מים ראשונים: שוב זכינו לסיים את הקריאה בספר בראשית המכונה גם ספר הישר ומכאן כותרת הדף. חזק חזק ונתחזק. במהלך דברינו נראה שיש טוענים נוספים לכתר נאה זה – "ספר הישר".
מסכת עבודה זרה כה ע"א – ספרם של ישרים
"וַיִּדֹּם הַשֶּׁמֶשׁ וְיָרֵחַ עָמָד עַד יִקֹּם גּוֹי אֹיְבָיו הֲלֹא הִיא כְתוּבָה עַל סֵפֶר הַיָּשָׁר" (יהושע י יג)1 – מאי ספר הישר? אמר ר' חייא בר אבא אמר ר' יוחנן: זה ספר אברהם יצחק ויעקב שנקראו ישרים, שנאמר: "תמות נפשי מות ישרים ותהי אחריתי כמוהו" (במדבר כג י).2 והיכא רמיזא? "וזרעו יהיה מלא הגוים" (בראשית מח יט), אימתי יהיה מלוא הגוים? בשעה שעמדה לו חמה ליהושע.3
……
כתיב: "וַיֹּאמֶר לְלַמֵּד בְּנֵי יְהוּדָה קָשֶׁת הִנֵּה כְתוּבָה עַל סֵפֶר הַיָּשָׁר" (שמואל ב א יח) – מאי ספר הישר? אמר ר' חייא בר אבא אמר ר' יוחנן: זה ספר אברהם יצחק ויעקב שנקראו ישרים.4 דכתיב בהו: "תמות נפשי מות ישרים ותהי אחריתי כמוהו" (במדבר כג י).5 והיכא רמיזא? "יהודה אתה יודוך אחיך ידך בעורף אויביך" (בראשית מט ח). איזו היא מלחמה שצריכה יד כנגד עורף? הוי אומר: זו קשת.6
רבי אלעזר אומר: זה ספר משנה תורה, ואמאי קרו ליה ספר הישר? דכתיב: "ועשית הישר והטוב בעיני ה' " (דברים ו יח).7 והיכא רמיזא? "ידיו רב לו" (דברים לג ז) – איזו היא מלחמה שצריכה שתי ידיים? הוי אומר: זו קשת.8
ר' שמואל בר נחמני אמר: זה ספר שופטים, ואמאי קרו ליה ספר הישר? דכתיב: "בימים ההם אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה" (שופטים יז ו). והיכא רמיזא? "למען דעת דורות בני ישראל ללמדם מלחמה" (שופטים ג ב) – איזו היא מלחמה שצריכה לימוד? הוי אומר: זו קשת.9
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) דברים פרשת – ספר שופטים
ואמר "איש כל הישר בעיניו" (דברים יב ח), כלומר: לא תהיו איש כל הישר בעיניו יעשה בעת שתבואו בארץ, אלא עשו התורה והמצות. כי לא יכשר לאמר לאותו הדור שהיו עומדים לפני משה רבינו כי אתם עושים הישר בעיניכם, כי הוא היה מנהיג להם בתורה ובמצות. אלא הוא זמן השופטים, שנאמר (שופטים כא): "בימים ההם אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה".10
ירושלמי סוטה פרק א הלכה י – אולי גם ספר במדבר
"הלא היא כתובה על ספר הישר". תרין אמורין, חד אמר: זה ספר בראשית וחרנה (אחר) אמר: זה חומש הפיקודים. מאן דאמר זה ספר בראשית, ניחא.11 ומאן דאמר זה חומש פיקודים, מה מלחמה היתה שם? "ובני ישראל נסעו מבארות בני יעקן מוסרה שם מת אהרן" (דברים י ו) – וכי במוסירות מת אהרן? והלא בהר ההר מת! … אלא כיון שמת אהרן ונסתלקו ענני כבוד וביקשו הכנענים להתגרות בישראל. הדא היא דכתיב: "וישמע הכנעני מלך ערד יושב הנגב כי בא ישראל דרך האתרים" (במדבר כא א) … שמע שמת אהרן התייר הגדול שלהן שהיה תר להן את הדרך: בואו ונתגרה בהן.12
רד"ק שמואל ב פרק א פסוק יח – ספר התורה כולו ואולי גם ספר שמות
"ויאמר ללמד בני יהודה קשת". קודם שהחל לקונן עליהם אמר (דוד) לאנשיו: אל תתייאשו מן הטובה ואל ירך לבבכם במות שאול ויהונתן. כי קשת המלחמה ביד בני יהודה ולהם היא הגבורה והנה היא כתובה בספר הישר והוא ספר התורה. וכן תרגום יונתן: "על ספרא דאוריתא" … ורבותינו ז"ל פירשו: ידך בעורף אויביך – אי זהו יד שהוא כנגד העורף? הוי אומר זה הקשת. וזהו שאמר: "ללמד בני יהודה קשת הנה כתובה על ספר הישר" – בספר בראשית שהוא ספר אברהם יצחק ויעקב שנקראו ישרים.13
