וַיֶּעְתַּר יִצְחָק לַה' לְנֹכַח אִשְׁתּוֹ כִּי עֲקָרָה הִוא וַיֵּעָתֶר לוֹ ה' וַתַּהַר רִבְקָה אִשְׁתּוֹ: (בראשית כה כא).
"ויעתר יצחק לה' לנוכח אשתו" – "לנוכח אשתו" – מלמד שהיה יצחק שטוח כאן והיא שטוחה כאן ואומר: ריבונו של עולם, כל בנים שאתה נותן לי יהיו מן הצדקת הזו. אף היא אמרה כן: כל בנים שאת עתיד ליתן לי יהיו מן הצדיק הזה … (בראשית רבה סג ה)
א"ר יצחק: לָמָה נמשלה תפילתן של צדיקים כעתר? מה עתר זה מהפך התבואה ממקום למקום, כך תפילתן של צדיקים מהפכת מידותיו של הקב"ה ממידת רגזנות למידת רחמנות. (יבמות סד ע"א)
וְתֵעָרֵב לְפָנֶיךָ עֲתִירָתֵנוּ
כַּעֲתִירַת יִצְחָק וְרִבְקָה
לֹא כַּעֲתִירַת שָׂרָה
שֶׁאֶת הָגָר לְאַבְרָהָם נָתְנָה
וְנוֹלְדָה מְרִיבָה עִם קִנְאָה גְּדוֹלָה
וְגֹרְשָׁה וְחָזְרָה וְשׁוּב גֵּרְשָׁהּ.
וְלֹא כַּעֲתִירַת יַעֲקֹב
שֶׁעָנָה לְרָחֵל בְּזַעַף וּבְחֻמְרָה
וְלֹא רָאָה מְצוּקָתָהּ, לְיֶלֶד כְּמִיהָתָהּ
עַד חֲרוֹן אַף כִּסָּה אַהֲבָה
גַּם לֹא כַּעֲתִירַת אַבָּא חִלְקִיָּה וְאִשְׁתּוֹ
שֶׁזֶּה בְּקֶרֶן זָוִית אַחַת וְזוֹ בַּשְּׁנִיָּה
זֶה בִּתְפִלָּתוֹ וְזוֹ בִּתְפִלָּתָהּ
רַק כַּעֲתִירַת יִצְחָק וְרִבְקָה
זֶה לְנֹכַח אִשְׁתּוֹ וְזוֹ לְנֹכַח אִישָׁהּ
שְׁטוּחִים לְעֻמָּתָם בְּאַהֲבָה גְּדוֹלָה
וְעוֹתְרִים כְּאֶחָד אֶת פְּנֵי הַשְּׁכִינָה
עַד הָפְכָה הָעֲתִירָה לַחֲתִירָה מַתִּירָה
וְשָׁבְרָה מְחִצּוֹת וְעָקְרָה הָעֲקָרָה
וַעֲתֶרֶת שָׁלוֹם וֶאֱמֶת וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁהּ.