מים ראשונים: כבר הקדשנו מספר דפים למכמני לשון המדרשים על הפרשות, כולל פרשות מספר בראשית: …. שמיוסדות על מדרש בראשית רבה המלווה את הספר כמדרש פרשני, לכל אורכו ותוכו רצוף אהבת הלשון העברית בעושר פתגמים ומאמרים.1 והנה הגיע תורה של פרשת ויגש. בקריאת הדף ליד שולחן השבת, מומלץ שהקורא יקריא תחילה רק את הביטוי וייתן למסובים את האפשרות: א. להסביר את משמעות הביטוי, ב. למצוא את הקשר לפרשה.
ברח משלוש והדבק בשלוש
משמעות: יש דברים שמוטב להתרחק מהם, ויש שמומלץ לדבוק בהם.
בראשית רבה צג א: א"ר חנינא: בְּרַח מן שלוש וְהִדַּבֵּק בשלוש. ברח מן הפקדונות ומן המיאונים ומלעשות ערבות בין אדם לחבירו. הדבק בחליצה, ובהפרת נדרים, ובהבאת שלום שבין אדם לחבירו, א"ר ברכיה א"ר שמעון בר אבא לית שמיה פקדון אלא פוק דון.2
מלכים מתדיינים אלו עם אלו, אנו מה אכפת לנו?
משמעות: הגדולים ובעלי השררה והכח מתכתשים ביניהם, אנחנו (הקטנים) "לא בעסק".
בראשית רבה צג ב: "כי הנה המלכים נועדו, עברו יחדיו" (תהלים מה ה) – זה יהודה ויוסף. "עברו יחדיו" – זה נתמלא עֶבְרָה על זה וזה נתמלא עֶבְרָה על זה … "רעדה אחזתם שם" – אלו השבטים. אמרו: מלכים מתדיינים אלו עם אלו, אנחנו מה אכפת לנו? יאה למלך לְהִדַיֵן (להתדיין) עם מלך.
דבר דבור על אופניו
משמעות: לדבר באופן ברור, להסביר בצורה פשוטה ומובנת לכל.
בראשית רבה צג ג: "תפוחי זהב במשכיות כסף, דבר דבור על אופניו" (משלי כה יא) – … מה אופן זה מראה פנים מכל צד, כך היו דבריו של יהודה נראים לכל צד בשעה שדיבר עם יוסף.3
קשר חבל בחבל ומשיחה במשיחה
משמעות: לפתור משימה קשה צעד אחרי צעד, בחיבור מסודר וסבלני של מאמץ מתמיד והסקה לוגית משלב לשלב.
בראשית רבה צג ד: "מים עמוקים עצה בלב איש, ואיש תבונות ידלנה" (משלי כ ה)4 – לבאר עמוקה מלאה צונן והיו מימיה צוננים ויפים ולא הייתה בריה יכולה לשתות הימנה. בא אחד וקשר חבל בחבל ונימה בנימה ודלה הימנה ושתה. התחילו הכל דולים הימנה ושותים. כך, לא זז יהודה משיב ליוסף דבר על דבר, עד שעמד על ליבו.5
בִּיָה אתה מעביר עלינו
משמעות: אתה עושה לנו עוול ודן אותנו שלא כדין.6
בראשית רבה צג ו: בי אדוני – בִּיָה אתה מעביר עלינו אדוני, שכך אמרת לנו: "הוֹרִדֻהוּ אֵלָי וְאָשִׂימָה עֵינִי עָלָיו" (בראשית מד כא) – זו היא השמת עין? נהפך הדבר שאמרת לסמיות עינים.
שימת עין – סמיות עין
משמעות: שימת העין שמשמעותה בד"כ לטובה – שמירה, נהפכה לסמיות העין – לעיוורון. משחק מילים בין לשים ובין לסמא.
מקור: המדרש בביטוי הקודם.7
בעל אכסניא של הקב"ה
משמעות: כינוי לבנימין שבחלקו נבנה בית המקדש.
בראשית רבה צג ו: על חיבת העין בא, על אכסניא של הקדוש ברוך הוא, שנאמר בו: "חופף עליו כל היום ובין כתפיו שכן".8
בעיטה זו מן בית אבא
משמעות: מעשה שעושה מישהו או תכונה שמתגלית באופיו ובמעשיו, שמעידה מה מוצאו. בפרט, במקרים של עימות עם מישהו שבמהלכו עולה ההרגשה שהאיש הזה "שבועט בנו" הוא בעצם "משלנו".
