מים ראשונים: ספר בראשית פותח במעשה הבריאה, סיפור גן העדן, המבול, מגדל בבל וכו' ולא חוסך את פירוט כל הדורות, לפני ואחרי המבול, כולל כמה שנים חי כל אחד, באיזה גיל הוליד, מי היו צאצאיו, שמות הגויים אשר נפרדו בארץ אחר המבול וכו'. אבל נראה שהמטרה היא להגיע בסופו של דבר אל אבות האומה שהם העיקר; ואמנם, כבר בסוף פרשתנו, צפה ועולה דמותו של אברהם ובית אביו. עם זאת, לא נפקד מקומם של דמויות חיוביות כחנוך, נח ולהלן גם מלכיצדק, אליהם מוסיפים חז"ל, בלי שום סמך מהמקרא, גם את דמותם של שם ועבר. ואפשר בהחלט להוסיף גם דמויות נוספות, מהמקרא או מהמדרש, כגון מתושלח, (אנוש?), ענר אשכול וממרא "בעלי ברית אברהם". ללמדנו, שלצד אבות האומה: אברהם, יצחק ויעקב, אין להקל בדמויות מופת שאינן 'בני ברית'. על דמותם של שם ועבר שהם אבות אבותינו וחוליה בשרשרת, נבקש להתמקד הפעם.
אֵלֶּה תּוֹלְדֹת שֵׁם שֵׁם בֶּן מְאַת שָׁנָה וַיּוֹלֶד אֶת אַרְפַּכְשָׁד שְׁנָתַיִם אַחַר הַמַּבּוּל: … וְאַרְפַּכְשַׁד חַי חָמֵשׁ וּשְׁלֹשִׁים שָׁנָה וַיּוֹלֶד אֶת שָׁלַח: … וְשֶׁלַח חַי שְׁלֹשִׁים שָׁנָה וַיּוֹלֶד אֶת עֵבֶר: (בראשית יא י-יד).1
מדרש ילמדנו (מאן) ילקוט תלמוד תורה בראשית אות מט – ארבעה החסידים
ארבעה חסידים היו שם בדור הַפְּלַגָּה: שם, ועבר, ונח, ואברהם.2 שם ועבר ואברהם הטמינו עצמן. אשור פירש מהם, שנאמר: "מן הארץ ההיא יצא אשור", אל תקרי מן הארץ ההיא, אלא מן העצה ההיא. הלך ובנה נינוה, לפיכך חמל עליו בימי יונה ולא הפכה.3 אבל נח עמד ומסר עצמו על קדושת השם והיה מוחה בהם, ולא קבלו ממנו. ילמדנו.4
בראשית רבה פרשה נב יא – שני הגדולים שהיו מתרים באומות העולם
"ויהי כאשר התעו אותי אלהים מבית אבי" (בראשית כ יג) – אמר ר' חנין: הלוואי נדרוש פסוק זה בשלוש פנים ונצא ידיו.5 בשעה שביקשו אומות העולם להזדווג לי עד שאני בבית אבי, נתקיים עלי הקב"ה. בשעה שבקשו אומות העולם להתעות אותי, נגלה עלי הקב"ה ואמר לי: "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך" (בראשית יב א). ובשעה שבקשו אומות העולם לתעות מדרכיו של הקב"ה, העמיד להם הקב"ה שני גדולים משל בית אבא כגון שם ועבר והיו מתרין בהן.6
רמב"ם הלכות עבודה זרה פרק א הלכה א-ב – יחידים בעולם
בימי אנוש טעו בני האדם טעות גדול ונבערה עצת חכמי אותו הדור ואנוש עצמו מן הטועים היה .. אבל צור העולמים לא היה שום אדם שהיה מכירו ולא יודעו אלא יחידים בעולם, כגון: חנוך ומתושלח נח שם ועבר. ועל דרך זה היה העולם הולך ומתגלגל עד שנולד עמודו של עולם והוא אברהם אבינו.7
אוצר מדרשים (אייזנשטיין) – מלמדים את אברהם ספר יצירה
