מים ראשונים: כבר הקדשנו דף מיוחד לדברים שנגנזו בפרשת תרומה בהקשר עם כלי המשכן שנגנזו במהלך הדורות. שם הזכרנו בקצרה גם דברים נוספים שנגנזו בהקשר עם הבריאה ובהם אור בראשית שנגנז. הבטחנו להקדיש דף מיוחד לאור שנגנז והנה הגיעה השעה להוציא את מוטיב האור הגנוז מגניזתו.1
בראשית רבה ג ו פרשת בראשית – אור שבעת הימים
תָּנֵי:2 אורה שנבראת בששת ימי בראשית, להאיר ביום אינה יכולה שהיא מכהה גלגל החמה.3 ובלילה אינה יכולה שלא נבראת להאיר אלא ביום. והיכן היא? נגנזה והיא מתוקנת לצדיקים לעתיד לבוא, שנאמר: "והיה אור הלבנה כאור החמה ואור החמה יהיה שבעתים כאור שבעת הימים" (ישעיה ל כו). "שבעה" בתמיה! ולא שלושה? והלא ברביעי נבראו המאורות! אלא כאדם שאומר: כך וכך אני מצניע (מזמין) לשבעת ימי המשתה שלי.4 רבי נחמיה אמר: אלו שבעת ימי אבילות של מתושלח הצדיק שהשפיע להן הקב"ה אורה.5
בראשית רבה יא ב – מקצה העולם ועד קצהו
אמר ר' יהודה בר רבי סימון: אור שברא הקב"ה ביום ראשון, אדם צופה ומביט בו מסוף העולם ועד סופו.6 כיון שהסתכל הקב"ה באנשי דור המבול ובאנשי דור הפלגה שמעשיהן מקולקלים, עמד וגנזָהּ והתקינָהּ לצדיקים לעתיד לבוא.7 ומניין שגנזה? שנאמר: "וְיִמָּנַע מֵרְשָׁעִים אוֹרָם וּזְרוֹעַ רָמָה תִּשָּׁבֵר" (איוב לח טו). ומניין שְׁהִתְקִינָהּ לצדיקים לעתיד לבוא? שנאמר: "וְאֹרַח צַדִּיקִים כְּאוֹר נֹגַהּ הוֹלֵךְ וָאוֹר עַד נְכוֹן הַיּוֹם".8
בראשית רבתי פרשת בראשית [המתחיל בעמוד 1] – גם החושך הקדמון נגנז
אמר הקב"ה: מה אעשה? אם אשים האור עם החושך, להיכן ילך החושך? אם אערב אותם, לא האור יאיר יפה ולא החושך יחשיך יפה. מה עשה הקב"ה? נטל האור והעטיף בו ועשאו כטלית וגנזו לצדיקים, שנאמר: "עוטה אור כשלמה" (תהלים קד ב), והחשך הניחו על פני תהום, מקום שיש בו לויתן, שנאמר: "וחושך על פני תהום".9
מסכת חגיגה דף יב עמוד א – מחלוקת רבי יעקב וחכמים
ואור ביום ראשון אִיבְּרִי?10 והכתיב: "ויתן אתם אלהים ברקיע השמים", וכתיב: "ויהי ערב ויהי בקר יום רביעי"! – כדרבי אלעזר. דאמר רבי אלעזר: אור שברא הקב"ה ביום ראשון – אדם צופה בו מסוף העולם ועד סופו, כיון שנסתכל הקב"ה בדור המבול ובדור הפלגה וראה שמעשיהם מקולקלים – עמד וגנזו מהן, שנאמר: "וימנע מרשעים אורם". ולמי גנזו – לצדיקים לעתיד לבוא, שנאמר: "וירא אלהים את האור כי טוב", ואין טוב אלא צדיק, שנאמר: "אמרו צדיק כי טוב".11 כיון שראה אור שגנזו לצדיקים שמח, שנאמר: "אוֹר צַדִּיקִים יִשְׂמָח" (משלי יג ט).12 כתנאי: אור שברא הקב"ה ביום ראשון אדם צופה ומביט בו מסוף העולם ועד סופו, דברי רבי יעקב. וחכמים אומרים: הן הן מאורות שנבראו ביום ראשון ולא נתלו עד יום רביעי.13
שמות רבה פרשה לה סימן א – אורו נאה לעולם ולא היה מזיק כשמש
"ועשית את הקרשים למשכן", זהו שכתוב: "ישבעו עצי ה' ארזי לבנון אשר נטע אשר שם צפרים יקננו, חסידה ברושים ביתה" (תהלים קד טז-יז) – הרבה בריות ברא הקב"ה בעולמו ולא היה העולם ראוי להשתמש בהן וגנזן הקב"ה מן העולם.14 ואיזה זה? זה אור שנברא ביום ראשון. שאמר ר' יהודה בר סימון: האור שברא הקב"ה ביום ראשון, אדם צופה ומביט בו מסוף העולם ועד סופו. כיון שנסתכל הקב"ה בדורו של אנוש ובדור המבול ובדור הפלגה שמעשיהם מקולקלים, עמד וגנזו מהן, שנאמר: "וימנע מרשעים אורם" (איוב לח טו).15 ולמי גנזו? לצדיקים לעתיד לבוא, שנאמר: "וירא אלהים את האור כי טוב" (בראשית א, ד). מהו: "כי טוב"? שהיה אורו נאה לעולם ולא היה מזיק כשמש הזה. והיכן גנזו? בגן עדן, שנאמר: "אור זרוע לצדיק" (תהלים צז יא).16
