מים ראשונים: אפשר להמשיך ולהשתעשע בחידודי לשון של בכורה וברכה, בחירה ובריחה, מכירה ובכירה (ובכי רע) ועוד. כוונתנו בחידוד לשוני זה, לומר שהפרשה עוסקת בבחירה, מודעת או לא, בתהליך קשה של מאבק על בכורה שמחירה הוא הרבה יותר מנזיד עדשים. וכבר העירו רבים וטובים שנושא הבכורה שזור לאורך כל ספר בראשית.
אברהם נמנע מלברך
"כיון שהגיע זמנו של אברהם ליפטר מן העולם אמר: יצחק בני ראוי לברכה ואיני יכול לברכו שמא יתקנא בו ישמעאל. אלא אניח את הדבר סתום והקב"ה יברך מי שראוי לפניו" (מדרש הגדול, חיי שרה, כה יא).1
"ויהי אחרי מות אברהם ויברך אלהים את יצחק בנו …". (בראשית כה יא).2
יעקב נלחם ומשלם
"ותתן את המטעמים … ביד יעקב בנה" – לוותה אותו עד הפתח. אמרה לו: עד כאן הייתי חייבת לך, מכאן ואילך בוראך יעמוד לך". (בראשית רבה, סה יז).3
"כשמוע עשו את דברי אביו ויזעק זעקה גדולה ומרה" – אמר ר' חנינא: כל מי שהוא אומר שהקב"ה ותרן הוא, יִתְוָתְרו בני מעיו.4 אלא מאריך אפו וגובה את שלו. זעקה אחת הזעיק יעקב לעשו …והיכן נפרע לו? בשושן הבירה. שנאמר: "ויזעק זעקה גדולה ומרה". (בראשית רבה סז ד).5
"כל אותו הלילה היה קורא לה רחל והיא עונה. "ויהי בבוקר והנה היא לאה…". אמר לה: מה? רמאית בת רמאי! אמרה לו: ויש סופר שאין לו תלמידים?6 לא כך היה אביך קורא לך עשו ואתה ענית לו…" (בראשית רבה ע יט).7
בני יעקב – דחיית ראובן
"ראובן בכורי אתה כוחי וראשית אוני יתר שאת ויתר עז. פחז כמים אל תותר …". הבכורה הייתה שלך והכהונה הייתה שלך והמלכות הייתה שלך. ועכשיו שחטאת נתנה הבכורה ליוסף והכהונה ללוי והמלכות ליהודה (בראשית רבה צח ד).8
בני יעקב – העדפת יוסף מנערותו
"ועשה לו כתונת פסים" – ריש לקיש בשם רבי אלעזר בן עזריה אמר: צריך אדם שלא לשנות בין בניו, שע"י כתונת פסים שעשה אבינו יעקב ליוסף "וישנאו אותו". (בראשית רבה פרשה פד סימן ח).9
ואצל הנכדים
"ויאמר יוסף אל אביו לא כן אבי כי זה הבכור … וימאן אביו ויאמר ידעתי בני ידעתי …" – ידעתי מעשה ראובן ובלהה ומעשה יהודה ותמר. מה דברים שלא נתגלו לך נתגלו לי, דברים שנתגלו לך על אחת כמה וכמה! (בראשית רבה צז ד).10
… כיון שראה בניו עמו, אמר לו: הרי שבע עשרה שנה היית שואל שלומי ולא היו באין, אלא עכשיו באו עמך!11 יודע אני מה בלבך, אם אברך אותם, איני עושה דברו של הקב"ה שאמר לי: שנים עשר שבטים אני מעמיד ממך. ואם לא אברכם, הרי רע לך. מברך אני אותם, ולא תהא סבור שמא בשבילך שהאכלת אותי אני מברך אותם, אלא כבר אמר לי עד שאני בבית אל לברכם, שאמר לי: "אל שדי נראה אלי בלוז ויאמר אלי הנני מפרך והרביתיך ונתתיך לקהל עמים" (בראשית מח ד). (פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא ג – ביום השמיני).12
איש כברכתו ברך אותם – יעקב מברך את כולם
"וזאת אשר דבר להם אביהם ויברך אותם איש אשר כברכתו ברך אותם". אותו אין כתיב כאן, אלא "ברך אותם" למה כן? בשביל שנתן ליהודה גבורתו של ארי, וליוסף גבורתו של שור, ולנפתלי קלותו של איל, ולדן נשיכתו של נחש, תאמר שזה גדול מזה? כללן באחרונה. (מדרש תנחומא בובר פרשת ויחי סימן יז).13
בראשית פרק מט פרשת ויחי – ברכה מיוחדת ליהודה ויוסף
יְהוּדָה אַתָּה יוֹדוּךָ אַחֶיךָ יָדְךָ בְּעֹרֶף אֹיְבֶיךָ יִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אָבִיךָ: … לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבֹא שילה שִׁילוֹ וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים:
