וְהָיָה אִם־לֹא תִשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת־כָּל־מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל־הַקְּלָלוֹת הָאֵלֶּה וְהִשִּׂיגוּךָ: (דברים כח טו).1
מסכת בבא בתרא דף פח עמוד ב – בין תוכחת הקב"ה לתוכחת משה
ואמר רבי לוי: בוא וראה שלא כמידת הקב"ה מידת בשר ודם. הקב"ה ברך ישראל בעשרים ושתים וקללן בשמונה: ברכן בעשרים ושתים – מ"אם בחוקותי" עד "קוממיות" (ויקרא כו ג-יג), וקללן בשמונה – מ"ואם בחקותי תמאס" ועד "ואת חוקותי געלה נפשם" (שם טו-מג).2 ואילו משה רבינו ברכן בשמונה וקללן בעשרים ושתים, ברכן בשמונה – מ"והיה אם שמוע תשמע" ועד "לעבדם" (דברים כח א-יד), וקללן בעשרים ושתים – מ"והיה אם לא תשמע" עד "ואין קונה" (שם טו-סט).3
דברים רבה א ד – תוכחת אוהב
"אלה הדברים אשר דבר משה אל כל ישראל" – אמר ר' אחא בר' חנינא: ראויות היו התוכחות לומר מפי בלעם והברכות מפי משה. אלא, אילו הוכיחם בלעם היו ישראל אומרים: שונא מוכיחנו! ואילו ברכם משה היו אומות העולם אומרים: אוהבם ברכם. אמר הקב"ה: יוכיחם משה שאוהבן ויברכם בלעם ששונאם כדי שיתבררו הברכות והתוכחות ביד ישראל.4
אוצר המדרשים (אייזנשטיין) עמוד שנה5
אמר רב:
אמר הקב"ה לישראל:
לא יועילו בכם
לא הייסורין ולא התוכחות
ולא התראה ולא הבטחה
ולא טלטול ולא אריכות ימים ולא אריכות רוח
ולא שליח ולא צווי ולא קללות
ולא חרמות ולא נחמות
ולא בושה ולא פחד ולא אימת העוה"ב
ולא אימת חשבון ולא אימת דין גהינום
ולא שמי המתחלל בגויים על ידיכם.6
….. 7
אשרי מי שיראתו על פניו, אשרי הנשמר מעונות,
אשרי מי שהוא עניו, אשרי המשבחים אותו המוניו,
אשרי מי שהוא שפל בעיניו,
אשרי מי שמטה אזניו
לשמוע דברי תורה,
אשרי השומע דברי תורה בכל יום …
הנה באתי ללמדך
על כן יצאתי לקראתך, לשחר פניך ואמצאך,8
אשריך אם תזכרני, אשריך אם בלבך תצפנני,
אשריך אם תקיימני, אשריך אם תשמיעני …
וברח מן השררה ותהיה בחכמה תמיד, וקרא אל אלהיך תמיד
כי הוא ירגישך וישביעך ויניח לך …
ועבוד אלהיך בשמחה, ויהיה לך לחמלה,
כי הדרך שְׁחוּחה, ויהיה לך לְמַשְׂאֵת וארוחה.
אם את הדבר הזה תעשה לך יאיר כנוגה ים וצוך אלהים,
כי אם תעבוד אלהיך באהבה וְחִבָּה
אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא.9
תם מרגניתא דבי רב.10
שבת שלום
מחלקי המים