קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה וְעַתָּה הָיִיתִי לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת: (בראשית לב יא).1
וְעַתָּה ה' אֱלֹהָי אַתָּה הִמְלַכְתָּ אֶת עַבְדְּךָ תַּחַת דָּוִד אָבִי וְאָנֹכִי נַעַר קָטֹן לֹא אֵדַע צֵאת וָבֹא: (מלכים א ג ז).2
מסכת שבת דף לב עמוד א – אין סומכין על הנס
… רבי ינאי בדיק ועבר.3 רבי ינאי לטעמיה, דאמר: לעולם אל יעמוד אדם במקום סכנה לומר שעושין לו נס – שמא אין עושין לו נס. ואם עושין לו נס – מנכין לו מזכיותיו. אמר רבי חנין: מאי קראה? – "קטונתי מכל החסדים ומכל האמת".4
מסכת תענית דף כ עמוד ב – נס שנעשה מנכה מזכויות
רב הונא היה לו יין בבית רעוע ורצה לפנותו משם.5 הכניס לשם את רב אדא בר אהבה ומשך אותו בשמועה (דברי תורה) עד שפינוהו. אחר שיצא משם (רב אדא) נפל הבית. הרגיש רב אדא בר אהבה והקפיד. סבר לה כי הא דאמר רבי ינאי: לעולם אל יעמוד אדם במקום סכנה ויאמר עושין לי נס, שמא אין עושין לו נס, ואם תימצי לומר עושין לו נס – מנכין לו מזכיותיו. אמר רב חנן: מאי קרא – דכתיב: "קטונתי מכל החסדים ומכל האמת".6
רש"י בראשית לב יא פרשת וישלח – שמא נתלכלכתי בחטא
קטונתי מכל החסדים – נתמעטו זכויותיי על ידי החסדים והאמת שעשית עמי. לכך אני ירא, שמא משהבטחתני נתלכלכתי בחטא ויגרום לי להימסר ביד עשו: ומכל האמת – אמיתת דבריך, ששמרת לי כל ההבטחות שהבטחתני.7
רמב"ן בראשית פרק לב פסוק יא – קטונתי מהיות ראוי, איני כדאי
קטונתי מכל החסדים ומכל האמת – נתמעטו זכיותי על ידי חסדים ואמת שעשית עמי, לכך אני ירא שמא משהבטחתני נתקלקלתי בחטא ויגרום לי להימסר ביד עשו, לשון רש"י. ואיננו נכון בלשון הכתוב.8 ועוד, כי אמר אחרי כן: "ואתה אמרת היטב איטיב עמך ושמתי את זרעך כחול הים", ומה יועיל הביטחון ההוא אם גרם החטא אחר כך.9 ועוד, כי יעקב הזכיר שתי הבטחות שהבטיחו הקב"ה: בבית אל ובחרן. ואמר תחילה מה שנאמר לו בחרן: "ה' האומר אלי שוב לארצך ולמולדתך ואיטיבה עמך", והוא שנאמר לו בצאתו מבית לבן (לעיל לא ג) "שוב אל ארץ אבותיך ולמולדתך ואהיה עמך". והנה אחרי כן לא היטיב לו בכל החסדים ובכל האמת האלה, שיתמעטו זכיותיו על ידיהם.10
אבל "קטונתי" לומר כי קטון הוא מהיותו ראוי לכל החסדים שעשה עמו, וכן: "מי יקום יעקב כי קטון הוא" (עמוס ז ב) – מהיותו יכול לסבול כל הנגזר עליו.11 וכן אמרו בבראשית רבה (עו ח): "קטונתי, רבי אבא אמר: איני כדאי". והחסדים הם הטובות שעשה עמו בלא נדר, והאמת הטובה אשר הבטיחו ואימת לו הבטחתו. יאמר שאיננו ראוי שיבטיחנו ויעשה לו אותן טובות שהבטיחו בהן, ולא לטובות אחרות רבות שעשה עמו.12
בראשית רבה עו ה פרשת וישלח – איני כדאי, כדאי אני
קטונתי מכל החסדים – אמר ר' אבא בר כהנא: איני כדאי. ר' לוי אמר: כדאי אני, אבל קטונתי מכל החסדים וגו'.13
רשב"ם בראשית פרק לב פסוק יא – עדיין לא קיימתי נדרי
קטונתי מכל – מלהיות לי כל החסדים וגו'. וכן: "קטן מהכיל את העולה ואת השלמים" (מלכים א ח סד).14 ולפי שעשית לי חסדים ואמת יותר מן הראוי לי, ואני עדיין לא קיימתי נדרי ולא עבדתיך כראוי. לכך אני ירא, אעפ"י שהבטחתני שאינך דן את האדם אלא לפי מעשיו, כמו שמצינו בחזקיה שאמר לו הנביא: "מת אתה ולא תחיה" (מלכים ב כ א), ואחר כך בתפילת חזקיהו הוסיף הקב"ה על ימיו חמש עשרה שנה.15
