ַיְקַנְאוּ בוֹ אֶחָיו וְאָבִיו שָׁמַר אֶת הַדָּבָר: (בראשית לז יא).1
רמב"ן בראשית פרק לז פסוק ב – מקנאה לשנאה ומבני השפחות לבני הגבירה
"והוא נער והוא את בני בלהה ואת בני זלפה נשי אביו" … כי להם צוה אביהם שישמרוהו וישרתוהו, לא לבני הגבירות. והוא מביא מהם דבה רעה אל אביהם, ולכן ישנאוהו אלה הארבעה האחים.2 ואחר כן אמר כי אביו אהבו, ויראו אחיו האחרים כי אותו אהב אביהם יותר מכולם ויקנאו בו וישנאוהו. נמצא שנוא מכולם. בני הגבירות יקנאו בו: למה יאהב אותו מהם והם בני גבירה כמוהו?3 ובני השפחות אשר לא יקנאו בזה למעלתו עליהם, ישנאו בו בעבור היותו מביא דיבתם אל אביהם.4
רש"י בראשית פרק לז פרשת וישב – משנאה (כנה) לקנאה
פסוק ד: ולא יכלו דברו לשלום – מתוך גנותם למדנו שבחם, שלא דברו אחת בפה ואחת בלב:
פסוק י: … ויגער בו – לפי שהיה מטילש שנאה עליו: הבוא נבוא – … ויעקב נתכוון להוציא הדבר מלבב בניו שלא יקנאוהו, לכך אמר לו הבוא נבוא וגו', כשם שאי אפשר באמך כך השאר הוא בטל.5
רמב"ן בראשית פרק ד פסוק ז – קנאה מביאה לשפיכות דמים
אם תיטיב יהיה לך יתר שאת על אחיך, כי אתה הבכור. וזה טעם למה חרה לך, כי בבושתו מאחיו נפלו פניו, ובקנאתו ממנו הרגו.6
בראשית רבה פרשה פד סימן יב – יעקב רושם בפנקס
"ויקנאו בו אחיו ואביו שמר את הדבר" – אמר ר' לוי: נטל קולמוס וכתב באיזה יום ובאיזה שעה באיזה מקום. אמר ר' חייא רבה: ואביו שמר את הדבר – ורוח הקודש אומרת: שמור את הדברים שעתידין הדברים ליגע. ר' לוי בשם רבי חמא בר חנינא אמר: כך אבינו יעקב סבר וראה דברים ממשמשין ובאין. אמר: אם נתבקרה פנקסי, מה יכול אני לעשות?7
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרק לז – הרישום גרם לקנאה?
"ויקנאו בו אחיו" – ידעו כי כאשר פתר להם אביהם כך עתיד להיות. ואביו שמר את הדבר. א"ר לוי: נטל קולמוס וכתב באיזה יום ובאיזה שעה.8
פרקי דרבי אליעזר (היגר) – "חורב" פרק לז – מה עם בנימין?
ר' ישמעאל אומר: כל בן זוקן, חביב לאביו יותר מדאי, שנאמר: "וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקונים הוא לו". וכי בן זקונים היה לו? והלא בנימין היה בן זקונים! אלא על ידי שראה בנבואתו שהוא עתיד למלוך, לפיכך היה אוהב אותו מכל אחיו וקנאו בו קנאה גדולה: "ויראו אחיו כי אותו אהב אביהם מכל אחיו וכו' ".9
שיר השירים רבה פרשה ח סימן א – אהבת יוסף לבנימין
"מי יתנך כאח לי יונק שדי אמי" – באי זה אח? כקין להבל? קין הרג להבל שנאמר: "ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו" (בראשית ד ח). אלא כישמעאל ליצחק? ישמעאל שונא ליצחק, אלא כעשו ליעקב? הרי נאמר: "וישטום עשו את יעקב" (בראשית כז מא). אלא כאחי יוסף ליוסף? שונאין היו אותו, שנאמר: "ויקנאו בו אחיו" (בראשית לז). באי זה אח? – יונק שדי אמי. הוי אומר, כיוסף לבנימין שאהבו בלבו, שנאמר: "וירא יוסף אתם את בנימין" (בראשית מג).10
מסכת שבת דף י עמוד ב – קנאת כתונת הפסים
ואמר רבא בר מחסיא אמר רב חמא בר גוריא אמר רב: לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים, שבשביל משקל שני סלעים מֵילַת11 שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו – נתקנאו בו אחיו, ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים.12
רמב"ן בראשית פרק מט פסוק ה – קנאה של אחוה
שמעון ולוי אחים – יאמר בעלי אחוה, כי יחם לבם על אחותם. ילמד עליהם זכות כי בקנאתם על האחוה עשו מה שעשו, לומר שאין ראוים לעונש גדול, ולא החטא ראוי לימחל כי הוא חמס.13
מדרש תנחומא (בובר) פרשת וישב סימן יט – מה תעשה אהבה בצד קנאה?
