וַה' אָמָר הַמְכַסֶּה אֲנִי מֵאַבְרָהָם אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה: (בראשית יח יז).1
אבן עזרא בראשית פרק יח
… ואח"כ נראה אליו השם, ואמר "המכסה אני מאברהם" (בראשית יח יז), גם "זעקת סדום" (שם שם כ). ואלו ההולכים הגיעו אל סדום, ואברהם עודנו עומד לפני ד'. ועל כל פנים, "וה' אמר" – עם אברהם ידבר או עם המלאכים שיאמרו לו. רק "ויאמר ד' זעקת סדום" – עם אברהם דבר. ואברהם נגש ואמר "האף תספה" (כג), ונכנס פסוק "ויפנו משם האנשים" (כב) להודיע כי בעת שבאו אל סדום, אז אמר השם לאברהם זעקת סדום.2
בראשית רבה פרשה מט סימן א
"וה' אמר המכסה אני מאברהם" – רבי יצחק פתח: "זכר צדיק לברכה ושם רשעים ירקב" (משלי י ז). אמר רבי יצחק: כל מי שהוא מזכיר את הצדיק ואינו מברכו, עובר בעשה. מה טעמיה? "זכר צדיק לברכה". וכל מי שהוא מזכיר את הרשע ואינו מקללו, עובר בעשה. מה טעמיה? "ושם רשעים ירקב" … "וה' אמר המכסה אני מאברהם אשר אני עושה ואברהם היו יהיה לגוי גדול ועצום". לא היה צריך הכתוב לומר אלא: "ויאמר ה' זעקת סדום ועמורה כי רבה" אלא אמר הקב"ה: הזכרתי את הצדיק ואיני מברכו? "ואברהם היו יהיה לגוי גדול ועצום".3
רש"י בראשית פרק יח פסוק יז – לא אודיע לאב מה שאני עושה לבניו?
המכסה אני – בתמיה: אשר אני עושה – בסדום. לא יפה לי לעשות דבר זה שלא מדעתו. אני נתתי לו את הארץ הזאת, וחמשה כרכין הללו שלו הן, שנאמר (י יט) גבול הכנעני מצידון וגו' בואכה סדומה ועמורה וגו'.4 קראתי אותו אברהם, אב המון גוים. ואשמיד את הבנים ולא אודיע לאב שהוא אוהבי?5
בראשית רבה פרשה מט סימן ב – המלך מתייעץ עם אוהבו / אריסו
"סוד ה' ליראיו ובריתו להודיעם" (תהלים כה יד) – בתחילה היה סוד ליראים, ואחר כך לישרים: "ואת ישרים סודו" (משלי ג לב), ואחר כך לנביאים: "כי לא יעשה ה' אלהים דבר כי אם גלה סודו אל עבדיו הנביאים" (עמוס ג ז). אמר הקב"ה אברהם זה ירא אלהים: "עתה ידעתי כי ירא אלהים אתה" (בראשית כב יב). אברהם זה ישר הוא: "מישרים אהבוך" (שיר השירים א ד).6 אברהם זה נביא: "ועתה השב אשת האיש כי נביא הוא" (בראשית כ ז), ואיני מגלה לו? "המכסה אני מאברהם"?7
אמר ר' יהושע בן לוי: משל למלך שנתן אוסיא8 לאוהבו, לאחר זמן ביקש המלך לקוץ מתוכה חמישה אילני סרק.9 אמר המלך: אילו מן פטריקון שלו10 הייתי מבקש לא היה מעכב, ומה בכך? ונימלך בו! כך אמר הקב"ה: כבר נתתי את הארץ מתנה לאברהם, שנאמר: "לזרעך נתתי את הארץ הזאת" (בראשית טו יח), וחמשת הכרכים הללו בתוך שלו הם ואילו מפטריקון שלו הייתי מבקש לא היה מעכב, ומה בכך? ונמלך בו!11 אמר ר' יודה בר' סימון: למלך שהיה לו ג' אוהבים ולא היה עושה דבר חוץ מדעתם. פעם אחת ביקש המלך לעשות דבר חוץ מדעתם. נטל את הראשון וטרדו והוציאו חוץ לפלטין. שני, חבשו בבית האסורין ונתן סיפרגיס שלו עליו.12 שלישי, שהיה חביב לו יותר