מים ראשונים: החידון הוא עם ספרים פתוחים, גם חומש עם רש"י. על מנת להקל על 'צעירי הצאן' סדר השאלות הוא פחות או יותר כסדר הפרקים והפסוקים בפרשה, אבל עורך החידון רשאי לשנות את הסדר כרצונו, בפרט אם ליד שולחן שבת מסובים גם 'אדירי הצאן' ובעלי קרניים.1
- בפרשה אומר הקב"ה למשה שהוא נגלה לאבות בשם "אל שדי". מצא היכן. – תשובה: לאברהם – בראשית יז א: "אֲנִי אֵל שַׁדַּי הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים" (כהכנה לציווי על ברית המילה); ברכת יצחק ליעקב לפני צאתו לחרן – בראשית כח ג: "וְאֵל שַׁדַּי יְבָרֵךְ אֹתְךָ וְיַפְרְךָ וְיַרְבֶּךָ וְהָיִיתָ לִקְהַל עַמִּים"; ברכת הקב"ה ליעקב בחזרתו לארץ – בראשית לה יא: "וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים אֲנִי אֵל שַׁדַּי פְּרֵה וּרְבֵה גּוֹי וּקְהַל גּוֹיִם יִהְיֶה מִמֶּךָּ וּמְלָכִים מֵחֲלָצֶיךָ יֵצֵאוּ". למטיבי לכת: יש עוד שניים – מצאו אותם.
- היכן בפרשתנו מקור לארבע כוסות בליל הסדר? – תשובה: בארבע לשונות הגאולה, שמות ו ו-ז: " … וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים: וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וכו' ".
- איפה מופיעה בפרשה המילה "מורשה" ובאיזה הקשר? איפה עוד נזכרת מילה זו בתורה ובאיזה הקשר? – תשובה: הארץ, שמות ו ח: "וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי ה' ". עוד בדברים לג ד, התורה: "תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב:
- בפרשה מסופר שבני ישראל עבדו ב"עבודה קשה". היכן נזכר עוד בתורה (לא בספר שמות) שבני ישראל עבדו במצרים "עבודה קשה", היכן זה מסופר? תשובה: בפרשת הביכורים דברים כו ו פרשת כי תבוא: "וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיְעַנּוּנוּ וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבֹדָה קָשָׁה". למטיבי לכת: מתי אנחנו אומרים אזכור זה ביושבנו בנחת ליד השולחן (לא בקריאת התורה או לימודה)?
- בפרשתנו אומר משה לקב"ה: "איך ישמעני פרעה ואני ערל שפתים". איפה כבר קודם אומר משה שהוא לא איש של דיבורים? איזה עוד נביא אומר שקשה לו לדבר אל העם? – תשובה: בסנה, שמות ד י: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל ה' בִּי אֲדֹנָי לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי". ועוד נביא, ירמיהו פרק א פסוק ו: "וָאֹמַר אֲהָהּ אֲדֹנָי ה' הִנֵּה לֹא יָדַעְתִּי דַבֵּר כִּי נַעַר אָנֹכִי".
- מה הקשר המשפחתי בין אהרון משבט לוי ונחשון משבט יהודה ואיך נוצר קשר זה? – תשובה: הם גיסים. אשת אהרון היא אלישבע היא אחותו של אהרון, שמות ו כג.
- מה הקשר המשפחתי של קרח עם משה? – תשובה: משה וקרח הם בני דודים. ראו שמות ו יח: עמרם אבי משה ויצהר אבי קרח הם אחים.
- למטיבי לכת: מחברים של פרקים חשובים בספר תהלים נזכרים בפרשה, מי הם? – תשובה: בני קרח, שמות ו כד.
- איזה שם של אדם בפרשה הוא גם שם של עיר בארץ ישראל? – תשובה: חברון, שמות ו יח.
- לא משה עושה את מכת הדם כי אם אהרון. 1. מצא את הפסוק. 2. מדוע (רש"י, מדרש) – תשובה: 1. שמות ז יט, 2. כי משה ניצל בזכות היאור. איזה כלל זה מזכיר לך?
- כתוב בתורה שמכת הדם הייתה על "מימי מצרים, על נהרותם ועל יאוריהם". כמה נהרות יש במצרים? יש עוד נהר חוץ מהנילוס? – תשובה: זו הדלתא של הנילוס. ראו רש"י על הפסוק: "יאריהם – הם בריכות ונגרים העשויות בידי אדם משפת הנהר לשדות, ונילוס מימיו מתברכים ועולה דרך היאורים ומשקה השדות".
