הקדימו פיהם לעיניהם | מחלקי המים

מועדי ישראל

חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
מגילת רות
שבועות
יום ירושלים
ל״ג-בעומר
יום העצמאות
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
פסח
ליל הסדר
שבת הגדול
שבת החודש
שבת פרה
מגילת אסתר
פורים
שבת זכור
שבת שקלים
ט״ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
מגילת רות
שבועות
יום ירושלים
ל״ג-בעומר
יום העצמאות
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
פסח
ליל הסדר
שבת הגדול
שבת החודש
שבת פרה
פורים
מגילת אסתר
שבת זכור
שבת שקלים
ט״ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
מגילת רות
שבועות
יום ירושלים
ל״ג-בעומר
יום העצמאות
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
פסח
ליל הסדר
שבת הגדול
שבת החודש
שבת פרה
פורים
מגילת אסתר
שבת זכור
שבת שקלים
ט״ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
סוכות
קהלת
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
שבועות
מגילת רות
יום ירושלים
ל״ג-בעומר
יום העצמאות
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
שבת וראש חודש
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
ליל הסדר
פסח
שבת הגדול
שבת החודש
שבת פרה
מגילת אסתר
פורים
שבת זכור
שבת שקלים
ט״ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
מגילת רות
שבועות
יום ירושלים
ל״ג-בעומר
יום העצמאות
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
ליל הסדר
שיר השירים
פסח
שבת הגדול
שבת וראש חודש
שבת החודש
שבת פרה
מגילת אסתר
פורים
שבת זכור
שבת שקלים
ט״ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
שבת וראש חודש
שבועות
מגילת רות
יום ירושלים
ל״ג-בעומר
יום העצמאות
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
ליל הסדר
פסח
שבת הגדול
שבת החודש
שבת פרה
מגילת אסתר
פורים
שבת זכור
שבת וראש חודש
שבת שקלים
ט״ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
מגילת רות
שבועות
יום ירושלים
ל״ג-בעומר
יום העצמאות
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל
שבת וראש חודש
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
ליל הסדר
פסח
שבת הגדול
שבת החודש
שבת פרה
מגילת אסתר
פורים
שבת זכור
שבת שקלים
ט״ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב

הקדימו פיהם לעיניהם

תשעה באב, תשפ"ו

עדכון אחרון: 24/11/2025

מסכת סנהדרין דף קד עמוד ב – המרגלים

"פצו עליך פיהם כל אויביך" (איכה ב טז). אמר רבא אמר רבי יוחנן: בשביל מה הקדים פ"א לעי"ן1 – בשביל מרגלים שאמרו בפיהם מה שלא ראו בעיניהם.2

אלשיך איכה פרק א – מה מיוחד פרק א של איכה

והלא ראוי לשים לב מה נשתנית קינה זו,3 כי לא קדמה בה פה לעין כי אם בשלש קינות שאחריה. ואחשבה כי על שפסוק הסמוך, צדיק הוא ה' כי פיהו מריתי, אמרו רבותינו ז"ל (איכה רבה א נג4) שאמרו יאשיהו. שהטה ירמיה אזנו לשמוע מה היה אומר, כי ראה שפתיו נעות טרם צאת נפשו מאשר ירו בו המורים בקשת. ושמע שהיה אומר צדיק הוא ה' כי פיהו מריתי. על כן אחשוב שאם היה מקדים פה לעין וסומך מיד מאמר יאשיה צדיק הוא ה' כי פיהו מריתי היה נראה שעון הרמוז בסמוך היה מכלל מה שמרה את פיו, ולא כן היה. על כן לבל יראה שהוא חטא בזה, לא הקדים פה לעין מפני כבוד הצדיק:5

חידושי אגדות למהר"ל סנהדרין קד ע"א – בין מציאות לדיבור (שקר)

והאיש המשכיל יבין בענין [קדימת] קריא' פ"ה לעין, כי העין הוא המציאות שכך נראה ונמצא, והפה הוא הדבור ואינו המציאות רק העין הוא המציאות. וראוי שיהיו הדבור כמו שהוא נמצא במציאות.6 אבל המרגלים הקדימו הפה לעין ולא היו נמשכין אחר האמת שהוא המציאות, … וכל זה הגיע להם כאשר הקדימו הפה לעין ולא היו נמשכין בענין הארץ אל המציאות האמיתי, רק הם נמשכין אחר השקר שהוא בלתי נמצא והוא נעדר ולכך נעדר להם ג"כ הארץ והבן זה מאוד.7

