לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה': (בראשית מט יח).1
אגדת בראשית (בובר) פרק פג – תפילה על שמשון
"יהי דן נחש עלי דרך" – כשם שהנחש אם ילקה בזנבו או במעיו אינו מת, כיון שהוא לוקה בראשו מת, שנאמר: "הוא ישופך ראש" (בראשית ג טו), כך היה שמשון: אסרו אותו בידיו וברגליו ולא נודע כוחו, כיון שגזזו ראשו, מיד: "ויסר כוחו מעליו" (שופטים טז יט). ואעפ"כ: "הנושך עקבי סוס ויפול רוכבו אחור" (בראשית מט יז), שהוא אחז בשני העמודים והפיל את הבית, שנאמר: "וַיִּלְפֹּת שִׁמְשׁוֹן אֶת־שְׁנֵי עַמּוּדֵי הַתָּוֶךְ אֲשֶׁר הַבַּיִת נָכוֹן עֲלֵיהֶם … וַיֵּט בְּכֹחַ וַיִּפֹּל הַבַּיִת עַל־הַסְּרָנִים וְעַל־כָּל־הָעָם אֲשֶׁר־ בּוֹ וכו' " (שופטים טז כט-ל). כיון שראה אותו יעקב התחיל אומר: "לישועתך קויתי ה' " (בראשית מט יח).2
רמב"ן בראשית פרק מט יח – שמשון אחרון השופטים
לישועתך קויתי ה' – לא היה בכל שופטי ישראל מי שנפל ביד אויביו זולתי שמשון שהוא הנחש הזה, כדכתיב: "והיה ה' עם השופט והושיעם מיד אויביהם כל ימי השופט" (שופטים ב יח).3 והוא היה האחרון לשופטים, כי שמואל נביא היה ולא נלחם להם, ובימיו מלכו המלכים. וכאשר ראה הנביא תשועת שמשון כי נפסקה, אמר: "לישועתך קויתי ה' " – לא לישועת נחש ושפיפון, כי בך אושע. לא בשופט, כי תשועתך תשועת עולמים.4
בראשית רבה פרשת ויחי, פרשה צח סימן יד – שמשון והנחש, שמשון המשיח
"יהי דן נחש עלי דרך" …5 מה נחש זה כל כוחו אינו אלא בראשו, כך שמשון: "אם גולחתי וסר ממני כוחי" (שופטים טז יז). מה הנחש הזה ארסו מחלחל לאחר המיתה, כך: "ויהיו המתים אשר המית במותו רבים מאשר המית בחייו" (שם שם ל).
"הנושך עקבי סוס" – "וַיֹּאמְרוּ קִרְאוּ לְשִׁמְשׁוֹן וִישַׂחֶק־לָנוּ" (שופטים טז כה), אמר ר' לוי: כתיב: "ועל הגג כשלושת אלפים איש ואישה הרואים בשחוק שמשון" (שם שם כז) – אלו מה שהיו על שפת הגג, אבל מה שהיו לאחוריהם ולאחורי אחוריהם אין בריה יודעת, ואתה אומר: "אמרת וירדו אחיו וכל בית אביהו וישאו אותו ויעלו ויקברו אותו וגו' בקבר מנוח אביו" (שם שם לא)!6 אלא יעקב אבינו בקש רחמים על הדבר: "ויפול רוכבו אחור" – יחזרו דברים לאחוריהם.7 לפי שהיה יעקב אבינו רואה אותו וסבור בו שהוא מלך המשיח. כיון שראה אותו שמת, אמר: אף זה מת! "לישועתך קויתי ה' ".8
בראשית רבה צט יא – הגואל יבוא משבט גד לא משבט דן
"יהי דן נחש עלי דרך" – כשם שהנחש נקמן, כך היה שמשון, שנאמר: "ואנקמה נקם אחת" (שופטים טז כח). כיון שראה אותו יעקב אמר: "לישועתך קויתי ה' " – אין זה מביא את הגאולה, אלא מגד, שנאמר: "גד גדוד יגודנו והוא יגוד עקב" – לאותו שהוא בא בעקב: "הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא" (מלאכי ג כג) שהוא משבט גד.9 לכך נאמר: "והוא יגוד עקב".10