בֵּן פֹּרָת יוֹסֵף בֵּן פֹּרָת עֲלֵי עָיִן בָּנוֹת צָעֲדָה עֲלֵי שׁוּר: … בִּרְכֹת אָבִיךָ גָּבְרוּ עַל בִּרְכֹת הוֹרַי עַד תַּאֲוַת גִּבְעֹת עוֹלָם תִּהְיֶיןָ לְרֹאשׁ יוֹסֵף וּלְקָדְקֹד נְזִיר אֶחָיו:14
אישור וחיתום הבכורה בשעבוד מצרים – בני בכורי ישראל
"ואמרת אל פרעה כה אמר ה' בני בכורי ישראל" (שמות, פרק ד פסוק כב).15
"ומדרשו, כאן חתם הקב"ה על מכירת הבכורה שלקח יעקב מעשו" (רש"י שם).16
מדרש תנחומא (בובר) פרשת שמות סימן כד – משה ואהרון
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַהֲרֹן לֵךְ לִקְרַאת מֹשֶׁה הַמִּדְבָּרָה וַיֵּלֶךְ וַיִּפְגְּשֵׁהוּ בְּהַר הָאֱלֹהִים וַיִּשַּׁק לוֹ" (שמות ד כז). זה שאומר הכתוב: "מי יתנך כאח לי" (שיר השירים ח א) … כאיזה אח? את מוצא מתחילת ברייתו של עולם ועד עכשיו האחין שונאין זה לזה: קין שנא להבל והרגו … ישמעאל שנא ליצחק … ועשו שנא ליעקב … והשבטים שנאו ליוסף … וכאיזה אח? אמרו ישראל: כמשה ואהרן … שהיו אוהבים זה לזה, ומחבבים זה לזה, שבשעה שנטל משה את המלכות, ואהרן כהונה גדולה, לא קנאו זה לזה, אלא היו שמחין, זה בגדולת זה, וזה בגדולת זה.17
בראשית רבתי עמוד 105 – חזרה לבראשית – נח מעדיף את שם
מה חשב יעקב כשקנה את הבכורה, וכי אפשר לו לְפָּשׁוּט18 להיות בכור? אלא מנח למד. אמר יעקב: והלא יפת בכור היה ונח לא נתן את הבכורה אלא לְשֵׁם, שנאמר: "ברוך ה' אלהי שם" (בראשית ט כו), ואומר:" וישכון באהלי שם" (שם כז). הריני למד שמי שיש בידו הבכורה, בידו היא לתנה למי שיחפוץ אעפ"י שאינו בכור. שהרי הכתוב מעיד על שם שהיה כהן, שנאמר: "והוא כהן לאל עליון" (שם יד יח). לכך קנה יעקב את הבכורה.19
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: יעקב הוא ללא ספק דמות מרכזית, בספר בראשית, אולי במקרא כולו, של 'בחירה בבכורה' ומאבק להשגתה. שיטת אברהם לתת לקב"ה ולמעשי האדם לגרום לבחירה ולברכת הבכורה באופן טבעי, (וגם לחלק את הרכוש מראש בין הבנים) לא נמשכה. גברה שיטת יעקב (שיטת רבקה? יצחק?) שהבכורה היא דבר שיש להיאבק עליו, דבר שניתן להעביר ולשנות בין הבנים, גם אם המחיר כבד. אולי על רקע זה אפשר להבין יותר טוב את דין התורה בספר דברים פרק כא פסוקים טו-טז: "כִּי־תִהְיֶיןָ לְאִישׁ שְׁתֵּי נָשִׁים הָאַחַת אֲהוּבָה וְהָאַחַת שְׂנוּאָה וְיָלְדוּ־לוֹ בָנִים הָאֲהוּבָה וְהַשְּׂנוּאָה וְהָיָה הַבֵּן הַבְּכֹר לַשְּׂנִיאָה: וְהָיָה בְּיוֹם הַנְחִילוֹ אֶת־בָּנָיו אֵת אֲשֶׁר־יִהְיֶה לוֹ לֹא יוּכַל לְבַכֵּר אֶת־בֶּן־הָאֲהוּבָה עַל־פְּנֵי בֶן־ הַשְּׂנוּאָה הַבְּכֹר". ובאו על כך דברים ברורים בהלכה ובאגדה. בהלכה, ראו ספרי דברים רטז, ספר המצוות לרמב"ם מצווה י"ב, ספר החינוך מצוות ועוד. ובאגדה, נחזור למדרש תנחומא (בובר) ויצא יג, שהבאנו בקצרה בהערה 8: "וירא ה' כי שנואה לאה. זה שאומר הכתוב: כי תהיין לאיש שתי נשים. איש – זה יעקב. שתי נשים – לאה ורחל, אחת אהובה – זו רחל … והאחת שנואה – זו לאה … שתיהן ילדו לו ומה שהעמידה לאה העמידה רחל. לאה העמידה מלכים וכן רחל העמידה מלכים, לאה העמידה נביאים וכן רחל העמידה נביאים … והיה ביום הנחילו את בניו – בשעה שבא ליפטר מן העולם … לא יוכל לבכר את בן האהובה, ליוסף. למה? כי את הבכור בן השנואה יכיר – זה ראובן, שנאמר: ראובן בכורי אתה". מדרשי ההלכה והאגדה לא מסכימים עם יעקב – ראו דברינו אהובה ושנואה בפרשת כי תצא. אבל ההיסטוריה אולי כן תסכים ובדפיה חרוטים מאבקי בכורה ובחירה של צאצאי יעקב במחירים כבדים.