קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ וּכְבוֹד ה' עָלַיִךְ זָרָח: כִּי הִנֵּה הַחֹשֶׁךְ יְכַסֶּה אֶרֶץ וַעֲרָפֶל לְאֻמִּים וְעָלַיִךְ יִזְרַח ה' וּכְבוֹדוֹ עָלַיִךְ יֵרָאֶה: (ישעיהו פרק ס פסוקים א-ב).1
נחמה בכפליים
ולפי שחטאו בכפל לקו בכפל, שנאמר: "כי לקחה מיד ה' כפלים בכל חטאותיה" (ישעיה מ ב). ולפי שחטאיה כפולים מכותיה כפולות, לכך נחמותיה כפולות, שנאמר: "נחמו נחמו עמי" (ישעיה מ א). "עורי עורי לבשי עוז" (שם נב א). "התעוררי התעוררי" (שם נא יז). "קומי אורי כי בא אורך" (שם ס א). "אנכי אנכי הוא מנחמכם" (שם נא יב). "אנכי אנכי הוא מוחה פשעיך למעני" (שם מג כה). "שוש אשיש בה' " (שם סא י). (מדרש זוטא – איכה בובר פרשה א סימן י, נוסח ב סימן יד).2
בא אורך – שקע אורך
וזהו קומי אורי כי בא אורך, כי שקע אורך עד עתה. (אבן עזרא דניאל פרק ט פסוק כד).3
אור בריאת העולם
אמר ר' חייא רבה: מתחילת ברייתו של עולם צפה הקב"ה בית המקדש בנוי, וחרב, ובנוי.4 "בראשית ברא אלוהים" – הרי בנוי … "והארץ היתה תוהו ובוהו" – הרי חרב … "ויאמר אלהים יהי אור" – הרי בנוי ומשוכלל לעתיד לבוא. כמו שאתה אומר: "קומי אורי כי בא אורך" … (בראשית רבה פרשה ב סימן ה).5
האורה של יציאת מצרים
מגיד הכתוב שהיו ישראל נתונין באורה ומצרים באפלה, שנאמר: "לא ראו איש את אחיו ולא קמו איש מתחתיו שלשת ימים" (שמות י כג). וכן אתה מוצא לעתיד לבוא הרי הוא אומר: "קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח". מפני מה? "כי הנה החשך יכסה ארץ וערפל לאומים ועליך יזרח ה' וכבודו עליך יראה". ולא עוד, אלא כל מי שהוא נתון באפלה רואה כל מי שהוא נתון באורה (מכילתא ויהי בשלח פרשה ד).6
הנרות – לפי כוחן
כשבקש מהם לא ביקש אלא לפי כוחן: "ואתה תצוה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלות נר תמיד" וכשהאיר להם – לפי כוחו: "וה' הולך לפניהם יומם בעמוד ענן … ולילה בעמוד אש להאיר להם". ולעתיד לבוא: "קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח". (במדבר רבה כא כב).7
הנרות – בהעלותך
אם אתם זהירים להדליק את הנרות לפני, אני מאיר לכם אורה גדולה לעתיד לבוא, לכך נאמר: "קומי אורי כי בא אורך … והלכו גוים לאורך ומלכים לנוגה זרחך" (במדבר רבה טו ב).8
עששיות ופנסים של בית הכנסת
"על כן בָּאוּרִים כַּבְּדוּ ה', באיי הים שֵׁם ה' אלוהי ישראל" (ישעיה כד טו) – במה מכבדין אותו? באילין פנסייא.9 ר' אבהו אומר: בשני מאורות, "ויעש אלהים את שני המאורות הגדולים" (בראשית א טז) – הא כיצד? חמה זורחת ומברכין עליה, לבנה זורחת ומברכין עליה.10 ורבנן אמרין: אמר הקב"ה לישראל: בניי, הואיל ואוֹרי הוא אוֹרכם ואורכם הוא אורי, אני ואתם נלך ונאיר לציון – "קומי אורי כי בא אורך". (פסיקתא דרב כהנא, ראש פיסקא כא קומי אורי).11
ברכת כהנים
"יאר ה' פניו אליך" – יתן לך מאור פנים. ר' נתן אומר: זה מאור השכינה, שנאמר: "קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח וגו' כי הנה החושך יכסה ארץ וערפל לאומים" (ישעיה ס א-ב).12
"אלהים יחננו ויברכנו יאר פניו אתנו סלה" (תהלים סז ב).13 ואומר: "אל ה' ויאר לנו" (תהלים קיח כז).14
דבר אחר: "יאר" – זה מאור תורה, שנאמר: "כי נר מצוה ותורה אור" (משלי ו כג). (ספרי במדבר פסקא מא).15
השמן והנר – הכלי והתוכן
אמר ר' אחא: נמשלו ישראל כזית, "זית רענן יפה פרי תואר" (ירמיה יא טז), ונמשל הקב"ה כנר: "נר אלהים נשמת אדם" (משלי כ כז). מה דרכו של שמן להינתן בנר והן מאירים שניהם כאחת, כך אמר הקב"ה לישראל: בניי, הואיל ואורי הוא אורכם ואורכם הוא אורי, אני ואתם נלך ונאיר לציון: "קומי אורי כי בא אורך" (שם).16
התעוררי התעוררי, כי בא אורך קומי אורי (רבי שלמה אלקבץ, פיוט לכה דודי).17
אני ה' בעתה אחישנה
זכו – אחישנה, לא זכו – בעתה (סנהדרין צח ע"א).18
שבת שלום ונחמה
מחלקי המים