מסכת מגילה פרק ג משנה ה – הקריאה בתורה במועדים
בפסח קורין בפרשת מועדות של תורת כהנים.1 בעצרת – שבעה שבועות.2 בראש השנה: "בחדש השביעי באחד לחדש".3 ביום הכפורים: אחרי מות.4 ביום טוב הראשון של חג קורין בפרשת מועדות שבתורת כהנים,5 ובשאר כל ימות החג בקרבנות החג.6
אבות דרבי נתן נוסח א פרק ו – תחילתו של רבי עקיבא
מה היה תחילתו של ר' עקיבא? אמרו בן ארבעים שנה היה ולא שָׁנָה כלום. פעם אחת היה עומד על פי הבאר אמר: מי חקק אבן זו? אמרו לו: המים שתדיר נופלים עליה בכל יום. אמרו לו: עקיבא, אי אתה קורא: "אבנים שחקו מים" (איוב יד יט). מיד היה רבי עקיבא דן קל וחומר בעצמו: מה רך פסל את הקשה, דברי תורה שקשין כברזל על אחת כמה וכמה שיחקקו את לבי שהוא בשר ודם. מיד חזר ללמוד תורה. הלך הוא ובנו וישבו אצל מלמדי תינוקות. א"ל: רבי למדני תורה. אחז רבי עקיבא בראש הלוח ובנו בראש הלוח. כתב לו אלף בית ולמדה. אלף תיו ולמדה. תורת כהנים ולמדה. היה לומד והולך עד שלמד כל התורה כולה.7
שיר השירים רבה (וילנא) פרשה ז סימן ב – ערמת חיטים באמצע התורה
"בטנך ערמת חטים", זה תורת כהנים. מה כרס זה, הלב מכאן והכרעים מכאן והוא באמצע, כך תורת כהנים: שני ספרים מכאן ושני ספרים מכאן והוא באמצע.8 "ערמת חטים", ערמת של חטאים.9 "סוגה בשושנים" – אלו דברי תורה שהן רכים כשושנים. כמה מצות ודקדוקים יש בתורת כהנים, כמה קלין וחמורין פיגולין ונותרות יש בתורת כהנים.10
שיר השירים רבה פרשה ו (וילנא, סימן ב; דונסקי סימן יד) – מדרש תורת כהנים
ר' יצחק פתר קרייה11 בפרשיותיה של תורה.12 ששים המה מלכות, אלו ששים מסכתות של הלכות.13 ושמונים פילגשים, אלו שמונים פרשיות שבתורת כהנים. ועלמות אין מספר אין קץ לתוספות.14 אחת היא – הן חולקים אלו עם אלו וכלהון דורשין מטעם אחד, מהלכה אחת, מגזירה שוה, מקל וחומר.15
מסכת קידושין דף לג עמוד א – החלוקה הפנימית
בר קפרא, ואמרי לה ר' שמואל בר ר' יוסי הוה יתיב בי מסחותא.16 על ואזיל ר' שמעון בר רבי ולא קם מקמיה,17 ואיקפד, ואתא א"ל לאבוה:18 שני שלישי שליש שניתי לו בתורת כהנים, ולא עמד מפני! ואמר לו: שמא בהן יושב ומהרהר.19
מסכת יבמות דף עב עמוד ב – מדרש תורת כהנים בבית המדרש הטברייני
כי הא דיתיב רבי יוחנן וקדריש: נותר בזמנו – אינו נשרף אלא ביום, שלא בזמנו – נשרף בין ביום בין בלילה. ואיתיביה רבי אלעזר לרבי יוחנן: אין לי אלא נימול לשמיני שאין נימול אלא ביום, מנין לרבות לתשעה, לעשרה, לאחד עשר, לשנים עשר (מנין)? תלמוד לומר: "וביום", ואפילו למאן דלא דריש וא"ו, וא"ו וה"י דריש;20 אישתיק.21 בתר דנפק,22 א"ל רבי יוחנן לריש לקיש: ראיתי לבן פדת שיושב ודורש כמשה מפי הגבורה. א"ל ריש לקיש: דידיה היא? מתניתא היא.23 היכא תנא ליה? בתורת כהנים. נפק תנייה בתלתא יומי, וסברה בתלתא ירחי.24
מסכת קידושין דף מט עמוד א – מדרש ספרא
תנו רבנן: על מנת שאני קריינא, כיון שקרא שלשה פסוקים בבית הכנסת – הרי זו מקודשת25 … על מנת שאני שונה – חזקיה אמר: הלכות, ור' יוחנן אמר: תורה.26 מיתיבי: איזו היא משנה? ר' מאיר אומר: הלכות, ר' יהודה אומר: מדרש!27 מאי תורה? מדרש תורה.28 והני מילי דאמר לה "תנינא", אבל אמר לה: "תנא אנא", עד דתני הילכתא ספרא וסיפרי ותוספתא.29
מסכת חגיגה דף ג עמוד א – האילמים תלמידי החכמים
בני אחותו של רבי יוחנן (בן גודגדא), כל אימת שהיה נכנס רבי (יהודה הנשיא) לבית המדרש, היו נכנסים ויושבים לפניהם (לפני החכמים) ומנידים בראשיהם ומנענעים בשפתותיהם.30 וביקש רבי רחמים עליהם והתרפאו. ונמצא שהיו יודעים הלכתא וספרא וספרי וכולה תלמודא!31
מדרש משלי (בובר) פרשה י – למה לא שנית תורת כהנים?
