ה' אֱלֹהֵיכֶם הִרְבָּה אֶתְכֶם וְהִנְּכֶם הַיּוֹם כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם לָרֹב: (דברים א י).1
בְּשִׁבְעִים נֶפֶשׁ יָרְדוּ אֲבֹתֶיךָ מִצְרָיְמָה וְעַתָּה שָׂמְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם לָרֹב: (דברים י כב).2
כִּי בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם וְכַחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם: (בראשית כב יז).3
ספרי דברים פיסקא יא – ברכת משה וברכת אברהם
"ה' אלהי אבותיכם יוסף עליכם ככם אלף פעמים" – אמרו לו: רבינו משה, אי אפשנו שתברכנו! המקום הבטיח את אברהם אבינו: "כי ברך אברכך והרבה ארבה את זרעך ככוכבי השמים וכחול אשר על שפת הים" (בראשית כב יז), ואתה נותן קצבה לברכתינו!4 משל למלך שהיו לו נכסים הרבה והיה לו בן קטן והיה צריך לצאת למדינת הים. אמר: אם אני מניח נכסי ביד בני, הוא עומד ומבזבזם. אלא, הריני ממנה לו אפיטרופוס עד שיגדל. משהגדיל הבן ההוא, אמר לו לאפיטרופוס: תן לי כסף וזהב שהניח לי אַבָּה5 בידך. עמד ונתן לו משלו כדי פרנסתו. התחיל אותו הבן מיצר, אמר לו: הרי כל כסף וזהב שהניח לי אבה בידך!6 אמר לו: כל מה שנתתי לך, לא נתתי לך אלא משלי. אבל מה שהניח לך אביך, הריהו שמור. כך אמר להם משה לישראל: "ה' אלהי אבותיכם יוסף עליכם ככם אלף פעמים" – זו משלי. ושלכם: "ויברך אתכם כאשר דבר לכם" – כחול ימים וכצמחי אדמה וכדגי הים וככוכבי השמים לרוב.7
מסכת סנהדרין דף לט עמוד א – וויכוח הקיסר ורבן גמליאל
אמר ליה קיסר לרבן גמליאל: כתיב: "מונה מספר לכוכבים" (תהלים קמז ד), מאי רבותיה? אנא מצינא למימנא כוכבי! אייתי חבושי שדינהו בארבילא, וקא מהדר להו, אמר ליה מנינהו! – אמר ליה: אוקמינהו! – אמר ליה: רקיע נמי הכי הדרא.8 איכא דאמרי, הכי אמר ליה: מני לי כוכבי! – אמר ליה: אימא לי ככיך ושיניך כמה הוה! שדא ידיה לפומיה וקא מני להו, אמר ליה: דאיכא בפומיך – לא ידעת, דאיכא ברקיעא – ידעת?9
במדבר רבה פרשה כג סימן ח – קיום ההבטחה לאברהם10
"לא איש אל ויכזב" – בטובה; כשהוא אומר להביא טובה על ישראל, אע"פ שדור חייב, אינו מאחר. וכשהוא אומר להביא רעה חוזר בו: "ההוא אמר ולא יעשה". תדע לך, אמר לאברהם: "הבט נא השמימה וספור הכוכבים אם תוכל לספור אותם, ויאמר לו: כה יהיה זרעך", ועשה כן, שנאמר: "ה' אלהיכם הרבה אתכם והנכם היום ככוכבי השמים לרוב".11
וְהָיָה מִסְפַּר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּחוֹל הַיָּם אֲשֶׁר לֹא יִמַּד וְלֹא יִסָּפֵר וְהָיָה בִּמְקוֹם אֲשֶׁר יֵאָמֵר לָהֶם לֹא עַמִּי אַתֶּם יֵאָמֵר לָהֶם בְּנֵי אֵל חָי: (הושע ב א).12
ספרי דברים פיסקא כה – לשון הבאי
"ערים גדולות ובצורות בשמים" (דברים א כח).13 רבן שמעון בן גמליאל אומר: דברו כתובים לשון הָבַיי, שנאמר: "שמע ישראל אתה עובר היום את הירדן" (דברים ט א).14 אבל מה שאמר המקום לאברהם אבינו: "והרביתי את זרעך ככוכבי השמים" (בראשית כו ד), "ושמתי את זרעך כעפר הארץ" (בראשית יג טז), אינם דברי הָבַיי.15
ספרי דברים פיסקא שו – ישראל משולים לכוכבים
