מים ראשונים: כבר נדרשנו במישרין ובעקיפין לנושא של כילוי מלאכת הבריאה ביום השביעי – האם הייתה או לא הייתה בריאה ועשייה ביום השביעי – בדברינו שישה או שבעה ימי בראשית וכן בדברינו הבל השבת שניהם בפרשה זו. נשוב ונדון בנושא זה פעם נוספת, והפעם בדגש למדרשים ופרשנים על הפסוק שלהלן ואם חזרנו ושנינו ושלשנו, הרי כבר אמרו: אינו דומה השונה מדרשו אלף פעמים לשונה אלף ואחת. וכן אמרו חכמים: "אי אפשר לבית המדרש בלא חידוש" (חגיגה ג ע"א).
וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל־צְבָאָם: וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִכָּל־מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה: (בראשית פרק ב פסוקים א-ב).1
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת בראשית פרק ב סימן ב
"ויכל אלהים ביום השביעי מלאכתו אשר עשה" – והלא לא עשה כלום מעשה ביום השביעי, והיאך כתב ביום השביעי?2 כלומר,3 ביום השביעי בהיותו יום שביעי, אז כלתה המלאכה. כי יום השביעי עצמו, הוא מן המלאכות. ואף על פי שלא נהייתה בו מלאכה, שעות של יום השביעי נקראו מלאכה, כי עלו למספר שבעת הימים להיקרא שבוע אחד, כי מלאכתו אשר עשה כל ששת הימים בששי נשלמה.4
דבר אחר: "ויכל אלהים ביום השביעי" – טרם יום השביעי, כי ביום משמע טרם ומשמע בו בעצמו, כמו "ביום הזה באו מדבר סיני" (שמות יט א) והוא בו בעצמו. ויש ביום שהוא טרם, כמו "אך ביום הראשון תשביתו שאור מבתיכם" (שם יב טו), והוא קודם יום טוב.5 אבל כל מקום שנאמר "ביום ההוא" בודאי בו ביום, כמו: "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת" (שם לה ג), והוא בו ביום עצמו.6
כתר יונתן בראשית פרשת בראשית פרק ב פסוק ב
והשלים יי ביום השביעי מלאכתו שעשה ועשרת עניינים שברא בין השמשות וינח ביום השביעי מכל מלאכתו שעשה.7
מדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת בראשית פרק ב סימן ב
ויכל אלהים ביום השביעי. מדת יום ומדת לילה צוה ביום השביעי.8
דבר אחר: ויכל אלהים. לשון כלילה ועטרה היא יום השביעי לשאר כל הימים.9
אבן עזרא בראשית פרשת בראשית פרק ב פסוק ב
ויכל אלהים ביום השביעי – יש אומרים כי הימים נבראים, ובבריאת יום שביעי שלמה המלאכה, וזה הפירוש תפל. ויש אומרים כי יש בי"ת שטעמו קודם, כמו "לא תחסום שור בדישו" (דברים כה, ד),10 "אך ביום הראשון תשביתו שאור" (שמות יב, טו), ולמה זאת הצרה? וכלוי מעשה איננה מעשה, כאילו אמר לא עשה מעשה. וכן פירוש ויכל גם וישבות. וטעם מלאכתו אשר עשה – ביום השישי טרם יום השבת. וטעם וישבות ביום השביעי מכל מלאכתו – מכל הבריאות שברא.11
ספורנו בראשית פרשת בראשית פרק ב פסוק ב
ויכל אלהים ביום השביעי – בתחילת היום השביעי, שהוא הרגע בלתי מתחלק, אשר הוא ראשית לזמן העתיד, ואינו חלק ממנו, כאמרם זכרונם לברכה "נכנס בו כחוט השערה" (בראשית רבה י ט).12
חזקוני בראשית פרשת בראשית פרק ב פסוק ב
ויכל אלקים ביום השביעי – נראה כאילו כלתה בו כל מלאכת בראשית, שבעוד שהיה יום ששי לא נודע שכלתה מלאכתו, או אם יעשה למחרתו כלום.13
מדרש בראשית רבה פרשה י סימן ט
רבי יהודה הנשיא שאל את רבי ישמעאל בן ר' יוסי: אמר לו: שמעת מאביך, מהו "ויכל אלהים ביום השביעי"? אתמהא! אלא כזה שהוא מכה בקורנס על גבי הסדן, הִגְבִּיהָהּ מבעוד יום והורידָהּ משתחשך.14 אמר רבי שמעון בן יוחאי: בשר ודם שאינו יודע לא עיתיו ולא רגעיו ולא שעותיו, הוא מוסיף מחול על הקודש, אבל הקב"ה שהוא יודע רגעיו ועיתיו ושעותיו, נכנס בו כחוט השערה.15
משל למלך שעשה לו חופה וציירָהּ וכיירָהּ. ומה היתה חסרה? כלה שתכנס לתוכה. כך מה היה העולם חסר? שבת. ורבותינו אומרים: משל למלך שעשו לו טבעת. מה היתה חסירה? חותם. כך מה היה העולם חסר שבת. וזה אחד מן הדברים ששינו לתלמי המלך … "ויכל אלהים ביום השישי וישבות ביום השביעי"16 – ומה נברא בו לאחר ששָׁבָת? שאנן ונחת, שלווה וְהַשְׁקֵט.17
פסיקתא רבתי פרשה מו
ואף בשאילות שנשאלים לפני רבינו הקדוש כתב כך: "כי ששת ימים עשה ה' ", "ויכל אלהים ביום השביעי" – וכי מלאכה עשה הקב"ה בשבת? חס ושלום!18 אלא, "וינח ביום השביעי" וכתב: "וישבות ביום השביעי", וכתב: "כי בו שבת מכל מלאכתו". אלא מהו "ויכל"? אתה מוצא כשברא הקב"ה את עולמו היה בורא שלש בריות בכל יום, ובערב שבת היה עוסק כל היום באדם. שעה ראשונה עלה במחשבה, שניה נמלך במלאכי השרת, שלישית ביום צבר עפרו … ששית העמידו על רגליו … שביעית נפח בו נשמה … עשירית חטא, אחת עשרה נידון, שתים עשרה נטל אפופסין19 ופייסה עליו השבת … והתחיל מקלס לשבת שנאמר: "מזמור שיר ליום השבת" … עד שלא באתה השבת כביכול היה המלך יושב ומצטער על עולמו, לומר כל מה שבראתי בשביל אדם בראתי, עכשיו הוא נוטל אפופסים והוא מבטל כל מלאכה שעשיתי וחוזר העולם לתוהו ובוהו. עד שהמלך מיצר על עולמו נכנס השבת ונטל דימוס, אמר הקב"ה כל מה שעשיתי השבת שיכללה שנאמר: "ויכל אלהים ביום השביעי".20
שבת שלום
שתהא לנו בראשית טובה וכלולה
מחלקי המים