כִּי־יִהְיֶה בְךָ אֶבְיוֹן מֵאַחַד אַחֶיךָ בְּאַחַד שְׁעָרֶיךָ בְּאַרְצְךָ אֲשֶׁר־ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ לֹא תְאַמֵּץ אֶת־לְבָבְךָ וְלֹא תִקְפֹּץ אֶת־יָדְךָ מֵאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן … נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ וְלֹא־יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל־מַעֲשֶׂךָ וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ: (דברים טו ז-י).1
ספרי דברים פרשת ראה פיסקא קיז – שכר אמירה כשכר מעשה
"כי בגלל הדבר הזה" – אם אמר ליתן ונתן, נותנים לו שכר אמירה ושכר מעשה. אמר ליתן ולא הספיק בידו ליתן, נותנים לו שכר אמירה כשכר מעשה. לא אמר ליתן אבל אמר לאחרים תנו, נותנים לו שכר על כך, שנאמר: "כי בגלל הדבר הזה".2 לא אמר ליתן ולא אמר לאחרים תנו, אבל נוח לו בדברים טובים, מנין שנותנים לו שכר על כך? תלמוד לומר: "כי בגלל הדבר הזה יברכך ה' אלהיך בכל מעשיך".3
מסכת שבת דף קנא עמוד ב – גלגל שחוזר בעולם
תניא, רבי אלעזר הקפר אומר: לעולם יבקש אדם רחמים על מדה זו,4 שאם הוא לא בא – בא בנו, ואם בנו לא בא – בן בנו בא, שנאמר: "כי בגלל הדבר הזה".5 תנא דבי רבי ישמעאל: גלגל הוא שחוזר בעולם. אמר רב יוסף: נקיטינן, האי צורבא מרבנן לא מיעני – והא קא חזינן דמיעני! – אם איתא דמיעני, אהדורי אפתחא לא מיהדר.6 אמר לה רבי חייא לדביתהו: כי אתי עניא – אקדימי ליה ריפתא, כי היכי דלקדמו לבניך.7 – אמרה ליה: מילט קא לייטת להו?8 – אמר לה: קרא קא כתיב: "כי בגלל הדבר הזה", ותנא דבי רבי ישמעאל: גלגל הוא שחוזר בעולם.9 תניא רבן גמליאל ברבי אומר: "ונתן לך רחמים ורחמך והרבך", כל המרחם על הבריות – מרחמין עליו מן השמים, וכל שאינו מרחם על הבריות – אין מרחמין עליו מן השמים.10
מדרש משלי (בובר) פרשה יא פסוק כד – מפזר ונוסף, מחסר ונחסר
"יש מפזר ונוסף עוד" – אמר ר' אבהו: אם ראית אדם מפזר מעותיו לצדקה, הוי יודע שנוסף לו שהוא מוסיף, שנאמר: "יש מפזר ונוסף עוד". "וחושֵׂךְ מיושר אך למחסור" – אמר ר' שמואל בר נחמן אמר ר' יוחנן: אם ראית אדם שהוא מונע עצמו מן הצדקה, הוי יודע שהוא מתחסר, שנאמר: "וחושך מיושר אך למחסור".11
מדרש תנאים לדברים פרק טו פסוק י – אתה תעשה את שלך
"ולא ירע לבבך בתתך לו" שלא תאמר: הריני מבזבז נכסי לאחרים ומחר אני נצרך לבריות! תלמוד לומר: "כי בגלל הדבר הזה יברכך ה' אלהיך" – עֲשֶׂה את שלך והמקום עושה את שלו. שאל פילוסופוס אחד את רבן גמליאל, אמר לו: כתוב בתורתכם: "נתון תתן לו ולא ירע לבבך בתתך לו" וכי יש לך אדם שהוא מבזבז נכסיו לאחרים ואין לבו רע עליו שמא יצטרך לבריות?12 אמר לו: אם בא אדם ללוות ממך, מלוהו אתה? אמר לו: לאו. – אם הביא לך את המשכון מלוהו אתה? אמר לו: הין. – אם הביא לך ערב שאינו כראוי, מלוהו אתה? אמר לו: לאו. – אם הביא לך ערב ראש המדינה מלוהו אתה? אמר לו: הין. אמר לו: והלוא דברים קל וחומר! אם כשערבו בשר ודם מלוהו אתה, קל וחומר כשערבו מי שאמר והיה העולם. והפסוק אומר: "מלוה ה' חונן דל וגמולו ישלם לו". (משלי יט יז).13
שמות רבה לא יד פרשת משפטים – עשיר היום – עני מחר, עני היום – עשיר מחר
"את העני עמך" (שמות כב כד)14, זהו שכתוב: "כי אלהים שופט זה ישפיל וזה ירים" (תהלים עה ח) – למה דומה העולם הזה? לגלגל שבגינה. כְּלֵי חרס שבו – התחתונים עולים מלאים, והעליונים יורדים ריקנים. כך, לא כל מי שהוא עשיר היום, הוא עשיר למחר; ולא מי שהוא עני היום, עני למחר. למה? שגלגל הוא בעולם, שנאמר: "כי בגלל הדבר הזה" (דברים טו י). א"ר אחא: גלגל הוא בעולם15 … אשריו כל מי שידו פשוטה לעניים. ראה מה כתיב: "עָשִׁיר וָרָשׁ נִפְגָּשׁוּ עֹשֵׂה כֻלָּם ה' " (משלי כב ב), וכן: "רָשׁ וְאִישׁ תְּכָכִים נִפְגָּשׁוּ מֵאִיר עֵינֵי שְׁנֵיהֶם ה' " (משלי כט יג). "רש" – זה שהוא רש בנכסים. "ואיש תככים" – זה שהוא עושה בפעולה. כיצד? עני שפשט ידו ובעל הבית רוצה ליתן לו – "מאיר עיני שניהם ה' " – זה עשיר קנה חיי העולם הבא וזה עני קנה חיי העולם הזה. ועני שפשט ידו ואין בעל הבית רוצה ליתן לו – "עושה כולם ה' " – מי שעשה את זה עשיר הוא עתיד לעשותו עני ומי שעשה את זה עני הוא עתיד לעשותו עשיר.16
ויקרא רבה לד ט פרשת בהר – גלגל האנטליה
אמר ר' נחמן: "כי בגלל הדבר הזה" – העולם הזה דומה לגלגל של אַנְטְלִיָה: שמתמלא – מתרוקן ושמתרוקן – מתמלא.17
גלגלי אנטיליה לשאיבת מים18
הגלגל העליון, הנמצא בנאות קדומים, מתאים לתיאור שבמדרש ויקרא רבה ושמות רבה הנ"ל. הגלגל השני, התחתון מזכיר את מוטיב הסולמות המתואר בבראשית רבה סח ד, אמנם בהקשר קצת אחר: "הקב"ה יושב ועושה סולמות משפיל לזה ומרים לזה ומוריד לזה ומעלה לזה". כך או כך, כדים מסתובבים או סולמות עולים ויורדים, הכל מחלקים מים.
שבת שלום
מחלקי המים