מים ראשונים: בתחילתה של פרשתנו ובשיאה, עומד העימות בין יהודה ויוסף. הקרע בין יוסף ואחיו בא לכאורה אל סיומו בהתוודעות יוסף אל אחיו. "זה יהודה שהשפיל עצמו לפני יוסף בשביל בנימין" (במדבר רבה יג ג). אבל העימות בין יהודה המלך לעתיד ובין יוסף השליט (והמלך לעתיד), בין בית יהודה ובית יוסף, רק מתחיל. עימות כה חריף שרק באחרית הימים הוא עתיד להסתיים. ראה הפטרת השבת לה הקדשנו את הדף והיו לאחדים בידך. ובין שניהם עומד בנימין: "חופף עליו כל היום ובין כתפיו שכן". כך הייתה מפת נחלת השבטים (יהושע יח יא), כך ההיסטוריה כולה.
מסכת זבחים דף קיח עמוד ב – בנימין חופף ומגשר
בשלושה מקומות שרתה שכינה על ישראל: בשילה, ונוב וגבעון, ובית עולמים, ובכולן לא שרתה אלא בחלק בנימין, שנאמר: "חופף עליו כל היום", כל חפיפות לא יהו אלא בחלקו של בנימין.
אמר רב אדא: … שכינה בחלק בנימין וסנהדרי גדולה בחלק יוסף (משכן שילה) … שכינה בחלקו של בנימין וסנהדרין בחלק יהודה (בית עולמים). אמר רבי חמא בר' חנינא: רצועה היתה יוצאת מחלקו של יהודה ונכנסת לחלקו של בנימין ובה היה מזבח בנוי (בית עולמים) … רצועה היתה יוצאת מחלקו של יוסף לחלקו של בנימין (משכן שילה).1
רש"י בראשית פרק כח פסוק יז – סולם יעקב כמגשר
אמר רבי אלעזר בשם רבי יוסי בן זמרא: הסולם הזה עומד בבאר שבע ואמצע שיפועו מגיע כנגד בית המקדש, שבאר שבע עומד בדרומה של יהודה, וירושלים בצפונה בגבול שבין יהודה ובנימין, ובית אל היה בצפון של נחלת בנימין בגבול שבין בנימין ובין בני יוסף. נמצא סולם שרגליו בבאר שבע וראשו בבית אל מגיע אמצע שיפועו נגד ירושלים.2
אבן עזרא דברים פרק לג פסוק ו – לוי מצטרף
ואחר ראובן הזכיר יהודה, שהוא בעל דגל, והוא עולה בתחילה למלחמה, ואחר כן לוי, ואחריו בנימין, בעבור היות הלווים דרים בירושלים, שהיתה בין יהודה ובין בנימין. כן כתוב. ואחר כן שבט יוסף שלא יאחרנו. וכבר הקדים אחיו הקטן.3
דברים פרק כז פסוק יב
אלה יעמדו לברך את העם על הר גריזים בעברכם את הירדן, שמעון ולוי ויהודה ויששכר ויוסף ובנימין.4
במדבר פרק ב פסוקים א-כב – בדגלים
"… דגל מחנה יהודה … והחונים עליו מטה יששכר … מטה זבולון"
"דגל מחנה אפרים … ועליו מטה מנשה … ומטה בנימין …".5
ויקרא רבה לב ה – שמותם ביוונית
רב הונא אמר בשם בר קפרא: בשביל ארבעה דברים נגאלו ישראל ממצרים: על ידי שלא שנו את שמם ולא שינו את לשונם, ועל ידי שלא אמרו לשון הרע ולא נמצא ביניהן אחד מהן פרוץ בערוה. לא שנו את שמם – ראובן ושמעון כשירדו, ראובן ושמעון כשעלו. לא היו קורין ליהודה רופוס ולא לראובן לולינא ולא ליוסף לוסטוס ולא לבנימין אלכסנדרא.6
רשב"ם בבא בתרא קטז ע"ב – בסדר ירושת נחלות
והשתא שמעינן מפירקין שסדר נחלות כך הוא: ראובן שמת …7 אז יורש יעקב את ראובן בנו.8 ואם אין יעקב קיים, ונתתם את נחלת ראובן לאחיו בני אביו: שמעון ולוי ויהודה ויוסף ובנימין.9
יחזקאל פרק לז – הפטרת השבת
וְאַתָּה בֶן אָדָם קַח לְךָ עֵץ אֶחָד וּכְתֹב עָלָיו לִיהוּדָה וְלִבְנֵי יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָיו וּלְקַח עֵץ אֶחָד וּכְתוֹב עָלָיו לְיוֹסֵף עֵץ אֶפְרַיִם וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָיו:
פירוש רד"ק על הפסוק: ליהודה ולבני ישראל חברו – שבט בנימין שהיה עם שבט יהודה לעולם גם לאחר שנחלקה המלכות.10
שבת שלום
מחלקי המים