פרשות השבוע לשנת התשפ"ב

ויחי
ויגש
מקץ
וישב
וישלח
ויצא
תולדות
חיי-שרה
וירא
לך־לך
נח
בראשית
האזינו
נצבים-וילך
כי־תבוא
כי־תצא
שופטים
ראה
עקב
ואתחנן
דברים
מטות-מסעי
פינחס
בלק
חקת
קורח
שלח-לך
בהעלתך
נשא
במדבר
בהר-בחקתי
אמור
אחרי מות-קדושים
תזריע-מצורע
שמיני
צו
ויקרא
ויקהל-פקודי
כי תשא
תצוה
תרומה
משפטים
יתרו
בשלח
בא
וארא
שמות
ויחי
ויגש
מקץ
וישב
וישלח
ויצא
תולדות
חיי-שרה
וירא
לך־לך
נח
בראשית
האזינו
וילך
ניצבים
כי־תבוא
כי־תצא
שופטים
ראה
עקב
ואתחנן
דברים
מסעי
מטות
פינחס
בלק
חקת
קורח
שלח-לך
בהעלתך
נשא
במדבר
בחוקותי
בהר
אמור
קדושים
אחרי מות
מצורע
תזריע
שמיני
צו
ויקרא
פקודי
ויקהל
כי תשא
תצוה
תרומה
משפטים
יתרו
בשלח
בא
וארא
שמות
ויחי
ויגש
מקץ
וישב
וישלח
ויצא
תולדות
חיי-שרה
וירא
לך־לך
נח
בראשית
האזינו
וילך
נצבים
כי־תבוא
כי־תצא
שופטים
ראה
עקב
ואתחנן
דברים
מטות-מסעי
פינחס
בלק
חקת
קורח
שלח-לך
בהעלתך
נשא
במדבר
בהר-בחקתי
אמור
אחרי מות-קדושים
תזריע-מצורע
שמיני
צו
ויקרא
ויקהל-פקודי
כי תשא
תצוה
תרומה
משפטים
יתרו
בשלח
בא
וארא
שמות
ויחי
ויגש
מקץ
וישב
וישלח
ויצא
תולדות
חיי-שרה
וירא
לך־לך
נח
בראשית
וזאת-הברכה
האזינו
נצבים-וילך
כי־תבוא
כי־תצא
שופטים
ראה
עקב
ואתחנן
דברים
מטות-מסעי
פינחס
בלק
חקת
קורח
שלח-לך
בהעלתך
נשא
במדבר
בהר-בחקתי
אמור
אחרי מות-קדושים
תזריע-מצורע
שמיני
צו
ויקרא
ויקהל-פקודי
כי תשא
תצוה
תרומה
משפטים
יתרו
בשלח
בא
וארא
שמות
ויחי
ויגש
מקץ
וישב
וישלח
ויצא
תולדות
חיי-שרה
וירא
לך־לך
נח
בראשית
זאת-הברכה
האזינו
וילך
ניצבים
כי־תבוא
כי־תצא
שפטים
ראה
עקב
ואתחנן
דברים
מסעי

דבר תורה: מסע יעקב בחזרתו לארץ

פרשת וישלח, תשפ"ב

עדכון אחרון: 04/01/2022

וַיָּשָׁב בַּיּוֹם הַהוּא עֵשָׂו לְדַרְכּוֹ שֵׂעִירָה: וְיַעֲקֹב נָסַע סֻכֹּתָה וַיִּבֶן לוֹ בָּיִת וּלְמִקְנֵהוּ עָשָׂה סֻכֹּת עַל־כֵּן קָרָא שֵׁם־הַמָּקוֹם סֻכּוֹת: וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם עִיר שְׁכֶם אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם וַיִּחַן אֶת־פְּנֵי הָעִיר: וַיִּקֶן אֶת־חֶלְקַת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר נָטָה־שָׁם אָהֳלוֹ מִיַּד בְּנֵי־חֲמוֹר אֲבִי שְׁכֶם בְּמֵאָה קְשִׂיטָה: וַיַּצֶּב־שָׁם מִזְבֵּחַ וַיִּקְרָא־לוֹ אֵל אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: (בראשית סוף פרק לג).

 

גמרא שבת לג ע"ב

"ויבא יעקב שלם – ואמר רב: שלם בגופו, שלם בממונו, שלם בתורתו. ויחן את פני העיר – אמר רב: מטבע תיקן להם, ושמואל אמר: שווקים תיקן להם, ורבי יוחנן אמר: מרחצאות תיקן להם".