מדיי, אמר: איני עושה דבר חוץ מדעתו. כך, אדם הראשון: "ויגרש את האדם" (בראשית ג כד). נח – סגרו בתיבה. אברהם, שהיה חביב עליו יותר מדיי, אמר: איני עושה דבר חוץ מדעתו. אמר ר' שמואל בן נחמן: משל למלך שהיה לו סינקתדרוס13 ולא היה עושה דבר חוץ מדעתו. פעם אחת ביקש המלך לעשות דבר חוץ מדעתו, אמר המלך: כלום עשיתי אותו סינקתדרוס, אלא שלא לעשות דבר חוץ מדעתו! אמר ר' יודן: כך אמר הקב"ה: כלום קראתי אותו "איש עצתי" אלא שלא לעשות דבר חוץ מדעתו! הרי שם לוט בן אחיו ואיני מגלה לו? ורבותינו אומרים: כבר קראתי אותו אביהם, שנאמר: "כי אב המון גוים נתתיך" (בראשית יז ה) – דנים את הבן חוץ מדעתו של האב? גיהינום גיליתי לו, מתן תורה גיליתי לו, דינה של סדום איני מגלה לו?14
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת וירא סימן ח – הקב"ה מחפש סניגור
תדע לך שבזמן שהבריות חוטאין ומכעיסין לפניו והוא כועס עליהן. מה הקב"ה עושה? חוזר ומבקש להן סניגור שילמוד עליהן זכות, ונותן שביל לפני הסניגור.15 וכן אתה מוצא בימי ירמיה שאמר: "שוטטו בחוצות ירושלים וראו נא ודעו ובקשו ברחובותיה אם תמצאו איש אם יש עשה משפט מבקש אמונה ואסלח לה" (ירמיה ה א). וכן כשחטאו הסדומים גלה לאברהם ללמד עליהן זכות, שנאמר: "וה' אמר המכסה אני מאברהם", מיד התחיל אברהם ללמד עליהן סניגוריא, שנאמר: "ויגש אברהם ויאמר האף תספה צדיק עם רשע", ואין ויגש אלא תפילה, שנאמר: "ויהי בעלות המנחה ויגש אליהו הנביא ויאמר ה' אלהי אברהם יצחק וישראל וגו' ". (מלכים א יח) 16
מדרש תנחומא (בובר) פרשת וירא סימן ז – דין וחשבון לאברהם שהיה מהרהר
"וּמְצָא חֵן וְשֵׂכֶל טוֹב בְּעֵינֵי אֱלֹהִים וְאָדָם" (משלי ג ד)17 – זה אברהם, שהיה חביב על הבריות ועל המלאכים, שנאמר: "שמענו אדני נשיא אלהים אתה בתוכנו" (בראשית כג ו) – הרי על הבריות. על הקב"ה ועל המלאכים מנין? שנאמר: "וה' אמר המכסה אני מאברהם וגו' " (בראשית יח יז). אמר ר' לוי: למה גילה הקב"ה לאברהם? לפי שהיה מהרהר בלבו על דור המבול, ואמר: אי אפשר שלא היה בהם צדיקים. תדע לך שהוא כך, "וה' אמר המכסה אני מאברהם", מה משיבו? "האף תספה צדיק עם רשע" (בראשית יח כג).18
בראשית רבה מב פרשת לך לך – הצלת מלך סדום חיזקה את האמונה באברהם
רבי עזריה ורבי יונתן בן חגי בשם רבי יצחק אמרו: בשעה שירד אברהם אבינו לכבשן האש וניצול, יש מעובדי כוכבים שהיו מאמינים ויש שלא היו מאמינים. וכיון שירד מלך סדום לחמר וניצול, התחילו מאמינים באברהם למפרע.19
בראשית רבתי פרשת וירא עמוד 80 – אברהם מתרשם מהצלת מלך סדום
א"ר יהודה הלוי: לפי שעה שבא אמרפל וחבריו להלחם עם הסדומיים נפלו מלך סדום ועמורה לתוך הבורות וניצל מלך סדום. התחיל אברהם מהרהר בלבו: אפשר נפל לבור וניצל? תאמר שהיה כשר ובני עירו כשרים, לכך: "אם אמצא בסדום" (בראשית יח כו).20
שבת שלום
מחלקי המים