מִי כָמֹכָה בָּאֵלִם ה' מִי כָּמֹכָה נֶאְדָּר בַּקֹּדֶשׁ נוֹרָא תְהִלֹּת עֹשֵׂה פֶלֶא: (שמות טו יא).1
מכילתא דרבי ישמעאל בשלח מסכתא דשירה פרשה ג – מי כמוכה ומי כמוך
"עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה" (שמות טו ב)2 – עשאני אִמְרָה ועשיתיו אִמְרָה. עשאני אמרה דכתיב: "וה' האמירך היום" (דברים כו יח) אף אני עשיתיו אימרה, שנאמר: "את ה' האמרת היום" (שם יז) … ישראל אומרים: "שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד" (דברים ו ד) ורוח הקדש צווחת ואומרת מן השמים: "ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ" (שמואל ב ז כג). ישראל אומר: "מי כמכה באלים ה' " ורוח הקדש צווחת ואומרת מן השמים: "אשריך ישראל מי כמוך" (דברים לג כט). ישראל אומרים: "מי כה' אלהינו בכל קראינו אליו" (שם ד ז) ורוח הקדש צווחת ואומרת: "כי מי גוי גדול אשר לו אלהים קרובים אליו". ישראל אומרים: "כי תפארת עוזמו אתה" (תהלים פט יח) ורוח הקדש צווחת ואומרת מן השמים: "ישראל אשר בך אתפאר" (ישעי' מט ג).3
מכילתא דרבי ישמעאל בשלח – מסכתא דשירה פרשה ח – כפירה בעבודה זרה
"מי כמוכה באלים ה' " – כיון שראו ישראל שאבד פרעה וחילו בים סוף ובטלה מלכותן של מצרים ונעשו שפטים בעבודה זרה שלהן, פתחו פיהם ואמרו כולם: "מי כמוך באלים ה' ". ולא ישראל בלבד אמרו שירה, אלא אף האומות כששמעו שאבד פרעה ומצרים בים ובטלה מלכותם של מצריים ונעשו שפטים בעבודה זרה שלהן, כפרו כולן בע"ז שלהן ופתחו פיהם כולן והודו למרום ואמרו: "מי כמוך באלים ה' וגו' ". וכן את מוצא שעתידין אומות העולם לכפור בעבודה זרה שלהן, שנאמר: "ה' עוזי ומעוזי ומנוסי ביום צרה וגו' היעשה לו אדם אלהים וגו' " (ירמיה טז יט – כ).4 ואומר: "ביום ההוא ישליך האדם את אלילי כספו וגו' " ואומר: "לבוא בנקרת הצורים וגו' " (ישעיה ב כ-כא) ואחריו מה כתיב: "והאלילים כליל יחלוף".5
דבר אחר: מי כמוך באלים ה' – מי כמוכה באלמים.6 מי כמוך בנסים וגבורות שעשית לנו על הים, שנאמר: "נוראות על ים סוף וגו' ויגער בים סוף ויחרב" (תהלים קו ב-כט).7
דבר אחר: מי כמוכה באלים ה' – מי כמוך באִלְמִים. מי כמוך שומע עלבון בניך ושותק, שנאמר: "החשתי מעולם אחריש אתאפק כיולדה אפעה אשום ואשאף יחד" (ישעיה מב יד – טו).8 לשעבר "אחריש אתאפק", מכאן ואילך "וְהוֹלַכְתִּי עִוְרִים בְּדֶרֶךְ לֹא יָדָעוּ בִּנְתִיבוֹת לֹא יָדְעוּ אַדְרִיכֵם אָשִׂים מַחְשָׁךְ לִפְנֵיהֶם לָאוֹר וּמַעֲקַשִּׁים לְמִישׁוֹר אֵלֶּה הַדְּבָרִים עֲשִׂיתִם וְלֹא עֲזַבְתִּים".9
דבר אחר: מי כמוך באלים – מי כמוך באלו שמשמשין לפניך במרום, שנאמר: "כי מי בשחק יערוך לה' ", ואומר: "אל נערץ בסוד קדושים רבה וגו' ה' אלהי צבאות מי כמוך חסין יה" (תהלים פט ז-ט).10