שו"ת הרמ"א סימן טו – עדים שקריים

ועוד הובא לפני הדיינים כמה עדים שהוא ובני משפחתו רצו לשכור עדים שקרים להקדים פיהם למה שלא ראו עיניהם, אוי לאזנים ששמעו כזהיא ואיך יעלה על דעת שום רב וצורב8 לדונו לכף זכות?9

מים ביניים: לצערנו, לא מצאנו מקורות נוספים שעושים שימוש במאמר הקדימו פיהם לעיניהם. לפיכך, חשבנו לנסות את כוחנו אנו במציאת מוטיב זה במקורות נוספים, גם אם זה באופן סמוי ומרומז.

במדבר פרשת בלק פרק כב – פי האתון

וַיִּפְתַּח ה' אֶת פִּי הָאָתוֹן וַתֹּאמֶר לְבִלְעָם מֶה עָשִׂיתִי לְךָ כִּי הִכִּיתַנִי זֶה שָׁלֹשׁ רְגָלִים: וַיֹּאמֶר בִּלְעָם לָאָתוֹן כִּי הִתְעַלַּלְתְּ בִּי לוּ יֶשׁ חֶרֶב בְּיָדִי כִּי עַתָּה הֲרַגְתִּיךְ: וַתֹּאמֶר הָאָתוֹן אֶל בִּלְעָם הֲלוֹא אָנֹכִי אֲתֹנְךָ אֲשֶׁר רָכַבְתָּ עָלַי מֵעוֹדְךָ עַד הַיּוֹם הַזֶּה הַהַסְכֵּן הִסְכַּנְתִּי לַעֲשׂוֹת לְךָ כֹּה וַיֹּאמֶר לֹא: וַיְגַל ה' אֶת עֵינֵי בִלְעָם וַיַּרְא אֶת מַלְאַךְ ה' נִצָּב בַּדֶּרֶךְ וְחַרְבּוֹ שְׁלֻפָה בְּיָדוֹ 10

מסכת גיטין דף נה עמוד ב – קמצא ובר קמצא, מי ראה ומי דיבר

אקמצא ובר קמצא חרוב ירושלים … על קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים11 – אותו אדם שאוהבו היה קמצא ושונאו בר קמצא עשה סעודה (משתה). אמר לו לשמשו: לך והבא לי את קמצא. הלך והביא לו את בר קמצא. בא (בעל הסעודה) ומצאו (את בר קמצא) שהיה יושב. אמר לו: הרי אדם זה שונא את אותו האיש,12 מה אתה מבקש כאן? קום צא! אמר לו: הואיל ובאתי הנח לי ואתן לך דמי מה שאוכל ואשתה. אמר לו: לא. אמר לו: אתן לך דמי מחצית סעודתך! אמר לו: לא. אמר לו: אתן לך דמי כל סעודתך!13 אמר לו: לא. תפסו בידו והעמידו והוציאו. אמר (בר קמצא): הואיל וישבו שם רבנן ולא מחו בו, שמע מיניה (למד מכך) שנוח להם ….

וההמשך שם ידוע שהלך בר קמצא והלשין לשלטונות הרומאים שיהודים מרדו בהם בטענה שלא יקריבו קרבן שהקיסר שלח והוא מתחכם ומטיל מום בקרבן: "בניב שפתים, ויש אומרים בדוקין שבעין – מקום שלשיטתנו זהו מום ואילו לגבי הרומאים אין זה מום". חשבו חכמים להקריב משום שלום מלכות, אך רבי זכריה בן אבקולס גוער בהם: "יאמרו בעלי מומין קריבין לגבי מזבח" וכו'. וסוף דבר שרבי יוחנן מסכם: "ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס, החריבה את ביתנו, ושרפה את היכלנו, והגליתנו מארצנו".14

 

מה שאברהמלה אמר בשם ….