שאלה נכבדה שיש לשאול בפרשתנו, היא: מדוע לאחר שחצה יעקב את הירדן ונכנס לארץ כנען, ולאחר שצלח בשלום את פגישתו עם עשו, אין הוא ממהר ושם פעמיו לחברון – קרית ארבע – לפגוש את אביו ואת אמו שעוד הייתה אז בחיים. במקום זאת, יעקב בונה סוכות, מתנחל ליד שכם, עושה שם עסקים, קונה חלקת אדמה, משתהה בדרך כשנה וחצי, ומסתבך בפרשת דינה שעל פי מקצת מדרשים היה זה עונש על השתהותו. בדרך דרומה נולד בנימין, נפטרה רחל ועפ"י חז"ל גם רבקה אמו נפטרה בינתיים ויעקב שוב לא זוכה לראותה ואף לא להיות נוכח בקבורתה. ניחא העצירה בבית אל לקיום הנדר: "והאבן הזו אשר שמתי מצבה יהיה בית אלהים", ניחא השתהות מסוימת עם עשו לוודא כוונותיו ומידת התפייסותו; אבל עדיין השאלה במקומה עומדת: למה לא פונה יעקב עם כניסתו לארץ ישירות אל חברון לפגוש את אביו ואמו? למה הוא לא שואף לקיים את משאלתו ונדרו הוא: "ושבתי בשלום אל בית אבי"? ראה דברי הכתוב כאשר הוא מגיע סוף סוף לחברון אל מגורי אביו יצחק, בראשית לא יח: "וַיִּנְהַג אֶת־כָּל־מִקְנֵהוּ וְאֶת־כָּל־רְכֻשׁוֹ אֲשֶׁר רָכָשׁ מִקְנֵה קִנְיָנוֹ אֲשֶׁר רָכַשׁ בְּפַדַּן אֲרָם לָבוֹא אֶל־ יִצְחָק אָבִיו אַרְצָה כְּנָעַן" – פסוק זה מעיד בברור שמגמת פניו של יעקב בצאתו מחרן הייתה ללכת אל יצחק אביו! אז מדוע לא היישיר צעדיו לשם? מה גרם לו לשנות את תכניותיו ולהתמהמה בדרך? זאת ועוד, מדרש בראשית רבה בפרשתנו מדגיש שיעקב ירא ופחד מהמפגש עם עשו גם שעשו קיים כל אותן שנים את מצוות כיבוד אב ואם והוא לא: "כל השנים הללו הוא יושב ומכבד את הוריו, תאמר שהוא בא עלי מכח כיבוד אב ואם?" – אז מדוע לא ממהר יעקב לקיים את מצוות כיבד אב ואם הזקנים שהחמיץ כל אותם שנים?

נראה לנו לקשר השתהות זו של יעקב עם שאלתו הידועה של רמב"ן, בסיפור יוסף ואחיו, מדוע לא יצר יוסף קשר עם אביו כל אותם השנים, בפרט לאחר שעלה לגדולה במצרים, להודיעו שהוא בחיים. ואלה דברי רמב"ן: "כי יש לתמוה אחר שעמד יוסף במצרים ימים רבים והיה פקיד ונגיד בבית שר גדול במצרים, איך לא שלח כתב אחד לאביו להודיעו ולנחמו? כי מצרים קרוב לחברון כששה ימים, ואילו היה מהלך שנה היה ראוי להודיעו לכבוד אביו וכו' ". התירוצים לשאלה זו רבים וידועים, החל מהצורך בהגשמת החלומות וכלה בצורך בתשובה כנה של האחים וכבר סוכמו מגוון דעות אלה בגיליונות נחמה לייבוביץ ז"ל. אך שערי פירוש ומדרש לעולם פתוחים והרב יואל בן נון מציע שיוסף במודע לא יצר קשר, כיוון שכעס על אחיו ואף על אביו וביקש להתנתק מהם. כשהוא נפגש עם אחיו שיורדים לשבור אוכל עקב הרעב בארץ כנען ומתנכר להם, אין הוא משחק איתם בחשבונות ואין הוא מנסה להגשים חלומות או לגרום להם לחזור בתשובה ולהתחרט על מעשיהם. התנכרותו היא אמיתית ורצינית, כך גם דרישתו להביא אליו את בנימין ולהפריד בין בני רחל ובני לאה. ורק יהודה מצליח ברגע האחרון לעורר בליבו מחדש את הקשר לבית אבא.

