מים ראשונים: כבר זכינו לדרוש בברכת ראובן, שמעון ולוי אחים, ברכת אשר וכן בברכת יששכר חמור גרם. והנה הגיע תורו של יוסף הבן האהוב. אך בשל ריבוי המדרשים על הפסוק הראשון בברכת יוסף ליעקב ובשל קוצר בזמן ומקום, נדרשנו רק לפסוק הראשון בברכת יעקב ליוסף: "בן פורת יוסף". ובעזרת החונן לאדם בינה והנותן לו אורחות ימים ואריכות שנים, נזכה להשלים את ברכת יוסף כולה וברכת כל שבטי ישראל, איש איש כברכתו אשר ברך אותם, איש איש כמדרשו ופרשניו אשר דרשו ופרשו אותן.
בֵּן פֹּרָת יוֹסֵף בֵּן פֹּרָת עֲלֵי עָיִן בָּנוֹת צָעֲדָה עֲלֵי שׁוּר: וַיְמָרֲרֻהוּ וָרֹבּוּ וַיִּשְׂטְמֻהוּ בַּעֲלֵי חִצִּים: וַתֵּשֶׁב בְּאֵיתָן קַשְׁתּוֹ וַיָּפֹזּוּ זְרֹעֵי יָדָיו מִידֵי אֲבִיר יַעֲקֹב מִשָּׁם רֹעֶה אֶבֶן יִשְׂרָאֵל: מֵאֵל אָבִיךָ וְיַעְזְרֶךָּ וְאֵת שַׁדַּי וִיבָרְכֶךָּ בִּרְכֹת שָׁמַיִם מֵעָל בִּרְכֹת תְּהוֹם רֹבֶצֶת תָּחַת בִּרְכֹת שָׁדַיִם וָרָחַם: בִּרְכֹת אָבִיךָ גָּבְרוּ עַל בִּרְכֹת הוֹרַי עַד תַּאֲוַת גִּבְעֹת עוֹלָם תִּהְיֶיןָ לְרֹאשׁ יוֹסֵף וּלְקָדְקֹד נְזִיר אֶחָיו: (בראשית מח כב-כו).1
מסכת בבא מציעא דף פד עמוד א – היופי והחשש מעין הרע
אמר רבי יוחנן: אנא אשתיירי משפירי ירושלים.2 הרוצה לראות את יופיו של רבי יוחנן, יביא כוס כסף מבית הצורף, ימלא אותה גרעיני רימון אדום ויניח זר ורדים אדומים על פיו (של הכוס) ויעמיד אותה בין החמה ובין הצל. הזוהר הזה הוא מעין יופיו של רבי יוחנן. …3 רבי יוחנן היה הולך ויושב בשערי טבילה, אמר: כאשר עולות בנות ישראל מטבילת מצוה יפגעו בי (תחילה), כדי שיהיו להן בנים יפים כמותי ולומדי תורה כמותי.4 אמרו לו רבנן: לא חושש מר מעינא בישא (עין הרע)? אמר להם: אני מזרע יוסף בא, שלא שלטה בו עינא בישא. דכתיב: "בן פורת יוסף, בן פורת עלי עין", ואמר רבי אבהו:5 אל תקרי "עֲלֵי עָיִן" אלא "עוֹלֵי עין".6 רבי יוסי בר חנינא אמר, מהכא: "וידגו לרב בקרב הארץ" (בראשית מח טז) – מה דגים שבים, מים מכסים אותם ואין העין שולטת בהן – אף זרעו של יוסף אין העין שולטת בהן.7
בראשית רבה ע ט פרשת וישלח – במפגש עם עשו
"וַתִּגַּשְׁןָ הַשְּׁפָחוֹת הֵנָּה וְיַלְדֵיהֶן וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ: וַתִּגַּשׁ גַּם־לֵאָה וִילָדֶיהָ וַיִּשְׁתַּחֲווּ וְאַחַר נִגַּשׁ יוֹסֵף וְרָחֵל וַיִּשְׁתַּחֲווּ: (בראשית לג ו-ז). בכולם כתוב: "ותגשן השפחות הנה וילדיהן", "ותגש גם לאה וילדיה", וביוסף אמר: "ואחר נגש יוסף ורחל וישתחוו", אתמהא!8 אלא אמר יוסף: הרשע הזה עינו רמה, שלא יתלה עינו ויראה את אמי. וגבהה קומתו וכיסה אותה. זהו שכתוב בו: "בן פורת יוסף" – כיפרת רביית יוסף …9 … ר' ברכיה בשם ר' סימון: עלי לפרוע לך את אותה העין.10
בראשית רבה צח יח פרשת ויחי – במצרים
"בן פורת יוסף" – בן שהפר לאחיו, בן שהפירו לו אחיו.11 בן שהפר לאדונתו, בן שהפירה לו אדונתו.12 …
"בנות צעדה עלי שור וגו'" – אתה מוצא: בשעה שיצא יוסף למלוך על מצרים, היו בנות מלכים מציצות עליו דרך הַחֲרַכִּים, והיו משליכות עליו שִׁירִין וְקָטֶלִים ונזמים וטבעות,13 כדי שיתלה עיניו ויביט בהן. אע"פ כן, לא היה מביט בהן. אמר לו הקב"ה: אתה לא תלית את עינך והבטת בהן, חייך שאתה נותן לבנותיך צעידה בתורה, מהו "צעידה" – פרשה.14