שנזכה לגאולה השלימה

לנחמת ציון ובניין ירושלים

מחלקי המים

הערות שוליים

  1. רש"י שם: "מפני מה הקדים פ"א לעי"ן - ברוב האלפא ביתא שבאיכה". נסביר. פרקים א-ד במגילת איכה מסודרים עפ"י סדר אל"ף-בי"ת, אך בהבדל מסוים. בפרק א הסדר הוא סמ"ך-עי"ן-פ"א כפי שמקובל היום, אך בפרקים ב-ד הסדר הוא: סמ"ך-פ"א-עי"ן. הייתה כנראה שיטה כזו שבה האות פ"א הקדימה את עי"ן בסדר האל"ף-בי"ת, שיטה שהדרגה נדחתה מפני השיטה הנוהגת כיום. סימוכין לכך ניתן למצוא למשל בתהלים לד, משלי לא, שמסודרים עפ"י האל"ף-בי"ת ואם תחליף את סדר הפסוקים בין עי"ן לפ"א יהיו הדברים ברורים יותר. ראו מאמר לשוני בנושא זה.
  2. רש"י: "מפני מרגלים - שהקדימו מאמר פיהם עד שלא ראו בעין". שינוי הסדר בין עי"ן לפ"א משמש לדרשה על המרגלים שהקדימו את פיהם לעיניהם ואמרו דברים שלא ראו (או שראו אבל לא נתנו לבם להבין ומיהרו לפצות פה). ראו דרשה זו גם באיכה רבה  פרשה  ב: "פצו עליך פיהם, למה הקדים פ"ה לעי"ן? לפי שהיו אומרים בפיהם מה שלא ראו בעיניהם". הקשר לאיכה הוא כמובן תשעה באב שנקבע כיום שבו חזרו המרגלים והוציאו את דיבת הארץ ועליהם אמרו חז"ל: "אתם בכיתם בכיה של חנם - ואני קובע לכם בכיה לדורות" (תענית כט ע"א, סנהדרין קד ע"ב, איכה רבה בובר פרשה א ועוד). ואפשר שבדרשה זו סונט הדרשן לא רק במרגלים, אלא כנראה גם במי שהפך את סדר האל"ף-בי"ת והקדים את הפ"א לעי"ן (ומבקש באמצעות הקישור למרגלים לעקור שיטה זו). מי שמקדים את פיו לעיניו (ולאוזניו) הוא כמי מי מוציא דיבה ודברי דופי.
  3. פרק א של מגילת איכה. כל פרק הוא קינה בפני עצמה. מקובל במחקר שחלוקת התנ"ך לפרקים איננה "יהודית" ונעשתה ע"י התיאולוג הנוצרי סטיבן לנגטון (מאה 13 אנגליה). אבל החלוקה לפרקים (לקינות) של מגילת איכה נראית טבעית וקדומה.
  4. ראו גם גמרא תענית כב ב.
  5. אם מצאה הגמרא הסבר נאה מדוע הוקדמה האות פ"ה לעי"ן בפרקי מגילת איכה, למה רק בשלושה הפרקים האחרונים, שואל אלשיך? למה לא גם בפרק א? ותשובתו בהסתמך על מדרש איכה רבה שלאחר הפסוקים המתחילים באותיות עי"ן ופ"ה, מצוי הפסוק המתחיל באות צד"י: "צדיק הוא ה' כי פיהו מריתי" שמיוחס ליאשיהו המלך לפני מותו במלחמה (ראו דברי הימים ב פרק לה). אילו גם בפרק א של איכה היו מקדימים את האות פ"ע לעי"ן , היינו חושבים שווידוי זה של יאשיהו איננו כנה.
  6. אם הפ"ה אומר רק מה שראתה העי"ן, אזי הדיבור הוא מציאות.
  7. אנו יודעים שגם הראייה איננה משקפת תמיד את "המציאות" ולעתים מתעתעת ועל גבול הדמיון (החל מהרמב"ם וכלה באיינשטיין), אבל עדיין עדות ראייה תיחשב בבית משפט, בעוד שדיבור ללא תשתית עובדתית מכלי ראשון איננה מוכיחה דבר. המרגלים נשלחו לראות את הארץ ("וּרְאִיתֶם אֶת הָאָרֶץ מַה הִוא", במדבר יג יח), אך העדיפו לדווח גם דברים שלא ראו ושעתידים לקרות לפי דעתם). לפיכך, נגזר אליהם שלא ייכנסו לארץ, היינו לא יזכו לאותה מציאות שכחשו בה. הקדמת הפ"ה לעי"ן כמוה כשקר עפ"י מהר"ל.
  8. צורב- כינוי לתלמיד חכם. ראו "צורבא מדרבנן".
