לעת מצוא | מחלקי המים

על רגל אחת

לעת מצוא

על רגל אחת, תשפ"ד

עדכון אחרון: 02/10/2023

עַל זֹאת יִתְפַּלֵּל כָּל חָסִיד אֵלֶיךָ לְעֵת מְצֹא רַק לְשֵׁטֶף מַיִם רַבִּים אֵלָיו לֹא יַגִּיעוּ: (תהלים פרק לב פסוק ו).1

 

מסכת ברכות דף ח עמוד א – על מה יתפלל החסיד לעת מצוא

"על זאת יתפלל כל חסיד אליך לעת מצוא"2

אמר רבי חנינא: לעת מצוא – זו אשה שנאמר: "מצא אשה מצא טוב" (משלי יח כב). במערבא, כי נסיב אינש אתתא, אמרי ליה הכי: מצא או מוצא? 3

רבי נתן אומר: לעת מצוא – זו תורה, שנאמר: "כִּי מֹצְאִי מצאי מָצָא חַיִּים וַיָּפֶק רָצוֹן מֵה' " (משלי ח לה).4

רב נחמן בר יצחק אמר: לעת מצוא – זו מיתה, שנאמר: "לַמָּוֶת תּוֹצָאוֹת" (תהלים סח כא).5 ….

רבי יוחנן אמר: לעת מצוא – זו קבורה. אמר רבי חנינא: מאי קרא – "הַשְּׂמֵחִים אֱלֵי גִיל יָשִׂישׂוּ כִּי יִמְצְאוּ קָבֶר" (איוב ג כב).6

מר זוטרא אמר: לעת מצוא – זה בית הכסא. אמרי במערבא: הא דמר זוטרא עדיפא מכולהו.

 

למה מייחל החסיד? למה הוא מתפלל? שיימצא לו בית כיסא זמין ובקרבת מקום!! ועל דעה זו אמרו במערבא (ארץ ישראל) שזה הפירוש העדיף מכולם! אזכורים רבים יש במקורות של בית הכיסא, שלא בכדי נקרא גם בית הכבוד. ראו על בית הכסא שהיה במקדש (מסכת תמיד פרק א משנה א),7 על הלל שהחשיב את הליכתו לבית בכיסא למצוה (אבות דרבי נתן נוסח א פרק ב), על בשמים של בית הכיסא (ברכות נג ע"א), הפרידה מהמלאכים בכניסה (ברכות ס ע"ב), הפחד משדים ומזיקים בשהיה (שם סב א, גיטין ע א), וכמובן ברכת "אשר יצר" ביציאה. ראו עוד ההגדרה של עשיר "כל שיש לו בית כיסא סמוך לשולחנו" (שבת כה ב), על ר' יהודה שהיו לו עשרים וארבעה בתי כיסא בדרך מביתו לבית המדרש (נדרים מט ב), ומעל לכל פרטי הדינים הנוגעים לתפילה בסביבה שאיננה נקיה (ברכות כב, מגילה כז). מה היה אומר מר זוטרא ואיתו כל שאר חכמי בבל וארץ ישראל, אם היו רואים את מערכות ההיגיינה של ימינו, כאשר יש מים זורמים ומערכת ביוב מסודרת בכל מקום ציבורי ולכל אחד בביתו! האם היו שואלים כיצד ומתי אירע המהפך ההיגייני הזו בתולדות האנושות? מי הם המהנדסים והבנאים שתכננו ומתקינים מערכות אלה שפותרות שאלות רבות בהלכה ומאפשרות לימוד תורה בגוף ונפש בריאים ונקיים? האם אין תחילתה של מהפכה זו כבר בימי הרומאים, באותן מרחצאות שרבי שמעון בר יוחאי מגדף ואח"כ נזקק להם (שבת לג)? למי תודה, למי ברכה?

