מועדי ישראל

חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
מגילת רות
שבועות
יום ירושלים
ל"ג בעומר
יום העצמאות
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
שבת וראש חודש
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
ליל הסדר
פסח
שבת הגדול
שבת החודש
שבת פרה
מגילת אסתר
פורים
שבת זכור
שבת שקלים
ט"ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
מגילת רות
שבועות
יום ירושלים
ל"ג בעומר
יום העצמאות
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
ליל הסדר
פסח
שבת הגדול
שבת וראש חודש
שבת החודש
שבת פרה
מגילת אסתר
פורים
שבת זכור
שבת שקלים
ט"ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
שבת וראש חודש
מגילת רות
שבועות
יום ירושלים
ל"ג בעומר
יום העצמאות
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
ליל הסדר
פסח
שבת הגדול
שבת החודש
שבת פרה
מגילת אסתר
פורים
שבת זכור
שבת וראש חודש
שבת שקלים
ט"ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב
מגילת רות
שבועות
יום ירושלים
ל"ג בעומר
יום העצמאות
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
שבת וראש חודש
יום הזכרון לשואה ולגבורה
שביעי של פסח
שיר השירים
ליל הסדר
פסח
שבת הגדול
שבת החודש
שבת פרה
מגילת אסתר
פורים
שבת זכור
שבת שקלים
ט"ו בשבט
חנוכה
טל ומטר
שמיני עצרת ושמחת תורה
קהלת
סוכות
יום הכיפורים
שבת שובה
ראש השנה
ט"ו באב
תשעה באב

וכן משה לִמֵד תורה לישראל והדריכן למצות ונתן להם סדרי תורה ופרשיות שקוראים בהם בכל שבת ובכל חודש וחודש ובכל מועד והם מזכירים אותו בכל פרשה ופרשה (מדרש תנחומא פרשת כי תשא סימן ג).
הקניא להם לישראל שיהו קורין בתורה בשבתות ובימים טובים ובראשי חדשים ובחולו של מועד, שנאמר: "וידבר משה את מועדי ה' אל בני ישראל". עזרא תיקן להם לישראל שיהיו קורין בתורה בשני ובחמישי ובשבת במנחה (מסכת סופרים פרק י הלכה א).
רבי יהושע בן לוי היה לַמּוּד לשמוע פרשה מבן בנו בכל ערב שבת. פעם אחת שכח ונכנס לרחוץ במרחצאות של טבריה. והיה מסתמך על כתפו של ר' חייא בר בא. נזכר שלא שמע פרשתו מבן בנו וחזר ויצא לו. מה היה? רבי דרוסאי אמר: כך היה. רבי לעזר בי רבי יוסי
אומר: מופשט בגדיו היה. אמר לו ר' חייא בר בא: ולא כן לימדתני רבי: אם התחילו במרחץ אין מפסיקים? אמר לו: חייא בני, קלה היא בעיניך שכל השומע פרשה מן בן בנו, כאילו הוא שומעה מהר סיני! ומה טעמא? "והודעתם לבניך ולבני בניך יום אשר עמדת לפני ה'
אלהיך בחורב". (תלמוד ירושלמי מסכת שבת פרק א הלכה ב)
"וישמעו את קול ה' אלהים מתהלך בגן לרוח היום" – יש מדרשי אגדה רבים וכבר סדרום רבותינו על מכונם בבראשית רבה (יט ז) ובשאר מדרשות. ואני לא באתי אלא לפשוטו של מקרא ולאגדה המיישבת דברי המקרא דבר דבור על אופניו (רש"י בראשית פרק ג פסוק ח).

טל ומטר

פתיחתא

שלשה מפתחות בידו של הקב"ה שלא נמסרו ביד שליח, ואלו הן: מפתח של גשמים ומפתח של חיה ומפתח של תחיית המתים. מפתח של גשמים, דכתיב: "יפתח לך ה' את אוצרו הטוב את השמים"

(תענית ב א).

מועד

יום שאילת גשמים נקרא יום טל ומטר, מפני שמתחילים לבקש גשמים. עפ"י הגמרא, בשמחת תורה במוסף מתחילים להזכיר גבורות גשמים (כלומר, לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם בברכת גבורות, הברכה השניה בתפילת עמידה), ואלו לבקש גשמים מתחילים 15 ימים לאחר מכן, בז' בחשוון בברכת מברך השנים (הברכה התשיעית בתפילת עמידה). הסיבה להמתנה עד לז' בחשוון עם בקשת הגשם היא שלא לבקש גשם כל עוד לא הגיע אחרון עולי הרגל שהיו בירושלים בחג הסוכות לביתו.

פיוט

יִרעפון דשן מעגלים / בעֻזְּךָ, עוטה אור כשלמה

ותִצֹּק על יבשה נוזלים / ותהיה זו שנה גשומה

וירבו נוטפים על זוחלים / ותחדש פני אדמה

לחַיּוֹת פרי יבולים / מגדיש ועד קמה

 

עבי שחקים תמלא / ועל ארצנו יריקו

גשם, ואל עוד יִכָּלֵא / ויפרחו ויתחזקו

כָּל צמח וכָל עלה / ושפע ימים יינקו

ושעה בנים ינאקו / וקול הקִּרְיָה הומה

 

קול רעמך בגלגל / תשמיע, ותצמיח חציר

יסֻבְּכוּ שָרשיו על גל / ועשה כמו נטע קציר

וּבַשֵּׂר נא: 'שִלחו מַגָּל / בתבואות, כי בָשֵׁל קציר!'

והשיג דיש את בציר / ולאין תַּרְבֵּה עָצמה

 

בדים יְשַׁלַּח ופֹארֹת / כל נטע ועץ פרי

בְּתִתְּךָ במדבר נהרות / ואף עב יטריח ברי

ברכתך יִמָּלאון אוצרות / וישמח ויגל בשרי

חסדך העירה צורי / ואת ימינך רוממה

 

אלֹהינו ברך נא / צמחים וכזית רענך

יפרחו וכשושנה / בקומתן ובצביונן

ורַחֵם נפש נַעֲנָה / בצלך תתלונן

ואליך תתחנן / קרא נא לה רֻחָמָה!

('פיוט לבקשת גשמים', פיוטי ר' יעקב אבן-צור, עמ' 206-207)

 

 

להצטרפות לרשימת התפוצה

האתר פתוח לגלישה חופשית ואינו דורש רישום. נשמח לשמוע לקבל הערות והארות מכל המבקרים באתר.

בנוסף, דפי פרשת השבוע והמועדים המתחדשים נשלחים במייל לכל המעוניין ומועלים במקביל לאתר.

להצטרפות לרשימת התפוצה