  9. הנה מצטרפת האוזן לעי"ן ולפ"ה. אוי לה לאוזן – שהיא אמצעי מרכזי להבאת מידע לשופט – אם מובא לפניה מידע שהפ"ה תיאר אך בלי ביסוס של העי"ן. או נאמר שמצופה מאזניהם של הדיינים שתהיה מספיק רגישה לאבחן אם המידע המובא לפניה הוא תוצר שקרי של הפ"ה ללא ביסוס העי"ן, או שהוא מידע מוצק בו הפ"ה רק מנסח ומסביר מה ראתה העי"ן? נראה שכל זה נוגע מחד גיסא, ביכולת של עורכי דין מיומנים ומשופשפים היטב לשאת נאומי 'חוצבי להבות'; ומאידך גיסא בעולם הבינה המלאכותית שיוצר "מציאויות" מדומות.
  10. אפשר שפתגם זה "הקדים פה לעין" מתאים גם לפרשת בלעם ואתונו: בלעם ממהר לשפוט את האתון ולגדפה בפיו, כאשר הוא סומא ואינו רואה את מה שהאתון רואה. מי שכל כוחו בפיו הרשע ובעינו הרעה, בקללות שאח"כ תהפוכנה למציאות של הרס ואבדן, נלקחו ממנו הן הראיה והן כח הדיבור.. ייסכר פיו ותיסתם עינו הרעה. ראו במדבר רבה כ יד: "ויפתח ה' את פי האתון" - להודיעו שהפה והלשון ברשותו, שאם ביקש לקלל אין פיו ברשותו. ... משל לרופא שבא לרפאות בלשונו נשוך נחש. בדרך ראה אנקה אחת, התחיל מבקש מקל להורגה. אמרו לו: זו אי אתה יכול ליטול, היאך באת לרפאות בלשונך נשוך נחש?! כך אמרה האתון לבלעם: אני - אין אתה יכול להרגני אלא אם כן חרב בידך, והיאך אתה רוצה לעקור אומה שלימה בלשונך?!
  11.  את המשך הסיפור נביא בעברית ע"ס תרגומו של שטיינזלץ שם.
  12.  דיבור בגוף שלישי - הרי אתה שונא אותי (או שמא, אני שונא אותך …). אגב, שימו לב שהשנאה לא הייתה בין קמצא ובר קמצא, אלא בין בעל הסעודה ובר קמצא. קמצא עצמו כלל לא שייך לסיפור. הביטוי "אקמצא ובר קמצא חרבה ירושלים" קצת מטעה ונראה שכוונתו להדגיש את צליל המילה (אונומטופיה) של קמצנות וצרות עין שבגינם אירע מה שאירע . והכל בגלל שָׁמָש שלא רק שלא שומע טוב, אלא גם איננו יודע מי החברים של בעל הבית שלו ומי אינם.
  13.  ובלבד שלא תוציאני ולא תביישני ברבים. הנקודה המרכזית מצד בר קמצא היא הבושה (הביוש), כפי שהגמרא עצמה מסכמת שני דפים מאוחר יותר (נז ע"א): "תניא, אמר רבי אלעזר: בא וראה כמה גדולה כחה של בושה, שהרי סייע הקב"ה את בר קמצא, והחריב את ביתו ושרף את היכלו". ובספר אורחות צדיקים שער הבושה כתב: "וחורבן ירושלים נתגלגל על ידי בושת דבר קמצא".
  14. ארבע דמויות מפתח בסיפור ידוע זה. בעל הסעודה שבדיבור פיו מגרש את בר קמצא  מהסעודה וממאן להקשיב לו ולראות נכוחה את הביזוי שהוא עושה לבר קמצא. נסחף בדיבורו ולא רואה בעיניו. או שמא רואה ומבין היטב מה הוא עושה, אך לפה כח משלו ולבסןף מצטרפת היד לפה ובר קמצא מגורש פיסית מהסעודה. דמות שנייה היא בר קמצא שמיהר להלשין לרומאים – כוחו של לשון הרע. שלישית הם החכמים שאולי ראו ועכ"פ לא מחו ולא התערבו. ודמות רביעית היא רבי זכריה בן אבקולס שפסק מה שפסק "מתוך הספר" ולא "ראה" את הנושא בכללותו.

האתר פתוח לגלישה חופשית ואינו דורש רישום. נשמח לשמוע לקבל הערות והארות מכל המבקרים באתר.

בנוסף, דפי פרשת השבוע והמועדים המתחדשים נשלחים במייל לכל המעוניין ומועלים במקביל לאתר.

להצטרפות לרשימת התפוצה