מסכת בבא קמא לח ע"א – נוסח התלמוד הבבלי
תנו רבנן:1 וכבר שלחה מלכות רומי שני סרדיוטות2 אצל חכמי ישראל: למדונו תורתכם. קראו ושנו ושלשו.3 בשעת פטירתן, אמרו להם: דקדקנו בכל תורתכם ואמת הוא, חוץ מדבר זה שאתם אומרים: "שור של ישראל שנגח שור של כנעני – פטור, של כנעני שנגח שור של ישראל, בין תם בין מועד – משלם נזק שלם". ממה נפשך: אי "רעהו"4 דוקא, אפילו דכנעני כי נגח דישראל ליפטר! ואי "רעהו" לאו דוקא, אפילו דישראל כי נגח דכנעני לחייב! ודבר זה אין אנו מודיעים אותו למלכות.5
ספרי דברים פיסקא שמד פרשת וזאת הברכה – נוסח מדרש ספרי6
(דתנינן תמן: שור שלישראל שנגח שור שלנכרי פטור, ושלנכרי שנגח שלישראל חייב. בת ישראל לא תילד את הנכרית, אבל נכרית מילדת בת ישראל. בת ישראל לא תניק בנה של נכרית, אבל נכרית מניקה בנה שלישראל ברשותה. גזילו של ישראל אסור וגזילו של גוי מותר. אבדתו של ישראל אסורה ואבדתו שלגוי מותרת).7
דבר אחר: "אף חובב עמים" – מלמד שלא חלק להם הקב"ה חיבה לאומות העולם, כדרך שחלק לישראל. תדע לך שכן, שהרי אמרו: גזילו של נכרי מותר ושל ישראל אסור. וכבר שלחה מלכות שני סרדיטיאות ואמרה להם: לכו ועשו עצמכם יהודים וראו תורתם מה טיבה.8 הלכו אצל רבן גמליאל לאושא9 וקראו את המקרא ושנו את המשנה מדרש הלכות והגדות. בשעת פטירתם אמרו להם: כל התורה נאה ומשובחת חוץ מדבר אחד, זה שאתם אומרים: גזילו של גוי מותר ושל ישראל אסור. ודבר זה אין אנו מודיעים למלכות.10
ירושלמי בבא קמא פרק ד הלכה ג – תקנת גזל גוי11
מעשה ששילח המלכות שני איסרטיוטות ללמוד תורה מרבן גמליאל, ולמדו ממנו: מקרא משנה תלמוד הלכות ואגדות. ובסוף אמרו לו: כל תורתכם נאה ומשובחת חוץ משני דברים הללו שאתם אומרים: בת ישראל לא תיילד לנכרית, אבל נכרית מיילדת לבת ישראל. בת ישראל לא תניק בנה של נכרית, אבל נכרית מניקה לבת ישראל ברשותה.12 גזילו של ישראל אסור ושל נכרי מותר. באותה שעה גזר רבן גמליאל על גזילות נכרי שיהא אסור מפני חילול השם.13
שור של ישראל שנגח לשור של נכרי פטור וכו' – בדבר הזה אין אנו מודיעין למלכות. אפילו כן לא מטון לסולמיה דצור עד דשכחון כולן.14
אחרית דבר
תקנת רבה זו מתחברת עם שני אירועים אחרים של השפעת המשפט הכללי על משפט ישראל
מחלקי המים
מים אחרונים: ראו פירוש עלי תמר על הירושלמי לעיל שמסביר מדוע שלחה רומא דווקא אנשי צבא (פני משה על הירושלמי מפרש: אסטרטיות – פקידי המלך) והקשר לברכת המינים (המלשינים) שתוקנה בזמן ההוא: "והנה מפתיע, לשם מה שלח ראשי צבא, היה די שישלחו סתם חכמים משלהם לשם זה. ונראה שכידוע רבו מלשינים ובעלי דלטוריה שהבאישו תורת ישראל וישראל בעיני מלכות הרשעה, ולשם זה תקנו בשמונה עשרה קללת המלשינים והמינים. … והנציב הרומי ביחד עם ראשי הצבא רצו לחקור על שורש הדברים אם אין תורת ישראל מעוררת מרד לרומי ומשפטיה, ולפיכך החליטו שראשי צבא מופלגים בחכמה יעמדו בעצמם על טיבה של תורת ישראל מה היא, ואכן נוכחו לדעת שתורת ישראל נאה ומשובחת".