ויקרא רבה כו ב – דורו של דוד ודורו של אחאב1
מצינו תינוקות בימי דוד עד שלא טעמו טעם חטא היו יודעין לדרוש את התורה מ"ט פנים טמא ומ"ט פנים טהור2 … אחר כל השבח הזה יוצאין למלחמה ונופלין! אלא, ע"י שהיו בהם דֵלָטוֹרִין.3 הוא שדוד אומר: "נַפְשִׁי בְּתוֹךְ לְבָאִם אֶשְׁכְּבָה לֹהֲטִים בְּנֵי אָדָם שִׁנֵּיהֶם חֲנִית וְחִצִּים וּלְשׁוֹנָם חֶרֶב חַדָּה" (תהלים נז ה). "נפשי בתוך לבאים" – זה אבנר ועמשא שהיו לבאים בתורה, "אשכבה לוהטים" – זה דואג ואחיתופל שהיו להוטים אחר לשון הרע. … אבל דורו של אחאב, כולם עובדי עבודה זרה, וע"י שלא היו בהן דילטורין היו יוצאים למלחמה ונוצחים. הוא שעובדיה אמר לאליהו: "הֲלֹא הֻגַּד לַאדֹנִי אֵת אֲשֶׁר עָשִׂיתִי בַּהֲרֹג אִיזֶבֶל אֵת נְבִיאֵי ה' וָאַחְבִּא מִנְּבִיאֵי ה' מֵאָה אִישׁ חֲמִשִּׁים חֲמִשִּׁים אִישׁ בַּמְּעָרָה וָאֲכַלְכְּלֵם לֶחֶם וָמָיִם" (מלכים א יח יג) … ואליהו מכריז בהר הכרמל ואומר: "אֲנִי נוֹתַרְתִּי נָבִיא לַה' לְבַדִּי" (מלכים א יח כב) – וכל העם יודעים ולא מפרסמים למלך.4
חֲבוּר עֲצַבִּים אֶפְרָיִם הַנַּח לוֹ: (הושע ד יז).5
חָלַק לִבָּם עַתָּה יֶאְשָׁמוּ: (שם י ב).6
ספרי במדבר פיסקא מב פרשת נשא – גדול השלום
"וישם לך שלום" – ר' אלעזר בנו של ר' אלעזר הקפר אומר: גדול השלום שאפילו ישראל עובדין עבודה זרה ושלום ביניהם, כביכול אמר המקום: אין השטן נוגע בהם, שנאמר: "חבור עצבים אפרים הנח לו" (הושע ד יז). אבל משנחלקו,7 מה נאמר בהם: "חלק לבם עתה יאשמו" (הושע י ב).8
בראשית רבה פרשה לח סימן ו – בין דור המבול לדור הפלגה
"ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים". אותן של דור המבול לא נשתיירה מהן פליטה ואלו של דור הפלגה נשתיירה מהם פליטה! אלא דור המבול על ידי שהיו שטופים בגזל … לפיכך לא נשתייר מהן פליטה. אבל אלו על ידי שהיו אוהבים זה את זה, שנאמר: "ויהי כל הארץ שפה אחת" – לפיכך נשתיירה מהן פליטה. רבי אומר: גדול השלום שאפילו ישראל עובדים עבודת כוכבים ושלום ביניהם אמר המקום: כביכול איני יכול לשלוט בהן כיון ששלום ביניהם, שנאמר: "חבור עצבים אפרים הנח לו". אבל משנחלקו מה הוא אומר? "חלק לבם עתה יאשמו". הא למדת: גדול השלום ושנואה המחלוקת.9
מחלקי המים