מים ראשונים: מי הם בני בארי ומה הקשר שלהם לשבת שובה? מה פשר הכתרת שבת זו כשמינית לנחמה? הכל בהמשך הדף. רמז: נביא התשובה.
פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא כח, מדרש תהלים קלז – על נהרות בבל
… שהיה נבוכדנצר הרשע יושב בספינה הוא וכל גדוליו וכל שריו ועמהם כל מיני זמר … וכל מלכי יהודה מושלכים בשלשלאות של ברזל והולכים ערומים על שפת הנהר. נשא נבוכדנצר הרשע את עיניו וראה אותם אמר לעבדיו: מפני מה הולכים הללו בלא משאוי? מיד נטלו משאוי והניחו על כתיפם עד שנכפפות קומתם מפני המשאוי,…1 מיד ירדו, לא מלאכי השרת בלבד אלא אף הקב"ה נשא עמהם, אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו: "לְמַעַנְכֶם שִׁלַּחְתִּי בָבֶלָה" (ישעיהו מג יד).2 וכל ישראל באים הגולה יצאו לקראתם: בני בארי ובני מדינות אחרות והיו רואים אותם מוטלים בשלשלאות של ברזל, היו מתמהין ובוכים עליהם ואומרים: "עם ה' אלה ומארצו יצאו" (יחזקאל לו כ) דבוודאי דאילו הם.3 מה עשו בני בארי באותה שעה? הפשיטו את עבדיהם ואת שפחותיהם והקריבום דורון לנבוכדנצר.4 אמר להם: על מה אתם עושים כך? אמרו לו: אנו אומרים שמא מלך אוהב ערומים אתה. אמר להם: הואיל ואינו אלא דרך בזיון, לכו והלבישום לישראל.5
דברי הימים א פרק ה פסוק ו – גלות שבט ראובן
בְּאֵרָה בְנוֹ אֲשֶׁר הֶגְלָה תִּלְּגַת פִּלְנְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשֻּׁר הוּא נָשִׂיא לָראוּבֵנִי:6
מדרש ספרי דברים שמז פרשת וזאת הברכה – גיבורי כח
"יחי ראובן ואל ימות ויהי מתיו מספר" – גבורים בכח גבורים בתורה. גבורים בכח, שנאמר: "מתיך בחרב יפולו וגבורותיך במלחמה" (ישעיה ג כה), גבורים בתורה, שנאמר: "גבורי כח עשי דברו" (תהלים קג כ). ואומר: "בארה בנו אשר הגלה תגלת פלאסר מלך אשור הוא נשיא לראובני" (דברי הימים א ה ו).7
בראשית רבה פב יא פרשת וישלח – ראובן הבכור
"בני לאה בכור יעקב ראובן" (בראשית לה כג).8 רבי יודן בשם רבי אחא: ראובן בכור לעיבור, בכור ללידה, בכור לבכורה, בכור לנחלה, בכור לעבודה, בכור לתשובה. ר' עזריה אמר: אף בכור לנבואה, שנאמר: "תחילת דבר ה' בהושע". (הושע א א).9
הושע פרק א פסוקים א-ב – הושע תחילת הנביאים
דְּבַר ה' אֲשֶׁר הָיָה אֶל הוֹשֵׁעַ בֶּן בְּאֵרִי בִּימֵי עֻזִּיָּה יוֹתָם אָחָז יְחִזְקִיָּה מַלְכֵי יְהוּדָה וּבִימֵי יָרָבְעָם בֶּן יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל: תְּחִלַּת דִּבֶּר ה' בְּהוֹשֵׁעַ וכו'.10
ויקרא רבה ו ו פרשת ויקרא – בארה היה נביא
אמר ר' סימון: שני פסוקים נתנבא בארה, ולא היה בהן כדי ספר וניטפלו בישעיה. אילו הן: "וְכִי יֹאמְרוּ אֲלֵיכֶם דִּרְשׁוּ אֶל הָאֹבוֹת וְאֶל הַיִּדְּעֹנִים הַמְצַפְצְפִים וְהַמַּהְגִּים הֲלוֹא עַם אֶל אֱלֹהָיו יִדְרֹשׁ בְּעַד הַחַיִּים אֶל הַמֵּתִים: לְתוֹרָה וְלִתְעוּדָה אִם לֹא יֹאמְרוּ כַּדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אֵין לוֹ שָׁחַר" (ישעיה ח יט). אמר ר' יוחנן: כל נביא שנתפרש שמו ושם אביו נביא בן נביא, וכל שנתפרש שמו ולא שם אביו הוא נביא ולא בן נביא.11
מדרש אגדה (בובר) ויקרא טז פרשת אחרי מות – הקשר בין ראובן והושע12
ואמר ר' יוחנן: גדולה תשובה שמגעת עד כסא הכבוד, שנאמר: "שובה ישראל עד ה' אלהיך" (הושע יד ב).13 ותחילת מי שחזר בתשובה היה ראובן, שנאמר: "וישב ראובן אל הבור וגו' " (בראשית ל"ז כ"ט) – אל תקרי וישב אלא שעשה תשובה … אמר לו הקב"ה: אתה בקשת למחזרא ברא חביבא לאביו,14 חייך שבן בנך בא ומחזיר את ישראל למוטב, ומי היה? זה הושע בן בארי, וכתיב: "בארה בנו" (דברי הימים א ה ו), ולמה נקרא שמו בארה? שהיה בארה של תורה, ולמה מת בגולה? כדי שיחזרו עשרה שבטים בזכותו, והוא בן בנו של ראובן. ולמה נקרא שמו בארה? משום וישב ראובן אל הבור: 15
פסיקתא רבתי (איש שלום) הוספה א פיסקא ג שובה ישראל – מחזיר את עשרת השבטים
"שובה ישראל וגו' ". … ולמה מת בארה בגולה? כדי שיחזרו עשרת השבטים לירושלים. ולמה מת משה במדבר? כדי שיחזרו ויעמדו דור המדבר בזכותו. … אמר לו הקב"ה לראובן אתה פתחת בתשובה תחילה חייך הושע בן בארי בנך יבא ויפתח להם לישראל בתשובה, שנאמר: "שובה ישראל עד ה' אלהיך וגו' ".16
סוף דבר – מי אתם בני בארי?