בראשית רבה צג ו: כיון שאמר (יהודה ליוסף): ממך אני מתחיל, רמז למנשה ובעט בעיטה אחת וזעת כל הפלטין, אמר (יהודה לעצמו): בעיטה זו מן בית אבא. וכיון שראה הדברים כך, התחיל מדבר דבורים רכים: "אדוני שאל את עבדיו לאמר וכו' ".9
בנימין תתפוס ושלום בבית אבא?
משמעות: תיתן מכה קשה או תגרום נזק גדול ותחשוב שאפשר להמשיך כאילו לא אירע דבר?
בראשית רבה צג ז: אמר רבי יוחנן: בשעה שתפס יוסף הצדיק את בנימין ואמר להם לאחיו: "האיש אשר נמצא הגביע בידו הוא יהיה לי עבד", אמר לו יהודה: בנימין תתפוס, ושלום בבית אבא?10
שמא בתך באנו ליקח?
משמעות: אנחנו בקשנו ממך דבר? לנו אין שום דרישות ממך, לא באנו לעורר שום ריב.
בראשית רבה צג ח: "אדוני שאל את עבדיו וגו' :, אמר לו יהודה: מתחילה באת עלינו בעלילה: כמה מדינות ירדו למצרים לשבר אוכל ולא שאלת אחד מהם כמו ששאלת אותנו. שמא בתך באנו ליקח או אתה סבור לישא את אחותנו? אף על פי כן לא כסינו ממך דבר.11
הלך החבל אחר הדלי
משמעות: צרה אחרי צרה. הדלי נפל לבאר ואחריו גם החבל ואין עוד אפשרות לדלות את הדלי.
תנחומא פרשת ויגש סימן ה: אמר יהודה ליוסף מה נאמר לאבא, א"ל: אמור לאביך הלך החבל אחר הדלי.12
שלא תעמיד את השעה
משמעות: לא להחמיץ את השעה, לא לאבד זמן.13
בראשית רבה צג י: מהרו ועלו אל אבי ואמרתם אליו, שלא תעמיד את השעה.14
הִלְכוּ בנדרים אחר שיחת בני אדם
משמעות: בקביעה בנדרים מה כלול ומה לא כלול בנדר שאדם נדר, לא שופטים לפי לשון המקר (או המשנה, או הגמרא, או כל יצירה ספרותית) אלא עפ"י הלשון המקובלת בשפת היום יום, כולל הלשון המקומית.
מסכת ראש השנה יב ע"ב: "בנדרים הלך אחר לשון בני אדם".15
הכניסו חמה לעיר
משמעות: להקדים להיכנס לעיר ולמקום מוגן מבעוד יום, כאילו האדם מכניס את החמה לעיר
בראשית רבה צד ב: אמר להם אל תפסעו פסיעה גסה ואל תעמידו עצמכם מדברי תורה, והכניסו חמה לעיר.16
אני יש עלי שבעים נפש
משמעות: יש לי נפשות רבות לפרנס ודאגות רבות.
בראשית רבה צד ה: "ויזבח זבחים לאלהי אביו יצחק" …, אמר: מה אבא היה להוט אחר גרונו, אף אני להוט אחר גרוני.17 … אמר: מה אבא שינה בין בניו, אף אני משנה בין בני.18 חזרתי ואמרתי: אבא לא היה עליו אלא טרחות נפש אחת בלבד, אבל אני יש עלי טרחות שבעים נפש.19
מיוסף הוציאך וליששכר לא הכניסך
משמעות: הפסדת משני הכיוונים, בדומה לביטוי "יצא קרח מכאן וקרח מכאן" (בבא קמא ס ע"ב),
בראשית רבה צד י: הסיפור על ההתפלמסות של השומרוני עם רבי מאיר לגבי מוצאם של השומרונים. השומרוני טען שהם מבני יוסף ורבי מאיר דחה אותו בקש שהם מצאצאי יששכר, שכן כתוב בפרשתנו, בראשית מו יג: "וּבְנֵי יִשָּׂשכָר תּוֹלָע וּפֻוָּה וְיוֹב וְשִׁמְרֹן". וכשבא אותו שומרוני לפני הפטריארך נשיא השומרונים, אמר לו: חייך, משל יוסף הוציאך וליששכר לא הכניסך.20
להוציא שם לשם המאורע
משמעות: מתן שמות, בפרט לתינוקות הנולדים, בהקשר לאירוע מסוים.
