מים ראשונים: מוכרים לנו היטב הזוגות בשרשרת מסירת התורה כמתואר במסכת אבות פרק א: "יוסי בן יועזר איש צרדה ויוסי בן יוחנן איש ירושלים, יהושע בן פרחיה ונתאי הארבלי, יהודה בן טבאי ושמעון בן שטח, שמעיה ואבטליון, הלל ושמאי". ראו שרשרת זו בסדר אחורה מר' יהודה הנשיא עד משה רבנו, בהקדמת המשנה לרמב"ם. גם בדורות האמוראים מצאנו זוגות שבמקרים רבים מייצגים שיטות שונות להלכה, כגון: רבי יוחנן וריש לקיש, רב אמי ורב אסי בארץ ישראל, רב ושמואל אביי ורבא בבבל. בדף זה נזכיר זוגות 'נסתרים' ופחות ידועים.
מסכת סוטה דף כא עמוד א – שבנא והלל
מאי "בוז יבוזו לו"?1 אמר עולא: לא כשמעון אחי עזריה, ולא כר' יוחנן דבי נשיאה,2 אלא כהלל ושבנא; דכי אתא רב דימי, אמר: הלל ושבנא אחי הוו, הלל עסק בתורה, שבנא עבד עיסקא, לסוף אמר לו (שבנא להלל): תא נערוב וליפלוג,3 יצתה בת קול ואמרה: אם יתן איש את כל הון ביתו וגו'.4
משיבת נפש שמות כה כו פרשת תרומה – שותפות בתורה ובמסחר5
"בְּטַבְּעֹת הָאָרֹן יִהְיוּ הַבַּדִּים לֹא יָסֻרוּ מִמֶּנּוּ" (שמות כה טו). יש ליתן על לב שנאמר בכאן "לא יסורו ממנו", ועל בדי השולחן לא נאמר "לא יסורו ממנו"!6 כבר כתבתי בפרשת בהעלותך שהכוונה המסייע לתלמיד חכם שיהא פנוי ללמוד\ שוה לו במעלה כמו יששכר וזבולון, וכמו הלל ושבנא.7 על כן הבדים המסייעים לכתר תורה הם מחוברים בו לעולם ולא יסורו ממנו ויאמר הבעל הבית שלך שלי.8 וכמו שאמר רבי עקיבא לתלמידיו על אשתו: שלי ושלכם שלה היא – כי גרמה לו שלמד תורה.9
מסכת שבת דף יב עמוד א – שבנא איש ירושלים
תנו רבנן: הנכנס לבקר את החולה אומר: שבת היא מלזעוק, ורפואה קרובה לבוא. ורבי מאיר אומר: יכולה היא שתרחם.10 רבי יהודה אומר: המקום ירחם עליך ועל חולי ישראל. רבי יוסי אומר: המקום ירחם עליך בתוך חולי ישראל. שבנא איש ירושלים, בכניסתו אומר: שלום. וביציאתו אומר: שבת היא מלזעוק, ורפואה קרובה לבא, ורחמיו מרובין, וְשִׁבְתוּ בשלום.11
מסכת חגיגה פרק ב משנה ב – מנחם והלל
יוסי בן יועזר אומר שלא לסמוך, יוסי בן יוחנן אומר לסמוך. יהושע בן פרחיה אומר שלא לסמוך, ניתאי הארבלי אומר לסמוך. יהודה בן טבאי אומר שלא לסמוך, שמעון בן שטח אומר לסמוך. שמעיה אומר לסמוך, אבטליון אומר שלא לסמוך.12 הלל ומנחם לא נחלקו.13 יצא מנחם נכנס שמאי.14 שמאי אומר שלא לסמוך, הלל אומר לסמוך. הראשונים היו נשיאים ושניים להם אב בית דין:15
מסכת חגיגה דף טז עמוד ב – יצא מנחם נכנס שמאי
יצא מנחם ונכנס שמאי כו'. להיכן יצא? אביי אמר: יצא לתרבות רעה. רבא אמר: יצא לעבודת המלך. תניא נמי הכי: יצא מנחם לעבודת המלך, ויצאו עמו שמונים זוגות תלמידים לבושין סיריקון.16
ירושלמי חגיגה פרק ב הלכה ב – רבתה מחלוקת בישראל
גמ' בראשונה לא היתה מחלוקת בישראל אלא על הסמיכה בלבד ועמדו שמאי והלל ועשו אותן ד' משרבו תלמידי ב"ש ותלמידי ב"ה ולא שימשו את רביהן כל צורכן ורבו המחלוקת בישראל ונחלקו לשתי כתות אלו מטמאין ואלו מטהרין ועוד אינה עתידה לחזור למקומה עד שיבוא בן דוד …
יצא מנחם ונכנס שמאי. לאיכן יצא? יש אומרים: ממידה למידה יצא. ויש אומר כנגד פניו יצא, הוא ושמונים זוג של תלמידי חכמים מלובשין תירקי זהב שהשחירו פניהן כשולי קדירה שאמרו להן: כתבו על קרן שור שאין לכם חלק באלהי ישראל".
מסכת תענית דף כא עמוד א – אילפא ור' יוחנן
אילפא ורבי יוחנן הוו גרסי באורייתא, דחיקא להו מילתא טובא, אמרי: ניקום וניזיל וניעבד עיסקא, ונקיים בנפשין "אפס כי לא יהיה בך אביון".17 הלכו וישבו תחת כותל רעוע18 והיו אוכלים פת. באו שני מלאכי השרת, שמע רבי יוחנן שאמר אחד לחברו: נשליך עליהם כותל זה, לפי שמניחין חיי עולם הבא ועוסקין בחיי שעה! אמר לו (המלאך האחר): הנח להם, משום שיש ביניהם אחד שהשעה עומדת לו.19 רבי יוחנן שמע, אילפא לא שמע. אמר לו רבי יוחנן לאילפא: האם שמע מר מידי? – אמר לו: לא. אמר (רבי יוחנן בלבו): מכך ששמעתי אני ואילפא לא שמע, שמע מינה לדידי קיימת לי השעה. אמר לו רבי יוחנן: אחזור ואקיים בעצמי "כי לא יחדל אביון מקרב הארץ". רבי יוחנן חזר, אלפא לא חזר.
עד שבא אילפא – מָלַך רבי יוחנן.20 אמרו לו: אם היה אדוני יושב ולומד, לא היה מר מולך.21 הלך ותלה עצמו בתורן הספינה,22 אמר: אם יש אדם שישאל אותי בברייתות רבי חייא ורבי אושעיא ולא אפשוט לו מהמשנה, נופל אני מתורן הספינה וטובע. בא זקן אחד ושנה להם ברייתא זו: "האומר תנו שקל לבניי בשבת והן ראויין לתת להם סלע – נותנין להם סלע. ואם אמר אל תתנו להם אלא שקל – אין נותנין להם אלא שקל. אם אמר מתו ירשו אחרים תחתיהם בין שאמר תנו, בין שאמר אל תתנו – אין נותנין להם אלא שקל". אמר לו: הא מני – רבי מאיר היא דאמר: מצוה לקיים דברי המת.23
מחלקי המים
ירושלים