אנו מציעים תוספת והרחבה לדברים אלה של הרב בן נון ולקשור אותם לפרשתנו, לשאלה ששאלנו. יוסף שאינו ממהר ליצור קשר עם אביו, הוא עונש מידה כנגד מידה ליעקב שלא מיהר לחבור אל אביו ואמו בחזרתו מחרן. גם אצל יעקב היה אולי כעס על אביו ואמו שמיהרו לשולחו לחרן ולא נאבקו להשכין שלום או לפייס בין האחים היריבים. לעומת המדרשים המתארים בצבעים יפים את יציאת יעקב מבאר שבע: "פנה זיוה פנה הדרה", בא הנביא ואומר לנו: "ויברח יעקב שדה ארם" – יעקב בורח מבית אביו ואמו כאדם הנס על נפשו מפחד עשו שאמר: "יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב אחי ומחרדת אמו: "למה אשכל שניכם יום אחד". עפ"י פשט המקרא, רבקה איננה מקיימת את הבטחתה: "ושלחתי ולקחתיך משם" מסיבה כלשהיא, ויעקב הולך ומשתקע בבית לבן. רק כאשר הקב"ה מזכיר לו את הארץ ובית אביו ומצוה עליו לחזור ומבטיח שיגן עליו, ככתוב: "שוב אל ארץ מולדתך ואהיה עמך", ולאחר שהוא משתף את רחל ולאה בציווי זה, יוצא יעקב למסע חזרה.

יש כאן תמונת ראי, כולל פרק הזמן, של עשרים ושתיים שנה שנפרד יעקב מיצחק ורבקה וכן יוסף מיעקב. לפי הצעתנו, בחזרתו לארץ, אכן לא ממהר יעקב לחברון לפגוש את אביו ואמו ואפשר שיעקב התכוון להתנחל במרכז הארץ, להתחיל לקיים בכך את הבטחת הארץ של הקב"ה, לו, לאביו ולסבא אברהם, ורק בהדרגה ליצור קשר עם אביו ואמו השוכנים בדרום. הציווי לרדת דרומה לבית אל ולקיים את הנדר והבשורה על מותה של רבקה אמו, החישו את חבירתו לאביו שנותר כעת לבד. זאת, בדומה להופעת האחים לפתע במצרים בשל הרעב בארץ כנען, שגרמה ליוסף להיזכר בבית אביו ולחדול בו מהתנכרותו בעקבות נאומו של יהודה.

שוב העירנו ידידנו מר אברהם לוברבוים הי"ו שאלה בעצם דברי פירוש כלי יקר בראשית פרק כח פסוק י: "ויצא יעקב … לפי שאביו אמר לו קום לך פדנה ארם, התיר לו לילך אבל לא לצאת מכל וכל … והוא לא כן עשה, אלא ויצא יעקב מכל וכל כאילו שכח כל בית אביו ואמו. על כן נענש בכיוצא בו, שבן אחד מבניו והוא יוסף לא כיבדו עשרים ושתים שנה, ולא זכר בו יוסף וישכחהו כמו שנאמר (שם מא נא) כי נשני אלהים את כל עמלי ואת כל בית אבי".

זכויות היוצרים שמורות לרבי שלמה אפרים מלונטשיץ הוא מחבר פירוש כלי יקר.

ספר בראשית הוא ספר נפלא ומיוחד במינו שאין כמותו בכל ספרות העולם. תמיד ניתן לקרוא אותו מחדש ולגלות בו צפונות ונסתרות לצד פשט פשוט של תולדות אבות האומה כבני אדם ולא כמלאכים. מעשה אבות סימן לבנים באורות שנלך לאורם ובצללים שנדע להיזהר ולתקן.

 

שבת שלום

מחלקי המים

הערות שוליים

להצטרפות לרשימת התפוצה

האתר פתוח לגלישה חופשית ואינו דורש רישום. נשמח לשמוע לקבל הערות והארות מכל המבקרים באתר.

בנוסף, דפי פרשת השבוע והמועדים המתחדשים נשלחים במייל לכל המעוניין ומועלים במקביל לאתר.

להצטרפות לרשימת התפוצה