וְאַבְרָהָם זָקֵן בָּא בַּיָּמִים וַה' בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל: (בראשית כד א).1
וַיְהִי כִּי זָקֵן יִצְחָק וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת: (בראשית כז א).2
וְעֵינֵי יִשְׂרָאֵל כָּבְדוּ מִזֹּקֶן לֹא יוּכַל לִרְאוֹת: (בראשית מח י).3
בראשית רבה פרשה סה סימן ט – מה תבעו האבות
א"ר יהודה בר סימון: אברהם תבע זקנה. אמר לפניו: ריבון העולמים, אדם ובנו נכנסין למקום ואין אדם יודע למי מכבד. מתוך שאתה מעטרו בזקנה, אדם יודע למי מכבד. א"ל הקב"ה: חייך, דבר טוב תבעת וממך הוא מתחיל. מתחילת הספר ועד כאן אין כתיב זקנה. וכיון שעמד אברהם, נתן לו זקנה: "ואברהם זקן בא בימים".4
יצחק תבע יסורים, אמר לפניו: ריבון כל העולמים, אדם מת בלא יסורים, מדת הדין מתוחה כנגדו. מתוך שאתה מביא עליו יסורים, אין מדת הדין מתוחה כנגדו. אמר לו הקב"ה: חייך, דבר טוב תבעת וממך אני מתחיל. מתחילת הספר ועד כאן אין כתיב יסורין. וכיון שעמד יצחק, נתן לו יסורים – "ויהי כי זקן יצחק ותכהין עינו".5
יעקב תבע את החולי. אמר לפניו: ריבון העולמים, אדם מת בלא חולי ואינו מיישב בין בניו. מתוך שהוא חולה שנים או שלשה ימים, הוא מיישב בין בניו.6 אמר לו הקב"ה: חייך, דבר טוב תבעת וממך הוא מתחיל: "ויאמר ליוסף הנה אביך חולה" (בראשית מח).7
בראשית רבה פרשה נט סימנים א-ג – זקנה עם שיבה
"ואברהם זקן בא בימים" – כתוב: "עטרת תפארת שיבה, בדרך צדקה תִּמָּצֵא" (משלי טז לא). ר' מאיר הלך לממלא,8 ראה אותם כולם שחורי ראש. אמר להם: תאמר ממשפחת בית עלי אתם, שנאמר עליהם: "וכל מרבית ביתך ימותו אנשים" (שמואל א ב לג)? אמרו לו: רבי התפלל עלינו. אמר להם: לכו וטפלו, בצדקה, ואתם זוכים לזקנה. מה הטעם? "עטרת תפארת שיבה" והיכן היא מצויה? "בדרך צדקה תמצא". ממי אתה למד? מאברהם שכתוב בו: "ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט", זכה לזקנה: "ואברהם זקן בא בימים".9
"עוז והדר לבושה ותשחק ליום אחרון" (משלי לא כה). "עוז והדר לבושה" – של תורה, "ותשחק ליום אחרון" -אימתי היא שוחקת? "ליום אחרון" – מתן שכרה לעתיד לבוא. ממי אתה למד? מאברהם ע"י שכתוב בו "ושמרו דרך ה' לעשות צדקה", זכה לזקנה – "ואברהם זקן בא בימים".10
ר' יצחק פתח: "וגם עד זקנה ושיבה אלהים אל תעזבני" (תהלים עא יח). אמר ר' אחא: לא היא זקנה ולא היא שיבה?11 אלא שאם נתת לי זקנה, תן לי שיבה עמה. ממי אתה למד? מאברהם. ע"י שכתוב בו: "ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט", זכה לזקנה: "ואברהם זקן".12
מדרש תנחומא (בובר) פרשת נח סימן כ – ביקש ייסורים וגם נגמל מהם
זה אחד מארבעה בני אדם שהתחילו בארבעה דברים. נח התחיל בנטיעה ובשכרות ובארירה ובעבדות … אברהם התחיל בזקנה וביסורין ובפונדק ובליגטא.13 בזקנה, שהיו האב והבן נכנסין לעיר ואין אדם יודע מי מכבד. א"ל הקב"ה: חייך, ממך אני מתחיל, שנאמר: "ואברהם זקן". וביסורין מנין? אמר אברהם לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, אילולי שנתת שלוה לדור המבול לא היו מכעיסין לפניך. ואילו הבאת עליהם יסורין לא היו מורדין בך. א"ל הקב"ה: ממך אני מתחיל שנתייסר בבנו, שנאמר: "ויגדל הילד ויגמל" (בראשית כא ח). ר' אושעיא ור' אבין. חד אמר: שנגמל מן היסורין, וחד אמר: שנגמל מיצר הרע ליצר טוב.14