בראשית רבה צד ח: "ובני בנימין בלע ובכר ואשבל גרא ונעמן, אחי וראש מופים וגו' ", בשעה שעמד יוסף עם בנימין שאלו: יש לך בנים? אמר לו: הן. … – ומה שמם? אמר לו: היה לי אח אחד והיו מעשיו נאים ונעימים ונשבה ממני. והוצאתי להם שמות לשם המאורע שלו: בלע שנבלע ממני, בכר שהיה בכור לי, אשבל שנשבה ממני … נעמן שהיו מעשיו נאים ונעימים, אחי שהיה אחי ודאי וכו' ".21
חבר אני למוסרות?
משמעות: אני לא חבר למי שמוסר את חברו.
בראשית רבה פרשה צד סימן ט: עולא בן קושר תבעתו המלכות. עמד וברח אצל ר' יהושע בן לוי ללוד. שלחו שליחים אחריו. נטפל לו רבי יהושע בן לוי ופייסו ואמר לו: מוטב שייהרג אותו אדם, ולא ייענש הצבור על ידו. נתפייס לו ומסרו להם. היה אליהו מדבר עימו, כיון שעשה כך, לא בא אצלו. התענה (ר' יהושע בן לוי) שלושים יום – ונראה לו. אמר לו: מה טעם נתבטל מר? אמר לו: וכי חבר אני למסורות?22
הסוס לנגדי וְקָלַף הבצל?
משמעות: אני רואה שיש לך רכוש (הסוס לנגדי) ואתה אומר שאין לך כלום (שהכל הלך כמו בצל שהתקלף שכבה אחרי שכבה)?
מקור בפרשה: דברי יוסף למצריים: "וַיֹּאמֶר יוֹסֵף הָבוּ מִקְנֵיכֶם וְאֶתְּנָה לָכֶם בְּמִקְנֵיכֶם אִם אָפֵס כָּסֶף" (בראשית מזט ז), לאחר שהם אומרים לו: "הָבָה לָּנוּ לֶחֶם וְלָמָּה נָמוּת נֶגְדֶּךָ כִּי אָפֵס כָּסֶף". ואמנם מיד אח"כ כתוב: "וַיָּבִיאוּ אֶת מִקְנֵיהֶם אֶל יוֹסֵף וַיִּתֵּן לָהֶם יוֹסֵף לֶחֶם בַּסּוּסִים וּבְמִקְנֵה הַצֹּאן וּבְמִקְנֵה הַבָּקָר וּבַחֲמֹרִים וַיְנַהֲלֵם בַּלֶּחֶם בְּכָל מִקְנֵהֶם בַּשָּׁנָה הַהִוא".
כשם שאדם הולך, כך הוא בא
משמעות: כשמות שאדם יוצא (מסתלק) מן העולם, כך הוא עתיד להיכנס שוב בעתיד לבוא.23
בראשית רבה צה א: בוא וראה: כל מה שהכה הקב"ה בעולם הזה מרפא אותן לעתיד לבוא. העורים מתרפאים, שנאמר: "אז תפקחנה עיני עורים" (ישעיהו לה ה), הפסחים מתרפאים שנאמר: "אָז יְדַלֵּג כָּאַיָּל פִּסֵּחַ" (שם ו), והאִלְמִים מתרפאים שנאמר: "וְתָרֹן לְשׁוֹן אִלֵּם" (שם) – הכל מתרפאים. אלא, כשם שאדם הולך כך הוא בא: הולך עור ובא עור, הולך חרש ובא חרש, הולך אִלֵם ובא אִלֵם, הולך פסח ובא פסח. כשם שהוא הולך לבוש, כך הוא בא לבוש … ולמה כשם שהאדם הולך כך הוא בא? שלא יאמרו: כשהם חיים לא ריפאם, משמתו ריפאם הקב"ה ואח"כ הביאם! דומה שאין אלה אותם, אלא אחרים הם. אמר הקב"ה: אם כן, יעמדו כמו שהלכו, ואח"כ אני מרפא אותם.24
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: ויש מן הסתם עוד מכמני לשון יפים במדרשים על פרשת ויגש שלא הבאנו. נשמח לקבל הערות.