וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם: וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה: (בראשית ב א-ב).1
כִּי שֵׁשֶׁת־יָמִים עָשָׂה ה' אֶת־הַשָּׁמַיִם וְאֶת־הָאָרֶץ אֶת־הַיָּם וְאֶת־כָּל־אֲשֶׁר־בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עַל־כֵּן בֵּרַךְ ה' אֶת־יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ: (שמות פרק כ פסוק יא).2
שמות רבה יז א – שישה ימי בראשית
"כֹּל פָּעַל ה' לַמַּעֲנֵהוּ" (משלי טז ד – אתה מוצא שכל מה שברא הקב"ה בששת ימי בראשית לא ברא אלא לכבודו ולעשות בהן רצונו.3 ביום הראשון ברא שמים וארץ אף הם לכבודו בראם … ביום שני רקיע לכבודו בראו … ביום ג' דשאים ואילנות ומצינו שהדשאין מקלסין להקב"ה … ביום רביעי מאורות לכבודו בראם … ביום ה' ברא עופות לכבודו … ביום ו' בהמות לכבודו … וברא בו אדם לכבודו … הוי: "כל פעל ה' למענהו".4
ויקרא רבה פרשה יא תחילת פרשת שמיני – שבעת ימי בראשית5
"ויהי ביום השמיני" (ויקרא ט א)6 – רב אהבה בר כהנא פתח: "חכמות בנתה ביתה, חצבה עמודיה שבעה, טבחה טבחה, מסכה יינה …" (משלי ט א). ר' ירמיה בר לעזר פתר המקראות בברייתו של עולם. "חכמות בנתה ביתה" – זה הקב"ה שברא את כל העולם כולו בחכמה, שכתוב: "ה' בחכמה יסד ארץ" (שם ג יט). "חצבה עמודיה שבעה" – אלו שבעת ימי בראשית,7 שנאמר: "כי ששת ימים עשה ה' … וביום השביעי שבת וינפש" (שמות לא יז).8
קהלת רבה א ב "הבל הבלים" – שבעה הבלים כנגד שבעה ימי בראשית
ר' יהודה בר' סימון אמר: שבעה הבלים שאמר קהלת כנגד שבעה ימי בראשית.9 בראשון: "בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ" וכתיב: "כי שמים כעשן נמלחו" (ישעיה נא ו). בשני: "יהי רקיע" וכתיב: "ונגולו כספר השמים" (ישעיהו לד ד). בשלישי: "יקוו המים" וכתיב: "והחרים ה' את לשון ים מצרים" (ישעיהו יא טו). ברביעי: "יהי מאורות" וכתיב: "וחפרה הלבנה" (ישעיהו כד כג), בחמישי: "ישרצו המים" וכתיב: "אוסף עוף השמים" (צפניה א ג). בשישי: "נעשה אדם" וכתיב: "אוסף אדם ובהמה" (שם). בשבת מאי אית לך למימר? "מחלליה מות יומת" (שמות לא יד).10 הדא אמר במזיד, אבל בשוגג יביא קרבן ויתכפר לו. אמר ר' ברכיה: כיון שראה אדם שבחו של שבת שהמביא קרבן מתכפר לו התחיל משורר עליה להקב"ה שבח ומזמור. זהו שכתוב: "מזמור שיר ליום השבת" (תהלים צב). אמר ר' לוי: אדם הראשון אמרו.11
שמות רבה יט ז – שבעת ימי בראשית כנגד שבעת ימי חג המצות (פסח)
כשם שבראתי את העולם ואמרתי להם לישראל לזכור את יום השבת זכר למעשה בראשית, שנאמר: "זכור את יום השבת לקדשו" (שמות כ ח), כך היו זוכרים הנסים שעשיתי לכם במצרים וזכרו ליום שיצאתם משם, שנאמר: "זכור את היום הזה אשר יצאתם ממצרים" (שמות יג ג) … "ולא יראה לך שאור שבעת ימים", כנגד שבעת ימים שבין הגאולה לקריעת ים סוף, כשם שבתחילה הם שבעת ימי בראשית. וכשם שהשבת מתקיימת אחד לשבעה ימים, כך יהיו אלה שבעת ימים מתקיימים בכל שנה ושנה, שנאמר: "ושמרת את החוקה הזאת למועדה מימים ימימה".12
בראשית רבה י ט – כחוט השערה
רבי שאלו לרבי ישמעאל בן ר' יוסי, אמר לו: שמעת מאביך, מהו "ויכל אלהים ביום השביעי"? אתמהא. אמר לו: כזה שהוא מכה בקורנס על גבי הסדן. הגביהה מבעוד יום והורידה משתחשך.13 אמר ר' שמעון בן יוחאי: בשר ודם שאינו יודע לא עתיו ולא רגעיו ולא שעותיו, הוא מוסיף מחול על הקודש. אבל הקב"ה שהוא יודע רגעיו ועתיו ושעותיו, נכנס בו כחוט השערה. … וזה אחד מן הדברים ששינו לתלמי המלך: "ויכל אלהים ביום הששי וישבות ביום השביעי". תלמי המלך שאל את הזקנים ברומי: בכמה ימים ברא הקב"ה את עולמו? אמרו לו: לששה ימים.14
פסיקתא רבתי פרשה מו – יום של כילוי ושכלול לצד מנוחה ושביתה
ואף בשאילות שנשאלים לפני רבינו הקדוש כתב כך: "כי ששת ימים עשה ה' ", "ויכל אלהים ביום השביעי" – וכי מלאכה עשה הקב"ה בשבת? חס ושלום! אלא, "וינח ביום השביעי" וכתב: "וישבות ביום השביעי", וכתב: "כי בו שבת מכל מלאכתו". אלא מהו "ויכל"? אתה מוצא כשברא הקב"ה את עולמו היה בורא שלש בריות בכל יום, ובערב שבת היה עוסק כל היום באדם. שעה ראשונה עלה במחשבה, שניה נמלך במלאכי השרת, שלישית ביום צבר עפרו … ששית העמידו על רגליו … שביעית נפח בו נשמה … עשירית חטא, אחת עשרה נידון, שתים עשרה נטל אפופסין15 ופייסה עליו השבת … והתחיל מקלס לשבת שנאמר: "מזמור שיר ליום השבת" … עד שלא באתה השבת כביכול היה המלך יושב ומצטער על עולמו, לומר כל מה שבראתי בשביל אדם בראתי, עכשיו הוא נוטל אפופסים והוא מבטל כל מלאכה שעשיתי וחוזר העולם לתוהו ובוהו. עד שהמלך מיצר על עולמו נכנס השבת ונטל דימוס.16 אמר הקב"ה: כל מה שעשיתי השבת שיכללה שנאמר: "ויכל אלהים ביום השביעי".17
סיפורו של עגנון "מנוחה", אלו ואלו, בחלק דורות עולמים:
זקן אחד היה בשכונתו של משה, איש תם וישר וירא אלקים … כשעמד משה לעלות שנייה למרום לקבל לוחות אחרונות, הלך אותו זקן אצלו ואמר לו: … עכשיו שאתה עולם למרות לקבל לוחות שניות באתי לבקש ממך בקש עלי לפני הקב"ה דבר אחד, אמר לו משה: מהו? …18
שבת בראשית שלום19
מחלקי המים
ושתהיה לנו התחלה טובה:
שנה של ריבוי בשכלול ועשייה
שנה של פיצוי במנוחה ונפישה
שנה של ריצוי בגשמי ברכה ונדיבה