תכלה שנה וקִלְלוֹתֶיהָ, תחל שנה וברכותיה:1
מסכת מגילה דף לא עמוד ב
תניא, רבי שמעון בן אלעזר אומר: עזרא תיקן להן לישראל שיהו קורין קללות שבתורת כהנים קודם עצרת, ושבמשנה תורה קודם ראש השנה. מאי טעמא? אמר אביי ואיתימא ריש לקיש: כדי שתכלה השנה וקִלְלוֹתֶיהָ.2 בשלמא שבמשנה תורה איכא, כדי שתכלה שנה וקללותיה, אלא שבתורת כהנים, אטו עצרת ראש השנה היא? – אין, עצרת נמי ראש השנה היא, דתנן: ובעצרת על פירות האילן.3
מדרש תנחומא פרשת נצבים סימן א
אמר חזקיה בנו של רבי חייא: למה נסמכה פרשה זו לפרשת קללות? לפי ששמעו ישראל מאה קללות חסר אחת או שתים שנאמר בפרשה זו חוץ מארבעים ותשע שנאמרו בתורת כהנים, מיד הוריקו פניהם ואמרו: מי יכול לעמוד באלו? מיד קרא אותן משה והיה מפייסן … וכך אמר להם משה לישראל: אע"פ שהיסורין הללו באין עליכם, יש לכם עמידה. לכך נאמר: "אתם נצבים היום כולכם".4
רא"ש מסכת מגילה פרק ד סימן י
שאלו לרבינו נסים: למה מחלקים אתם נצבים ופרשת וילך שהן קטנות כשיש ב' שבתות בין ראש השנה לחג וקורין פרשת נצבים קודם ראש השנה ופרשת וילך אחר ראש השנה, ולא חלקו ראשי המטות ומסעי שהן גדולות? והשיב לפי שיש באתם נצבים קללות שקלל משה את ישראל ורוצים לסיימם קודם ראש השנה. ולא נהירא. חדא, דפרשת אתם נצבים אינה בכלל הקללות שקלל משה את ישראל …5 אלא אותן שבאתם נצבים אינם קללות אלא שהעביר בני ישראל בברית. ועוד, גם בהאזינו יש קללות: "מזי רעב ולחומי רשף". אלא היינו טעמא לפי שרוצים להפסיק בפרשה אחת בין קללות לראש השנה וכן קורין פרשת במדבר סיני בין קללות שבתורת כהנים ובין עצרת.6
ספר אור זרוע ח"ב – הלכות קריאת ארבע פרשיות ומועדים סימן שצב
ואתם נצבים שיש בה מקצת קללה לכך תקנו לה נחמה שוש אשיש שהיא נחמה וכדי שתכלה שנה וקללותיה.7
וְהוֹתִירְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶךָ בִּפְרִי בִטְנְךָ וּבִפְרִי בְהֶמְתְּךָ וּבִפְרִי אַדְמָתְךָ לְטֹבָה כִּי יָשׁוּב ה' לָשׂוּשׂ עָלֶיךָ לְטוֹב כַּאֲשֶׁר שָׂשׂ עַל אֲבֹתֶיךָ: (דברים ל ט).8
שו"ת נודע ביהודה מהדורה קמא – יו"ד סימן עה
תשובה: תכלה שנה וקללותיה, ותחל שנה וברכותיה לכבוד הרב מו"ה שאול אב"ד דק"ק רויזניץ והגליל יצ"ו.9
שו"ת יהודה יעלה חלק א – יו"ד סימן קנ
תכלה שנה וקלקלותיה תחל השנה וברכותיה לראש צדיק ה"ה כבוד אהובי י"נ החריף מורג חרוץ ושנון כקש"ת מו' אשר סג"ל קעניג ני'.10
שו"ת דברי חכמים חלק או"ח סימן צא
והנני להוסיף ולומר: זה הוא בהתאם למנהגינו כאן ובחו"ל שאין אומרים אותה כי אם לפנות ערב של יו"ט ראשון של ראש השנה ולא בליל יו"ט שני.11 ודבר פשוט הוא כי אחרי שאמרנו בסיומה תחל שנה וברכותיה, איך אפשר לחזור ולומר בליל יו"ט שני תכלה שנה וקללותיה?12
שבת שלום
ואתם נצבים
בשוש אשיש מפטירים
מלב אל לב מאחלים
תכלה שנה וקלקלותיה
תחל שנה, ברכותיה ותיקוניה
כל אשר חיסרנו וקלקלנו בשנה שחלפה
נמלא ונתקן בשנה הבאה עלינו לטובה
מחלקי המים