תּוֹרַת אֱמֶת הָיְתָה בְּפִיהוּ וְעַוְלָה לֹא נִמְצָא בִשְׂפָתָיו בְּשָׁלוֹם וּבְמִישׁוֹר הָלַךְ אִתִּי וְרַבִּים הֵשִׁיב מֵעָוֹן: כִּי שִׂפְתֵי כֹהֵן יִשְׁמְרוּ דַעַת וְתוֹרָה יְבַקְשׁוּ מִפִּיהוּ כִּי מַלְאַךְ ה' צְבָאוֹת הוּא: (מלאכי פרק ב פסוקים ו-ז).1
וְעַל הַר־סִינַי יָרַדְתָּ וְדַבֵּר עִמָּהֶם מִשָּׁמָיִם וַתִּתֵּן לָהֶם מִשְׁפָּטִים יְשָׁרִים וְתוֹרוֹת אֱמֶת חֻקִּים וּמִצְוֹת טוֹבִים: (נחמיה ט יג).2
ספרי דברים פרשת נצבים פיסקא שה – מהשמים מספידים את אהרון
… מה עשה הקב"ה? הביא מיטתו של אהרן ותלאה בשמי שמים והיה הקב"ה עומד בהספד עליו ומלאכי שרת עונים אחריו. ומה היו אומרים? "תורת אמת היתה בפיהו ועולה לא נמצא בשפתיו בשלום ובמישור הלך אתי ורבים השיב מעון".3
אבות דרבי נתן נוסח א פרק יב – הוה מתלמידיו של אהרון
הלל ושמאי קבלו מהם. הלל אומר: הוי מתלמידיו של אהרן. אוהב שלום ורודף שלום. אוהב את הבריות ומקרבן לתורה.4
אוהב שלום כיצד? מלמד שיהא אדם אוהב שלום בישראל, בין כל אחד ואחד, כדרך שהיה אהרן אוהב שלום [בישראל] בין כל אחד ואחד, שנאמר: "תורת אמת היתה בפיהו ועולה לא נמצא בשפתיו בשלום ובמישור הלך אתי ורבים השיב מעון" (מלאכי ב ו).5 רבי מאיר אומר: מה תלמוד לומר: "ורבים השיב מעון"? כשהיה אהרן מהלך בדרך פגע [לו באדם רע או] באדם רשע ונתן לו שלום. למחר בקש אותו האיש לעבור עבירה, אמר: אוי לי! איך אשא עיני אחר כך ואראה את אהרן? בושתי הימנו שנתן לי שלום. ונמצא אותו האיש מונע עצמו מן העבירה.6
וכן שני בני אדם שעשו מריבה זה עם זה. הלך אהרן וישב לו אצל אחד מהם ואמר לו: בני, ראה חברך מהו אומר, מטרף את לבו וקורע את בגדיו, אומר: אוי לי, היאך אשא את עיני ואראה את חברי? בושתי הימנו שאני הוא שסרחתי עליו. הוא יושב אצלו עד שמסיר קנאה מלבו. והולך אהרן ויושב לו אצל האחר ואומר לו: בני, ראה חברך מהו אומר, מטרף את לבו וקורע את בגדיו, ואומר: אוי לי, היאך אשא את עיני ואראה את חברי? בושתי הימנו שאני הוא שסרחתי עליו. הוא יושב אצלו עד שמסיר קנאה מלבו. וכשנפגשו זה בזה, גפפו ונשקו זה לזה.7
המשך המדרש באבות דרבי נתן נוסח א פרק יב – אבל אהרון
מפני מה בכו ישראל את אהרן שלושים יום? מפני שדן אהרן דין אמת לאמיתו. מנין? לא אמר לאיש שסרחת ולא לאשה שסרחת.8 לכך נאמר: "ויבכו את אהרון שלושים יום כל בית ישראל" (במדבר כ כט). אבל משה שמוכיחן בדברים קשים, נאמר: "ויבכו בני ישראל את משה בערבות מואב שלושים יום" (דברים לד ח).9
גמרא מסכת סנהדרין ו ב – ביצוע ופשרה
וכן משה היה אומר יקוב הדין את ההר, אבל אהרן אוהב שלום ורודף שלום, ומשים שלום בין אדם לחבירו, שנאמר: "תורת אמת היתה בפיהו ועולה לא נמצא בשפתיו בשלום ובמישור הלך אתי ורבים השיב מעון".10
רבי יהושע בן קרחה אומר: מצוה לבצוֹעַ,11 שנאמר: "אמת ומשפט שלום שיפטו בשעריכם" (זכריה ח טז). והלא במקום שיש משפט – אין שלום, ובמקום שיש שלום – אין משפט! אלא איזהו משפט שיש בו שלום – הוי אומר: זה ביצוע. וכן בדוד הוא אומר: "ויהי דוד עושה משפט וצדקה", והלא כל מקום שיש משפט – אין צדקה, וצדקה – אין משפט, אלא איזהו משפט שיש בו צדקה – הוי אומר: זה ביצוע.12