בני בארי הם מצאצאי שבט ראובן שהיה משניים וחצי שבטי עבר הירדן המזרחי שגלו ראשונים. הם שמקדמים את פניהם של אחיהם בני יהודה (שבספר יהושע כמעט ויצאו עליהם למלחמה), ומקלים על סבלם. מסתבר שבמרוצת השנים השתלבו גולי שניים וחצי השבטים בין הבבלים ואף קנו להם מעמד אצל המלוכה עד שנבוכדנצר מתחשב בדעתם.17 הם צאצאי משפחת בארי או בארה משבט ראובן עליו נמנה גם הנביא הושע בן בארי שמחד גיסא הוכיח קשות את בני ישראל ומאידך גיסא הפך לנביא התשובה. ראו דברינו הושע נביא התשובה בשבת שובה וכן הושע פרק ב בפרשת במדבר. בני בארי המיוחסים מזהים את הגולים המושפלים: "עם ה' אלה ומארצו יצאו" ואינם מתכחשים להם. אפשר שמכאן ואילך חזרו והשתלבו אלה עם אלה וזו ההתחלה של גלות בבל המפוארת. ולא נותר אלא להרהר מי הם "בני מדינות אחרות" שסייעו לבני בארי והאם סיפור זה הוא קדימון לסיפור מגילת אסתר: הקרבה למלך, עמי הארץ המתייהדים ועוד.
האם זה אכן 'סוף דבר'? קליטתם של גולי בבל בארץ ממנה יצא אברהם למסעו "אל הארץ אשר אראך" וייסודה של קהילת בבל המפוארת? מגילת אסתר שמסמלת "רווח והצלה" במקום אחר? האם זו התשובה שהנביא הושע שחי בארץ ומתחבר למשה, קורא לה? תשובה דתית, תשובת היחיד בלבד, ללא השיבה של משה הקשורה בתשובה?
פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא כח, מדרש תהלים קלז על נהרות בבל – שכרם של בני בארי
וכל מלכי יהודה מושלכים בשלשלאות של ברזל והולכים ערומים על שפת הנהר. … מיד נטלו משאוי והניחו על כתיפם עד שנכפפות קומתם מפני המשאוי … וכל ישראל באים הגולה יצאו לקראתם: בני בארי ובני מדינות אחרות … אמר להם: על מה אתם עושים כך? אמרו לו: אנו אומרים שמא מלך אוהב ערומים אתה. אמר להם: הואיל ואינו אלא דרך בזיון, לכו והלבישום לישראל.18
מה שכרן של בני בארי? נטה עליהם הקב"ה חסד מכל ארץ ישראל. ואין לך בארץ ישראל שהיו יפים ביותר אלא בני בארי, אמרו: כל אדם שנכנס לשם אינו מבקש לצאת בלא עבירה.19
שבת שלום
שנה טובה וגמר חתימה טובה
מחלקי המים
מים אחרונים: ומה פשר הנחמה השמינית בה הכתרנו דף זה? המדרש הראשון והאחרון, הפותח בגולי בבל ומסיים בנחלת בני בארי בארץ ישראל, מחבר אותנו לקשר בין תשובה לשיבה, מוטיב עליו הרחבנו כאמור בדברינו מתשובה לשיבה בפרשת נצבים. הקריאה בהפטרות עשרת השבועות האחרונים יוצרת קשר לדורות בין שלוש הפורענויות – שבע הנחמות – ועשרת ימי תשובה. תשובה שמתחברת לשיבה, בדמות בני בארי ושבי ציון בכל הדורות עד העולים בימינו, היא הנחמה השמינית.