כתיב: "מי ימלל גבורות ה' ישמיע כל תהילתו" (תהלים ק"ו), מכאן שאין יכול לדבר גבורותיו של הקב"ה אפילו מלאכי השרת. אבל אנחנו חייבים לספר קצת גבורותיו. וכשברא הקב"ה עולמו, ברא ספר יצירה וצפה בו וממנו ברא עולמו. כיון שסיים מלאכתו הניחו בתורה והראה לו לאברהם ספר יצירה ולא הבין בו דבר. יצאה בת קול ואמרה: האתה רוצה לדמות דעתך עם דעתי? כלום אינך יכול להבין בו יחידי, לך אצל שם ועבר! הלך אצל שם ועבר והביטו בו ג' שנים עד שידעו לצור עולם.8
בראשית פרק יד פסוקים יט-כב – מלכיצדק הוא שם בן נח
וּמַלְכִּי צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן וְהוּא כֹהֵן לְאֵל עֶלְיוֹן: וַיְבָרְכֵהוּ וַיֹּאמַר בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ: וּבָרוּךְ אֵל עֶלְיוֹן אֲשֶׁר מִגֵּן צָרֶיךָ בְּיָדֶךָ וַיִּתֶּן לוֹ מַעֲשֵׂר מִכֹּל: … וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל מֶלֶךְ סְדֹם הֲרִמֹתִי יָדִי אֶל ה' אֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
רש"י: מלכיצדק – הוא שם בן נח (כך גם בתרגום המיוחס ליונתן עפ"י הגמרא בנדרים לב ע"ב):.9
בראשית רבה סב ג פרשת חיי שרה – משתתפים בקבורת שרה וקבורת אברהם
"ויקברו אותו יצחק וישמעאל אל מערת המכפלה … השדה אשר קנה אברהם וכו' " (בראשית כה ט-י) – אמר רבי תנחומא: והלא מקבורתה של שרה לקבורתו של אברהם ל"ח שנה והכא את אמר: "שָׁמָּה קֻבַּר אַבְרָהָם וְשָׂרָה אִשְׁתּוֹ" (שם סוף פסוק י)?10 אלא בא ללמדך, שכל מי שגמל חסד לשרה, זכה לגמול חסד לאברהם. א"ר שמואל בר נחמן: שם ועבר היו מהלכין לפני מיטתָהּ וראו גַּבָּהּ מקום מופנה לאבינו אברהם11 וקברו אותה בדיוטרין שלו במקום המוכן ומזומן לו.12
בראשית רבה סג ו פרשת תולדות – למי רבקה פונה בדרישה
"ותלך לדרוש את ה' " (בראשית כה כב) – וכי בתי כנסיות ובתי מדרשות היו באותן הימים, והלא לא הלכה אלא למדרש של שם ועבר! אלא ללמדך שכל מי שהוא מקביל פני זקן כמקביל פני שכינה.13
שמות רבה א א פרשת שמות – יעקב בבית עבר
"חוֹשֵׂךְ שִׁבְטוֹ שׂוֹנֵא בְנוֹ וְאֹהֲבוֹ שִׁחֲרוֹ מוּסָר" (משלי יג כד).14 … כיוצא בו היה יצחק משחר מוסר ליעקב, שֶׁלִמְּדוֹ יצחק אביו תורה ויסרו בבית תלמודו, שנאמר: "ויעקב איש תם יושב אוהלים" (בראשית כה כז) ולמד מה שֶׁלִמְּדוֹ אביו, ואח"כ פירש מאביו ונטמן בבית עבר ללמוד תורה.15 לפיכך זכה לברכה וירש את הארץ, שנאמר: "וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען" (שם לז א).16
בראשית רבה פד ח פרשת וישב – הלכות שם ועבר
"וישראל אהב את יוסף מכל בניו" (בראשית לז ג), רבי יהודה ורבי נחמיה. ר' יהודה אומר: שהיה זיו איקונין שלו דומה לו. ר' נחמיה אמר: שכל הלכות שמסרו שם ועבר ליעקב, מסרן לו.17
