כֹּל תְּרוּמֹת הַקֳּדָשִׁים אֲשֶׁר יָרִימוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל לַה' נָתַתִּי לְךָ וּלְבָנֶיךָ וְלִבְנֹתֶיךָ אִתְּךָ לְחָק עוֹלָם בְּרִית מֶלַח עוֹלָם הִוא לִפְנֵי ה' לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אִתָּךְ: (במדבר יח יט).1
וְכָל קָרְבַּן מִנְחָתְךָ בַּמֶּלַח תִּמְלָח וְלֹא תַשְׁבִּית מֶלַח בְּרִית אֱלֹהֶיךָ מֵעַל מִנְחָתֶךָ עַל כָּל קָרְבָּנְךָ תַּקְרִיב מֶלַח: (ויקרא ב יג).2
הֲלֹא לָכֶם לָדַעַת כִּי ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל נָתַן מַמְלָכָה לְדָוִיד עַל יִשְׂרָאֵל לְעוֹלָם לוֹ וּלְבָנָיו בְּרִית מֶלַח: (דברי הימים ב פרק יג פסוק ה).3
רש"י במדבר פרק יח פסוק יט – בריא ומתקיים
ברית מלח עולם – כרת ברית עם אהרן בדבר הבריא ומתקיים ומבריא את אחרים.4
ברית מלח – כברית הכרותה למלח שאינו מסריח לעולם.5
רשב"ם במדבר יח יט – קיום ממשי וקיום סמלי
ברית מלח – נראה לי לשון קיום. וכן לדוד ולזרעו ברית מלח. כי פתרונם לפי עניינם. אבל לא תשבית מלח ברית אלהיך, מדבר [ב]מלח ממש. ברית מלח, ברית קיום ועומד לדורות.
אבן עזרא – שני פירושים בשני ספרים
ויקרא ב יג: ברית אלהיך – הכנסתיך בברית והשבעתיך שלא תקריב תפל ולא יאכל, כי הוא דרך ביזיון.6
במדבר פרק יח פסוק יט: ברית מלח – ברית כרותה, מגזרת "אֶרֶץ פְּרִי לִמְלֵחָה" (תהלים קז לד), ומקום המלח כמו נכרת, שלא יעלה בו צמח כלל, וכן "גָּפְרִית וָמֶלַח" (דברים כט, כב).7
רמב"ן ויקרא ב יג – קיום וכריתה זה לצד זה8
ומפני שאמר בכאן ברית אלהיך, ולא אמר ברית ה' כלשון הפרשה וכדרך כל הקרבנות, או שיאמר ברית ה' אלהיך,9 אני סובר בו ענין.10 שהמלח מים, ובכוח השמש הבא בהם יעשה מלח. והמים בתולדותם ירוו הארץ ויולידו ויצמיחו.11 ואחרי היותם מלח יכריתו כל מקום וישרפו, לא תזרע ולא תצמיח.12
והנה הברית כלולה מכל המידות, והמים והאש באים בה, ועדיה תאתה ובאה הממשלה הראשונה ממלכת השם, כמלח שיתן טעם בכל המאכלים ותקיים ותכרית במליחותה, והנה המלח כברית … ולכן אמר בקרבנות (במדבר שם) ברית מלח עולם היא, כי הברית מלח העולם, בו יתקיים ויכרת.13
רש"י ויקרא פרק ב – הקשר להפרדת המים ביום השני לבריאה
מלח ברית – שהברית כרותה למלח מששת ימי בראשית, שהובטחו המים התחתונים ליקרב במזבח במלח, וניסוך המים בחג.14
מסכת ברכות דף ה עמוד א – ברית הייסורים
דאמר רבי שמעון בן לקיש: נאמר ברית במלח ונאמר ברית בייסורין; נאמר ברית במלח, דכתיב: "ולא תשבית מלח ברית אלהיך" (ויקרא ב יג), ונאמר ברית בייסורין, דכתיב: "אלה דברי הברית" (דברים כח סט). מה ברית – האמור במלח – מלח ממתקת את הבשר, אף ברית האמור בייסורין – ייסורין ממרקין כל עונותיו של אדם.15
בראשית רבה פרשה עא סימן ה – שני השבטים שזכו לברית המלח ואח"כ מטו16
זהו שכתוב: "וקח מאתם מטה מטה לבית אב" (במדבר יז יז) – ר' יצחק אמר: מָטוּ מָטוּ בני! מטו בעגל, מטו במרגלים, ר' לוי אמר: עלו בהם שני שבטים שבט כהונה ושבט מלכות, את מוצא שכל מה שכתוב בזה כתוב בזה, בזה משיחה ובזה משיחה, בזה מטה ובזה מטה, בזה ברית מלח ובזה ברית מלח, בזה פעם ובזה פעם, בזה נזר ובזה נזר, בזה קריבה ובזה קריבה, בזה שלשלת יוחסין ובזה שלשלת יוחסין, בזה ציץ ובזה ציץ.17
ספרי במדבר פרשת קרח פיסקא קיט – ברית גם לשבט לוי
"ברית מלח עולם היא לפני ה' לך ולזרעך אתך" (במדבר יח יט), "ולבני לוי הנה נתתי את כל מעשר בישראל לנחלה" (שם כא), מגיד הכתוב שכשם שהברית כרותה לכהונה, כך ברית כרותה ללויה.18
מסכת בבא קמא דף קי עמוד ב – ברית מתנות הכהונה
עשרים וארבע מתנות כהונה ניתנו לאהרן ולבניו, וכולן ניתנו בכלל ופרט וכלל וברית מלח, כל המקיימן – כאילו מקיים כלל ופרט וכלל וברית מלח, כל העובר עליהם – כאילו עובר על כלל ופרט וכלל וברית מלח.19
מדרש אגדה (בובר) במדבר פרק יח – הכל בעקבות מחלוקת קרח
"ואני הנה נתתי לך את משמרת תרומותי" – לטובתו של אהרן היתה מחלוקתו של קרח, שאותה שעה נתן הקב"ה לו כל מתנות כהונה ברית מלח עולם, והמשל אומר: נשברה רגל (פרתי) כדי לטובתי.20
שבת שלום וקיץ טוב
מחלקי המים
מים אחרונים: שוב מצאנו ברשת את הדף בנושא זה שיצא מלשכת רב הקמפוס של בר אילן, את דבריו של הרב יוסף כרמל ויש עוד רבים. ומקור הביטוי "מלח הארץ" הוא של ישו הלקוח מדרשת ההר ב"ברית החדשה".