מדרש אגדה (בובר) בראשית לב יא פרשת וישלח – שמא יגרום החטא
קטונתי מכל החסדים. התחיל ממעט עצמו והיה מתיירא שמא יגרום החטא.16
שכל טוב (בובר) בראשית לב יא פרשת וישלח – החסדים גדולים ואני קטן
קטנתי מכל החסדים. כלומר החסדים והאמת שגמלתני להשיב לי כפועלי, הרי הן גדולין ומרובין ואני קטן ואיני כדאי להשתלם חסד כל כך.17
ספרא שמיני – מכילתא דמילואים – צידוק הדין
נכנס משה אצלו והיה מפייסו אמר לו: אהרן אחי, מסיני נאמר לי עתיד אני לקדש את הבית הזה באדם גדול אני מקדשו. הייתי סבור או בי או בך הבית מתקדש, עכשיו נמצאו בניך גדולים ממני וממך שבהם הבית נתקדש. כיון ששמע אהרן כך צִדֵק עליו את הדין18 … ולמודים צדיקים שמצדיקים עליהם את הדין. אברהם צידק עליו את הדין, שנאמר: "ואנכי עפר ואפר" (בראשית יח כז). יעקב צידק עליו את הדין, שנאמר: "קטנתי מכל החסדים ומכל האמת אשר עשית את עבדך". דוד צידק עליו את הדין, שנאמר: "הִבְאִישׁוּ נָמַקּוּ חַבּוּרֹתָי מִפְּנֵי אִוַּלְתִּי" (תהלים לח ו).19
מדרש תנחומא (בובר) פרשת וישלח סימן טז – עונש על אמירת "קטונתי"
דבר אחר: "ותצא דינה". ומן חטייא שאמר יעקב: "קטנתי מכל החסדים" (בראשית לב יא). אמר ר' אחא: האכלתי את אבותיך ממעשיהם ואתה אומר קטנתי? א"ל הקב"ה: יעקב, בצדקתך עשיתי לך כל הנסים הללו שאתה אומר קטנתי. אלא הרי היא יוצאה ותעמוד לך זכותך, ותצא דינה.20
ספרי דברים פרשת ואתחנן פיסקא לב – הודיה והכרת הטוב
רבי מאיר אומר: הרי הוא אומר: "ואהבת את ה' אלהיך בכל לבבך" – אהבהו בכל לבבך כאברהם אביך, כענין שנאמר: "זרע אברהם אוהבי" (ישעיה מא ח). "ובכל נפשך" – כיצחק שעקד עצמו על גבי המזבח … "ובכל מאדך" – הוי מודה לו כיעקב אביך, שנאמר: "קטנתי מכל החסדים ומכל האמת אשר עשית את עבדך כי במקלי עברתי את הירדן הזה ועתה הייתי לשני מחנות" (בראשית לב יא).21
בראשית רבה (תיאודור-אלבק) כי"ו פרשה צה ט – ביני לבינך, קטונתי22
"ויאמר יעקב אל פרעה ימי שני וגו' מעט ורעים" – אמר ר' אבא בר כהנא: ביני לבינך: "קטונתי" (בראשית לב יא), ביני לבין אחרים: "מעט ורעים היו ימי שני חיי".23
מדרש תהלים (שוחר טוב; בובר) מזמור קיח – קטונתי לדורות
"יאמר נא ישראל כי לעולם חסדו". אין נאה מן האדם לומר על עצמו שהוא טוב, אלא אם יהיו אחרים מעידים בו. ומי מעיד בהקב"ה?24 ישראל, לכך: "יאמר נא ישראל כי לעולם חסדו". דבר אחר: יאמר נא ישראל. אמרו להקב"ה: מי יודה לך? אמר להם הקב"ה: יאמר נא ישראל החסד שעשיתי עמו,25 לא ליום ולא לשנה אלא לעולם, שנאמר: "קטנתי מכל החסדים ומכל האמת אשר עשיתי את עבדך" (בראשית לב יא), אמרו לו: וכמה חסדים עשה עמך? אמר להם: אין להם קצבה, אלא: "האלהים הרועה אותי מעודי עד היום הזה" (בראשית מח טו).26
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: קָטוֹנוּ מלסקור את כל הפירושים והמדרשים למילה הייחודית "קטונתי" שבפרשתנו. אך גם בסקירה זו מצאנו דעות קוטביות ומגוונות ביותר: קטונתי של ניכוי זכויות, קטונתי של איני ראוי או כדאי, קטונתי של ענווה ואדרבא – ראוי וכדאי, קטונתי שמא יגרום החטא, קטונתי של צידוק הדין, קטונתי של הודיה, תוכחה ליעקב על שאמר קטונתי, קטונתי כצו לדורות לבני יעקב ועוד. שערי פירוש ומדרש לעולם אינם מתקטנים ופתוחים תמיד לרווחה.