכול לסייף את עפר הארץ? נמשלתם כחית השדה ומי יכול לסייף את חית השדה? נמשלתם ככוכבים, מי יכול לסייף את הכוכבים? עשרה כוכבים בקשו לאבד כוכב אחד ולא יכלו לו. שנים עשר שבטים, מה אני יכול לשנות סדרו של עולם, מפני שהם כנגד שנים עשר שעות ביום וכנגד שנים עשר מזלות ברקיע?5
מדרש הגדול בראשית מה ה פרשת ויגש – בהתוודעות יוסף לאחיו
"ועתה אל תעצבו … כי למחיה שלחני אלהים לפניכם" – מכאן אמרו קלקלתן שלצדיקים תקנה היא לעולם, תקנתן לא כל שכן.6 כיון שראה יוסף את אחיו שהן מתביישין התחיל מפייסן, שנאמר: "ועתה לא אתם שלחתם אתי הנה כי האלהים" (בראשית מה ח). ועדיין אינן מתפייסין.7 חזר ואמר להם: "והנה עיניכם רואות ועיני אחי בנימין" (שם, פסוק יב) – כשם שאין בלבי על בנימין כך אין בלבי עליכם. ועדיין אינן מתפייסין.8 עד שאמר להן בלשון הזה: אחי, שמא אתם סבורין שיש בי כוח לעשות לכם רעה? ומה עשרה נרות לא יכלו לכבות נר אחד, נר אחד יכול לכבות עשרה נרות? כיון שאמר להם בלשון הזה, נתפייסו, שנאמר: "וינשק לכל אחיו ויבך עליהם ואחרי כן דברו אחיו אתו" (שם פסוק טו). וכן הקב"ה עתיד לפייס את ישראל מתוך בכייה, שנאמר: "בבכי יבאו ובתחנונים אובילם" (ירמיה לא ח).9
פירוש ריב"א בראשית פרק לז פסוקים ה-ח – יש חלום ראשון
"ויחלום יוסף חלום ויגד לאחיו וגו' … ויוסיפו עוד שנוא אותו על חלומותיו וגו' ".10 אומר הרב ר' אליקים11 שלכך לא פירש הכתוב החלום, לפי שלא נתקיים כמו האחרים, וזהו שנאמר: "ויוסיפו עוד שנוא אותו על חלומותיו ועל דבריו" – חלום זה שלא נתפרש וחלום האלומות, הרי כאן ב' חלומות.12
ויש מפרשים שחלום הזה שלא נתפרש הוא שפרש"י בפרשת ויחי: "י' נרות לא יכלו לכבות נר אחד וכו' ". וקצת תימה למה לא נתפרש כאן כמו האחרים וצריך עיון.13
ר' עובדיה מברטנורא על רש"י בראשית לז ה – משל הנרות הוא החלום הראשון
"ויחלום יוסף חלום וגו' " צריך לישב מה היה החלום הזה? שאין לומר שהיה החלום מהחלומות,14 שאם כן לא הוי ליה למימר: "ויוסיפו עוד שנוא אותו", רק היה לו לומר: "ויגד לאחיו לאמור שמעו נא החלום הזה וכו' ", שהרי כתיב אח"כ "ויוסיפו עוד שנוא אותו על חלומותיו וכו' ".15 ועוד, שאילו היה אותו חלום, לא היה לו לומר "על חלומותיו", שהרי לא היה אלא חלום אחד.16
ונראה לומר שהחלום הראשון היה מה שאמר רש"י בסוף פרשת ויחי "עשרה נרות לא יכלו לכבות נר אחד", כלומר שלא יכלו להזיקו. וזה החלום לא חשש הכתוב להוציאו,17 כי מזה לא אמרו דבר רק ששנאו אותו.18 אבל כשאמר שיהיה מושל עליהם, אז חששו לדבריו וְעָנוּ אותו.19 ולכך אמר אח"כ "על חלומותיו" לשון רבים ששנים היו: חלום הנרות והאלומים. וזה החלום הראשון נתקיים כשהשליכו אותו אל הבור.20
רש"י בראשית פרשת ויחי פרק נ פסוק כא
"וידבר על לבם" – דברים המתקבלים על הלב, עד שלא ירדתם לכאן היו מרננים עלי שאני עבד, ועל ידיכם נודע שאני בן חורין, ואם אני הורג אתכם מה הבריות אומרות כת של בחורים ראה ונשתבח בהן, ואמר אחי הם, ולבסוף הרג אותם, יש לך אח שהורג את אחיו?. דבר אחר: עשרה נרות לא יכלו לכבות נר אחד וכו':21
ר' עובדיה מברטנורא (עמר נקא) בראשית פרשת ויחי פרק נ פסוק כא
"וידבר על לבם דברים המתקבלים על הלב וכו'. דבר אחר: עשרה נרות לא יוכלו לכבות נר אחד וכו' ".22
קשה, היכן מצינו שנר מכבה נר אחר? ומה זהו שאומרו: שמא נר אחד יכול לכבות? ועוד קשה מאי "דבר אחר"?23 יש לומר שעשר נרות משל לזכיות, והכבוי הנזכר כאן רוצה לומר הסתר האור, שכן דרך הנר הגדול מסתיר ומעלים אור נר הקטן. וזהו שאמר להם: אתם שהיה לכם עשר זכיות לא יכלתם להסתיר את זכותי שהיה אחד, שמא זכותי האחד יוכל להסתיר עשר זכיותיכם? ולכך עשה "דבר אחר", לפי שכתוב "וינחם אותם" – ואלו הן התנחומין, שאמר להם: עשרה נרות וכו', כלומר שיש להן זכיות שכולם צדיקים היו:24
פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא כט – מבכי ואיכה לנחמה
זהו שאומר הכתוב: "מי יתנך כאח לי" (שיר השירים ח א). כאיזה אח? לא כקין להבל – קין הרג את הבל. ולא כישמעאל ליצחק – ישמעאל שונא את יצחק. ולא כעשו ליעקב – עשו שונא ליעקב. ולא כאחי יוסף ליוסף – אחי יוסף שונאים את יוסף. אלא כיוסף לאחיו. אחר כל הרעות שעשו לו מה כתיב: "ועתה אל תיראו אנכי אכלכל אתכם ואת טפכם וגו' " (בראשית נ כא), ונחמם ואמר להם דברים שמתקבלין על הלב: ומה עשרה נרות לא יכלו לכבות נר אחד, נר אחד האיך יכול לכבות לעשרה? "וינחם אותם וידבר על לבם" (שם).25
אמרו לו ישראל: ריבון של עולם, בוא וראה ליוסף, אחר כל הרעות שעשו לו אחיו הוא עומד ומנחם אותם ומדבר על לבם. אף אנו יודעים שהחרבנו את ביתך בעוונותינו, הרגנו את נביאינו, ועברנו כל המצות שבתורה. אלא "מי יתנך כאח לי". אף אסף הנביא אמר: "רועה ישראל האזינה נוהג כצאן יוסף וגו' " (תהלים פ ב). אמר להם הקב"ה: ביוסף אתם מבקשים אותי, כיוסף אני נעשה לכם. מה עשה יוסף לאחיו? נחם אותם ודבר על לבם, אף אתם: "נחמו נחמו עמי יאמר אלהיכם דברו על לב ירושלים".26
שבת שלום
חזק חזק ונתחזק27
מחלקי המים