אֲנִי הִנֵּה בְרִיתִי אִתָּךְ וְהָיִיתָ לְאַב הֲמוֹן גּוֹיִם: וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ: (בראשית יז ד-ה).1
רש"י בראשית יז ה – הרי"ש של אברהם והיו"ד של שרה
כי אב המון גוים – לשון נוטריקון של שמו. ורי"ש שהיתה בו בתחילה, שלא היה אב אלא לארם שהוא מקומו ועכשיו אב לכל העולם, לא זזה ממקומה. שאף יו"ד של שרי נתרעמה על השכינה עד שנתוספה ליהושע, שנאמר: "ויקרא משה להושע בן נון יהושע" (במדבר יג טז).2
רשב"ם דברים כו ה – אברהם הוא ארמי אובד אבי
ארמי אובד אבי – אבי אברהם ארמי היה, אובד וגולה מארץ ארם. כדכתיב: לך לך מארצך, וכדכתיב: ויהי כאשר התעו אותי אלהים מבית אבי. לשון אובד ותועה אחד הם באדם הגולה …3
ברכות דף יג עמוד א – שינוי שמו של אברהם לעומת שינוי שמו של יעקב
"אברם הוא אברהם" (דברי הימים א א כז) – בתחילה נעשה אב לארם, ולבסוף נעשה אב לכל העולם כולו.4 "שרי היא שרה", בתחילה נעשית שרי לאומתה, ולבסוף נעשית שרה לכל העולם כולו. תני בר קפרא: כל הקורא לאברהם אברם – עובר בעשה, שנאמר: "והיה שמך אברהם" (בראשית יז ה). רבי אליעזר אומר: עובר בלאו, שנאמר: "ולא יקרא עוד את שמך אברם" (שם) … אלא מעתה, הקורא ליעקב "יעקב" הכי נמי? – שאני התם, דהדר אהדריה קרא, דכתיב: "ויאמר אלהים לישראל במראות הלילה ויאמר יעקב יעקב" (בראשית מו ב). מתיב רבי יוסי בר אבין ואיתימא רבי יוסי בר זבידא: "אתה הוא ה' האלהים אשר בחרת באברם" (נחמיה ט )! – אמר ליה: התם נביא הוא דקא מסדר לשבחיה דרחמנא מאי דהוה מעיקרא.5
תוספתא ברכות א יב – תוספת התוספתא
כיוצא בהן, "לא יקרא עוד את שמך אברם" והיה שמך אברהם. כתחילה, הרי את אב לארם. עכשיו, הרי את אב לכל העולם כולו, שנאמר: "כי אב המון גוים נתתיך".6
מסכת שבת דף קה עמוד א – חביב, מלך, ותיק ונאמן לאומות
אמר רבי יוחנן משום רבי יוסי בן זימרא: מנין ללשון נוטריקון מן התורה? – שנאמר: כי א"ב המו"ן גוים נתתיך. אב נתתיך לאומות, בחור נתתיך באומות. המון – חביב נתתיך באומות,7 מלך נתתיך לאומות, ותיק נתתיך באומות, נאמן נתתיך לאומות.8
בראשית רבה פרשה מט סימן ב – אב גם לסדום
אמר ר' שמואל בר נחמן: משל למלך שהיה לו סנקתדרוס9 אחד, ולא היה עושה דבר חוץ מדעתו. פעם אחת בקש המלך לעשות דבר חוץ מדעתו. אמר המלך: כלום עשיתי אותו סנקתדריס שלי אלא שלא לעשות דבר חוץ מדעתו! אמר ר' יודן: אמר הקב"ה: הרי יש שם לוט בן אחיו ואיני מגלה לו? ורבותינו אומרים: כבר קראתי אותו אביהם, שנאמר: "כי אב המון גויים נתתיך" (בראשית יז ה) – דנים את הבן חוץ מן האב? מתן תורה גליתי לו, גיהנם גליתי לו, דינה של סדום למחר ואיני מגלה לו?10
בראשית רבה פרשה נא סימן יא – בזכות מי הרו בנות לוט
אמר ר' יהודה בן ר' סימון ורבי חנין בשם ר' יוחנן: בנותיו של לוט הולכות לעבור עבירה ונתפקדו? באיזה זכות? בזכות "מואב" – מי אב: "כי אב המון גוים נתתיך" (בראשית יז ה).11
ירושלמי מסכת ביכורים פרק א הלכה ד – אב כל הגרים