ומנין שאין מלאכי השרת מזכירים שמו של הקב"ה מלמעלה עד שיזכירו ישראל מלמטה? שנאמר: "שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד" (דברים ו ד). ואומר: "ברן יחד כוכבי בוקר" (איוב לח ז) והדר: "ויריעו כל בני אלהים" (שם). "כוכבי בוקר" – אלו ישראל שמשולים בכוכבים, שנאמר: "והרבה ארבה את זרעך ככוכבי השמים" (בראשית כב יז). "ויריעו כל בני אלהים" – אלו מלאכי השרת, וכן הוא אומר: "ויבואו בני האלהים להתיצב על ה' " (איוב א ו).16
מסכת מגילה דף טז עמוד א – כשהם עולים וכשהם יורדים
"כי נפול תפול לפניו" (אסתר ו יג). דרש ר' יהודה בר' אלעאי: שתי נפילות הללו למה? אמרו לו: אומה זו משולה כעפר, ומשולה ככוכבים, כשהן יורדין יורדין עד לעפר, וכשהן עולין עולין עד לשמים.17
במדבר רבה פרשה ב סימן יז – אוהב, שונא, בינוני
"והיה מספר בני ישראל כחול הים מה חול הים אשר לא ימד ולא יספר" – מהו "כחול הים"? למה הדבר דומה? למי שהיה יודע שלוש אומניות: זהבי ויוצר וזגג.18 כל מי שהיה מחבבו היה קורא אותו בנו של זהבי.19 וכל מי שהיה שונאו היה קורא אותו בנו של יוצר. וכל מי שהיה בינוני, לא אוהב ולא שונא, היה קורא אותו בנו של זגג. כך, משה מפני שהיה אוהב את ישראל, מָשַׁל אותם ככוכבים שנאמר: "והנכם היום ככוכבי השמים לרוב". אבל בלעם שהיה שונא אותם, משל אותם כעפר שנאמר: "מי מנה עפר יעקב". אבל הושע שהיה בינוני, לא אוהב ולא שונא משלן כחול, שנאמר: "והיה מספר בני ישראל כחול הים".20
פסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) פיסקא טז נחמו – פיוס יוסף ואחיו
"מי יתנך כאח לי יונק שדי אמי" (שיר השירים ח א), כאי זה אח? כקין להבל? קין הרג את הבל. כישמעאל ליצחק? ישמעאל שונא ליצחק. כעשו ליעקב? עשו שונא ליעקב. כאחי יוסף ליוסף? אחי יוסף שונאים ליוסף. אלא כיוסף לאחיו! את מוצא אחר כל הרעות שעשו לו, מה כתוב בו? "ועתה אל תיראו אנכי אכלכל אתכם ואת טפכם וינחם אותם וידבר על לבם" (בראשית נ כא). א"ר שמלאי: אמר להם: אתון רישא ואנא גופא, אין אזל ראשא מה גופא טב?.21 דבר אחר: אמר להם: נמשלתם בעפר הארץ ובחול הים ובכוכבי השמים. הרי אני הולך ועושה מלחמה עמהם? אם יכולתי להם הרי אני יכול לכם, ואם לא יכולתי להם איני יכול לכם.22
מים אחרונים מפייטים ומפַכִּים:
דָּרַשְׁנוּ בְּטוֹב וּבְשִׂמְחָה בְּשַׁבַּת חָזוֹן
פָּרָשָׁה רִאשׁוֹנָה שֶׁל סֵפֶר אַחֲרוֹן
כִּי שַׁבָּת הִיא, אַל יָכוֹף בָּהּ כְּאַגְמוֹן,
בַּל יַעֲלֶה עַל שֻׁלְחָנָהּ שׁוּם עִצָּבוֹן
יָנוּסוּ מִפָּנֶיהָ אֲנָחָה וְיָגוֹן
כּוֹכְבֵי עֶרֶב וּבֹקֶר יָרִיעוּ בְּרוֹן
יְפַכּוּ הַמַּיִם יַשְׁקוּ צִמָּאוֹן,
קָרִים נוֹזְלִים מִשֶּׁלֶג לְבָנוֹן
יַהַפְכוּ יְמֵי הָאֵבֶל לְשִׂמְחָה וְשָׂשׂוֹן,
יָבוֹא בִּמְהֵרָה רִאשׁוֹן לְצִיּוֹן,
יָחִישׁ לְמוֹעֵד פְּעָמֵינוּ, יִתְגַּשֵּׁם הֶחָזוֹן
אָמֵן וְאָמֵן בְּיָמֵינוּ, כֵּן יְהִי רָצוֹן.
שוב ראינו בסרט ביוטיוב על גודל היקום את המשפט הבא, אשר מקשר בין כוכבי השמים, החול אשר על שפת הים (ועפר הארץ) ומוסיף את ממד האטום.