נַעְבְּרָה נָּא בְאַרְצֶךָ לֹא נַעֲבֹר בְּשָׂדֶה וּבְכֶרֶם וְלֹא נִשְׁתֶּה מֵי בְאֵר דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ לֹא נִטֶּה יָמִין וּשְׂמֹאול עַד אֲשֶׁר נַעֲבֹר גְּבוּלֶךָ … בַּמְסִלָּה נַעֲלֶה וְאִם מֵימֶיךָ נִשְׁתֶּה אֲנִי וּמִקְנַי וְנָתַתִּי מִכְרָם רַק אֵין דָּבָר בְּרַגְלַי אֶעֱבֹרָה: (במדבר כ יז, יט).1
וַיִּשְׁלַח יִשְׂרָאֵל מַלְאָכִים אֶל סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי לֵאמֹר: אֶעְבְּרָה בְאַרְצֶךָ לֹא נִטֶּה בְּשָׂדֶה וּבְכֶרֶם לֹא נִשְׁתֶּה מֵי בְאֵר בְּדֶרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ עַד אֲשֶׁר נַעֲבֹר גְּבֻלֶךָ: (במדבר כא כב).2
וַיִּשְׁלַח יִשְׂרָאֵל מַלְאָכִים אֶל מֶלֶךְ אֱדוֹם לֵאמֹר אֶעְבְּרָה נָּא בְאַרְצֶךָ וְלֹא שָׁמַע מֶלֶךְ אֱדוֹם וְגַם אֶל מֶלֶךְ מוֹאָב שָׁלַח וְלֹא אָבָה וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בְּקָדֵשׁ: וַיֵּלֶךְ בַּמִּדְבָּר וַיָּסָב אֶת אֶרֶץ אֱדוֹם וְאֶת אֶרֶץ מוֹאָב וַיָּבֹא מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ לְאֶרֶץ מוֹאָב וַיַּחֲנוּן בְּעֵבֶר אַרְנוֹן וְלֹא בָאוּ בִּגְבוּל מוֹאָב כִּי אַרְנוֹן גְּבוּל מוֹאָב: (שופטים יא יז-יח).3
רש"י במדבר פרק כ
ולא נשתה מי באר – מי בורות היה צריך לומר, אלא כך אמר משה: אף על פי שיש בידינו מן לאכול ובאר לשתות, לא נשתה ממנו אלא נקנה מכם אוכל ומים להנאתכם, מכאן לאכסנאי שאף על פי שיש בידו לאכול, יקנה מן החנוני כדי להנות את אושפיזו.4
דרך המלך נלך וגו' – אנו חוסמים את בהמתנו ולא יטו לכאן ולכאן לאכול.5
רשב"ם במדבר פרק כ
לא נשתה מי באר – שלכם. כי המים היו יקרים לאומות באותה הארץ: דרך המלך – מסילת עוברי דרכים המיוחדת לכל העולם.6
חזקוני במדבר פרק כ
"לא תעבור בי" – לפי שרצו ישראל לעבור דרך המלך הוא דרך העיירות כדי לגבות המכס ולההנותם בענין מקח. אף על פי כן שלח הוא להם: לא תעבור בי – פירוש בתוך עיירותי, ירא היה פן יכבשו את עיירותיו.7
אבן עזרא במדבר פרק כ
בשדה ובכרם – שלא ישחיתו, ואפילו מי הבארות שלכם לא נשתה. דרך המלך נלך – אם הדרך שהמלך הולך בה, או פירושו, הדרך שיצוה המלך, שהוא מלך אדום, נלך.8
רמב"ן במדבר פרק כ פסוק יט
במסילה נעלה – הנה מתחילה היו אומרין לבוא בערים, רק ישתמרו שלא יכנסו בשדה ובכרם כדרך מחנות עם רב ששוללים את הגרנות ונכנסים בכרמים, אבל ילכו בדרך המלך שהיא דרך הרבים לא דרך היחיד. והיו אומרים שלא ישתו כלל המים אשר להם בבארות לצרכם. אחרי כן שלחו להם,9 שלא יקרבו לערים כלל, אבל ילכו במסילה העולה לארץ כנען שהיא סלולה וכבושה לכל. ואם ישתו מימי הנהרות בדרכים הם והבהמות בעוברם בנהר, יתנו דמיהם שנהנו מהם.10 על כן אמר רק אין דבר – שאין בזה הפסד שום דבר.11
ואמרו ישראל לאדום: "עד אשר נעבור גבולך" – ולא הזכירו לו "אל הארץ אשר ה' אלהינו נותן לנו", שלא יקנא בהם על הארץ לאמר כי להם היתה לולי שלקח בכורתו וברכתו במרמה. אבל לסיחון הזכירו, עד אשר אעבור את הירדן אל הארץ אשר ה' אלהינו נותן לנו, כמו שהזכיר משה במשנה תורה (דברים ב כט).12
משנה מסכת בבא בתרא פרק ו משנה ז
… דרך היחיד ארבע אמות, דרך הרבים שש עשרה אמה, דרך המלך אין לה שיעור … 13
במדבר רבה פרשה יט סימן טו
"דרך המלך נלך" – שאנו חוסמים את בהמתנו. "לא נטה ימין ושמאל" – זו קשה מכולם, שאמרו לו: בכל סביבותינו יש לנו רשות להרוג ולבוז, אבל בגבולך לא נטה ימין ושמאל.14
דרך המלך
בארץ ישראל היו שתי דרכים בינלאומיות: דרך הים ודרך המלך. דרך הים עוברת לאורך חוף הים התיכון ממצרים עד מרכז הארץ ומשם היא חוצה בנחל עירון (וואדי ערה) לעבר מגידו ומשם נמשכת לעמק הירדן ועולה דרך הצפון לדמשק. בדמשק היא התחברה עם דרך המלך – המסילה הראשית ברכסי עבר הירדן העולה מים סוף להרי אדום ונמשכת דרך מואב והגלעד וגמור בבשן. היא קרויה כנראה גם המסילה (במדבר כ יט). בתוואי שלה נסלל הכביש הרומי הראשי "ויה נובה טריינה" הדרך החדשה של טריינוס, שחיברה את אילת לבוצרה שבסוריה.15
שבת שלום וקיץ טוב
מחלקי המים