שמות רבה ל כד פרשת משפטים – להאמין ליעקב, לא לבלעם
כך שאלו ישראל לבלעם: אימתי תהיה ישועה? אמר להם: "אראנו ולא עתה אשורנו ולא קרוב" (במדבר כד יז).11 אמר להם הקב"ה: זו היא דעתכם? אין אתם יודעין שסוף בלעם יורד לגיהינום ואינו רוצה שתבוא ישועתי? אלא הֶיוּ דומים לאביכם, שאמר: "לישועתך קויתי ה' " (בראשית מט יח), צַפֵּה לישועה שהיא קרובה, לכך נאמר: "כי קרובה ישועתי לבוא" (ישעיה נו א).12
בראשית רבה צח יד – הכל בקיווי, הכל בתקווה
"לישועתך קויתי ה' " – אמר רבי יצחק: הכל בקיווּי: יסורין בקווּי, קדושת השם בקווּי, זכות אבות בקווי, תאותו של עולם הבא בקווי. זהו שכתוב: "אַף אֹרַח מִשְׁפָּטֶיךָ ה' קִוִּינוּךָ לְשִׁמְךָ וּלְזִכְרְךָ תַּאֲוַת־נָפֶשׁ" (ישעיהו כו ח). "ה' קיוינוך" – אלו יסורין, "לשמך" – זו קדושת השם, "ולזכרך" – זו זכות אבות, "תאות נפש" – זו תאותו של עולם הבא. חנינה בקווי – "ה' חננו לך קוינו" (ישעיהו לג ב). סליחה בקיווי – "כי עמך הסליחה" (תהלים קל ד), מה כתוב אחריו? "קויתי ה' קותה נפשי".13
מגן אברהם על שולחן ערוך אורח חיים סימן רל – בתפילה פשוטה ואיחול לבריאות
מי שמתעטש וחבירו אומר לו: אסותא, יאמר לו: ברוך תהיה ואח"כ יאמר: לישועתך קויתי ה', דהמתפלל על חבירו הוא נענה תחילה.14
שבת שלום – חזק חזק ונתחזק
מחלקי המים
מים אחרונים: אנו חוזרים להצעתנו בתחילת הדף, לראות את הפסוק "לישועתך קיויתי ה' ", כפסק שלוקח יעקב באמצע ברכתו לכלל בניו, פסק שיצא במקרה בין הברכה לדן והברכה לגד. יעקב שמבקש לברך את כל אחד ואחד מהשבטים "איש אשר כברכתו ברך אותם" ואולי לא לחזור על מה שאירע לו עם יצחק אביו ועשו אחיו, נחלש והולך והוא נעצר. מסע חייו הקשים עובר לנגד עיניו, חששו מהעתיד הצפוי לבניו גובר, הוא מפנים את משמעות ירידתו המהירה למצרים לראות את בנו האהוב, ומביע תפילה קצרה ואישית, תפילה בשם הווי"ה שנעלם כמעט מכל פרקי ספר בראשית מאז חזרתו לארץ מגלות חרן והנה הוא שוב בגלות. תפילה חרישית של תקווה לישועה ובקשת ישועה לתקווה שלעולם לא תכלה.15
נפרדים מספר בראשית ובריאה. מתחילים בספר שעבוד וגאולה
בפרשת ויחי יעקב וימות
ניפרד מספר תולדות בנים ואבות
הוא ספר בריאה במאמרות
כל חי וצומח, חיות ובריות
ויכל מלאכתו והנה טוב מאד.
ספר התחלת הכל, זמן ותגלית
ספר בראשית אמונה ותכלית
ובפרשת ואלה שמות
נבואה בשערי שעבוד וצרות
ספר גאולה, ברית ולוחות,
ספר פדות ומשען
מחומר וטיט
מתן תורה ומשכן
בפאר ותבנית