בראשית רבה צט יב פרשת ויחי – הפרות בחלום פרעה
"בן פורת יוסף" – וכי פורת הוליד את יוסף? אלא מהו בן פורת? שעל ידי פרות נתגדל.15
אגדת בראשית (בובר) פרק פג – פורת = פותר
בן פורת יוסף – בן פותר יוסף. כשראה פרעה את החלום, שאמרת לו את הכל, שמא שם היית.16
פירוש רש"י על הפסוק – אפריון וראייה
"בן פורת" – בן חן, והוא לשון ארמי "אפריון נמטייה לרבי שמעון" בסוף בבא מציעא (קיט א). "בן פורת עלי עין" – חינו נטוי על העין הרואה אותו. "בנות צעדה עלי שור" – בנות מצרים היו צועדות על החומה להסתכל ביופיו. ובנות הרבה צעדה, כל אחת ואחת במקום שתוכל לראותו משם.17 עלי שור – על ראייתו, כמו (במדבר כד יז) אשורנו ולא קרוב. ומדרשי אגדה יש רבים, וזה נוטה לישוב המקרא.18
פירוש רד"ק על הפסוק – פאר העץ
"בן פורת יוסף" – הסעיף נקרא בן, לפי שהוא תולדת האילן … ואמר פורת, ואמר בנות, ואמר צעדה, לפי שהוא הסעיף והיא הפארה שהוא בלשון נקבה … ופורת – הת"ו במקום ה"א, ואמר לזכר פורֶה ולנקבה פורָה … "בן פורת עלי עין" – שלא יבול עלהו ויפרה וירבה מאד, כמו שאמר: "והיה כעץ שתול על פלגי מים" (תהלים א ג).19 וכן היו בני יוסף רבים. וכפל הענין לפי שהיו שני שבטים.20 "בנות צעדה עלי שור" – ואלה שתי הבנות הן הפארות יגדלו ויארכו כל כך עד שיעלו על החומה כמו שמעלין גפן סורחת על החומה.21
פירוש ספורנו – הגפן והחומה
"בן פורת יוסף" – הנה יוסף הוא בן גפן פורת ענף של גפן פוריה העושה צל לרבים כדרך הגפן… כי בצלו חי יעקב ובניו במצרים: בן פורת עלי עין בנות. וענינו היה כענין ענף של גפן פוריה סמוך למעין שהיא פורת ומגדלת בנות שהן ענפים. "צעדה עלי שור" – באופן שאותה הגפן צעדה על החומה או הגדר אשר לפני העין באופן שקודם לכן לא היתה נראית מצד השני לחומה, והיתה בלתי נודעת לגמרי ליושבים שם. ואחר שצעדה על החומה נודעה היא ובנותיה. וכן קרה ליעקב בענין יוסף ובניו שלא היה יודע מציאות יוסף וכמו רגע נגלו אליו הוא ובניו.22
רשב"ם בראשית פרק מט פסוק כב – בן פורה וגדל על העין
בן פורת יוסף בן פורת עלי עין – הרי פסוק זה דוגמא לחצאים בראש המקרא, שאינו משלים דבורו בראש המקרא, אלא שמזכיר במי הוא מדבר וחוזר וכופל חצי ראש המקרא ומסיים דבורו. כמו: "נשאו נהרות י"י – נשאו נהרות קולם", "כי הנה אויביך י"י – כי הנה אויביך יאבדו", "עד מתי רשעים י"י – עד מתי רשעים יעלוזו", "הבל הבלים אמר קהלת – הבל הבלים הכל הבל", "ימינך י"י נאדרי בכח – ימינך י"י תרעץ אויב". אף כאן: "בן פורת יוסף" – בן הפורה וגדל יוסף. ועל מה הוא גדל? "בן פורת עלי עין", גדל ורבה על עין, להסתכל למעלה מן העין בקומתו וביופיו: בנות מצרים צעדה – כל אחת ואחת: עלי שור – לשון ראייה … שהיו בנות מצרים צועדות והולכות לראותו כמו אשת פוטיפר וחבירותיה, ומתוך כך: "וימררוהו ורובו", מתוך שנתנה אשת פוטיפר עיניה בו השליכוהו בבית האסורים.23
שבת שלום
חזק חזק נוסיף ונתחזק
מחלקי המים