בראשית רבה צד ח – יעקב מלמד את הלכות שם ועבר לנכדו
מופים – שהיה יפה מאד בכל דבר, ושכל הלכות שמסרו שם ועבר ליעקב מסרו לו.18
שיר השירים רבה פרשה ו (דונסקי סימן ח) – הגדולים אשר בארץ
אמר ר' יוחנן: כל מי שהוא עוסק בתורה בעולם הזה, אף לעתיד לבוא אין מניחין אותו לישון,19 אלא מוליכין אותו לבית מדרשו של שם ועבר, ושל אברהם יצחק ויעקב, ושל משה ואהרן. ועד היכן? עד: "ועשיתי לך שם גדול כשם הגדולים אשר בארץ" (שמואל ב ז ט).20
בראשית רבה סז ח פרשת תולדות – בית דין כולל לדיני נפשות
"יקרבו ימי אבל אבי", ר' יהודה ור' נחמיה. ר' יהודה אומר: בא לו עשו במתינה. אמר: מה אני מכריע את אבא? אלא, יקרבו ימי אבל אבי ואהרגהו. רבי נחמיה אומר: בת קול אומרת: הרבה סייחים מתו ונעשו עורותיהם ע"ג אמותיהם.21 רבנן אמרי: אם הורגו אני, שם ועבר יושבין עלי בדין ואומרים לי: למה הרגת את אחיך? אלא הריני הולך ומתחתן לישמעאל והוא בא ועורר עמו על הבכורה והורגו ואני עומד עליו כגואל הדם והורגו ויורש אני שתי משפחות.22
מדרש תנחומא (בובר) פרשת וישלח – משתתפים במשתה גמילת יצחק
.. זהו שאומר הכתוב: "טוב ללכת אל בית אבל מלכת אל בית המשתה" (קהלת ז ב), אמר ר' שמעון בר אבא: שתי מדות הן של גומלי חסדים: לגמול חסד עם הכלה ואת המת. אם באו שתיהן ביחד לתוך ידיך (ו)אין אתה יודע איזו מהן לאחזו תחילה, בא שלמה ופירש: "טוב ללכת אל בית אבל וגו' ". מצינו בני אדם שהלכו לבית המשתה ולא נתפרשו שמותם, ובני אדם הלכו לבית האבל ונדחו מגיהנם ונתפרשו שמותם ונתנבאו ברוח הקודש. ומי היו אלו שהלכו לבית המשתה? כתיב: "ויגדל הילד ויגמל, ויעש אברהם משתה גדול" (בראשית כא ח). מהו "גדול"? מלמד שהיו שם שם ועבר ואבימלך, ולא נתפרשו שמותם. אבל אלו שהלכו לבית האבל נתפרשו שמותם: איוב וחביריו, ונדחו מגיהנם, ושרתה עליהם רוח הקדש. ואלו הן: אליפז התימני ובלדד השוחי וצופר הנעמתי, ושרתה עליהן רוח הקדש.23
במדבר רבה פרשה י סימן ג פרשת נשא – נקראו ישראל עברים
זהו שכתוב: "הוי השאננים בציון" (עמוס ו א) – זה שבט יהודה ובנימין שהיו מסובים בהיכלי עונג. "והבוטחים בהר שומרון" – אלו עשרת השבטים שיושבים לבטח בְּסֶבַּסְטִי.24 "נקובי ראשית הגוים" – הבאים משני שמות: שם ועבר, שמשם נקראו ישראל עברים.25
שבת שלום
וגשמים בעיתם וכתיקונם26
מחלקי המים
מים אחרונים: בהקשר שם עם ישראל כעברים, מן הראוי להזכיר את פירוש אונקלוס שמתרגם לאורך כל ספר בראשית את "עברי" ל"עבראה" (וברבים "עבראי"), אך מתחילת ספר שמות ואילך הוא מתרגם בעקביות את "עברי" ל"יהודאי" – נושא עליו עמד בהרחבה ד"ר רפאל פוזן ז"ל בספרו פרשגן. ראו עוד בדברינו אברהם העברי בפרשת לך לך כאמור משלים דף זה.