אוצר המדרשים (אייזנשטיין) משה – מגילת ספר הישר של משה
יצתה בת קול ואמרה: משה, למה תצער עצמך? אין לך חיים אלא חצי שעה. כיון שראה מדת העולם (הרחמים) ותשועות גדולות ונחמות שעתיד הקב"ה לעשות לישראל, אמר להם: "אשריך ישראל מי כמוך עם נושע בה' ", ועמד וברכם בשלום. ונתן קולו ובכה ואמר לישראל: בשלום אראה אתכם לתחיית המתים. ויצא מלפניהם בבכייה גדולה, וגם ישראל בכו וזעקו זעקה גדולה ומרה. ועמד משה וקרע את חלוקו ונטל מעילו וכסה את ראשו כאבל, ונכנס לתוך אוהלו והיה בוכה ואומר: אוי לרגלי שלא דרכו בארץ ישראל, אוי לידי שלא קטפו מזמרותיה, אוי לגרוני שלא אוכל מפירות ארץ זבת חלב ודבש.14 יצתה בת קול ואמרה למשה: אין לך חיים אלא רגע אחד ומחצה. מה עשה משה? נטל את המגילה בידו וכתב עליה שם המפורש וספר הישר, והלך משה לאוהלו של יהושע למסור לו המגילה.15
מדרש זוטא שיר השירים פרשה ה "אני ישנה ולבי ער" – ספר מיסטי
ומה אליהו עושה? כל המדבר שהוא הולך מירושלים למדין שכולו טרשים וחיה רעה, עושה לו המקום נסים והוא בא ועומד לפני המשיח במדין והמשיח נפטר משם ואליהו עומד. באותה שעה הוא מוציא את ספר הישר. שכל התורה הזאת אינה אלא שירה אחת מתוכו.16
קהלת רבה יב י – ספר יושר דברי אמת, ספרות החכמה?
בסוף קהלת כתיב: "בקש קהלת למצוא דברי חפץ" (קהלת יב י) – בקש קהלת לעמוד על מתן שכרן של מצות… אמר לו הקב"ה: שלמה, "וכתוב יושר דברי אמת"17 – הכתבתיהו על ספר הישר: "מה רב טובך אשר צפנת ליראיך" (תהלים לא כ) … ועוד בקש לעמוד על שכרה של תורה … אמר לו הקב"ה: שלמה, "וכתוב יושר דברי אמת", כבר הכתבתיהו על ספר הישר: "עין לא ראתה אלהים זולתך" (ישעיה סד ג). בקש קהלת לעמוד על הקץ מתי … אמר לו הקב"ה: כבר הכתבתיהו על ספר הישר: "כי יום נקם בלבי" (ישעיה סג ד).18
אבן עזרא שמות יז יד – הספר האבוד
"כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר" – בפתחות הבי"ת הנודע והוא ספר התורה,19 או ספר אחר היה להם ויקרא ספר מלחמות ה', ואיננו אתנו כאשר אין לנו ספר הישר, ומדרש עדו, ודברי הימים למלכי ישראל, וספרי שלמה.20
שבת שלום
חזק חזק ונתחזק21
מחלקי המים
מים אחרונים 1: ראו פתיחת הנצי"ב, בפירושו העמק דבר, לספר בראשית, אשר הולך בעקבות הגמרא במסכת עבודה זרה בה פתחנו שספר הישר הוא ספר בראשית ע"ש האבות שנקראו ישרים: "שמלבד שהיו צדיקים וחסידים ואוהבי ה' באופן היותר אפשר, עוד היו ישרים, היינו שהתנהגו עם אומות העולם, אפילו עובדי אלילים מכוערים, מכל מקום היו עמם באהבה וחשו לטובתם, באשר היא קיום הבריאה". ראו דבריו הנפלאים שם! וראו עוד ספרו של אלן דרשוביץ, צדק מבראשית.
מים אחרונים 2: לימים קם אחד מגדולי ההלכה והפסיקה בישראל, רבינו תם (ר' יעקב ב"ר מאיר תם, נכדו של רש"י, צפון צרפת, המאה ה- 12) ומכתיר את ספר ההלכה המרכזי שלו בשם: ספר הישר, בשל הדגש על דיוק הנוסח (של התלמוד): "ספר הישר קראתי בשם את הספר, יען כל פקודי כל יִשַׁרְתִי בו שמועות הראשונות וגירסות הספרים אשר מעולם, כי ראיתים שותים מים הרעים לקראת מגיהי בספרים בלי שכר תרומת הלשכה ואיש לזרועו היו". נקווה שלא השקינו בדף זה מים הרעים, רק טובים וזכים כגשמי ברכה להם אנו מתפללים בתקופה זו של השנה.