מחלקי המים

הערות שוליים

  1. ראו תחילת פרק לב שם: "לְדָוִד מַשְׂכִּיל אַשְׁרֵי נְשׂוּי פֶּשַׁע כְּסוּי חֲטָאָה: אַשְׁרֵי אָדָם לֹא יַחְשֹׁב ה' לוֹ עָוֹן וְאֵין בְּרוּחוֹ רְמִיָּה וכו' ". עפ"י שיטת הגר"א פרק זה הוא שיר של יום ליום הכיפורים ונראה שהוא הולם מאד את תפילותינו ובקשת סליחותינו ביום זה. מן הראוי להרחיב ולדרוש בפרק זה ביום הכיפורים בהזדמנות, אך כאן נלך בדרך אחרת שסללה לנו הגמרא במסכת ברכות.
  2. רד"ק מפרש: "לעת מצוא - לעת שימצא לבו פנוי, שיהיה לבו שלם בתשובה", ואבן עזרא מקשר פסוק זה עם הפסוק בישעיהו: "דרשו ה' בהימצאו". ואנו נלך בדרש המדרש.
  3. התלמוד הבבלי מעיד שבמערבא, היינו בארץ ישראל, היו שואלים את החתן למחרת חתונתו: מצא או מוצא? היינו, האם התקיים בך הפסוק: "מצא אשה מצא טוב ויפק רצון מה' ", או שמא הפסוק בקהלת ז כו: "וּמוֹצֶא אֲנִי מַר מִמָּוֶת אֶת הָאִשָּׁה אֲשֶׁר הִיא מְצוֹדִים וַחֲרָמִים לִבָּהּ אֲסוּרִים יָדֶיהָ וכו' ". הוא קהלת הוא שלמה שגם אמר בהמשך הפרק שם: "אֲשֶׁר עוֹד בִּקְשָׁה נַפְשִׁי וְלֹא מָצָאתִי אָדָם אֶחָד מֵאֶלֶף מָצָאתִי וְאִשָּׁה בְכָל אֵלֶּה לֹא מָצָאתִי".
  4. פרק ח בספר משלי מדבר בשבח החכמה: "הֲלֹא חָכְמָה תִקְרָא וּתְבוּנָה תִּתֵּן קוֹלָהּ: ... אֲלֵיכֶם אִישִׁים אֶקְרָא וְקוֹלִי אֶל בְּנֵי אָדָם וכו' " ופשיטא לרבי נתן שחכמה זו התורה.
  5. הדרשה מבוססת על הדימוי הלשוני: מצוא – תוצאות, אבל בקריאת הפסוק המלא: "הָאֵל לָנוּ אֵל לְמוֹשָׁעוֹת וְלֵה' אֲדֹנָי לַמָּוֶת תּוֹצָאוֹת", דרשה זו קצת קשה. ראו בפרשני המקרא שם (רש"י, רד"ק) שמדובר בתוצאות מוות לאויבים כהקבלה ל"מושעות" למתפלל שבחצי הראשון של הפסוק. כך או כך, רב נחמן בר יצחק מזכיר לנו את היציאה הסופית של כולנו מהחיים, ואת תפילת החסיד ניתן אולי לפרש כהשלמה עם התחנה הסופית ובלבד "שתהא יציאתו מן העולם בשלוה" (שטיינזלץ), "שימות במיתה יפה ונוחה" (רש"י). ראו בהמשך הגמרא שם על סוגי המיתה השונים, שיפה מכולן היא מיתת נשיקה (לה זכו שלושת האחים: אהרון, משה ומרים) שהיא "כהוצאת שערה מחלב". וראו עוד במדרש תנחומא (בובר) פרשת מקץ סימן טו: "מהו לעת מצא - לעת מיצוי הנפש" ושם גם: "לעת מיצוי היום".
  6. ראו פירוש שטיינזלץ: "שראוי להתפלל לקבורה בכבוד ראוי". החיבור עם הדעה הקודמת של רב נחמן בר יצחק אומרת שהחסיד מתפלל ומייחל שישלים חייו ללא חטא ושצאתו מהעולם, כולל קבורתו, יהיו בכבוד וברוגע.
  7. שמשם נולד כנראה הכינוי של בית הכיסא, בית הכבוד. ראו שם גם שהיה סמוך לבית הטבילה ולמדורה ומתי היה נעול ומתי פתוח.

האתר פתוח לגלישה חופשית ואינו דורש רישום. נשמח לשמוע לקבל הערות והארות מכל המבקרים באתר.

בנוסף, דפי פרשת השבוע והמועדים המתחדשים נשלחים במייל לכל המעוניין ומועלים במקביל לאתר.

להצטרפות לרשימת התפוצה