תני בשם רבי יהודה: גר עצמו מביא וקורא. מה טעם? "כי אב המון גוים נתתיך". לשעבר היית אב לארם, ועכשיו מיכן והילך אתה אב לכל הגוים. רבי יהושע בן לוי אמר: הלכה כר' יהודה.12
רמב"ן בראשית פרק יז פסוק ד – הקשר לברית המילה
הנה בריתי אתך והיית לאב המון גוים – הוא ברית המילה כאשר יפרש זאת אות הברית, ואחרי הברית תהיה לאב המון גוים. וברוך השם אשר לו לבדו נתכנו עלילות שהקדים וצוה את אברהם לבא בבריתו להימול קודם שתהר שרה, להיות זרעו קדוש.13
העמק דבר בראשית יז ד פרשת לך לך – ידיעת ה' וסילוק האלילות
"והיית לאב המון גוים". שעד כה שקרא אברהם בשם ה' וגייר כמה אנשים, לא היה אלא אותם אנשים שנתגיירו לגמרי ונכנסו בכלל עובדי ה' בתורתו שלמדם אברהם … ודבר זה אי אפשר בכל העולם, ומראש מקדם לא היה הכונה … שיהיו כולם בכלל עדת ישראל. אבל זה היה הרצון והתכלית: שיהיו כל אומות העולם יודעים את ה', והאלילים כליל יחליף.14 ולדבר זה הזהיר הקב"ה את אברהם שיהי רצונו להשקיע דעתו להיות לאב המון גוים להכירם את ה', ובזה יהיה נקרא אב המון גוים, כאב המעמיד את בנו על דעת ישרה. ובזה נתבאר דבר ה' הקודם "התהלך לפני", היינו שיפרסם אלהותו אפילו לפני אומות העולם שאינם מוכשרים לקבל גירות גמור.15
כלי יקר בראשית יז ד פרשת לך לך פרק יז – לפרסם מעלתך וטוהר לבך
על כן אמר לו ה' יתברך: יודע אני בך שכבר הנה בריתי אתך כי טהור לב אתה. אמנם לפי שעכשיו אני רוצה לעשותך אב המון לכל גוים, צריך אני ליתן פתחון פה לכל באי עולם למה אני ממנה אותך אב המון גוים. וזהו, לפרסם מעלתך וטוהר לבבך נגד עיני כל העמים על ידי מילה חיצונית זו המעידה על טהרת הלב, למען ידעו דורותיכם כי בדין עשיתיך אב המון גוים. זה שאמר: "והקימותי את בריתי ביני וביניך".16
מסכת ראש השנה דף יט עמוד א – אב אחד לכולנו, אל אחד בראנו
בעשרים ותמניא ביה אתת בשורתא טבתא ליהודאי דלא יעידון מאורייתא.17 שגזרה מלכות הרשעה שמד על ישראל שלא יעסקו בתורה, ושלא ימולו את בניהם, ושיחללו שבתות. מה עשה יהודה בן שמוע וחביריו? הלכו ונטלו עצה ממטרוניתא אחת שכל גדולי רומי מצויין אצלה. אמרה להם: בואו והפגינו בלילה. הלכו והפגינו בלילה, אמרו: אי שמים! לא אחיכם אנחנו, ולא בני אב אחד אנחנו, ולא בני אם אחת אנחנו? מה נשתנינו מכל אומה ולשון שאתם גוזרין עלינו גזירות קשות! וביטלום.18
רבי בחיי בן אשר בראשית יז ה פרשת לך לך – כאדם הראשון
"כי אב המון גוים נתתיך" – היה אברהם אבינו עליו השלום אב העולם, כאדם הראשון שהיה אב המון גוים שכל התולדות משתלשלות ממנו. וכן מצינו באברהם שנקרא "אדם", ממה שדרשו רבותינו ז"ל: "האדם הגדול בענקים – זה אברהם", וכבר רמזתי זה בסדר בראשית.19
מסכת נדרים פרק ג – זרע אברהם
משנה נדרים ג יא: קונם שאיני נהנה לבני נח – מותר בישראל ואסור באומות העולם. שאיני נהנה לזרע אברהם – אסור בישראל ומותר באומות העולם
תלמוד נדרים לא ע"א: והאיכא ישמעאל! "כי ביצחק יקרא לך זרע" כתיב. והאיכא עשו! "ביצחק" – ולא כל יצחק.20
שבת שלום
מחלקי המים