… בא לפניו מי שיש בידו מקרא ואין בידו משנה, הקב"ה הופך את פניו ממנו … בא לפניו מי שיש בידו שני סדרים או שלשה, אז הקב"ה אומר לו בני כל ההלכות למה לא שנית אותם … בא לפניו מי שיש בידו הלכות, הקב"ה אומר לו: בני, תורת כהנים למה לא שנית, שיש בה טומאה וטהרה, וטומאת שרצים, וטהרת שרצים, טומאת נגעים, וטהרת נגעים, טומאת נתקים ובתים, טהרת נתקים ובתים, טומאת זבים ולידה, וטהרת זבים ולידה, טומאת מצורע וטהרתו, סדר ווידוי יום הכפורים, וגזירות שוות, ודיני ערכים, וכל דין שדנו ישראל לא דנו אלא מתוכו. בא לפניו מי שיש בידו תורת כהנים, אומר לו הקב"ה: בני, חמישה חומשי תורה למה לא שנית, שיש בהם ק"ש ותפילין ומזוזה וכו'. 32
ספר הלכות גדולות סימן עו הלכות הספד
חמישה חומשי תורה: ספר בראשית וחומש שיני וספר כהנים וחומש הפקודים ומשנה תורה. שמונה נביאים הן: יהושע שפטים שמואל מלכים ירמיה יחזקאל ישעיה שנים עשר. אחד עשר כתובים: רות ספר תהלים ואיוב משלי קהלת שיר השירים קינות דניאל מגילת אסתר עזרא דברי הימים. ששה סדרי משנה: סדר זרעים סדר מועד סדר נשים סדר נזיקין סדר קדשים סדר טהרות. וששה סידרי תוספות ותשעה דבורים תורת כהנים, וארבעה מדרש סופרים סיפרא וסיפרי שהן ארבעה סיפרי ואילו הן: בראשית רבא ומכילתא דואלה שמות וספר וידבר ואלה הדברים. וכולהו פירושם בתורת כהנים.33
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) ויקרא פרשת צו
ולפיכך פותחין בתחילה בספר ויקרא ללמד לתינוקות, מפני שהוא גופי תורה חוקים ומשפטים איסור והיתר. לכך נקראת תורת כהנים ספרא דבי רב.34
אבות דרבי נתן נוסח א פרק ו – שוב ר' עקיבא
… הלך הוא ובנו וישבו אצל מלמדי תינוקות. א"ל: רבי למדני תורה. אחז רבי עקיבא בראש הלוח ובנו בראש הלוח. כתב לו אלף בית ולמדה. אלף תיו ולמדה. תורת כהנים ולמדה. היה לומד והולך עד שלמד כל התורה כולה.35 הלך וישב [לו] לפני רבי אליעזר ולפני רבי יהושע, אמר להם: רבותי, פתחו לי טעם משנה. כיון שאמרו לו הלכה אחת, הלך וישב לו בינו לבין עצמו. אמר: אל"ף זו למה נכתבה? בי"ת זו למה נכתבה? דבר זה למה נאמר? חזר ושאלן והעמידן בדברים. רבי שמעון בן אלעזר אומר: אמשול לך משל. למה הדבר דומה? לְסָתָת שהיה מסתת בהרים. פעם אחת נטל קרדומו בידו והלך וישב על ההר והיה מכה ממנו צרורות דקות. ובאו בני אדם ואמרו לו: מה אתה עושה? אמר להם: הרי אני עוקרו ומטילו בתוך הירדן. אמרו לו: אי אתה יכול לעקור את כל ההר. היה מסתת והולך עד שהגיע אצל סלע גדול. נכנס תחתיו, סתרו ועקרו והטילו אל הירדן ואמר לו: אין זה מקומך אלא מקום זה.36
ספרא ברייתא דרבי ישמעאל שלוש עשרה מידות
רבי ישמעאל אומר: בשלוש עשרה מדות התורה נדרשת: מקל וחומר, מגזרה שוה, מבנין אב … מכלל ופרט, מפרט וכלל … דבר הלמד מעניינו ודבר הלמד מסופו וכן שני כתובין המכחישים זה את זה עד שיבא הכתוב השלישי ויכריע ביניהם.37
שבת שלום
מחלקי המים