בראשית רבה יב ו (יא ב) פרשת בראשית – האורה של שבת
אמר ר' יהודה בר סימון: אותה האורה שנברא בה העולם, אדם הראשון עמד והביט בה מסוף העולם ועד סופו, כיון שראה הקב"ה מעשה דור אנוש ומעשה דור המבול ומעשה דור הפלגה שהן מקולקלים עמד וגנזו מהם …17
רבי לוי בשם רבי נזירא אמר: שלושים ושש שעות שמשה אותה האורה, שתים עשרה של ערב שבת, ושתים עשרה של ליל שבת, ושתים עשרה של שבת. כיון שחטא אדם הראשון ביקש לגנזה. חלק כבוד לשבת, שנאמר: "ויברך אלהים את יום השביעי". ובמה בירכו? באור.18 כיון ששקעה החמה בלילי שבת, שִׁמְשָה האורה. התחילו מקלסין להקב"ה … האירה אותה האורה כל היום וכל הלילה. כיון ששקעה חמה במוצאי שבת התחיל החושך ממשמש ובא.19 באותה שעה נתיירא אדם הראשון, אמר: שמא אותו שכתוב בו "הוא ישופך ראש ואתה תשופנו עקב", בא להזדווג לי? … מה עשה לו הקב"ה? זִמֵּן לו שני רעפים והקישן זה לזה ויצאת הָאוּר ובירך עליה … דתני דבי רבי ישמעאל: מפני מה מברכין על האור במוצאי שבת בורא מאורי האש? מפני שהוא תחילת ברייתו.20
פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא לו – קומי אורי באורו של משיח
איזה אור שכנסת ישראל מצפה? זה אורו של משיח, שנאמר: "וירא אלהים את האור כי טוב". מלמד שצפה הקב"ה במשיח ובמעשיו קודם שנברא העולם וגנזו למשיחו לדורו תחת כסא הכבוד שלו. אמר השטן: לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, אור שנגנז תחת כסא הכבוד שלך למי? אמר לו: למי שהוא עתיד להחזירך ולהכלימך בבושת פנים.21
רש"י בראשית פרק א פסוק ד – משום שהיה טוב, הובדל (נגנז)
וירא אלהים את האור כי טוב ויבדל – אף בזה אנו צריכין לדברי אגדה: ראהו שאינו כדאי להשתמש בו רשעים והבדילו לצדיקים לעתיד לבוא.22
רש"י בראשית פרק א פסוק יד – הבדלת היום והלילה רק לאחר הגניזה
יהי מאורות וגו' – מיום ראשון נבראו, וברביעי צוה עליהם להתלות ברקיע. וכן כל תולדות שמים וארץ נבראו מיום ראשון, וכל אחד ואחד נקבע ביום שנגזר עליו … 23
להבדיל בין היום ובין הלילה – משנגנז האור הראשון. אבל בשבעת ימי בראשית שמשו האור והחושך הראשונים יחד בין ביום ובין בלילה.24
רמב"ן בראשית פרק א פסוק יד – מאור בראשית נוצרו שני המאורות הגדולים
להבדיל בין היום ובין הלילה – כתב רש"י, משנגנז האור הראשון, אבל בששת ימי בראשית שמשו האור והחשך זה ביום וזה בלילה. ואיני רואה שיהיה זה דעת רבותינו המזכירים "גניזה" על האור הראשון. אבל לדעתם האור הראשון שמש שלושה ימים, וברביעי נאצל ממנו ונעשו בו אז ממנו שני המאורות האלה, כמו שאמרו (בראשית רבה יז ה) נוֹבֶלֶת אורה של מעלה גלגל חמה.25 כי לפי שלא היה העולם הזה ראוי להשתמש באור ההוא בלי אמצעות, גנזו לצדיקים לעולם הבא, ושמשו בנובלת הזו מיום רביעי ואילך.26
ספר הרוקח הלכות ברכות הקדמה
.. מנהגנו ומנהג אבותינו לומר אור חדש על ציון תאיר. ויש בני אדם שאין אומרים. וכן בתשובת הגאון יש שלא לאומרו וטעם שלהם לפי שאין מברכין על האור העתיד. ואני אלעזר אומר כי מנהג אבותינו תורה שלימה היא כי הברכה על המאורות שנבראו מששת ימי בראשית והם חמה ולבנה ואור שגנז הקב"ה לעתיד לבא. וזהו לעושה אורים גדולים: חמה ולבנה ואור גנז בעתיד להאיר לצדיקים לעתיד לבוא, כדכתיב: קומי אורי כי בא אורך … ואנו מתפללים שנזכה לאורו עם הצדיקים. וחותם יוצר המאורות. שהוא כמו יצר. וגם יוצר שמתחדשים.27
שבת בראשית שלום28
וחורף טוב ורטוב
מחלקי המים
מים אחרונים: הם הגשם שאנו מצפים לו בכיליון עיניים שלא יאחר לבוא.