דבר אחר: מי כמוכה באלים ה' – מי כמוך באלו שקורים עצמם אלוהות. פרעה קרא עצמו אלוה, שנאמר: "יען אמר לי יאורי ואני עשיתני" (יחזקאל כט ג).11 וכן סנחריב, שנאמר: "מי בכל אלוהי הארצות אשר הצילו ארצם מידי" (מלכים ב יח לה). וכן נבוכדנצר, שנאמר: "אֶעֱלֶה עַל בָּמֳתֵי עָב אֶדַּמֶּה לְעֶלְיוֹן" (ישעיה יד יד). וכן נגיד צור שנאמר: "בן אדם אמור לנגיד צור כה אמר ה' אלהים יען גבה לבך ותואר אל אני" (יחזקאל כח ב). מי כמוכה באלים ה' – כי כמוכה באלו שאחרים קורין אותם אלוהות ואין בהם ממש.12 ועליהם נאמר: "פה להם ולא ידברו וגו' " (תהלים קטו ה). אלו – פה להם ולא ידברו, אבל הקב"ה אומר שני דברים בדבור אחד, מה שאי איפשר לבשר ודם לעשות כן, שנאמר: "אחת דבר אלהים שתים זו שמעתי וגו' " (תהלים סב יב), "הלא כה דברי כאש נאם ה' " (ירמיהו כג כט), וכתיב: "והגה מפיו יוצא" (איוב לז ב).13
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שמות פרק טו – ישראל הם האלמים
דבר אחר: מי כמוכה באלם – באלמים. אלו ישראל שהם אלמים בגלות מתחרפין ואין משיבין, והקב"ה רואה עלבונן ושותק.14
תרגום אונקלוס על "מי כמוכה באלים ה' " – השמטת האלים
לית בר מנך, את הוא אלהא יי, לית אֱלָהּ אלא את אדיר בקודשא, דחיל תושבחן עביד פרישן.15
מדרש תהלים (בובר) מזמור סו – התקווה לעתיד לבוא
"למנצח שיר מזמור הריעו לאלהים כל הארץ זמרו כבוד שמו". זהו שאמר הכתוב: "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה' לעבדו שכם אחד" (צפניה ג ט). אמר ר' יוחנן: מהו עבודתו של הקב"ה? – תפילה … מה היא עבודה שאדם עושה? אלא תפילה, שנאמר: "עבדו את ה' בשמחה בואו לפניו ברננה" (תהלים ק ב) … "אמרו לאלהים מה נורא מעשיך" – כשם שאמרו לו בים: "מי כמוכה באלים ה' " (שמות טו יא), אף עכשיו אני אומר לו: "מה נורא מעשיך". וכן ישעיה אמר: "והיה מדי חדש בחדשו ומדי שבת בשבתו יבוא כל בשר להשתחוות לפני" (ישעיה סו כג). ואומר: "כל גוים אשר עשית יבואו וישתחוו" (תהלים פו ט) … וכן בני קרח אמרו: "כל העמים תקעו כף הריעו לאלהים בקול רנה" (תהלים מז ב), "כי ה' עליון נורא מלך גדול על כל הארץ". אותה שעה: "והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד" (זכריה יד ט).16
שבת שלום
ושנה טובה לאילנות17
מחלקי המים (לאדם ולעץ השדה)
מים אחרונים: פתחנו בשיר שבח והלל, שיר אהבה בין כנסת ישראל לקב"ה, ונסיים במדרש שיר הלל המוקדש בפרט לאלה ששמם מיכאל: "למה נקרא שמו מיכאל? שבשעה שעבדו ישראל בים, פתח ואמר: מי כמוכה באלים ה' (שמות טו יא). וכשסיים התורה אמר: אין כאל ישורון (דברים לג כו). מי כמוך ואין כאל – הרי מיכאל" (פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא מו – תוספתא). ולציבור כולו: בשמים אין כאל ובארץ מי כעמך ישראל.