ספרא שמיני – מכילתא דמילואים (לח) – איסורים והרהורים
"תורת אמת היתה בפיהו" – שלא טימא את הטהור ולא טיהר את הטמא. "ועוולה לא נמצא בשפתיו" – שלא אסר את המותר ולא התיר את האסור. "בשלום ובמישור הלך אתי" – שלא הירהר אחר המקום כדרך שלא הירהר אברהם. "רבים השיב מעון" – שהשיב פושעים לתורה, ואומר: "מישרים אהבוך".13
שמות רבה פרשה ה סימן י – חסד ואמת נפגשו
… אבל נשיקה של אהרן ומשה היתה נשיקה של אמת, ועליהן הוא אומר: "חסד ואמת נפגשו", ר' יהודה ב"ר סימון אומר: חסד זה אהרן, ואמת זה משה. ור' עזריה אומר: חסד זה משה, שעשה חסד עם יוסף;14 ואמת זה אהרן, דכתיב: "תורת אמת היתה בפיהו". הוי: "חסד ואמת נפגשו" – זה משה ואהרן.15
משנת רבי אליעזר פרשה ח עמוד 152 – תורת משה ותורת אהרון
"שמרו עדותיו וחוק נתן למו" (תהלים צט ז). משה ואהרן נכתב על ידם ספר תורה. במשה הוא אומר: "זכרו תורת משה עבדי". באהרן הוא אומר: "תורת אמת היתה בפיהו".16
וַיְדַבֵּר ה' אֶל אַהֲרֹן וַאֲנִי הִנֵּה נָתַתִּי לְךָ אֶת מִשְׁמֶרֶת תְּרוּמֹתָי לְכָל קָדְשֵׁי בְנֵי יִשְׂרָאֵל לְךָ נְתַתִּים לְמָשְׁחָה וּלְבָנֶיךָ לְחָק עוֹלָם: (במדבר יח ח).17
מסכת כלה רבתי פרק ג הלכה א – בין ענווה לשפלות הרוח
תנו רבנן: עָנָיו מנין? ממשה רבנו, דכתיב: "והאיש משה עניו מאד", ובשבילה נשתבח משה, שנאמר: "לא כן עבדי משה",18 ושפל רוח – מאהרן, דכתיב: "כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו כי מלאך י"י צבאות הוא", וכתיב: "תורת אמת היתה בפיהו ועולה לא נמצא בשפתיו בשלום ובמישור הלך אתי ורבים השיב מעון". ואין לך שפל רוח יותר מרודף שלום.19
מסכת סופרים פרק יג הלכה ו – תורת אמת וחיי עולם
והיכי מברך? בעשרה אומר: ברכו את י"י המבורך. ביחיד כשהוא משכים לקרוא אומר: ברוך אתה י"י אלהינו מלך העולם הנותן תורה מן השמים חיי עולמים ממרומים, ברוך אתה י"י נותן התורה. וגולל ואומר: ברוך אתה י"י אלהינו מלך העולם אשר נתן לנו תורת אמת וחיי עולם נטע בתוכנו, ברוך אתה י"י נותן התורה.20
שבת שלום
חודש טוב וקיץ טוב
מחלקי המים
מים אחרונים: "שותפות גורל אחים" נוספת בין תורת האמת של משה וזו של אהרון – תורה שאין בה זיופים, הסתרות והנחות, מצויה בפרשת השבוע שלנו – היא כישלון נאמנותם בחטא מי מריבה. ראו בראשית רבה פרשת ויחי, פרשה צט סימן ה: "כתיב (איוב יב) מסיר שפה לנאמנים וטעם זקנים יקח. ומי הם נאמנים וזקנים? יצחק ויעקב אהרן ומשה. במשה כתיב (במדבר יב) בכל ביתי נאמן הוא, וכן אהרן (מלאכי ב) תורת אמת היתה בפיהו. ומפני שאמרו (במדבר כ) שמעו נא המורים, נידונו בשפתותיהם: לכן לא תביאו את הקהל הזה. הוי: מסיר שפה לנאמנים". אבל תורתם איתנו ובה אנו חוזרים וקוראים מידי שנה בשנה, גם את רגע מעידתם.
וחידת מחלקי המים לקטנים וגדולים: ראו שוב הפסוק שהבאנו מספר נחמיה בראש דברינו. היכן נמצא פסוק זה בסדר תפילותינו? לפותרים נכונה יחולקו פרסים יקרים וטובים מאלפי זהב וכסף.