- האם אתם מכירים את הביטוי "מביא תבן לעפריים"? מה פירושו ואיך הוא מתקשר לפרשת השבוע? – תשובה: אדם שמביא סחורה למקום שהוא מלא בסחורה כזו ומנסה למכור שם, בדומה לביטוי למכור קרח לאסקימוסים. וכאן הוא בהקשר לאותות שמשה עושה לפני פרעה שגם החרטומים הצליחו בהתחלה לעשות. ראו רש"י שמות ז כב: "ויחזק לב פרעה – לומר על ידי מכשפות אתם עושים כן, תבן אתם מכניסין לעפריים – עיר שכולה תבן?! אף אתם מביאין מכשפות למצרים שכולה כשפים?!" – טענה טובה של פרעה למשה? תנסו לתת לה תשובה (בשמות רבה טז יש אולי תשובה).
- מה פירוש "משארותיך", מה זה "מִשְׁאֶרֶת"? איפה מופיעה מילה זו בפרשה ובאיזה הקשר, ואיפה היא מופיעה עוד בספר שמות (רמז: בפרשה הבאה) ובאיזה הקשר? – תשובה: משארת היא הכלי בו לשים את הבצק ממנו הוא מועבר (נדבק) לתנור. שם נוסף לכלי זה הוא ערֵיבה. כך במכת צפרדע, שמות ז כח: "וְשָׁרַץ הַיְאֹר צְפַרְדְּעִים וְעָלוּ וּבָאוּ בְּבֵיתֶךָ וּבַחֲדַר מִשְׁכָּבְךָ וְעַל מִטָּתֶךָ וּבְבֵית עֲבָדֶיךָ וּבְעַמֶּךָ וּבְתַנּוּרֶיךָ וּבְמִשְׁאֲרוֹתֶיךָ". כך גם ביציאת מצרים, שמות יב לד: "וַיִּשָּׂא הָעָם אֶת בְּצֵקוֹ טֶרֶם יֶחְמָץ מִשְׁאֲרֹתָם צְרֻרֹת בְּשִׂמְלֹתָם עַל שִׁכְמָם". ראו עוד בברכה בפרשת כי תבא, דברים כח ה: "בָּרוּךְ טַנְאֲךָ וּמִשְׁאַרְתֶּךָ" (וההפך בתוכחה, שם שם יז).
- פרעה מבקש: "העתירו אל ה' ויסר את הצפרדעים ממני". מה פשר המילה עת"ר? איפה היא נזכרת בספר בראשית? איפה עוד בפרשתנו במכה אחרת? מה השימושים שלה בשפה של ימינו? – תשובה: לבקש, להתפלל. אצל יצחק ורבקה בפרשת תולדות. במכת הערוב ובמכת הברד. ובימינו: עתירה לבית המשפט. ראו גם רש"י שמות ח כו.
- החל מאיזו מכה מזהים חרטומי מצרים את "אצבע אלהים" ומדוע דווקא שם? איפה עוד נזכר בתורה ביטוי זה? – תשובה: החל ממכת הכינים. כי הכשפים שלהם כבר לא עבדו. 2. בלוחות הברית, שמות לא יח: "וַיִּתֵּן אֶל מֹשֶׁה כְּכַלֹּתוֹ לְדַבֵּר אִתּוֹ בְּהַר סִינַי שְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת לֻחֹת אֶבֶן כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱלֹהִים". ראו גם דברים ט י.
- קצת בהומור: מכת הכינים קיימת עד היום (האחים הצעירים אומרים שגם מכת בכורות). תמצא לזה אסמכתא מהפרשה. – תשובה: זו המכה היחידה שלא כתוב בה שני דברים: 1. שהייתה הבדלה בין המצרים ובני ישראל. 2. לא כתוב שהיא נפסקה ….
- במכת השחין רואים את הכלל "מועט המחזיק את המרובה". תמצא את המקור לכך. – תשובה: שמהחופן של משה התפשט השחין בכל ארץ מצרים, ראו רש"י על הפסוק בשמות ט ח שהיו שם שני ניסים: "אחד שהחזיק קומצו של משה מלא חפנים שלו ושלב אהרן. ואחד שהלך האבק על כל ארץ מצרים".
- מה זה פרי או גידול "אפיל"? איפה זה נזכר בפרשה? מה ההפך מ"אפיל"? – תשובה: פרי שמבשיל מאוחר. המקור הוא שמות ט לב: "וְהַחִטָּה וְהַכֻּסֶּמֶת לֹא נֻכּוּ כִּי אֲפִילֹת הֵנָּה". ההפך מאפיל זה בכיר.
שבת שלום
מחלקי המים