"ויוסף הורד מצרימה". זה שהכתוב אומר: "כי עזה כמות אהבה, קשה כשאול קנאה" (שיר השירים ח ו). אהבה שאהב יעקב לרחל, שנאמר: "ויאהב יעקב את רחל" (בראשית כט יח). "קשה כשאול קנאה", שקנאתָּ רחל באחותה – ומה תעשה אהבה בצד קנאה? דבר אחר: "כי עזה כמות אהבה", אהבת יונתן ודוד, שנאמר: "ונפש יונתן נקשרה בנפש דוד ויאהבהו יונתן כנפשו" (שמואל א יח א). "קשה כשאול קנאה", שקינא שאול בדוד, ומה תעשה אהבה בצד קנאה? דבר אחר: כי עזה כמות אהבה, אהבה שאהב יעקב ליוסף, שנאמר: "וישראל אהב את יוסף" (בראשית לז ג), קשה כשאול קנאה שקינאו בו אחיו – ומה תעשה אהבה בצד קנאה? ומי גרם ליוסף לבוא לידי שנאה? שהאהבה שאהב אותו אביו יותר מדאי.14
מצודת דוד דניאל פרק יא פסוק כ – סופה של מלכות חשמונאי בקנאת אחים
ועמד על כנו – על חזקו ובסיסו יעמוד מעביר מישראל נגישת והוא מלכות חשמונאי:
הדר מלכות – בהם יותן פאר מלכות כי יהיו מיקירי כהונה גבורים ומוצלחים:
ובימים אחדים – אבל במעט זמן ישבר ויחלש המלוכה ולא בעבור חרון אף מעובדי כוכבים אחרת ולא במלחמה עם אחר, כי אם מהם ובהם.15 כי האחים הורקנוס וארסתובלוס יתקנאו זה בזה בדבר המלוכה ויביאו הרומים על עצמן למשול בהם כמו שכתוב ביוסיפון.16
אבן עזרא אסתר פרק י פסוק ג – אי אפשר לרצות את כולם
ורצוי לרוב אחיו – כי אין יכולת באדם לרצות הכל בעבור קנאת האחים.17
וְנָשָׂא נֵס לַגּוֹיִם וְאָסַף נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל וּנְפֻצוֹת יְהוּדָה יְקַבֵּץ מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ: וְסָרָה קִנְאַת אֶפְרַיִם וְצֹרְרֵי יְהוּדָה יִכָּרֵתוּ אֶפְרַיִם לֹא יְקַנֵּא אֶת יְהוּדָה וִיהוּדָה לֹא יָצֹר אֶת אֶפְרָיִם: (ישעיהו פרק יא יב-יג).18
שבת שלום וחג חנוכה שמח
מחלקי המים
מים אחרונים (לשמור למוצאי שבת): ראו ספר אבודרהם סדר מוצאי שבת שכשאומרים את נוסח התפילה לאחר ההבדלה: "אלהינו ואלהי אבותינו החל עלינו את ששת ימי המעשה הבאים אלינו לשלום. חשוכים מכל חטא ומוצלים מכל דבר עון. וחנונים דעה והשכל מאתך. ותשמיענו בהם ששון ושמחה. ולא תעלה קנאתנו על לב אדם ולא קנאת אדם על לבנו" (לקוח מתוך סידור רב עמרם גאון) צריך לכוון על שם ויקנאו בו אחיו … כי הקנאה גורמת הרבה רעות כמו שמצינו בענין יוסף".
ואולי לא בכדי אמרו חז"ל: "בכל אדם מתקנא, חוץ מבנו ותלמידו" (סנהדרין קה ע"ב) – על "אחיו" – לא אמרו.