מדרש תנחומא (בובר) פרשת חיי שרה סימן ג – זקנה בעקבות מות שרה
"ואברהם זקן" – זה שאמר הכתוב: "אשת חיל מי ימצא" (משלי לא י). הדברים על מי נאמרו? לפי שכתוב למעלה: "ויבוא אברהם לספוד לשרה ולבכותה" (בראשית כג ב), התחיל בוכה ומספיד, ואמר: אימתי יש לי ליטול כיוצא בָּךְ? "אשת חיל" – זו שרה, שנאמר: "הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את" (שם יב יא). "ורחוק מפנינים מכרה" – שבאת ממרחק, שנאמר: "קורא ממזרח עיט מארץ מרחק איש עצתי" (ישעיה מו יא). "בטח בה לב בעלה" – זו שרה, שנאמר: "אמרי נא אחותי את למען ייטב לי בעבורך" (בראשית יב יג) … "גמלתהו טוב ולא רע" – זו שרה … "היתה כאניות סוחר" – שהיתה מטלטלת ממקום למקום וממדינה למדינה, כספינה הזאת ההולכת ממקום למקום בים … "ותקם בעוד לילה" – אימתי? "וישכם אברהם בבוקר" (שם כב ג) … 15
"נודע בשערים בעלה" – כשמתה שרה קפצה זקנה על אברהם ונקרא זקן, שנאמר: "שמעני אדני נשיא אלהים אתה בתוכנו" (בראשית כג ו), הוי: "נודע בשערים בעלה", מיד כשבתו עם זקני ארץ הזקין, לכך נאמר: "ואברהם זקן".16
בראשית רבה פרשה לט סימן יא – המטבע של אברהם
ארבעה הם שיצא להם מוניטין בעולם.17 אברהם: "ואעשך לגוי גדול" – יצא לו מוניטין. ומהו מוניטין שלו? זקן וזקנה מיכן בחור ובתולה מיכן. יהושע … יצא לו מוניטין בעולם. מהו? שור מיכן וראם מיכן … דוד … מה היה מוניטין שלו? מקל ותרמיל מיכן ומגדל מיכן … מרדכי … יצא לו מוניטין. ומה מוניטין שלו? שק ואפר מיכן ועטרת זהב מיכן.18
אוצר המדרשים (אייזנשטיין) אברהם אבינו עמוד 4 – הַזְקֵנָה שליוותה את חיי אברהם
וילך אברהם ויקח שני צלמים אחרים למכרם … והוא הלך ובא ופגע זקנה אחת ותאמר לו: בחייך אברהם, תבחר לי צלם אחד טוב מאד וגדול לעבדו ולאהבו. אמר לה אברהם: זקנה זקנה, איני יודע בהם תועלת לא בגדול ולא בקטן לא לעצמם ולא לאחרים … כיצד תעבודי לצלמו לא הציל מן הגנבים, כל שכן שלא יציל לאחרים מרעתם ולא לך הזקנה השוטה! … אמרה לו הזקנה: אם כן אברהם כדבריך למי אעבוד? אמר לה: תעבודי לאלקי האלקים ואדוני האדונים בורא שמים וארץ הם וכל אשר בם … אמרה הזקנה: מה אומר כדי להציל את נפשי משחת? א"ל: תאמרי: ה' הוא האלקים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אחד ואין שני ממית ומחיה, הוא חי ולא יראה מות וגם אני אברהם עבדו נאמן ביתו.19 אמרה הזקנה: מכאן ולהלן אני אומרת כדבריך ואעיד על עצמי שה' הוא האלקים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת ואתה אברהם נביאו ואאמין בשי"ת ובך … ויצאה מביתה בשוקים וברחובות והיא צועקת ואומרת: מי שרוצה להציל נפשו משחת ויצליח בכל מעשיו יעבוד לאלוקי אברהם. אמר המגיד: שהזקנה בכל יום היתה צועקת עד שהשיבה בתשובה אנשים ונשים הרבה.20
שבת שלום
מחלקי המים